Lufthavnen sporer din kuffert med trådløs teknologi

Print en bagageseddel, stil din kuffert på et bånd og shop så løs i det toldfri område hurtigere end nogensinde før. Det er ideen bag et nyt danskudviklet bagagesystem til lufthavne.

Systemet hedder Air.Go og bruger den trådløse Radio Frequency Identification (RFID) til at holde styr på kufferterne. RFID kendes blandt andet fra rejsekortet og bliver i stigende grad brugt i lufthavnenes bagagehåndtering.

Niels Marcus Pedersen er direktør for og lægger navn til firmaet Marcus Pedersen, som står bag den nye løsning.

»Det var vigtigt for os at designe et produkt, der udnytter i forvejen kendt teknologi. RFID er en nem, hurtig og efterhånden billig måde at holde styr på bagage på, uden at de rejsende tænker over det. Og så er den langt mere præcis end traditionelle stregkoder,« forklarer direktøren.

En Air.Go indtjekningsskranke. Illustration: Marcus Pedersen

Air.Go er indstillet til Ingeniørens Produktpris 2014 i kategorierne Globalprisen, Iværksætterprisen og Innovationsprisen.

RFID-tag indbygget

Teknologisk set består systemet af, at passageren printer den typiske seddel, som man sætter rundt om håndtaget på kufferten. I den seddel er indbygget et såkaldt RFID-tag, som Air.Go-maskinen opfanger ved hjælp af en RFID-antenne. Direktør Niels Marcus Pedersen kan ikke gå i detaljer med, hvordan antennen eksempelvis undgå at scanne andre kufferter. Men systemet bruges allerede i Aalborg Lufthavn, hvor det sparer tid.

»Meningen er jo, at man sætter sin kuffert med bagagesedlen på et bånd. Maskinen spørger så, om man hedder ’hr. Jensen’. Så trykker man godkend, og af sted ruller kufferten. På den måde har vi forsøgt at arbejde med brugervenligheden,« siger Niels Marcus Pedersen.

Søren Svendsen, der er direktør i Aalborg Lufthavn, ser allerede nu gode udviklingsmuligheder i projektet.

»Vi taler om en proces, der tager godt 13 sekunder, fra man ankommer til båndet, til kufferten er registreret, og den kører væk. Så det går hurtigt, og RFID-teknologien er nem og sikker,« siger han.

Systemet kan også tilpasses til de enkelte lufthavne. Eksempelvis kan charterturister i skrivende stund endnu ikke benytte Air.Go-systemet, fordi der hos de fleste charterselskaber skal være en boardingpas-scanner. Det har eksempelvis Aalborg Lufthavn ikke fået installeret, men mulighederne er mange.

»Man kan eksempelvis også indbygge en betalingsautomat, som kan bruges, hvis passageren har en for tung kuffert med. Visse lavprisselskaber kræver betaling med det samme, og det kan maskinen også sættes op til. Desuden kan man tilslutte diverse scannere,« forklarer direktøren fra Marcus Pedersen.

Bedre sporing af bagage

Aalborg Lufthavn har brugt RFID-teknologien til at holde styr på de rejsendes bagage i godt to år. Men ved at lade passagerer bruge de automatiske bagagebånd, opnår man et endnu bedre flow. Og fordele stopper ifølge lufthavnsdirektør Søren Svendsen ikke der.

»Med RFID-teknologien bliver det også nemmere at spore tabt bagage. Det kræver blot, at lufthavnen har opstillet RFID-antenner forskellige steder i lufthavnen. På den måde kan man hurtigt sige: Her er din kuffert sidst registreret,« fortæller direktøren.

Lige nu bruges RFID-teknologien i lufthavne i København, Hong Kong, Las Vegas og Lissabon.

Vinderen af Ingeniørens Produktpris 2014 kåres den 28. november.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen speciel nyhed i at bruge RFID tags i bagagehåndtering?

"Direktør Niels Marcus Pedersen kan ikke gå i detaljer med, hvordan antennen eksempelvis undgå at scanne andre kufferter. " F.eks. ved at et tag undertrykker at identificere sig i x antal sekunder efter at være blevet læst. Det er en standardfeature i mange tags.

  • 0
  • 0

Er den største fordel for lufthavnen ikke at de med systemet har en track at kufferten rent faktisk er kommet ud til baggageudlevering? Mangler den rejsende sin kuffterten er det nu ikke længere et spørgsmål om den er kommet ud af "hullet" (og stjålet af medrejsende) eller om den befinder sig bag "hullet". Da der også er RFID i passet kan man faktisk også tracke hvem der sandsynligvis har båret kufferten ud af terminalbygningen.

Det med at de opnår et bedre "flow" ved at tracke er mig ikke lige helt tilgængeligt når jeg tænker på de passagertal AAL har og i anbetragt at de passager i AAL nok er point-2-point rejsende.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten