Logistikrobot skal overhale truckføreren indenom
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Logistikrobot skal overhale truckføreren indenom

Illustration: Claus Skytte Andersen, Robotize

Rundt omkring i danske produk­tionsvirksomheder overtager robotter stadigt flere arbejdsopgaver, men når det gælder intern logistik, sidder der stadig en chauffør på den truck, der flytter paller rundt.

Det skal en nyudviklet selvkørende pallerobot, GoPal, nu ændre på, hvis det står til virksomheden Robotize, der står bag logistikrobotten.

Det er efterhånden godt to år siden, at de tre stiftere bag Robotize fik øje på et hul i robotmarkedet. Kunde-, behovs- og konkurrentanalyser afslørede ganske rigtigt, at der var et uudnyttet marked for automation i logistikleddet, fortæller Torben M. Hansen, medstifter og bestyrelsesmedlem i Robotize.

»Det så ud til, at banen var fri foran os,« siger han.

Kan vælge sin egen vej

Efter et par måneders sparring med blandt andet DTU og Tekno­logisk Institut vurderede stifterne, at teknologier og softwareløsninger til selvkørende biler var på et niveau, så de turde bygge videre på dem til en egenudviklet, kollaborativ logistikrobot med kunstig intelligens.

Herefter gik de i gang. I dag har virksomheden 20 medarbejdere, hovedsageligt ingeniører, og de er nu klar med den første testkørsel af GoPal, som på egen hånd henter og bringer europaller.

Det var afgørende for Robotize at udvikle en selvkørende robot, som finder rundt ved hjælp af kunstig intelligens og ikke er afhængig af f.eks. en magnetbane eller andre ting, som først skal installeres.

»Vi ikke vil være afhængige af bygningens infrastruktur, for ingen vil have fixed assets. Alle hader faste og elsker variable udgifter, og det får de med en robot som vores,« siger Torben M. Hansen.

GoPal opsamler data om sit arbejdsområde ved hjælp af Lidar­teknologi og omdanner de store mængder data til et 2D-kort, som den derefter navigerer efter. På den måde kan den vælge en alternativ rute, hvis noget står i vejen. Med andre ord kan den klare sig ved egen computerkraft, når først den har samlet data om det rum, den skal arbejde i, forklarer han:

»Man behøver ikke have erfaring med robotter eller andre særlige kompetencer for at anskaffe sig en GoPal. I praksis kan vores mest simple løsning, hvor man anskaffer en enkelt pallerobot, sættes op på ganske få timer.«

Mens den triller rundt, kan GoPal opsamle data om sin rute og antal palleflytninger. Af den grund tilbyder Robotize også sine kunder, at de kan købe en service, hvor de betaler en afgift pr. kørt kilometer frem for at købe selve GoPal’en:

»Lige nu ser vi dog ikke et presserende kundeønske for den service, fordi kunderne kan se, at return of investment er super god. Men det kunne være interessant at gå den vej, når vi har mere data.«

Sikkerhed den største udfordring

Den selvkørende palleflytter består af eksternt producerede hovedkomponenter og tilgængelige teknologier. Robotize selv står for programmering af styresystem samt software til GoPal og til GoControl, der sikrer, at flere pallerobotter kan køre rundt imellem hinanden på én gang.

GoPal er designet til at køre rundt, hvor der både færdes mennesker og andre GoPal’er, og derfor var sikkerhed et af de største problemer i forbindelse med udviklingsarbejdet.

»Det var helt klart det mest komplekse og sammensatte problem, vi stødte på. Vi hverken kan eller vil tillade et eneste uheld med en kolla­borativ robot, der er lastet med op til 400 kg. Den skal være sikker at omgås. På et tidspunkt havde vi 400 spørgsmål til sikkerheden,« siger Torben M. Hansen.

Robotize har derfor haft kontakt med flere sikkerhedseksperter for ikke blot at minimere, men helt udelukke uheld.

»Vi kan ikke have, at en person blive kørt over. Det for risky til, at vi kan sove om natten. Den eksisterende standard accepterer et eller flere uheld om året, men vi vil ikke tolerere uheld. Så vi har testet og testet og testet.«

Holdånd vigtigere end idé

God kemi mellem de tre stiftere og en god holdånd var afgørende for beslutningen om at etablere virksomheden. Ifølge Torben M. Hansen er den gode holdånd i virksomheden også årsag til, at Robotize efter godt to år er nået så langt, at den første kunde nu skal i gang med at testkøre GoPal:

»Holdånden og de første ti mænd udgør en virksomheds skæbne. Det er vigtigere end forretningsideen,« mener han.

Forretningsideen er nu heller ikke så ringe endda, spår Torben M. Hansen, som ser et meget stort potentiale i logistikrobotten:

»Kig på hele truckmarkedet. Globalt er det på 500 mia. dollars om året, og kan vi bare få en lille del af det, er vi tilfredse. I dag udgør selve trucken kun 20 procent af omkostningerne, resten går til at drive den. I danske virksomheder koster det 350.000 kroner pr. skift at have en mand til at køre en truck, så der er tre-fire gange besparelser i en selvkørende pallerobot.«

Torben M. Hansen vurderer, at der er en tilbagebetalingstid på et års tid for de virksomheder, der investerer i en GoPal.