Luftmåler skal sikre store bøder, hvis skibe forurener for meget

Illustration: MAN ES

Nu kan kystvagter måle, hvor store mængder svovl og nitrogenoxider skibe udleder.

Hvis et skib udleder for store mængder, hvilket afgøres på baggrund af skibets alder, får rederiet en bøde på op til 300.000 euro, svarende til 2,2 mio. kr.

Læs også: Et ud af fem for tidlige dødsfald skyldes fossile brændsler

»Det er meget effektivt, fordi vi kan overvåge mellem 10 og 15 skibe i timen. For at sammenligne, kan en inspektør i havnen kun udføre ét skib om dagen. Så vi kan lave mange målinger på flere skibe end ved brug af noget andet system,« siger sikkerhedsoperatøren Ward Von Roy til Euronews.

Måles i luften

Når europæiske kystvagter bruger måleren, sker det om bord på propelfly, da det er her, man har installeret sniffer-sensoren, som er i stand til at foretage forskellige målinger på én gang.

»Faktisk overvåger vi to regler om skibsemissioner: En for SOx, svovl, og en for NOx, kvælstof,« siger Ward Von Roy.

Ifølge eksperter stammer omkring 15 procent af den globale svovl- og nitrogenoxidforurening fra skibe.

Sniffer-værktøjet bruges i vandstrækningen mellem den belgiske kyst og Nordsøen, som er en af Europas travleste skibsruter.

Læs også: Snifferteknologi fra Danmark skal hjælpe i international kamp mod skibsforurening

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vandstrækningen mellem den belgiske kyst og Nordsøen ... Jeg tvivler på, at der er en vandstrækning dér, idet Nordsøen netop strækker sig helt til den belgiske kyst - Belgium also has some 40 miles (60 km) of shoreline on the North Sea!

  • 3
  • 1

ville heller ikke være dårlig. Fx sat på skorstenene til de 1. mio. små huslige forbrændingsanlæg til hyggeopvarmning. Eksakte løbende målinger ville være mere retvisende fremfor de nuværende standardisering af ovnene, der intet oplyser om reelle mulige røggener.

  • 9
  • 16

Så tænder de deres skrubbere som transporterer forureningen hurtigere ned i havet, end det ellers ville ske. Det løser mao intet problem på langt sigt.

Kun et skift til rene brændstoffer som er fremstillet ved PtX af Vandq og CO2, kan løse problemet.

Bøder og kontrol øger kun prisen for skibstransport, men løser overhovedet ikke et miljøproblem.

  • 3
  • 11

What? Bliver restproduktet af disse filtre ikke medbragt land til forsvarlig behandling? Har man virkelig lavet en løsning hvor man bare kan udlede dét til hav-miljøet?

  • 5
  • 2

De restprodukter, der udledes i havet, er i en helt anden kemisk form end den forurening der fjernes fra røggasen. Før udledning i havet omsættes stofferne til salte som i forvejen er til stede i havene i store mængder, dvs. der miljøbelastes reelt ikke.

  • 1
  • 0

AL - hvordan omsættes partikler fra HFO til salte?

I store træk kan der ske dette:

SO2 (svovldioxid) oxideres af luftens ilt til SO3, der reagerer med vand til svovlsyre. NOx reagerer også med vand og vil ende som salpetersyre.

Disse to syrer vil reagere med det svagt basiske saltvands Calcium-ioner og danne opløst gips og salpeter. Det første bliver i vandet, salpeteren bliver spist af alger eller bidrager til kvælstofforureningen.

Helt det samme ville ske, hvis skidtet ledes op gennem skorstenen, men som sagt ovenfor (#5 og #8), er det bedst at vaske røgen, så udledningen kontrolleres.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten