London: Ny afgift på dieselos viser allerede resultater
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

London: Ny afgift på dieselos viser allerede resultater

Illustration: City of London

Klokken syv i morges skulle man i Londons transportmyndighed Transport for London for første gang til at skrive bilister i bødebogen, når de bevægede sig ind i centrum af byen med gamle forurenende dieselbiler. 10 pund koster det, og de skal lægges oven i den eksisterende trængselsafgift.

Det har åbenbart skræmt omfattede bilister til enten at fravælge byen eller bilen, for antallet af de forurenende køretøjer er allerede faldet drastisk, siden afgiften blev planlagt sidste år.

Læs også: London på vej med ekstra afgifter på forurenende biler

Ud af de 10.000 køretøjer omfattet af afgiften, der var på vejene sidste år, er der nu kun 6.500 tilbage. Det skriver The Sunday Telegraph, der har fået adgang til data fra Transport for London.

»Hårdeste afgift i verden«

Afgiften, som Transport for London kalder den hårdeste i verden, er blevet introduceret for at bekæmpe den massive luftforurening, som London døjer med. Ifølge deres tal står vejtransport for 50 procent af NOx-udledningen i byen, og den nye forureningsafgift vil mindske den fulde udledning med 1 til 3 procent.

Afgiften dækker ældre, mere forurenende dieselkøretøjer. For personbilerne betyder det biler med en Euro 3-godkendelse eller ældre typegodkendelse. Det vil typisk sige biler fra 2005 eller tidligere. Euro 3-biler må udlede 0,5 gram NOx og 0,05 g partikelmasse pr. kilometer. Nye dieselbiler må udlede henholdsvis 0,08 og 0,005 gram.

Hverken de ældre eller de nye krav tegner dog et nøjagtigt billede af, hvad bilerne egentlig udleder af sundhedsskadelige stoffer, og det er et problem.

Læs også: Test: Alle bilkoncerner overskrider NOx-grænse

Det er blevet påvist i utallige undersøgelser, at mange dieselbilers egentlige udledning langt overskrider grænseværdierne, og Transport for London peger også på udledningskravenes mangelfuldhed, når Londons nuværende forureningskrise skal forklares.

Ulovlig og farlig forurening

Luftforurening dræber årligt 40.000 mennesker i England, og værst ramt er London, hvor både FN og EU har advaret myndighederne om den farlige mængde forurening og konstante overskridelser af EU’s grænseværdier.

Partikelforureningen er for det meste inden for de lovlige grænser, men niveauet af NO2– den sundhedsskadelige type af NOx – er stadig alt for højt. På Putney High Street i Vestlondon gik der i år kun en uge før de årlige grænser var overskredet.

Den britiske højesteret dømte i 2015, at den britiske regering skulle lave en ny plan for at få NO2-niveauet under grænseværdierne, og målet for, hvornår reglerne skal overholdes i hovedstaden, blev herefter rykket frem til 2025. Londons borgmester, Sadiq Khan, mener dog stadig, at det er for sent.

Læs også: Ekspert om dieselforbud: Forbyd gamle dieselhakkere - ikke de nye

Forureningsafgiften er kun første skridt i hans plan, der i 2019 bliver udbygget med en Ultra Low Emissions Zone, der indeholder langt strengere krav – for eksempel Euro 6-typegodkendelse for dieseldrevne personbiler – og frem mod 2021 vil dække et endnu større område.

Med de planer in mente er det måske ikke så underligt, at de engelske bilister kan se, hvilken vej vinden blæser. En lignende afgift kan blive aktuel i en lang række andre engelske byer med forureningsproblemer, og usikkerheden om diesels fremtid kan spores på landsplan. Salget af dieselbiler i England faldt i september med over 20 procent og er nede med 11,5 procent for hele året.

Med til billedet hoerer at det er efteraarsferie herovre i denne uge.
Det har normalt en kraftigt daempende virkning paa trafikken.
Men jeg haaber da at dette tiltag vil give en blivende positiv virking - da luften kan vaere meget slem af og til.

  • 9
  • 0

"Luftforurening dræber årligt 40.000 mennesker i England" er en helt udokumenteret påstand. Det er et rent regnearkspostulat der misbruges igen og igen, markedsført af den sædvanlige garde af bilhadere og sundhedsfreaks.

Vel er der emissioner fra forbrændingsmotorer, og vi er helst fri, men derfra og til at forbyde stadig gængs teknologi i en metropol er der et ordentligt spring.

Luften i London var engang SMOG - mest hidrørende fra de åbne kulafbrændinger i fyrfadene i kaminerne og de kulfyrede damptog med korte forbrændingskanaler. Dengang var der sundhedsfare, men ingen særlige strafafgifter.

Nu forekommer det helt absurd at gå i afgifts-panik i en situation på et langt, langt lavere emissionsnuveau.

  • 4
  • 18

Der er ikke tale om en måling, men om en tælling af biler. Jeg tvivler på at en reduktion fra 10.000 til 6.500 har en målbar effekt på miljøet.
Gad vide om ikke reduktionen af de ramte biler svarer til naturlig afgang, det er jo de ældste det drejer sig om.

  • 2
  • 0

Ja ingen kan dokumentere at Nitrogenoxider er skadelige for helbredet.
Sodpartikler, især de helt små, er også misforståede små stakler som ingen skade gør.
Det er bilhaderne og helsefreaknes "sindsyge" påstande, som vi da på ingen måde skal høre, som står i vejen for fremskridtet.

Når der nu tydeligvis ikke findes alternativer til 6 og 8 cylindrede dieselmotorer monteret i 2 tons stål karosserier, til at transportere 1 person ad gangen ind i storbyen, så giver afgifter, som de omtalte, ingen mening overhovedet, vel?

De "virkelige" fare for vores velstand og rigdom kommer helt klart fra kommunismen, islam, terror og atomkraft, det ved vi jo alle!

  • 7
  • 2

Jeg mener nu det er videnskabeligt bevist at nanopartikler er skadelige. Tilsvarende er det videnskabeligt bivist at antallet af nanopartikler falder voldsomt. I København på H.C. Andersens Boulevard er antallet af ultrafine partikler i perioden 2002 - 2016 er faldet med 56%.
Men når det har noget med miljø at gøre, så føres både diskussionen og politikken fuldstændig upåvirket af fakta og videnskabelige beviser, jeg er overbevist om at det gælder i London lige så vel som i København.

  • 2
  • 3

Der står om 'bødeblokke' ikke 'afgiftsblokke', men det hele omtales som en afgift.

Hvis det er en bøde må man antage at forholdet er ulovligt, og bilisten derfor skal have en bøde og forbydes at køre videre.

Er det en afgift, skal den betales fast, og bilisten kan bare køre som det passer ham.

Og igen må man jo spørge om, hvordan denne 'afgift' pludselig gør at folks arbejdsplads bliver tryllet ud i omegnskommunen, alternativt giver dem råd til at købe en ny bil - især i lyset af, at dette nye tiltag giver deres gamle vogn en værdi på nul?

  • 2
  • 0