Lynch: Derfor: Alle landets rejsekortlæsere skal vide alt ...

Tilbage i nr. 12 skrev Uffe Høgsbro Thygesen forhåbningsfuldt, at han ikke håbede, det er en ingeniør, der har udtænkt Rejsekortets omstændelige optankningsændringsprocedure. Men desværre ser det alligevel ud til at være tilfældet.

For en chefkonsulent, der tydeligvis er belastet af en ingeniøruddannelse, har nu meldt sig med en forklaring på rationalet bag al det tjek-ud-tjek-ind renderi, som åbenbart er påkrævet, hvis man vil ændre den automatiske optankning fra et betalingskort til et andet. Hans forklaring følger her in extenso:

Hej Lynch

Du efterlyser en forklaring fra Rejsekort og den kommer her. Blot håber jeg ikke, at for mange fakta ødelægger Bagsidens store underholdningsværdi, som jeg har værdsat nu i 43 år.

Forklaringen på eksemplet fra Virum i uge 13 er, at rejsekort er offline. Så når der indtastes en ændring på rejsekort selvbetjening, sendes den ud til alle rejsekortlæsere og det skrives så på rejsekortet, når det bliver brugt til at rejse med – og det er jo formålet med et rejsekort.

Disse beskeder udsendes hver 4. time, så derfor skriver vi, at der kan gå op til 4 timer før ændringerne ligger klar på en station, men de kommer først på busserne når de i garage, derfor skriver vi op til 24 timer, før de er klar i en bus.

Skift af Dankort – som beskrevet i uge 12 – synes vi heller ikke er kønt, men det bliver bedre senere i år.

De lidt omfattende vejledninger skyldes, at det skal være robust og entydigt. Overraskende nok er der en del af vores kunder, der sjældent bruger deres rejsekort, og de i er høj grad målgruppen for vejledningerne.

Disse forløb kan godt gå hurtigere, men det kræver viden, som vi ikke kan være sikre på at udbrede til alle brugere af kollektiv trafik

Hvis læseren har spørgsmål om rejsekort, er de velkomne til at kontakte mig på gem@rejsekort.dk - med den risiko, at du får lejlighed til at sætte det på bagsiden.

Mvh.

Gregers Mogensen

– – –

Tak for forklaringen, det glæder mig, at I heller ikke selv synes, det er kønt.

Og her er det så, at jeg skal beherske mig voldsomt for ikke at begynde at stille en række dumme spørgsmål, hvis svar sikkert savner enhver underholdningsværdi.

(Derfor vil jeg f.eks. ikke spørge, hvorfor alle landets ca. titusindevis af rejsekortlæsere absolut skal have at vide, at regnskabsafdelingens it-bogholderi skal trække mine penge fra et andet betalingskort.) /Lynch