Lotus: Her er sparemotoren til de nye hybridbiler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lotus: Her er sparemotoren til de nye hybridbiler

Lotus Engineering er klar med sit bud på en sparemotor, Range Extender, som kan levere energi til motoren i eldrevne biler, når strømmen på batterierne slipper op.

Lotus Engineering er begyndt at markedsføre en ny Range Extender til det gryende stormarked for komponenter til elbiler.

Her taler vi ikke om en komponent til kendte hybridbiler som Toyota Prius og Honda Insight, der begge, foruden elmotorer og batterier, har en mekanisk kraftoverføring mellem forbrændingsmotor og hjul.

Range Extenderen er beregnet til at levere ekstra strøm til en "ren" elbil, når dens batterier er ved at være flade.

Tre cylindre i en letmetalsmotorblok kan fintunes til at bruge meget lidt brændstof, når den kan optimeres til faste omdrejningstal. En videnskabelig undersøgelse viser, at en elbil med sådan en Range Extender kan køre længere på literen end en hybridbil med mekanisk kraftoverføring og elmotorer i hjulene. (Foto: Lotus Engineering)

Range Extenderen, som endnu ikke har fået et godt, dansk ord, bliver afgørende, når alle bilforhandlere om nogle år har elbiler i udstillingsvinduerne. Den løser i en årrække det problem, at batterier til elbiler formentlig længe vil være så kostbare, at de får svært ved at konkurrere på lige fod med gammeldags biler med osende forbrændingsmotorer.

En undersøgelse har for nylig vist, at tre ud af fire bilister i Europa sjældent kører ture over 40 km. Med batterier, der kan drive elbiler en anelse mere end 40 km, kan man dermed dække de flestes bilbehov til den lavest mulige pris.

Skal man køre ret meget længere, har man brug for en pålidelig og CO2-besparende Range Extender, som nødvendigvis skal være væsentligt mere miljøvenlig end den fine og økonomiske benzinmotor i en Toyota Prius, hvis den skal konkurrere på pris og grøn samvittighed.

Her er en række forskellige, tekniske muligheder, der kan indbygges i elbilen. Range Extenderen kan for eksempel være en brændselscelle, en optimeret forbrændingsmotor eller en lille gasturbine, som den Ingeniøren skrev for to måneder siden (se link nederst på siden).

Men der er også mulighed for at benytte et anhængertræk, hvortil man kan slutte en rullende Range Extender af samme typer som de ovennævnte.

En forskningsartikel fra ingeniørorganisationen IEEE viste for et år siden, at en elektrisk bil med Range Extender kører længere på literen end en såkaldt plug-in-hybrid som Prius.

Den nye fra Lotus Engineering, som altså er ét bud blandt mange, er en omdrejningsoptimeret 1,2-liters-forbrændingsmotor med en stor generator, beregnet til at øge elbilers rækkevidde per liter brændstof.

Den er konstrueret til at få alle brændstofvariable til at gå op i en højere enhed ved to faste omdrejningstal.

Desuden er den opbygget i stort set ét stort stykke aluminium, inklusive udstødningsmanifolden.

Det betyder, at vægten kan holdes nede på 56 kg. Ved 3.500 omdrejninger yder den 35 kW, svarende til cirka 45 hestekræfter, så den vil være i stand til at drive elbilen ved marchhastighed, samtidig med at den oplader de flade batterier.

Dokumentation

Forskningsartikel fra IEEE
Direkte link til samme forskningsartikel
Analyse af fremtidens danske elmarked (præsentation)
Lotus Engineerings pressemeddelelse
Artikel i Greencarcongress

Kommentarer (14)

Ikke med trailer, vel? Det har da ikke nogen fremtid for sig overhovedet!

Kan man se flg udviklingsskema for sig - først hest, så hest foran vogn, så vogn alene uden hest - og så: vogn med 'hest' bagved!

Nej vel?

Iøvrigt er små elbiler formentilg ikke i stand til at have træk på - det har Audi's A2 f.eks. ikke, da aluminiumskarrosseriet ikke er tungt nok til at trække andre tunge ting. Og sådan vil det også være med elbiler, endda i endndu højere grad. Så en trailer med egenvægt plus 60kg er ikke kun uskønt og Anders And-agtigt, det er måske endda umuligt.

  • 0
  • 0

Nu er det jo ikke givet at elmotoren har en max effekt på 35 kW.

Meningen er vel at range extenderen levere strøm når bilen "coaster" hvor en bil vel ikke bruger ret mange kW?

Mvh Morten

  • 0
  • 0

Nu er det jo ikke givet at elmotoren har en max effekt på 35 kW.

  1. En elmotors effekt på fx 35 kW er angivet som en nominel belastning, dvs. dén belastning motoren kan drive kontinuerligt, uden overophedning.
    En elmotor kan derfor, afhængigt af typen, overbelastes kortvarigt, fra ca. 2 gange for en asynkronmotor, til MANGE gange for en DC motor.
    Hvor forbrændingsmotorers akseleffekt typisk angives ved det optimale område på accelerationskurven, bliver en elektromotors akseleffekt angivet med den nominelle drifteffekt.

Meningen er vel at range extenderen levere strøm når bilen "coaster" hvor en bil vel ikke bruger ret mange kW?

  1. Du har ret i at en elbil ikke bruger meget effekt når den coaster. Faktisk bruger den ingen effekt, da coasting er den tilstand, hvor motoren ikke får tilført nogen drivende effekt og derfor løber ned i omdrejninger, pga. mekaniske friktionstab. Du mener nok, at den skal levere effekt, når bilen "cruiser", hvor bilen vedligeholder sin hastighed.
    Range Extenderen vil udelukkende levere effekt til systemet (batteri og/eller motor), om det så er under kørsel eller efter stop er i princippet ikke afgørende, men du vil naturligvis have den bedste økonomi i at udnytte AL effekten fra range extenderen direkte i bilens elmotor, da du i dette tilfælde ikke vil få unødige effekttab i batteriet, pga. op- og afladning.
  • 0
  • 0