Luftfarten skal være bæredygtig: Om ti år kan dit indenrigsfly have ladekabel

PLUS.
Den svenske flyproducent Heart Aero­space modtog i sommeren 2021 en ordre fra United Airlines på 100 elektriske fly af typen ES-19. ­Flyet bliver leveret fra 2026 og skal for ­eksempel kunne operere fra Chicago O’Hare til mindre lufthavne inden for en ­radius på 400 km. Her ses test af en ny elektrisk motor på 400 kW. Illustration: Heart Aerospace

Elbiler er på vej til at overtage trafikken på vejene, og samme forandring kan meget vel ske i luften over de næste ti år. Store og små flyproducenter arbejder på at komme først med elektriske passagerfly til de korte ruter.

Vi skriver år 2032, og på trods af, at DSB nu i flere år har kørt med nye hurtige eltog og timeplan mellem de danske storbyer, så går turen fra Aalborg til København i dag med fly – ikke et larmende turboprop-fly
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.