Lugtgener får DSB til at køre alle IC4-tog i garage
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lugtgener får DSB til at køre alle IC4-tog i garage

Illustration: DSB

Det stinker så grimt i de nye IC4-tog, at DSB nu har indstillet kørslen med samtlige fire test-togsæt på strækningen mellem Århus og Fredericia, mens Teknologisk Institut undersøger, om stanken er sundhedsskadelig.

Lugten kommer fra materialet, der blev brugt til lapningen af et utæt udstødningssystem, og medarbejderne frygter, at deres helbred er i fare.

Teknologisk Institut har allerede undersøgt for 33 stoffer, og resultatet var, at mængderne af sundhedsskadelige stoffer lå mere end tusinde gange under Arbejdstilsynets grænseværdier. Det viser sig imidlertid, at instituttet mangler at undersøge for endnu et stof, og derfor er en ny undersøgelse på vej.

»Vi tager naturligvis personalets bekymring alvorligt og er i dialog med dem om, hvordan vi hurtigst muligt kommer af med de midlertidige lugtgener,« siger teknisk chef Jeppe Juul Lauridsen, DSB, i en pressemeddelelse.

IC4-togene skulle have været afleveret i 2003 og sat i drift to år senere, men de 83 togsæt, som DSB i 2000 bestilte hos italienske Ansaldobreda, har været plaget af store forsinkelser.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Det stinker saa grimt i de nye IC4-tog, at DSB nu har indstillet körslen...".

Ja , men denne begivenhed er da i virkeligheden en yderst nyttig afprövning, som man egentlig burde betragte som noget positivt!

Man maa vel gaa ud fra at et nybygget strömliniet tog som IC4 er godt tät omkring dörene naar disse er lukket, og at toget er forsynet med et ventilationssystem med luftkonditionering.

Men naar lugten fra udstödsrörernes reparationssteder kan blive hvirvlet ind (eller tränge ind) i togkupeerne under körslen, kunne der nok väre grund til at tänke over hvor meget dieseludstödning der ogsaa kan komme med ind.

Naar man paa en station som passager skal stige paa et IC4 tog, er det nok uundgaaeligt at der vil väre en hel del dieselos i luften. Men man vänner sig hurtigt til lugten, og naar man körer, vil man näppe kunne märke noget. Og hvis der under körslen paa grund af lufthvirvler omkring toget kommer en vis del udstödning ind i toget vil man formentlig näppe bemärke det. Men hvor stor bliver mon koncentrationen? Som passager skal man dog nok opholde sig nogle timer i toget. Og lokförer og togpersonale endnu längere.

Nu er et objekt som et IC4-tog nok ikke ligefrem en ting man lige sätter i en vindtunnel, for at kontrollere hvordan luftströmmningerne omkring toget forlöber. Men maaske var det värd at undersöge om luftindtagene til ventilationssystemet sidder paa nogle velegnede steder.

Mvh Per Grunth

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten