London: Ny afgift på dieselos viser allerede resultater
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

London: Ny afgift på dieselos viser allerede resultater

Illustration: City of London

Klokken syv i morges skulle man i Londons transportmyndighed Transport for London for første gang til at skrive bilister i bødebogen, når de bevægede sig ind i centrum af byen med gamle forurenende dieselbiler. 10 pund koster det, og de skal lægges oven i den eksisterende trængselsafgift.

Det har åbenbart skræmt omfattede bilister til enten at fravælge byen eller bilen, for antallet af de forurenende køretøjer er allerede faldet drastisk, siden afgiften blev planlagt sidste år.

Læs også: London på vej med ekstra afgifter på forurenende biler

Ud af de 10.000 køretøjer omfattet af afgiften, der var på vejene sidste år, er der nu kun 6.500 tilbage. Det skriver The Sunday Telegraph, der har fået adgang til data fra Transport for London.

»Hårdeste afgift i verden«

Afgiften, som Transport for London kalder den hårdeste i verden, er blevet introduceret for at bekæmpe den massive luftforurening, som London døjer med. Ifølge deres tal står vejtransport for 50 procent af NOx-udledningen i byen, og den nye forureningsafgift vil mindske den fulde udledning med 1 til 3 procent.

Afgiften dækker ældre, mere forurenende dieselkøretøjer. For personbilerne betyder det biler med en Euro 3-godkendelse eller ældre typegodkendelse. Det vil typisk sige biler fra 2005 eller tidligere. Euro 3-biler må udlede 0,5 gram NOx og 0,05 g partikelmasse pr. kilometer. Nye dieselbiler må udlede henholdsvis 0,08 og 0,005 gram.

Hverken de ældre eller de nye krav tegner dog et nøjagtigt billede af, hvad bilerne egentlig udleder af sundhedsskadelige stoffer, og det er et problem.

Læs også: Test: Alle bilkoncerner overskrider NOx-grænse

Det er blevet påvist i utallige undersøgelser, at mange dieselbilers egentlige udledning langt overskrider grænseværdierne, og Transport for London peger også på udledningskravenes mangelfuldhed, når Londons nuværende forureningskrise skal forklares.

Ulovlig og farlig forurening

Luftforurening dræber årligt 40.000 mennesker i England, og værst ramt er London, hvor både FN og EU har advaret myndighederne om den farlige mængde forurening og konstante overskridelser af EU’s grænseværdier.

Partikelforureningen er for det meste inden for de lovlige grænser, men niveauet af NO2– den sundhedsskadelige type af NOx – er stadig alt for højt. På Putney High Street i Vestlondon gik der i år kun en uge før de årlige grænser var overskredet.

Den britiske højesteret dømte i 2015, at den britiske regering skulle lave en ny plan for at få NO2-niveauet under grænseværdierne, og målet for, hvornår reglerne skal overholdes i hovedstaden, blev herefter rykket frem til 2025. Londons borgmester, Sadiq Khan, mener dog stadig, at det er for sent.

Læs også: Ekspert om dieselforbud: Forbyd gamle dieselhakkere - ikke de nye

Forureningsafgiften er kun første skridt i hans plan, der i 2019 bliver udbygget med en Ultra Low Emissions Zone, der indeholder langt strengere krav – for eksempel Euro 6-typegodkendelse for dieseldrevne personbiler – og frem mod 2021 vil dække et endnu større område.

Med de planer in mente er det måske ikke så underligt, at de engelske bilister kan se, hvilken vej vinden blæser. En lignende afgift kan blive aktuel i en lang række andre engelske byer med forureningsproblemer, og usikkerheden om diesels fremtid kan spores på landsplan. Salget af dieselbiler i England faldt i september med over 20 procent og er nede med 11,5 procent for hele året.

Med til billedet hoerer at det er efteraarsferie herovre i denne uge.
Det har normalt en kraftigt daempende virkning paa trafikken.
Men jeg haaber da at dette tiltag vil give en blivende positiv virking - da luften kan vaere meget slem af og til.

  • 9
  • 0