Lydfolk: Derfor spillede Eminem for lavt på Roskilde
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lydfolk: Derfor spillede Eminem for lavt på Roskilde

Lydpitten under en koncert i Arena på Roskilde Festival, til venstre ses den dB(A)-måler, som anvendes for at holde et konstant lydniveau på 103 dB(A) Leq 15 min. Illustration: Niels Møller

Da det amerikanske rap-ikon Eminem spillede på Roskilde Festival i onsdags, var det ikke med den lyd, publikum havde forventet. Lydbilledet ved koncerten blev i pressen og på de sociale medier kaldt for lavt, fesent og skuffende.

»Noget gik helt galt for ham, der var hyret til at mixe lyd for Eminem,« erkender Morten Büchert, der er Roskilde Festivals projektleder for lyd, da Ingeniøren dagen efter møder ham til en snak om hele festivalens lyd-setup:

»Ved lydtesten tirsdag klokken 14:00, demonstrerede vi, at det fungerede som planlagt, men udover, at mixet ved selve koncerten var ringe, måtte vi insistere på at han skruede op – hvilket han endelig gjorde halvvejs igennem koncerten,« siger Morten Büchert.

Ifølge projektlederen kan en mulig forklaring være, at Eminems lydmand har mixet lyd i et andet land med anden lovgivning, og derfor ikke har turdet spille højere, af frygt for at få en bøde for at overtræde lovgivningen.

»Men der er ingen lovgivning omkring lydniveau i Danmark i forhold til publikum, vi har en lov for, hvad folk på en arbejdsplads må udsættes for og for hvad naboer må udsættes for,« siger Morten Büchert.

Festivalen har derimod sin egen grænse, som ligger på et såkaldt ækvivalent kontinuerligt lydniveau (Leq) på 103 dB(A) målt over en periode på 15 minutter.

»Lyd og musik er dynamisk, og vi oplever den lineært, så det nytter ikke bare at måle lydniveauets top eller bund. Det skal måles og produceres som en sammenhæng, for at vurdere, hvad lydniveau vi udsætter folk for,« siger Morten Büchert.

Nye højttalere og ny uddannelse

Roskilde Festival har ellers satset på to væsentlige områder hvad angår lyden på årets festival.

Det ene er et nye samarbejde med den amerikanske højttalerproducent Meyer Sound, der skal løbe over fem år. Meyer leverer samtidig kompetencen med hensyn til, hvordan deres udstyr skal bruges, og amerikanske Steve Bush er ansvarlig for Meyers del af lyden i Arena-teltet.

Audioassistant Bill Schuermann fra det amerikanske højttalerfirma Meyer Sound monitorerer lydanlægget, og flere skærme viser dB(A)-niveauet. Ifølge Roskilde Festival-lydmanden Anders Feerup er noget af det vigtigste for lydteknikerne dog »god kaffe, en sofa og et køleskab fyldt med vand og cola«. Illustration: Niels Møller

»Roskilde Festival har været opmærksomme på, at et godt lydsystem og konstant udvikling er vigtigt for god lydkvalitet, det er vanskeligt at lave god lyd i et telt, men det er egentligt overraskende, hvor godt det lyder her, det har jeg ikke oplevet før,« siger han mellem to koncerter.

En del af udfordringen er at få god lyd i det rigtige niveau, og det er en balancegang, som niveauet på de 103 dB netop er sat for at holde.

Se et klip fra lydpitten under koncerten med Khalid på Arena, torsdag kl. 19.00:

»Højt lydtryk og høj energi er vigtigt, hvis der skal være gang i en koncert, men alt over 103 giver faktisk ikke noget, og det giver ikke ekstra god lyd. Derfor er det også en udfordring med den store baggrundsstøj publikum laver,« siger en af Roskilde Festivals lydmænd, Anders Feerup, mens han peger over på det display, der viser lydtrykket.

I pauserne mellem koncerterne, hvor publikum klapper og skråler slagsange, kryber lydniveauet gentagne gange op over 90 dB – det er en del af det lydbillede, der skal navigeres i.

Uddannelse af lydteknikere

En anden forandring hvad angår lyden på Roskilde Festival i år handler om selve rekrutteringen af de mange lydfolk som festivalen stiller med – som supplement til kunstnernes medbragte folk.

Som det ifølge Morten Büchert er typisk i musikbranchen plejer Roskilde Festival at hyre disse folk igennem festivalens netværk, men i år har man i stedet rekrutteret et samlet lydcrew bestående af freelancere ansat via en normal ansættelsesrunde.

Lydcrewet under koncerten med Khalid. I midten ses Roskilde Festivals Anders Feerup med endnu en flaske vand ved munden, mellem bandets medbragte lydteknikere og mixere. Hans rolle er at holde et stabilt lydniveau omkring de 103 dB. Det meste af arbejdet gøres af bandets lydmand, men Anders kan trumfe ham om nødvendigt. »Min rolle er at gøre deres arbejde så nemt som muligt, men stadig sikre, at Roskilde får det rigtige lydniveau – men vi gør det ved at kommunikere ordentligt, ellers står vi og modarbejder hinanden, og en af os skruer op mens den anden skruer ned,« siger han. Illustration: Niels Møller

»Det her er fuldstændigt uhørt på en festival, og jeg har aldrig set det gjort før,« siger Morten Büchert.

De 28 lydteknikere har derefter været igennem et skræddersyet uddannelsesforløb. De har haft kurser i alt fra psykoakustik, læringsteori, kunstforståelse til uddannelse i Meyers lydudstyr. De har sågar været på teambuilding og lavet mad sammen.

»Det er meget fint, at man får set hinanden i øjnene før, får drukket en øl og snakket ting igennem,« siger Anders Feerup.

»Men det vigtigste er stadig god forberedelse, ellers er det svært at danne et fornuftigt lydbillede,« siger han.

Glenn Rottland mixer lyd for When Saints Go Machine, samtidig skal han holde øje med, at lyden ikke ligger over 103 dB(A) over en 15 minutters periode. Illustration: Niels Møller

Svenske Bright Group leverer over 800 Meyer-højttalere til festivalen, og ifølge Preben Flostad fra virksomheden er det et godt initiativ:

»Roskilde festival er flere skridt foran. Der er selvfølgeligt udfordringer ved alt nyt, men der skal også åbnes nye døre, det gælder også for en gammel festival med mange traditioner, men Roskilde er gode til nytænkning,« siger han.

Spørger man Anders Feerup er det allervigtigste dog »god kaffe, en sofa og et køleskab fyldt med vand og cola – det kan alverdens lydmænd vist bakke op om,« siger han.

Når man skriver “Derfor...” i overskriften så forventer man også et svar i artiklen. Men det kom ikke. Er enig med Rune at det er skrevet på en måde hvor man hele tiden lusker udenom.
Var der en som tog fejl?
Det er jo menneskeligt at fejle og det tillades også at fejle hvis man bevæger sig på kanten, blot man ikke gentager samme fejl igen igen.

  • 4
  • 0

»Noget gik helt galt for ham, der var hyret til at mixe lyd for Eminem,«

Når det nu lader til at være en personlig fejl, hvilket fremgår af ovenstående citat, giver det god mening at undlade at gå dybere ind i det. Det klæder ikke en arbejdsgiver at udpensle personlige fejl fra menige medarbejdere i offentligheden.
Bortset fra det, havde jeg gerne set nærmere beskrivelse af det tekniske setup...

  • 4
  • 0