Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«

PLUS.
Illustration: Nanna Skytte/Ingeniøren

Efter næsten tre år med fejl i S-togenes nye signalsystem er lokomotivførerne ikke længere trygge ved det nye system.

I lige under 1.000 dage har S-togene kørt med det nye signalsystem CBTC på den første strækning, den mellem Jægersborg og Hillerød. Om bare en måned skal de næste strækninger med CBTC, fra Jægersborg og Klampenborg ned til Svanemøllen og Ryparken, tages i brug. Det var meningen, at det nye system

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

skulle forbedre sikkerheden og forkorte rejsetiden. Men i dag er rejsetiden på den første CBTC-strækning længere end med det gamle system. Og en række fejl på strækningen har skabt utryghed blandt DSB’s lokomotivførere. »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd. Siden CBTC startede op, har der været problemer med det,« siger Thomas Bryan-Lund. Han er kørelærer for lokomotiv­førere og ...