Lydsystem fjerner trafikstøj - selv med åbne vinduer

Illustration: Miljøstyrelsen

Ifølge Det Europæiske Det Europæiske Miljøagentur (EEA) udsættes mindst én ud af fem europæere for støjniveauer, der anses som skadelige for deres helbred, men nu har et internationalt forskerhold fra Storbritannien, Singapore og Japan udviklet et nyt lydsystem, som kan monteres på et åbent vindue, så en let brise kan svæve ind uden at tage den generende larm fra trafikken med sig.

Læs også: Motorvejsnaboer er mest plaget af støj, men miljøminister vil intet gøre

For forskere har fundet en metode til at undgå vej- og anden trafikstøj, som fungerer på samme måde, som man kender det fra hovedtelefoner med såkaldt 'noise cancelling'.

Med en mikrofon til at detektere indgående lyde og et aktivt lydstyringsystem til at styre en række højttalere lykkedes det forskerne at udligne lydbølgerne ved at vende lydbølger med samme frekvens ud i et omvendt mønster.

»Vi har bevist, at det ved hjælp af højttalere i et vindue er muligt at reducere lydene, der kommer gennem et åbent vindue, betydeligt, siger professor Stephen Elliott fra Institute of Sound and Vibration Research på Southampton University til The Guardian.

Læs også: DTU-forsker har knækket koden til at fjerne støj fra genopladelige høreapparater

Han er medforfatter på undersøgelsen, der er bragt i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature. Han tilføjer, at effekten var stort set lige så god som at lukke vinduet.

Stephen Elliott og hans kollegaer fra Singapore og Japan byggede et test-værelse, hvor et 1 x 1 meter bredt vindue blev monteret i på et rum, som bestod af 30 mm tyk krydsfiner med dimensionerne 2,1 x 2,1 x 2,1 meter.

Her monterede de et ANC-system (Active Noise Control) med 24 højttalere på hver 4,5 cm i diameter sammen med en mikrofon, som opfangede lydene uden for værelset.

Illustration: Bhan Lam

Læs også: Vejstøj giver 650.000 danskere øget risiko for blodprop i hjertet

Dernæst placerede de en højttaler to meter væk fra vinduet, som afspillede lyde, der var optaget uden for et lejlighedskompleks i Singapore med støj fra jetfly og biler, og derudover placerede de 18 mikrofoner inden i værelset til at opfange lydene, som passerede gennem vinduet.

Resultaterne viste sig at være gode, og der var ikke meget forskel på, om vinduet var åbent eller lukket.

»En metode præsenteres her til at dæmpe bytrafikstøj, som forplanter sig gennem et åbent vindue i et rum. Der er opnået en reduktion på op til 10 dB,« skriver forskerne i deres videnskabelige artikel.

10 dB svarer svarer til en halvering af den oplevede støjstyrke.

Men før et kommercielt produkt rammer markedet, er der stadig en række problemer som skal løses, noterer forskerne, blandt andet kræver lydsystemet enorme mængder regnekraft, og der mangler fejlsensorer, som løbende kan monitorere og justere systemet.

Læs også: Algoritmer hæver stemmen i auditoriet

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske er det netop sådanne teknologier, vi skal lade være med at tage i anvendelse undtagen i meget specielle tilfælde. Enorm regnekraft betyder stort energiforbrug. Jeg tvivler på, at vi her i verden kan fixe os ud af miljø- og klimaproblemer på den måde. Det er mere bæredygtigt at angribe ved kilden - det vil sige formindske støjen uden for vinduet.

  • 20
  • 6

10 dB er en faktor 10 i lydtrykket per definition. Men det bliver beskrevet som en faktor 2 i den "oplevede" lyd. Det er ikke nødvendigvis det samme. Den menneskelige hørelse er et fantastisk instrument der er enormt godt til at fremhæve svage lyde og dæmpe stærke lyde.

  • 0
  • 2

Fred og ro er en fælles resource på linje med et rent miljø, frisk luft og et stabilt klima. Som med enhver anden forurening bør det gælde at forureneren betaler. Det er udmærket med innovative løsninger til at afhjælpe støjforurening, men de bør i så fald blive finansieret af en afgift på støj, der passende kunne afhænge af et køretøjs støjniveau.

  • 4
  • 5

Måske det var lettere at dæmpe støjen ved kilden.

Hvor meget vil den oplevede støj reduceres hvis man erstatter jetfly med propelmaskiner på brændselceller, og tilsvarende for bilerne.

For at virke skal det tilsvarende gøres socialt ikke acceptabelt at erstatte den manglende støj med dunkedunk lyd fra overdimentionerede lydanlæg gennem åbne vinduer i bilerne.

Hvor meget vil den oplevede støj kunne reduceres hvis dæmpet ved kilden?

Lyden af aktivitet er ikke på samme måde stressende, det skulle da lige være vejarbejde, men når rytmen er fundet og man har viden om varigheden så tages toppen af stressen.

  • 4
  • 0

men de bør i så fald blive finansieret af en afgift på støj, der passende kunne afhænge af et køretøjs støjniveau.

Jo, udrykningskøretøjer kan til en start dæmpes til 10% af det nuværende, og biler der overhører hornet kan så betale store bøder hvis radio eller andet skønnes at være årsag til at de ikke hører sirenen.

Et køretøjs støjniveau afhænger som bekendt meget af hvordan det bruges, både direkte og indirekte.

  • 2
  • 10

Enorm regnekraft betyder stort energiforbrug.

"Enorm regnekraft" beskrives ikke nærmere, men det er som regel en lavthængende frugt at plukke, hvis der vel at mærke er interesse for at gøre systemet universelt og udbredt. Det kan betyde bedre algoritmer eller at flytte softwaren over på mere energibesparende, dedikeret hardware.

Det ville også være åbenlyst at undersøge om dele af systemet kunne udføres passivt.

At have et roligt bomiljø kan have stor betydning for livskvalitet, sundhed og produktivitet.

Derfor kan det være en god idé at angribe støjproblemer fra begge ender.

  • 6
  • 0

Flot! bøder på dårlig hørelse

Prøv at læse det du klippede, det vigtigste ord er skønnes, opmærksomheden bliver nok rettet mod dunkedunk musikken og ikke den ældre herre med høretab.

Kommentaren gik på at du ikke kan måle støjen når bilen produceres eller godkendes, brugen af bilen er et meget større parameter, du har intet reelt og retfærdigt at basere den støj afgift på.

  • 4
  • 2

Vejstøj er sammensat, men allene en (næsten) fjernelse af motorstøjen fra forbrændingsmotoreren vil være et meget stort fremskridt.

Og når nu udlandet kommer med brintteknologien og brændselscellerne til den tunge transport er vi kommet langt.

Desværre er det ikke en udvikling der nyder fremme i DK. Mærkeligt.

  • 1
  • 4

Vejstøj er sammensat, men allene en (næsten) fjernelse af motorstøjen fra forbrændingsmotoreren vil være et meget stort fremskridt.

Nu kunne man jo faktisk bare starte med at forbyde køretøjer der bevidst støjer ekstra meget, totalt unødigt, bortset fra den indbildte øgede potens hos føreren. Den andel af trafik-støj som køretøjer bidrager med er meget ulige fordelt, og har ikke megen korrelation med nytteeffekten af kørslen.

  • 4
  • 2

Med dedikeret hardware bliver regnekraften nok ikke et problem.

Men hvis jeg vil af med noget kemisk affald må jeg ikke længere bare dumpe det i naturen, selvom det ville være lettest og billigst. Måske skulle vi starte med at lade forurenerene betale så der var større tilskyndelse til at dæmpe støjen eller benytte mindre støjende transportformer.

  • 1
  • 0

Desværre er det ikke en udvikling der nyder fremme i DK. Mærkeligt.

De første af en ordre på 200 brintbusser er på det seneste sat i drift, det er godt nok ikke tung transport, men busserne sættes ind hvor vi har størst gavn af mindre støj og færre partikler, så på det område er vi helt i front.

Schweiz har fjernet vejskatterne for nul-emmision og har fået de første 10 af 50 brintlastbiler der skal på gaden i år, Norge har frem til 2023 så vidt jeg kan se fjernet alle afgifter, selv momsen, vi skal lidt frem i skoene hvis vi skal tage føringen.

Holland går i high volume produktion på deres max 50 ton model straks efter årsskiftet, så brintlastbilerne er på vej, det er kun et spørgsmål om hvem der skal have dem først.

  • 1
  • 1

Ja, underligt der tilsyneladende ingen øvre grænse er for hvor meget en motorcykel må larme. Det burde være enkelt at opstille "lydstærekasser" der tager et billede af forbipasserende køretøjer, der støjer over en vis grænse. Så kan man bagefter opsøge ejeren og tjekke lovligheden - hvis der altså VAR en lovmæssig grænse.

  • 4
  • 2

Hvad vil naboerne eller folk på den anden side af vejen opleve? Eller sagt mere abstrakt: Er der positioner, hvorfra man vil opleve at dette system forstærker lydene i stedet for at dæmpe dem?

  • 0
  • 0

Sjovt nok anvendte vi det i togene og på stationernes højttaleranlæg for ca 40år siden til at gøre informationen forståelig. Godt nok ikke helt i samme udgave som i flys hovedtelefoner. Det var desværre kun på første klasse at man havde vendt fasen på støjen. Jeg oplevede det på en tur til USA. Skønt lydløst at have hovedtelefoner på hele vejen. Nu hvor man sender lyden ud til stationerne digitalt ville det være meget nemt at lave; men det gør man desværre ikke for forståeligheden på meddelelserne er i den grad blevet ringe.

  • 1
  • 0

hvis der altså VAR en lovmæssig grænse.

Det er der også. Men lovgiverne har travlt med at lave love. At forenkle/fjerne love har derimod ingen interesse.

Derfor er der masser af love, som aldrig bliver håndhævet, fordi politiresourcerne ikke følger med. - Det vil så heller ikke give mening, hvis vi skulle være politifolk alle sammen.

Man kan også nævne, tændte tågelygter i tæt trafik, fritløbende hunde/katte.

Der er større chance for at vinde en mio. i lotto, end at møde nogen, som er blevet straffet for at overtræde disse love, selvom vi alle ser (eller hører) dem blive overtrådt dagligt.

  • 2
  • 0

I en - indrømmet, absurd spidsvinkelt - situation, kunne alle beboere i en ejendom have en direkte forbindelse fra alle andres lydanlæg til et aktivt dæmpersystem. Så kunne alle få fred og ro, lige meget hvor høj musik de øvrige beboere vil spille.

Men skal vi bruge en masse ressourcer på den slags løsninger - eller bede dem, der gerne vil høre høj musik, om at anskaffe sig et par gode hovedtelefoner.

  • 1
  • 1

Det er genialt, men hvis ikke højttalerne bliver skjulte så kan jeg ikke se fidusen. Ellers ville jeg da hellere fylde vinduet ud med isolering og installere en aircondition fremfor at åbne vinduet. Jeg bor selv ud til en støjende gade, og motorcykler er klart den værste støj efterfulgt af skateboards -> rullekufferter -> fulde folk. Mange skriver at man bør redusere støjen ved kilden, hvilket vil være smart på køretøjer med afgifter eller bøder, men det vil kun fjerne en brøkdel av støjen i byen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten