

Erik Sten Andersen skyndte sig at knipse et billede af dette P-skilt uden for Føtex, som han kun blev mere forvirret af at nærlæse:
»Hvordan kan man på nudansk vælge imellem tre forskellige kun’er? Eller kan man kun parkere under opfyldelse af alle tre kriterier samtidig,« spørger han.
Eller er der i virkeligheden blot tale om genial bødetænkning?
Illustration: Ingeniøren.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Ikke for at vedblive med at sparke til en død hest... men det regner, så et eller andet skal man jo foretage sig ;)
Idet der intetsteds er anført et explicit "ELLER" skal alle 4 KUN'er opfyldes?!
Derfor: alle 4 krav kan godt opfyldes på samme tid, dvs:
- "stil p-skive"
- "betaling" via app
- "gyldig p-tilladelse"
- "i afmærket bås"
Dette synes så at indskrænke parkering til ansatte/lokale beboere med p-tilladelse, der så også betaler for fornøjelsen, og højst parkerer 2 timer... Noget af en begrænsning?
At opsætte skiltning, hvor man overlader det til læseren at tolke multiple tvetydige formuleringer og selv vælge, om der skal indsættes OG'er eller ELLER'er på festlige steder, kan kun være et forsøg på at lokke kunderne i en fælde. Selv p-vagten må have udfordringer med at løse sin opgave.
Forslag til minimums forbedring af skiltet: tilføj to "ELLER" mellem de første tre KUN'er ...
Eller i kundetilfredshedens tjeneste: nyt skilt med teksten: "Gratis parkering for vore dejlige kunder i max 3 timer - husk p-skiven!"
Men Føtex tjener sikkert gode penge gennem udlejning af arealet til EUROPARK, som så skal tjene disse penge hjem igen, gennem nidkær administration af reglerne - ingen kan føle sig sikre!
Derfor: alle 4 krav kan godt opfyldes på samme tid, dvs: "stil p-skive" "betaling" via app "gyldig p-tilladelse" "i afmærket bås"
Enig. Desværre er den dømmende kraft i DK ikke enig. Ellers havde den jo forholdt sig til emnet; specielt når den modtager klager angående netop dette emne. Læg så lige dertil, at på nogle skilte begyndes teksten med at angive, at der er 1 times gratis parkering. Hvordan skal man så forholde sig til det, når der senere i teksten står, at man skal være registreret i app? Alle de steder, hvor der har været gratis parkering, har jeg været tvunget til at betale, eftersom jeg ellers garanteret vil få en "afgift", hvis parkeringen bliver inspiceret i den gratis periode. For jeg har jo ikke været registreret i app'en.
Sjovt med en artikel der kritiserer dårligt dansk med 3 kun'er, når der HELT TYDELIGT er 4!
I øvrigt vel bare et typisk P-skilt designet til at maksimere indtjeningen hos P-vagterne. Rent juridisk (skal tages med et gran salt, er selv M.Sc.E.E) skriver man jo under på HELE kontrakten når man indgår en aftale, også det som ligner en del af monogrammet, og hvis selv den mest nærsynede parkeringsvagt ikke kan få boostet sin provisionsbaserede bonusordning på baggrund af det skilt må han/hun/den/det vist hellere finde sig et andet arbejde.
Jeg kan da ikke se at der gramatisk eller logisk er et problem med 3 "kun"'er så længe de ikke er modstridende og så vidt jeg ser er de ikke det. Men det kunne siges mere klar med færre ord som Carsten Krogsten foreslå et sted i tråden
Jeg kan da ikke se at der gramatisk eller logisk er et problem med 3 "kun"'er så længe de ikke er modstridende og så vidt jeg ser er de ikke det. Men det kunne siges mere klar med færre ord som Carsten Krogsten foreslå et sted i tråden
Kan du så ikke forklare mig, om man skal overholde alle 3 kun'er, eller om det kun gælder det første, man støder på, i gennemgangen af lovteksten?
Skiltningen er ligeså forvirrende i P-kælderen under indkøbscenteret "Kronen" i Vanløse (v/ City Parkeringsservice A/S). Samtidigt står anført, at porten lukker kl 21:15. Men det er uklart, om det kun gælder indkørsel, eller at man ikke kan få sin bil ud efter 21:15. Så vi kørte igen.
Vi ville gerne have parkeret og taget Metroen ind til bymidten. I det hele taget er det beskæmmende, at man på den ene side ønsker biler ad helvede til ud af København, men ikke giver udefra kommende mulighed for at parkere ved S-tog/Metro-endestationer.
Jo tak. Kender alt til den konstruktion, der kun er lavet for at kunne tjene penge (antager jeg?).
For hverken politiet eller Ankenævnet for p-bøder er enige i, at de skrevne "retningslinjer" er formuleret så forvirrende, at den simple borger næsten per definition opskriver sig selv til en "afgift", hvis man benytter den (=de) aktuelle parkeringspladsen. For både politiet og Ankenævnet har opgivet de sager, jeg netop har oprettet ved selvsamme som følge af, at denne skilte-konstruktion jo kun har til formål, at forvirre borgerne, hvormed virksomheden kan tjene penge (og indkrævningen dermed er ulovlig, eftersom der i parkeringsreglerne står, at man ikke kan blive opkrævet "afgift", hvis ikke skiltningen er tydelig nok [ hvilket også må omfatte tydeligheden af den skrevne mening ]).
Så endnu et bevis på, at det danske "retssystem" ikke er retfærdigt overfor borgeren (hvilket et "retssystem" jo heller ikke eksisterer for at opnå).
Så endnu et bevis på, at det danske "retssystem" ikke er retfærdigt overfor borgeren (hvilket et "retssystem" jo heller ikke eksisterer for at opnå).
Nej, af en eller anden grund får svindlere lov at fortsætte. P-selskaber har jo også sendt opkrævninger og inkassovarsler til folk, velvidende at deres krav ikke var lovlige.
Det ses tydeligst i de krav, de slipper i det øjeblik man sender kravet til et klagenævn.
Samfundet ville blive rigere, hvis man gik målrettet efter at stoppe den slags svindel.
Svær at forstå. Teksten burde lyde:
Parkering tilladt med p-skive max 2 timer. Længere end 2 timer mod betaling via app eller med gyldig p-tilladelse. Parkering kun tilladt i afmærkede båse.
Så dejligt dansk! "Man kan jo bare sætte sig ind i det/tænke sig til det...."
Hvad hvis man er turist, eller bare kommer lidt udefra?
Man burde ikke overlade den slags til private firmaer, der ikke stilles til ansvar for lethed og forståelighed for reglerne i det offentlige rum. Selv nogle kommuner har det svært med den opgave.
Vi skulle have ensartede og letforståelige regler, som indgår i færdselsloven, med dertil hørende gennemtænkt skiltning.
De fleste vil nok forstå skiltet rigtigt:
- Hele døgnet må man max parkere (gratis) i 2 timer. Hvis man skal parkere længere tid end dette, skal man registre sin parkering og betale for den. Med mindre man har p-tilladelse til det område - så kan man parkere i mere end 2 timer med denne p-tilladelse.
Claus og Anders - jeres holdning giver bare ikke nogen mening.
Påbud A er designet til Føtex-kunder og andre, som har et behov for at parkere kortvarigt for at handle i området.
Påbud B er for dem som vil parkere i længere tid, og som er villige til at betale for det. Betalingsordningen begrænser samtidigt naturligt efterspørgslen på parkering, og mindsker dermed belastningen på pladsen.
Påbud C er for Føtex-medarbejdere og andre som har arbejde i området, og derfor har et behov for et længerevarende og (formodentligt) gratis dokumenteret parkeringsbehov.
Hvorfor skulle en person med fast P-tilladelse (C) begynde at betale for en allerede erhvervet ret via en parkerings-app (B)?
Rune - jeg tror du har helt ret jf. min kommentar #1.
Problemet er, at parkeringselskabet IKKE gør opmærksom på de 2 timers gratis parkering, men i stedet, at de på bedste (værste) bureaukratisk vis undlader at fortælle dette, men ikke-forklarer folks egentlige rettigheder, til deres egen fordel - så de kan indkræve flest mulige penge for p-licenser/-billetter.
Det er så lusket - og utroligt u-rart og dermed uprofessionelt.
Og - ja, hvor er det billede fra; kan man så købe en p-billet i en automat..?
Claus og Anders - jeres holdning giver bare ikke nogen mening.
Det er det der står som teksten er formuleret, at det ikke giver mening er en anden sag.
Jeg tror vi alle er enige om at teksten på skiltet er uhensigtsmæssigt formuleret. Det er mere fortolkningen af den bagvedliggende mening, som jeg synes er interessant.
Jeg viste reglerne til fruen, som er vant til at dissekere regler. Hun er enig i din #7 fortolkning, men hun syntes også, at reglerne kunne være formuleret bedre :)
Mvh Bjørn
Bjørn - hils fruen og sig tak for den kvindelige intuition :-)
David - jeg er enig i alt det du skriver. Den uhensigtsmæssige formulering er ganske givet en bevidst strategi.
Bjørn - hils fruen og sig tak for den kvindelige intuition :-)
Det er squtte intuition. Hun behandler dagligt forskellige former for afregning, hvor hun må se, hvad der er firmapolitik (kørsel, merarbejde, etc). Hun savner i den forbindelse firmaets forhenværende jurist, der kunne skære ud i pap, hvilke regler der er gældende.
Som forhenværende programmør kunne jeg godt have tænkt mig at have haft fruen som tester. Hun er meget skarp på at teste og teste godt :)
Mvh Bjørn
Undskyld, men hvilken Føtex butik/by er der tale om ? Det er da rart at hvide hvor man IKKE skal handle . . .
Jeg ved Føtex på Vesterbro i Odense for en del år siden, forsøgte sig med noget lignende. Men efter en massiv kundeflugt, måtte de gøre gratis igen.
Disse parkerings selskaber, kan vel best betegnes som paracitter på samfundet !
Parkerings maffia !!!!
De gør ofte mere skade end gavn med deres kryptiske regler og "ret" til at udskrive bøder. Man bliver så skuffet når man får bøden, man får angst for om man nu parkerer korrekt eller ej - det giver usikkerhed. Vi bør ikke bruge disse virksomheder.
Jeg ville umiddelbart tolke det som (A OR B OR C) AND D - altså mindst et af de 3 første påbud skal være opfyldt, og altid det sidste.
Det er da ret klart.
Alle 4 krav skal være opfyldt!
Man skal parkere indenfor båsene, havde parkeringstilladelse, betale i appen og sørge for at stille p-skiven og max parkere i 2 timer.
Ganske enig. Det er det, de har skrevet, længere er den ikke.. Og med kendskab til P-selskaber er der jo erfaring for, at de holder sig strengt til egne ord.
Ja, det er noget utydeligt..
Man må forstå det som, at de første to timer er gratis parkering med p-skive - ellers skal man betale p-billet eller have en anden tilladelse.
Der er sikkert mange, der enten er kørt til et andet supermarked eller har måtte bøvle med at installere parkeringsapps, fordi de skulle ind og handle (fordi - dog uden at vide det - så er der sikkert ikke nogen fysisk billetautomat lige dér).