Lokale FM-advarsler afbryder musikken på Storebælt

Illustration: Sund & Bælt

Hvis du skal mod Fyn fra Sjælland i denne uge, så skal du forberede dig at få afbrudt din radio, når du nærmer dig et vejarbejde. Nogle hundrede meter før bilisterne kører forbi vejarbejdet ved Storebæltsbroen, får bilister med FM-radioen tændt og indstillet på enten P1, P3 eller P4 få afbrudt udsendelsen med en lokal trafikmelding med beskeden:

»Vejarbejde forude, hastighedsbegrænsning 80 km/t.«

Herefter skifter radioen automatisk tilbage på den oprindelige kanal. Varslingen kommer kun til at ramme bilister, der kører mod Fyn, da det er her, der arbejdes.

»Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi kan bruge varslinger direkte til den enkelte bilradio til at forbedre sikkerheden på broen,« siger Kim Agersø Nielsen, chef for konstruktioner og anlæg hos Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Læs også: Hyperlokale FM-beskeder advarer om vejarbejde på Sjælland

Via bilradioen bliver bilisterne advaret før de kommer til vejarbejdet. De kan både få meddelelse om, hvilken vejbane de skal flette ind i, samt at de skal sænke farten. Dette er med til at sikre arbejderne ved vejarbejdet, samt sikre en bedre afvikling af trafikken. Illustration: Warning Systems

Retningsbestemte antenner kontrollerer RDS-signal

Forsøget sker i samarbejde mellem A/S Storebælt og virksomheden Warning Systems, som er udsprunget af Syddansk Universitet. Warning Systems står bag udviklingen og idriftsættelse af systemet SafeTrack til brug ved bl.a. vejarbejder. Virksomhedens løsning er baseret på Radio Data Systems, også kendt som RDS.

RDS-signalet er et digitalt datasignal, der sendes ud fra de store sendemaster sammen med FM-signalet. I RDS-signalet ligger forskellige oplysninger som klokken, radiostationens navn og programtypen – altså de informationer du oftest ser på bilradioens display. Der ligger dog også den såkaldte TA-kode (travel announcements), og det er den, der tvinger din radio til at afbryde al lyd, skrue volumen op og stille ind på P4, hvorfra DR udsender trafikmeldingerne.

Når bilisterne nærmer sig vejarbejdet og lytter på enten P1, P3 eller P4, vil de modtage en trafikbesked (TA/TP) via RDS, som fortæller radioen, at den skal lytte på en anden kanal for at modtage trafikbeskeden.

Jesper Kragh Jørgensen, ingeniør hos Warning Systems forklarer, at den fynske virksomhed kontinuerligt sender den korte trafikmelding om nedsat hastighed på grund af vejarbejde ud på fire frekvenser samtidig. Den ene, en åben kanal, som ingen andre sender på, og så de frekvenser der går ind over P1, P3 og P4. For mens trafikmeldingerne i dag er opdelt geografisk efter de ni regionale P4-regioner, så bliver de nye lokale advarsler fra Warning Systems kun sendt helt lokalt til de biler, der rent faktisk er på vej mod vejarbejdet.

»Vores signaler er stærkere end de eksisterende radiosignaler og vil derfor gå igennem i en radius på 200 meter omkring et vejarbejde,« har Jesper Kragh Jørgensen tidligere fortalt Ingeniøren.

Det kan lade sig gøre fordi signalet sendes med en retningsbestemt antenne for at undgå for megen forstyrrelse omkring vejarbejdet, ligesom Warning Systems justerer den udstrålede effekt, så den ikke sender for langt.

Tilbage i oktober testede Warning Systems deres lokale advarselsmeldinger ved motorvejsarbejdet ved Bjæverskov, syd for Køge, hvor Vejdirektoratet kort efter frakørsel 34 i retning mod København arbejdede på en ny støjskærm på en to kilometer lang strækning ud for et stort boligområde. Den største udfordring ved testen i Bjæverskov var ikke at støje for meget på frekvensbåndet, så signalet kun rammer de biler, der faktisk passerer vejarbejdet og ikke andre omkringliggende veje.

Dengang sendte Warning Systems en trafikbesked over de frekvenser, der bruges til at sende P1, P3 og P4, som så omdirigerede signalet til den åbne kanal. Den model af Warning Systems gået bort fra, og nu sendes den samme trafikbesked kontinuerligt på alle fire frekvenser. Det betyder, at sendestyrken er lavere, og derfor forstyrres færre bilister, der befinder sig i området, men ikke direkte på vejen med vejarbejde.

Sådan så testopsætningen ud, da Warning Systems afprøvede systemet ved Bjæverskov på Sjælland i oktober 2019. Udstyret ved vejarbejdet består af selve senderboksen og to antenner, den ene antenne sender signalet ud til bilisterne, som informerer omkring vejarbejdet og hastighedsbegrænsningen. Udstyret ved Storebælt er i dag mere kompakt og fylder ikke så meget.

Ud over vejarbejde arbejder Warning Systems også på en mere mobil udgave af de hyperlokale trafikmeldinger til ambulanceudrykninger. Ideen er, at ambulancen udsender et RDS-signal, så biler på samme vej får læst en besked op over radioen og kan trække ind til siden. Det projekt arbejder virksomheden videre med i samarbejde med Region Syd og Region Sjælland.

Læs også: Ny dansk radiokanal sender på mellembølge

FM-udfasning giver udfordringer

Folketingets partier har aftalt, der kan slukkes for FM-nettet med to års varsel, når halvdelen af den danske radiolytning foregår digitalt via eksempelvis netradio og DAB. De GPS- og radiomodtagere, der sidder i bilerne i dag, kan ikke nødvendigvis modtage beskeder fra Warning Systems og regionale trafikmeldinger fra P4, hvis FM-nettet bliver slukket. Det skyldes, at selve RDS-formatet, der står for meldingerne i dag, er tæt knyttet til FM-teknologien.

»Man vil sandsynligvis bruge et andet format, hvis trafikmeldingerne skal sendes ud på DAB. Det kræver en GPS eller en bilradio, der kan afkode det format. Så er vi tilbage til den gamle historie om, at folks udstyr ikke nødvendigvis kan modtage de nye protokoller,« sagde Martin Løbel, adm. direktør i Cibicom, tidligere kendt som Teracom, til Ingeniøren sidste år.

Cibicom ejer det danske radio/tv-sendenet og står for driften af det danske DAB-net.

Læs også: DAB-distributør: Danske bilister kan også misse trafikmeldinger efter FM-sluk

Til december bliver det et lovkrav, at alle biler skal sælges med en DAB-radio, og det kan være med til at reducere antallet af bilister, der modtager trafikmeldinger over FM-radioen.

Afløseren kan med en vis sandsynlighed være TPEG-formatet, der i dag er taget i brug i flere lande. Fordelene ved standarden er blandt andet væsentligt større båndbredde end på RDS og mulighed for flere forskellige tjenester, herunder tilpasning af indholdet til bilens lokation, IP-kommunikation samt kryptering.

Hos Warnings Systems er man opmærksom på, at FM-teknologien formentlig har en udløbsdato, der ikke ligger mange år ud i fremtiden.

»Vi kigger selvfølgelig på en løsning på FM-udfasningen og har også øje på forskellige muligheder til DAB-radio på længere sigt. Samtidig er Danmark meget langt med lukning af FM-båndet i forhold til udlandet, hvor vi også ser et stort marked for vores løsning,« har Jesper Kragh Jørgensen tidligere fortalt Ingeniøren.

Læs også: Nu kommer DAB-kravet: Til december skal nye biler sælges med digital radio

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu har jeg stort set udelukkende brugt DAB til DR i bilen de sidste 4-5 år (og lidt AM for sjov til den københavneske retro radio Radio208 (AM1440)) . Og der kommer der alm Trafikinfo på DAB kanalerne, så det må jo være baseret på den lokale MUX (ala FM regionerne som beskrivet for FM signalet). Men GPS'en (som ikke er connected) modtager også af og til (næsten) helt lokale TA beskeder som den, når der sat en rute, viser som en alarm på GPS'en ( fx uheld, udrykningskørsel eller spøgelsesbilster) - det må den vel så modtage som et FM RDS signal. Vil disse ultralokale beskeder så også fremgå af GPS'en ?

  • 0
  • 1

Lyder næsten for urealistisk at de forventer at kunne ramme biler der kører den ene vej men ikke den anden.

Der er vel reelt det kun en meter eller 2 mellem de yderste vognbane i hver retning.

  • 1
  • 0

Hvad så hvis man slet ikke hører radio og ikke har GPS? Så får man slet ikke den slags beskeder, eller kan de "komme igennem" på en anden måde? Kan det laves så de selv tænder for radioen og slukker igen, når de er færdige?

  • 0
  • 0

Eller man har slået det fra. Det er mildest talt irriterende at blive afbrudt af ligegyldige trafik beskeder (fordi det handler om et helt andet sted, end der man kører) og med en lydstyrke der får det til at gibe i en. Så jeg har det slået fra.

Så hvis de kan lave et system, der sikrer relevante beskeder og dropper at lyden skal skrues i vejret, kan det da være det bliver brugbart.

  • 2
  • 0

Hvad så hvis man slet ikke hører radio og ikke har GPS? Så får man slet ikke den slags beskeder, eller kan de "komme igennem" på en anden måde? Kan det laves så de selv tænder for radioen og slukker igen, når de er færdige?

Som jeg læser det så skal din radio være tændt og du skal have TA aktiveret.

Lytter du til DAB+, streamer du via bluetooth, er din mobil koblet til via Apple Carplay, har du slået TA fra, er din radio slukket eller understøtter den slet ikke de funktioner, så opdager du intet.

Som artiklen siger er det ret paradoksalt at man satser på en teknologi, som folketinget arbejder fokuseret på at slå ihjel.

TA giver rimelig mening når man er på vej på ferie gennem Tyskland, men til hverdag herhjemme er den ikke ret interessant. Vil man vide hvor der er køer så starter man blot google maps, fartkontrol.nu eller lignende apps på mobilen og så er du "live" opdateret omkring situationen

  • 1
  • 0

På DAB har man standardiseret et helt trafik informationssystem under TPEG (Transport Protocol Experts Group). Både den gamle TPEG1 og den nye TPEG2 er i dag internationale standarder: ISO/TS 18234 (TPEG1) og ISO/TS 21219 (TPEG2).

TPEG2 er baseret på XML formatterede sproguafhængige beskedformater. Der er defineret en lang række "applikationer" som med hvert sit sæt af XML beskedder, kan afkode information som f.eks.:

TEC: Traffic event compact apllication (ISO 21219-15)

TFP: Traffic flow and prediction application (ISO 21219-18)

GLR: Geo Location Referencing (ISO 21219-21)

WEA : Weather information application (ISO 21219-19)

Der er i alt specificeret 25 TPEG2 applikationer under ISO 21219.

TEPG2 er medieuafhængigt, og sendes lige så godt over f.eks. Internettet, men er som udgangspunkt skabt til DAB (TPEG er en arbejdsgruppe under EBU).

I bl.a. Tyskland sender firmaet HERE både TEC og TFP applikationsdata ud via DAB. I flere andre lande sender man tilsvarende, men kun TEC og TFP.

GLR applikationen er interessant, fordi man med den kan definere de geografiske områder hvori applikationerne skal aktiveres. Det forudsætter selvfølgelig, at modtageren har en modtager som kender positionen via GPS (eller andet). Tanken er, at man f.eks. kan bygge tjenester som henvender sig til f.eks. togrejsende, og som kun er aktive når man befinder sig på baneområdet (i toget), eller som i artiklen her, kan målrettes mod det ene motorvejsspor på broen.

Så virksomheden Warning Systems vil nok stå sig bedre, hvis man laver forsøg med TPEG2 GLR.

ISO standarden for TPEG2 GLR ligger her: https://www.iso.org/standard/63121.html og kan ses mod betaling.

  • 1
  • 0

D is the one character RDS direction, where: + is in the positive direction and external to the Problem Location – is in the negative direction and external to the Problem Location P is in the positive direction and internal to the Problem Location N is in the negative direction and internal to the Problem Location

  • 0
  • 0

D is the one character RDS direction, where: + is in the positive direction and external to the Problem Location – is in the negative direction and external to the Problem Location P is in the positive direction and internal to the Problem Location N is in the negative direction and internal to the Problem Location

Skal det forstå's sådan at der sendes information om, hvem der skal have informationen i forhold til ens egen position ?

Hvis det er tilfældet så kan jeg stadigvæk ikke se hvordan det skulle kunne sende signal til dem som kører den ene vej men ikke den anden.

Har bilen ingen GPS som der kan trækkes på, så er eneste mulighed som jeg ser det, at radioen skal kunne måle om den er på vej MOD et signal eller på vej VÆK FRA et signal.

Men hvordan den skal vide om jeg er på vej MOD signalet fra øst eller vest, kan jeg ikke rigtigt se.

  • 1
  • 0

Så virksomheden Warning Systems vil nok stå sig bedre, hvis man laver forsøg med TPEG2 GLR.

ISO standarden for TPEG2 GLR ligger her: https://www.iso.org/standard/63121.html og kan ses mod betaling.

Spørgmsmålet er jo nok nærmere om det overhovedet giver mening at kigge på et varslingssystem som er baseret på FM eller DAB+

Når jeg hører radio i bilen så er det via android auto og så streaming, så slipper jeg for FM-Skrat eller DAB-Splip når signalet svigter og jeg kan høre "Radio USA" hvis jeg har lyst til det.

Luftbåret konventionelt radiosignal (Ja ja, 4G etc er også luftbåret) er en dødsejler, i fremtiden vil bilerne være født med internetadgang og streaming radio.

  • 1
  • 0

Når jeg hører radio i bilen så er det via android auto og så streaming, så slipper jeg for FM-Skrat eller DAB-Splip når signalet svigter og jeg kan høre "Radio USA" hvis jeg har lyst til det.

TPEG2 er medie uafhængigt og fungerer lige så godt over mobilt bredbånd. HERE har funktionen integreret i navigationasppen, men jeg ved ikke om de dækker Danmark, men noget tyder faktisk på det. Så du skal bare have din HERE kørende i baggrunden, så får du de samme TPEG2 applikationsbeskedder som din bilradio ville have fået via DAB.

Så ja, jeg er enig. Der er mere perspektiv i at benytte IP distribution. Men kan man begge dele, dvs. også TPEG2 via DAB, får man (muligvis) lidt flere med. Jeg bruger f.eks. altid min autoradio og aldrig min telefon i bilen.

  • 0
  • 0

D is the one character RDS direction, where: + is in the positive direction and external to the Problem Location – is in the negative direction and external to the Problem Location P is in the positive direction and internal to the Problem Location N is in the negative direction and internal to the Problem Location

Den tekst stammer fra dette dokument: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.108...

Det har intet med sagen at gøre, men beskriver hvordan HERE i NAVSTREETS street data benytter den position som (i nogle tilfælde) kan indkodes i en TMC besked, til at finde ud af om den ligger foran eller bagved bilen. (Beskrevet i dokumentet på side 485, Tabel 3).

Og, man kan selvfølgelig ikke undgå, at bilister i modgående retning får beskeden, omend det måske kun sker lige ud for selve arbejdets begyndelse. For modkørende vil det give den besynderlige effekt, at man efter at have passeret arbejdet, får besked om at der er en hastighedsbegrænsning (som altså ikke gælder i den pågældende retning). Det er uhensigtsmæssigt.

  • 0
  • 0

TPEG2 er medie uafhængigt og fungerer lige så godt over mobilt bredbånd. HERE har funktionen integreret i navigationasppen, men jeg ved ikke om de dækker Danmark, men noget tyder faktisk på det. Så du skal bare have din HERE kørende i baggrunden, så får du de samme TPEG2 applikationsbeskedder som din bilradio ville have fået via DAB.

Så ja, jeg er enig. Der er mere perspektiv i at benytte IP distribution. Men kan man begge dele, dvs. også TPEG2 via DAB, får man (muligvis) lidt flere med. Jeg bruger f.eks. altid min autoradio og aldrig min telefon i bilen.

Desværre virker "Here we go" mig bekendt ikke med Android auto, jeg bruger typisk google maps.

Fordelen ved google maps er også at der er realtime trafikinfo, som baserer sig på reel trafikbevægelse.

Hvis jeg og 10 andre holder stille et sted på motorvejen fordi der er en kø eller der er sket en ulykke så advarer google maps med rød markering om at trafikken står stille.

Som jeg forstår det så er det planen at google maps indenfor en overskuelig fremtid vil aktivere deres funktion så man kan rapportere ulykker, fartfælder osv direkte i appen.

https://www.blog.google/products/maps/new-...

Det mest optimale ville selvfølgelig være hvis google også fik inkorporeret TPEG 2 ind i deres app.

Kan se at firmaet som laver det her udstyr også har noget ambulance dims, det allermest fede ville vel være hvis man så også fik en alarm i god tid, hvis en ambulance f.eks var på vej og ville krydse ens vej om man så må sige.

  • 0
  • 0

"Dengang sendte Warning Systems en trafikbesked over de frekvenser, der bruges til at sende P1, P3 og P4, som så omdirigerede signalet til den åbne kanal. Den model af Warning Systems gået bort fra, og nu sendes den samme trafikbesked kontinuerligt på alle fire frekvenser. "

Så man sender åbenbart et fuldt FM signal ud på de 3 landsdækkende kanaler. Og dette signal indeholder så både RDS TA koden (som åbner for trafikmeldingen), og selve meldingen i audio båndet.

Hvis det er tilfældet, vil man jo modtage hele signalet - også selve den talte besked - uanset om man har slået TA til. Dermed får man alene testet, at modtagerne udsender talebeskeden ved den volumen radioen er indstillet til.

En lidt bedre mulighed ville være at køre Ballempfang, og så blot dæmpe originalsignalet lidt, mens man lægge sin egen "Der er 50" besked og RDS kode på. Så forstyrrer man mindst muligt.

  • 0
  • 0

Så løsningen er at købe for 13.000 Kr. en iphone.

Tænker bare jeg beholder min android telefon og lever uden at blive advaret af dette system så :)

Jeg er sådan set enig. Prisen på iPhones er ekstreme, og man bliver låst til Appels medieunivers når man bruger dem. Jeg er selv Android bruger. Men... problemet er, at de fleste biler typisk får en merpris af samme størrelsesorden, hvis man skal have et navigationssystem med DAB og (hvis det overhovedet findes til den pågældende bilmodel) med TPEG på mobilt bredbånd.

Så lige nu er situationen låst.

  • 0
  • 0

Jeg er sådan set enig. Prisen på iPhones er ekstreme, og man bliver låst til Appels medieunivers når man bruger dem. Jeg er selv Android bruger. Men... problemet er, at de fleste biler typisk får en merpris af samme størrelsesorden, hvis man skal have et navigationssystem med DAB og (hvis det overhovedet findes til den pågældende bilmodel) med TPEG på mobilt bredbånd

Enig, prisen på navigation og DAB+ option er ofte "latterligt" høj.

Dog har EU vist indført at alle nye biler, solgt fra 2021 skal være med DAB radio

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/...

Men det betyder jo så at først fra 2021, vil alle nye biler have DAB+ som standard, så der går vel 8-10 år før flertallet af biler i Danmark har DAB+ radio i så fald og da der efterhånden er mange nye biler som også har Android Auto / Apple Carplay understøttelse, som nu om dage i mange tilfælde endda er trådløst så man bare skal have telefon med, ikke have den koblet til med ledning, så tror jeg helt sikkert at DAB+ bliver overhalet kraftigt, indenom af at folk streamer.

Navigation som tilkøb gætter jeg på vil forsvinde indenfor, lad os sige 5 år.

Det giver ingen mening at stikke forhandleren, ofte 10.000 Kr. ekstra for et indbygget navigations system som i bedste fald får opdateringer af kort en gang om året, ikke har live trafik med mulighed for genberegning af rute i god tid osv, når man kan koble sin telefon til og så have google maps som bliver opdateret hele tiden.

Vores bil fra 2016 har understøttelse for AA og AC. Den kunne også købes med navi, men selv brugtpriserne var højere med navi og da bilfabrikanten forlanger lige knap 1000 Kr. for hver opdatering af kortene, så var det en "No brainer" at vi ikke gad det.

Det var smart dengang alternativet var en løs GPS modtager i forruden, men nu hvor der er 7-10" skærme i "alle nye biler" og AA/AC, så giver det ikke meget mening mere.

Ja og så forstår jeg overhovedet ikke EU.

De har indført at der SKAL være dæktryk overvågning og automatisk lyssensor og nu vil de indføre at radioen skal have DAB+, men til trods for at vi ofte bliver tudet ørene fulde med at håndholdt mobilsnak er rigtigt farligt, så har de af uforklarlige årsager ikke for LÆNGE siden gjort det til lov, at alle nye biler skal være født med bluetooth.

Hvis man havde indført det for 10 år siden, så ville der være MANGE flere som havde det og så kunne man have hævet bøden for at snakke håndholdt, i en bil som er født med bluetooth til det "10 dobbelte".

  • 0
  • 0

De som kör bil mot Sverige måste fortsätta lyssna på FM/RDS eftersom det inte finns några som helst planer på att stänga FM huvudplattformen för radio i Sverige. FM blir kvar i några decennier. DAB blir i bästa fall en begränsad tredje radioplattform efter FM och online. Smartphones är redan största medieplattformen i Sverige. DAB kommer aldrig finnas i smartphones. Danmark har mycket att lära sig av DAB-fiaskot i Norge.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten