Luftballon skal fragte turister til ‘kanten af rummet’

Illustration: Space Perspective

I 2024 vil turister kunne tage et smut op i atmosfæren med en højteknologisk luftballon. Her kan de tage billeder til Instagram af planeten under dem, mens de nyder kølige forfriskninger fra baren. Det skriver CNN.

Virksomheden bag rum-ballonen, Space Perspective, udførte de første ubemandede testflyvninger i sidste uge, og allerede nu er det muligt at booke pladser til den første tur. Prisen er ikke mindre end 125.000 dollars (omkring 778.000 kroner) pr. person.

»Vores rum-ballon er designet til at operere på kanten af rummet. Nasa har brugt lignende balloner til at flyve store teleskoper i årtier,« oplyser Space Perspective på deres hjemmeside.

Illustration: Space Perspective
Illustration: Space Perspective

Seks timers rumturisme

En tur med ballonen tager seks timer. De første to timer bruges på at stige til vejrs, hvor ballonen vil løfte turisterne omkring 30 kilometer over havets overflade. Her vil den flyve rundt i to timer, hvor passagererne kan nyde udsigten inden en to timers nedstigning, hvor ballonen lander i havet.

Selve ballonen har en diameter på 100 meter, lavet af polyethylen og skal som fortidens luftskibe fyldes med hydrogen.

Under ballonen hænger kabinen, som skal fragte passagererne. Den har en diameter på fem meter og vinduer hele vejen rundt.

»Vi så på en lang række forskellige design, som ville gøre komforten optimal, men som ikke ville give en lige så mindeværdig tur. Vi ville være sikre på, at passagererne er i stand til at se 360 grader rundt, og at de kan bevæge sig rundt under rejsen,« siger Nigel Goode, som har designet ballonen.

De første afgange vil være fra Florida, hvor Space Perspective er baseret, men virksomheden har også planer om at åbne afdelinger andre steder i verden.

Rumkapløb for private

De to grundlæggere af Space Perspective, Jane Poynter og Taber MacCallum har tidligere designet luft-, mad- og vandsystemer til Biosphere 2, men arbejder nu med rumturisme.

»Vi har dedikeret os til fundamentalt at ændre den måde, som folk har adgang til rummet på. Det gælder uanset om der er tale om vigtig forskning eller om at påvirke, hvordan vi ser vores planet,« siger Jane Poynter.

Space Perspective er imidlertid ikke de eneste i branchen. I begyndelsen af årtusindskiftet kunne velhavende turister besøge Den Internationale Rumstation (ISS), og nu konkurrerer en række firmaer om at tilbyde samme service. Det gælder blandt andet Blue Origin, ejet af Amazon-grundlæggeren Jeff Bezos.

I løbet af sommeren vil Blue Origin sende den første bemandede raket af sted, og både Jeff Bezos og hans bror vil være med om bord sammen med en sidste betalende passager.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne tro, at nogle af de andre aktører ville beskylde dette firma for falsk markedsføring: "Vores rum-ballon er designet til at operere på kanten af rummet". Rummet er deffineret ved at starte i 100 kilometers højde - og det er jo et godt stykke fra 30 kilometer.

  • 9
  • 0

Ja, det er som at cykle fra Miami til New York og påstå at man er kørt til kanten af europa.

Redaktionens gåseøjne i overskriften siger også lidt om hvad de mener om den sag.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten