Londons smog dræber næsten 9500 mennesker årligt

Illustration: City of London

Den første beregning af konsekvenserne af den giftige NO2-gas taler sit eget tydelige sprog. Ifølge rapport fra King’s College London dør 5900 mennesker af denne gas alene. Hertil kommer 3500, der årligt dør af forurening med partikler.

Læs også: Nye dieselbiler forurener syv gange mere end de er godkendt til

Netop NO2-forureningen er ifølge EU’s krav fortsat for høj i London og flere andre britiske byer selv om grænseværdien har eksisteret i fem år. Det samme gælder for København, hvor man anslår, at luftforeningen er skyld i 500 for tidligere dødsfald årligt.

NO2-gassen er særligt skadelig for astmatikere, men kan også skade luftvejene hos andre. Sammen med partikelforurening og NO-gasser kan NO2 kædes sammen med blandt andet hjerte-kar-sygdomme, KOL og diabetes. Tilsammen dræber gasserne ifølge rapporten fra Kings College op mod 9500 mennesker i London hvert år.

Læs også: Dieselbilernes svineri tog livet af den københavnske miljøzone

Den nye undersøgelse medregner kun gasser og partikler, der udledes af mennesker. En stor del af partikelforureningen stammer fra andre kilder, og derfor er det samlede antallet dødsfald som følge af netop partiklerne lavere i den nye undersøgelse end i tidligere undersøgelser.

I Danmark har den daværende miljøminister, Kirsten Brosbøl (S) planlagt, at der skal installeres katalysatorer på de københavnske busser for at få NO2-niveauet ved den kritiske målestation på H.C. Andersens Boulevard til at komme under grænseværdien, ligesom målestationen skal flyttes længere væk fra vejen, hvor NO2-niveauet er lavere.

Læs også: Minister erkender: Miljøzone giver renere luft end mine katalysatorer

I London introducerede Londons borgmester Boris Johnson et lignende initiativ. Her skulle dieselbusserne skrottes, efter at en rapport, ligeledes fra King’s College, havde vist, at Oxford Street i London havde verdens højeste NO2-niveau, netop på grund af busserne. Det skriver den britiske avis The Guardian.

I London peger bystyret derfor nu på, at problemet må løses af den nationale regering.

Læs også: Omstridt københavnsk luftplan sendt til EU

»Borgmesterens undersøgelsesrapport om luftforurening viser, at nitrogenoxider påvirker Londons beboeres forventede levetid og betyder, at flere mennesker end hidtil forventet dør for tidligt, fordi de har været udsat for luftforurening. Diesel er et væsentligt problem,« siger formand for byens miljøkommité, Wendy Mead, i en pressemeddelelse.

Langt hovedparten af NO2-gasserne stammer fra lokale kilder som busser, mens en del af partiklerne er blæst til byen og dermed ikke kun skyldes byens trafik, viser rapporten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I Danmark har den daværende miljøminister, Kirsten Brosbøl (S) planlagt, at der skal installeres katalysatorer på de københavnske busser for at få NO2-niveauet ved den kritiske målestation på H.C. Andersens Boulevard til at komme under grænseværdien, ligesom målestationen skal flyttes længere væk fra vejen, hvor NO2-niveauet er lavere.

...dansk måde at være pragmatisk på!

Men spørg lige i Københavns Kommune om de vil arbejde målrettet mod at få diesel ud - altså bortset fra kommunens massive satsning på netop diesel og diverse skrivebordsøvelser om filtre, elbusser osv - som stadigvæk er lysår væk.

Hvad med at se lidt sydpå og lære af hvad andre storbyer mon finder på?

Hint: Busser er og bliver blot det absolut sidste valg man vælger - selv når man er tvunget til at køre kollektivt.

  • 10
  • 1

Hvis man skal pege på netop én type køretøj, som er velegnet til batteridrift, så må det være busser (måske på en 2. plads efter scootere).

  • Lavt antal km kørt pr. dag
  • Kører hver dag.
  • Lav hastighed
  • Hyppige start/stop
  • Mulighed for spot-ladning ved endestationer
  • Find selv på flere.

Når det første gang er bevist, at elbusser virkeligt virker i virkeligheden, så burde større byer forlange at busdriften bliver elektrisk. Det vil virkelig betyde en væsentlig reduktion af støj, røg og møg i de større byer (Aarhus og Kbh).

  • 9
  • 1
  • og off topic:

En bedre måde hvorpå man kan undgå at udsætte sig for for tidlig død p.g.a. storbyens luftforurening, - er simpelthen at undgå at bo der og tage arbejde der.

  • 5
  • 3

Det er nu cyklen der indtager den første plads med flere længder. Den elektriske cykel kan erstatte alle de andre kendte teknologier på små distancer=max 10-15 km, koster en brøkdel at købe og vedligeholde.

Den uelektriske cykel er endnu bedre...

Måske den er bedre på korte distancer 2-4 kilometer. Det er det som 84% af alle der benytter sig af en cykel gider at køre. Og det er kun på et parameter og det er prisen. Der er i øvrigt en knap på den elektriske cykel som transformere den om til en uelektrisk, så man har valg muligheden mellem at forbrænde rugbrød eller forbrænde elektriske watt. En uelektrisk cykel har ikke den valg mulighed, her bliver valget bus/letbane/tog/bil/knallert/scooter/motorcykel/helikopter hvis man skal køre længere end hvad 84% gider på en cykel. Vild fornemmelse at være så fri, skulle jeg lige hilse og sige....og de mange penge i sparegrisen.

  • 1
  • 0

Antallet af døde er kun 3 x så mange som der døde i 911. Det er et stort fremskridt, i 1952 døde der 3000 på en enkelt uge. http://www.historytoday.com/devra-davis/gr...

Antallet af cyklister i London er steget konstant siden 1993 fra 270.000 daglige ture til 580.000 daglige cykel ture i 2012.

Så bare hold vejret lidt endnu så er der snart frisk luft i Europas byer.

  • 1
  • 0

Der bor måske 15mill i London, så almindelige dødsfald vil være ca 150.000/år. Disse 10.000 ekstra dødsfald må kunne ses i statistikkerne, og ikke kun i modeller. Det burde give en væsentlig mindre levetid.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten