Lovkrav om ladestandere til elbiler står til at blive droppet

Danmark skal senest i 2020 have mindst 5.000 offentlige ladestandere til elbiler inden 2020. Sådan lød det i starten af 2013 fra EU, der ville tvinge hvert af de 28 EU-lande til at banke ladestandere op til elbiler.

Men efter et ministerrådsmøde ser det nu ud til, at Danmark og flere andre lande alligevel ikke skal underlægges lovkrav for at stille standere op. Det skriver Sjælland EU Nyt.

Også den danske regering er kommet på bedre tanker. Et notat fra Folketingets Europa-udvalg har tidligere vist, at det ville koste Danmark knap 1 milliard kroner at opstille i alt 3.520 offentlige ladestandere samt 47.000 private standere. Det var ifølge transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) skudt langt over mål. Alligevel ærgrer hun sig over, at de bindende mål for ladestandere ser ud til ikke at blive til noget.

»Det er skuffende, for vi har brug for en minimum af infrastruktur i Europa, så man kan køre over grænserne i sin elbil,« siger Pia Olsen Dyhr til Sjælland EU Nyt.

Transportministeren har allieret sig med Anne Rosbach Andersen, der er et af Danmarks medlemmer af EU-Parlamentet. Sammen forsøger de at overtale EU-Kommissionen til at indføre stramme regler for udbredelsen af ladestandere.

Læs også: EU kræver 5.000 ladestandere til elbiler i Danmark

Danske penge til elbiler

Folketinget har tidligere afsat 70 millioner kroner til at styrke infrastrukturen for klimavenlige løsninger til transportområdet. 40 millioner af de millioner er afsat til elbiler. En del af de penge finansierer blandt andet projektet ‘Test en elbil’, som drives af firmaet Clever.

Flere branchefolk, som Ingeniøren har talt med peger dog på, at der netop skal krav fra EU til, før der for alvor vil ske noget med at få udbredt ladestandere. Flere branchefolk peger på, at EU’s CO2-krav til udledningen for forbrændingsmotorer er et godt eksempel på, at omstillingen af transporten i EU virkelig kan rykkes med lovkrav.

EU-landene er dog blevet enige om, at der skal ens ladestik til elbilerne. Her er teknologien kaldet DC-fast charging with a Combined Charging System i spil. Det vil Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche og Volkswagen benytte til sine el- og hybridbiler.

I november-måned af 2013 blev der solgt 92 elbiler i Danmark. Lige nu er det mest solgte elbiler i Danmark Nissan Leaf med 37 styk, mens Tesla S er solgt i 32 eksemplar i november måned. På årsbasis er Nissan Leaf stadig den mest solgte elbil med 190 styk i alt fra januar til november.

Redigeret den 11. december kl. 16:05: Det har fejlagtigt fremgået af artiklen og Sjælland EU Nyt, at regeringen for 1,2 milliarder kroner kunne få 3.520 ladestandere. Der er i stedet tale om 3.520 offentlige standere samt 47.000 private standere for godt 900 millioner kroner. Et tal, der skulle sikre, at Danmark kunne overholde et eventuelt kommende EU-direktiv om antallet af ladestandere til elbiler. Fejlen er nu rettet

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er nok lige vel ambitiøst, lad os nu lige få folk til at købe dem som bil nr2 før vi spilder penge på at kæmpe om bil nr1 også... For de penge kunne man få meget andet godt, der ville gavne flere. Håber dog stadig at markedet af sig selv kan få nogle af benzin tørsterne væk.

  • 0
  • 0

Et notat fra Folketingets Europaudvalg har tidligere vist, at det ville koste Danmark 1,2 milliarder kroner at opstille i alt 3.520 offentlige ladestandere.

?!!

Det er 340.000 kroner per ladestander! Det må være en fejl.

En lynlader koster omkring 50.000 kroner. Men der skal bruges flest helt almindelige 10 kW ladere, der ikke består af andet end et tre faset 16 ampere AC stik, ligesom de fleste har i bryggerset. Laderen er ikke meget andet end en fancy elmåler, der sørger for at registrere brugeren, før der åbnes op for strømmen.

En 10 kW lader kan fylde en almindelig elbil på 2-3 timer og en Tesla på 8 timer. Det er rigeligt til parkeringspladser nær arbejdspladser og bolig.

Man kan komme langt ved at tænke lidt over hvor man placerer laderne. F.eks. kunne man lave en ordning, så at boligselskaber fik betalt en lader ved etageejendomme med fælles parkeringsplads. Ligeledes kunne større offentlige og private arbejdspladser sætte en op på parkingspladsen. Som udgangspunkt vil jeg prioritere ladere ved boligen, det er der hvor de fleste kommer til at lade deres elbil.

  • 0
  • 0

Mit forslag er at campingpladser og lystbådehavne begynder at tilbyde opladning. De har infrastrukturen og er vant til at håndtere betalinger i forvejen. De plejer at være hjælpsomme hvis man spørger om man kan købe lidt el. Senest var jeg forbi Urhøj Camping, og der var ingen problemer med at få laddet op.

Men hvorfor ikke sætte det i system?

  • 0
  • 0

dokumentation for at den Danske el-produktion er klimavenlig...

Dansk el-produktion..... Cirka 42% kul Cirka 20% gas Cirka 2% olie

Og resten spredt på alle mulige kilder.. http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Nyh...

Ahh - KUL er klimavenligt, hvis man skal bedømme el på hvad det produceres af...

Det skal man så ikke - tydeligvis...

Jeg ved godt nogen synes gas er SÅÅÅÅ fint... Men det er jeg nu ret uenig i... At det ikke er lige så slemt, som olie og kul betyder ikke at det er en god ting...

  • 0
  • 0

Dansk el-produktion..... Cirka 42% kul Cirka 20% gas Cirka 2% olie

Og resten spredt på alle mulige kilder.. http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Nyh...

Ovenstående tal er vist for 2010, hvor 34 % af dansk el-forbrug kom fra 'Vedvarende Energi'. For 2012 er 'VE-andel af nettoproduktion i området' steget til 49 % (heraf 30 % fra vindmøller). Se nøgletallene på http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Mil...

Det gode er, at belastningen på klimaet samt luftforureningen, som el-rpoduktionen i DK medfører, er faldene. At bruge en ekstra mængde energi i Danmark forurener nok mere end i fx Norge/Sverige/Frankrig, men mindre end i Kina eller Polen.

Har det noget med ladestandere at gøre?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten