Løse bolte i spritnye Tesla Roadster-sportsvogne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Løse bolte i spritnye Tesla Roadster-sportsvogne

Illustration: Lars Bertelsen.

Mekanikere er tilkaldt for at fikse en alvorlig fejl på 345 stykker af den verdensberømte elbil Tesla Roadster. Det svarer til over tre fjerdel af den samlede produktion, der i midten af maj var nået op på 400.

Efter en ejer klagede over problemer med styringen i brede sving, undersøgte Tesla sagen og opdagede, at boltene på en flange på de bagerste hjulnav var løse.

Ifølge den amerikanske trafiksikkerhedsadministration NHTSA risikerer hjulnavet at rasle løs og gøre bilen så svær at styre, at der er risiko for en ulykke. Et løst hjulnav kan opdages ved at lytte efter en lyd af materialer, der gnider mod hinanden.

Tesla lægger i sin pressemeddelelse skylden på sin samarbejdspartner Lotus, der har bygget chassiset til Tesla Roadster, og Lotus er også i gang med en tilbagekaldelsesordre på bilerne Lotus Elise og Exige.

Styreproblemerne med Tesla Roadster omfatter alle biler produceret før 22. april 2009, og Tesla tilbyder alle ejere at få ordnet problemerne hjemme i deres egne garage, hvor en mekaniker vil komme på besøg. Samtidig foretager Tesla en total-inspektion af bilen og en opdatering af dens software.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lader også til at de tager en seriøs tilgang til problemet, og håndterer det før det bliver et reelt problem.

Omvendt har de kun solgt 345 enheder, så er nok overkommeligt at få dem alle på værksted.

  • 0
  • 0

Tesla lægger i sin pressemeddelelse skylden på sin samarbejdspartner Lotus, der har bygget chassiset til Tesla Roadster, og Lotus er også i gang med en tilbagekaldelsesordre på bilerne Lotus Elise og Exige.

Sådan har det altid været med Lotus, og er det åbenbart stadig.

Det var Colin Chapman's filosofi at enhver skulle kunne købe en bil, så billigt som muligt, som man kunne køre på arbejde i til hverdag og vinde racerløb i i weekenden. Det har de altid formået at leve op til.

Charmerende sportsvogne med formidable køreegenskaber, til aldeles overkommelige priser.

Flere af de tidligere modeller kunne folk endda købe som samlesæt eller halvfabrikata. Kvaliteten kunne kunden så selv bestemme, hvis han har en værktøjskasse.

Filosofien ser stadig ud til at holde.

  • 0
  • 0

Ærgerligt, men det er jo også en temmelig ny bil. Hvornår er det forresten blevet lovligt at skrive bagerst. Det var meget forbudt da jeg gik i skole, men hvis man googler det nu, får man flere hits end på bagest. Er det noget man bruger i København for at få arktiveret bargmunden? Hvorfor ikke også forrerst?

  • 0
  • 0

Det var dog en behageligt afdæmpet overskrift! :-)

Det er jo ellers et emne hvor man kunne forestille sig noget Ekstrabladsagtigt.

Applause!

Hehe ...

Ja, der er ind i mellem lidt "sensationspresse" over dette site. Når man nu primært henvender sig til ingeniører og teknikere, er et vist strejf af seriøsitet vel ikke af vejen - det bliver jo ikke nødvendigvis kedeligt af den grund ...

God Pinse ... :-)

  • 0
  • 0

[quote]Tesla lægger i sin pressemeddelelse skylden på sin samarbejdspartner Lotus, der har bygget chassiset til Tesla Roadster, og Lotus er også i gang med en tilbagekaldelsesordre på bilerne Lotus Elise og Exige.

Sådan har det altid været med Lotus, og er det åbenbart stadig.

Det var Colin Chapman's filosofi at enhver skulle kunne købe en bil, så billigt som muligt, som man kunne køre på arbejde i til hverdag og vinde racerløb i i weekenden. Det har de altid formået at leve op til.

Charmerende sportsvogne med formidable køreegenskaber, til aldeles overkommelige priser.

Flere af de tidligere modeller kunne folk endda købe som samlesæt eller halvfabrikata. Kvaliteten kunne kunden så selv bestemme, hvis han har en værktøjskasse.

Filosofien ser stadig ud til at holde.

[/quote]

Bare lige for at supplere :

Colin Chapman's tekniske motto, var : 'adding speed through adding lightness', altså : 'at tilføre hastighed, ved at tilføre lethed',

lidt bagvendt, altså at tilføre noget ved udelade noget//undvære ting,,

det kan vel samles sammen i udtrykket 'agility', således altså : 'sikkert, trygt, og let kontrollérbart let-omskiftligt element/eller konstruktion', lidt simplere : 'robust, let, kontrollérbart, tilforladeligt, forudsigeligt, hurtigt,',,..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten