Lovændring kan sikre produktion af 2G-bioethanol i Holstebro

Produktionen af andengenerations bioethanol på Maabjerg Energy Concept kan muligvis blive en realitet. Regeringen har i et udspil med en række vækstinitiativer nemlig lagt op til, at varmeforsyningsloven skal ændres, så den i højere grad tager højde for de avancerede biobrændstoffer.

Det er godt nyt for de parter, som står bag Maabjerg Energy Concept. De kan nemlig ikke gå videre med projektet, før der er en bred aftale mellem de politiske partier om en lovændring samt en forsikring om, at der bliver et nationalt iblandingskrav til diesel og benzin.

Læs også: SF vil hjælpe trængt bioraffinaderi i gang

»Umiddelbart opfatter jeg det som en udmelding om, at regeringen er positivt interesseret i at få Maabjerg op at stå, og det er godt,« siger Anne Grethe Holmsgaard, der direktør for Biorefining Alliance, der består af en række universiteter og energiselskaber.

Det haster

Maabjerg Energy Concept vil, hvis det gennemføres, kunne levere omkring 80 millioner liter andengenerations bioethanol om året samt varme og el til 25.000 husstande i lokaleområdet. Men lige nu er varmeforsyningsloven ifølge Anne Grethe Holmsgaard ikke gearet til at håndtere biobrændstoffer, der både kan anvendes inden for transport og til produktionen af varme og el.

Læs også: Så ruller millionerne ind til Nordeuropas største bio-anlæg i Holstebro

Derfor kan det kun gå for langsomt med at få partierne til at forhandle sig frem til en ændring, mener Anne Grethe Holmsgaard.

»Det haster, fordi Danmark har gode muligheder for at blive interessant for andre lande i Europa. Det er anlæg nummer to af sin slags i Europa, og det er godt investerings- og videnudviklingsmæssigt, da vi kan lave andre ting end bioethanol og biogas. Eksempelvis fødevareingredienser og dyrefoder,« siger hun.

Ud over varmeforsyningsloven er det også et krav om en iblandingsprocent i benzin og diesel, der står i vejen for, at anlægget ved Holstebro kan opføres. Og de to ting skal ifølge Anne Grethe Holmsgaard sikres.

»Lige nu er man usikker på, om der kommer et nationalt iblandingskrav, som kan være med til at skabe et marked for andengenerations bioethanol. Og da det er store investeringer, så skal vi have en garanti for dette,« siger hun.

Emner : Bioethanol
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dette med at effektivisere produktionen og tune udstyret så man kan levere varerne til en god pris er gammeldags. Det er meget enklere at ændre på lovgivningen og i særdeleshed at skabe et tvungent forbrug. Det er hårdt sat op, men er det indtryk, jeg overvejende får.

  • 0
  • 0

"Det er meget enklere at ændre på lovgivningen og i særdeleshed at skabe et tvungent forbrug."

Det er rigtigt. Men det er jo et resultat af at markedet er skævvredet til fordel for fossile brændsler. Hvis man i stedet beskattede fossiler i forhold til deres eksterne omkostninger, så ville man ikke behøve al det pjat for at fremme samfundsnyttige teknologier.

  • 0
  • 0

Hvor vil du hen med den kommentar Jesper? Er det alle i udkantsDK der er korrupte? Eller er dit sure opstød fordi "idioterne" i Midt og Vestjyllands politi, har givet dig en bøde p.g.a. manglende intelligens?

  • 0
  • 0

Jeg går her ud fra at "iblandingskrav" i %, kun er meget få procent - dvs. mindre en de nu 5% bioethanol som EU kræver i benzinen.

Dette vil i realiteten betyde at man stadig kører på benzin/diesel med næsten samme partikel- og CO2 udledning som før.

Det ville straks være mere interessant, hvis i blandingen også kunne være 85% - altså E85. Eller E100.

Det vil betyde at benzin bilerne med en simpel software opdatering til Flexi-Fule (BioPower) kunne reducere CO2 udledningen med ca. 85% - her og nu! Der skal lidt mere til for diesel bilerne.

Hvis vi så endvidere undlod den sidste uddrivelse (2%) af H2O fra bioethanolen, som koster ca. 50% af energiforbruget til fremstillingen - så får vi hydro-ethanol. Her har man i Brasilien vist, at dette har lovende effekter på partikelforureningen, da partiklerne binder til vanddampen. Derved opnås større partikler som ikke i samme grad er luftbårne og sundhedsskadelige i bymiljøerne.

Endvidere slipper man af med den del af NOx og SOx som stammer fra benzin og diesel - men, som ikke i ethanol (andelen fra luften vil dog stadig eksisterer).

Ikke nok med det, vi kan også reducerer udledningen af Danmark største råstof forekomst - gylle - fra vandmiljøerne, da gyllen og næringsstofferne omdannes til tørstof i forbindelse ethanol fremstillingen.

Men, igen, et meget lille skridt fremad - men indtjeningen fra benzin-, diesel- og grønne afgifter på bilenerne vejer igen tungerer her, end klima, miljø og folkesundheden.

Kom nu i gang som resten af EU: http://www.etanol.nu/tanka.php

  • 0
  • 0

"Men lige nu er varmeforsyningsloven ifølge Anne Grethe Holmsgaard ikke gearet til at håndtere biobrændstoffer, der både kan anvendes inden for transport og til produktionen af varme og el."

Dette udsagn er lidt kryptisk. Kan nogle forklare hvor knasterne er?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten