Løfter om bløde fronter til nye biler syltet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Løfter om bløde fronter til nye biler syltet

Teknologierne til at gøre et sammenstødet mellem bilister og cyklister mindre livsfarligt eksisterer allerede. Men trods danske anbefalinger og løfter fra daværende transportminister Carina Christensen (K) om at få sat gang i et arbejde for at udbrede teknologierne, så er der intet sket fra dansk side.

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU), der blev nedsat af regeringen i 2001 til at komme med ny viden til at forbedre trafiksikkerheden, kom ellers med en række anbefalinger i 2008. Med anbefalingerne pegede kommissionen på, at det danske afgiftssystem burde ændres, så det favoriserede biler med bløde fronter - efter samme model som tidligere afgiftsændringer for ABS-bremser og ESC (elektronisk stabilitetskontrol) har nedbragt antallet af dødsfald markant.

En helt central anbefaling lød på at sætte afgiften ned på biler med bløde fronter ved at følge antallet af stjerner i den fodgænger-crashtest, som den anerkendte organisationen bag crashtest af biler Euro NCAP gennemfører.

Anbefalingerne blev også læst af daværende transportminister Carina Christensen (K), der reagerede sådan i en pressemeddelelse tilbage i 2008:

»Jeg har derfor bedt Vejdirektoratet om at følge op på kommissionens rapport og komme med et oplæg til, hvordan vi kan inkorporere anbefalingerne i det fremtidige trafiksikkerhedsarbejde.«

Men i dag oplyser Sven Krarup Kristensen, der både sidder som formand for HVU, samt er chefkonsulent i Vejdirektoratet, at der aldrig skete noget i den sag.

»Ministeren henvendte sig aldrig til Vejdirektoratet, men skrev det bare i en pressemeddelelse. Og Vejdirektoratet har ikke gjort noget i den sag. Der er ikke sket noget, og løbet er kørt,« siger Sven Krarup Kristensen.

Den samme melding kommer fra Ib Rasmussen, der er kontorchef i Trafikstyrelsen.

»Der er aldrig blevet lavet en afgiftsændring i Danmark som har haft som mål at fremme bløde front-partier på biler. Og med den nuværende økonomiske situation er det endnu mere urealistisk nu end for tre år siden,« siger Ib Rasmussen.

Ikke Vejdirektoratets område

Anbefalingerne blev ellers til på baggrund af meget grundige analyser af 30 ulykker i kryds mellem biler og cykler. I 13 af ulykkerne ramte cyklisten bilens front, og i fire af dem kunne en mindre aggressiv front have afbødet cyklistens fald og mindsket cyklistens kvæstelser.

Havarikommissionen anbefalede både aktiv og passiv beskyttelse af bløde trafikanter. Den passive type beskyttelse er f.eks. affjedrede kølerhjelme, der tillader en større deformation i kølerhjelmen, som optager energi og nedsætter accelerationspåvirkningen på eksempelvis den påkørtes hoved.

Den aktive måde at beskytte på er f.eks. med fjederpåvirkede kølerhjelme, der springer op ved påkørsel og dermed forlænger deformationsvejen, eller airbagløsninger, der beskytter hovedet mod at kollidere med forruden eller bilens A-stolpe.

Men hvorfor Carina Christensen (K) ville bede Vejdirektoratet komme med et oplæg på baggrund af anbefalingerne undrer faktisk Svend Krarup Nielsen i dag.

»Anbefalingerne drejede sig jo slet ikke om vejteknik og vejens udformning, som er Vejdirektoratets område. Faktisk fandt ulykkerne sted i kryds i byerne, og så er der jo tale om uheld på kommunale veje, som Vejdirektoratet slet ikke har ansvar for,« siger Svend Krarup Nielsen, der erkender, at netop den sag ikke står særlig tydeligt i hans hukommelse.

»Vi har i Vejdirektoratet nok ikke vurderet det til at være særlig vigtigt, især fordi det meste var opgaver, der ikke lå indenfor vores område,« siger han.

Færdselssikkerhedskommission blev også ignoreret

Lignende anbefalinger fra Færdselssikkerhedskommissionen i 2007 er også blevet ignoreret af regeringen. Færdselssikkerhedskommissionens anbefalinger lød ellers på at give bilkøbere rabat på biler, der har en eller flere af de ni teknologier, som sikkerhedsorganisationen Euro NCAP peger på.

Teknologierne omfatter blandet andet et radarsystem, der kan bremse bilen, hvis en fodgænger går ud på vejen og kameraer, der scanner højre og venstre stribe på vognbanen og giver alarm, hvis chaufføren er ved at køre bilen i grøften. Alene en vognbanealarm i alle biler i Europa har potentiale til at redde 5.000 liv hvert år, og 20.000 ville undgå en alvorlig ulykke, lyder det fra organisationen.

Med undtagelse af ABS, ESP og airbags, så skal der betales fuld afgift af sikkerhedssystemer i nye biler, ligesom der skal af alt muligt andet ekstraudstyr som for eksempel aircondition og sædevarmere. Det betyder, at der bliver lagt en afgift på 180 procent oveni, hvis bilen koster mere end 79.000 kr. fra fabrikken.

I Danmark er der en afgiftslempelse på ESC, der er et system, der bremser bilen og forhindrer bilen i at slingre, hvis føreren pludselig drejer hårdt i rettet. Det har betydet, at Danmark har været det land i Europa, som har haft det højeste antal biler med ESC.

Det har ikke været muligt at få fat i daværende Transportminister Carina Christensen (K)

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

....fodgænger og cyklistkort hvori der kunne klippes hakker og ved tredie hak blev det dem forbudt at færdes på offentlig vej alene?

  • 0
  • 0

Så kan vi også lave et klippekort til at udtale sig på offentlige fora, 3 strikes, og så skal der være en voksen tilstede der kan verificere at det der bliver lukket ud ikke bare er tidsspild og øregas.

  • 0
  • 0

Så kan vi også lave et klippekort til at udtale sig på offentlige fora, 3 strikes, og så skal der være en voksen tilstede der kan verificere at det der bliver lukket ud ikke bare er tidsspild og øregas.

Ja Tommy, god ide, det skal vi i hvert fald have. Jeg forstår slet ikke Bjarkes prioritet. Cyklister slår ikke andre mennesker ihjel, det er kun billister der gør det.

  • 0
  • 0

Cyklister der tror at de ikke skal tage hensyn til højresvingende lastbiler må i højestegrad siges at forårsage dødsfald i trafikken. I bedstefald er det kun dem selv der mister livet, men chaufføren kan også komme til at køre andre over mens han sidder og har opmærksomheden på en tåbe.

Ikke at glemme motionscyklisterne der tror at de kan fylde hele vejen.

  • 0
  • 0

Cyklister der tror at de ikke skal tage hensyn til højresvingende lastbiler må i højestegrad siges at forårsage dødsfald i trafikken. I bedstefald er det kun dem selv der mister livet, men chaufføren kan også komme til at køre andre over mens han sidder og har opmærksomheden på en tåbe.

Cyklister der skal lige ud har ikke vigepligt for højresvingende lastbiler.

  • 0
  • 0

.......men når man som cyklist holder på sin ret og eller bare joller derudaf snorksovende uden at bekymre sig om hvor man er og hvad man laver med musik eller telefonpropper i ørene udden tage hensyn til den svage traffikant .....som en chauffør i en højresvingende lastvogn jo i virkeligheden er overfor en racercyklist der har ligget skjult bag lastbilen, men som med sin høje fart kan nå at komme frem til det kritiske punkt hvor lastbilen har sat igang og kollisionen derved er uundgåelig.

Undgå den danske syge, med pr rygmarvsreaktion, at holde med de tilsyneladende svage

  • 0
  • 0

.....at alle har et ansvar for ,ikke at komme tilskade i trafikken.

Det gælder fodgængere, som tror, at der ikke sker dem noget, ved at vade ud foran en bil i et fodgængerfelt, uden at at se sig for. Det gælder cyklister der kører overfor rødt og ud af porte,mellem biler.

Jeg fratager ikke ansvaret fra bilisterne og så gerne, at man fratog bilister, der for eksempel blev taget med telefon for øret, retten til at føre bil for evigt. For lige det, viser en mangel på respekt for andre trafikanter.

Hold det for øje, at de hensynsløse trafikanter findes i og på alle niveauer.

Da vi blev lavet i sin tid og kunne gå uden at møde biler,cykler og andet mekanisk dødsmaskineri, var fareprocenten for at ende som hovedret i et løvemåltid, nærmest hundrede procent, hvis man ikke tog sig iagt for de farer der var dengang og vadede ud over stepperne, på samme måde som de fleste gør, når de passerer en vej til fods.

Dengang sørgede naturen for populationsbegrænsningen:o)

  • 0
  • 0

Man kunne godt ønske sig en blød front på alle biler. Det kunne være en oppustelig indretning i gummiibådsmateriale, der var udformewt så det gav bedre aerodynamik. Luften skal evt kunne lukkes ud manuelt eller automatisk når pladsen er trang på en p-plads. Det kunne dels afbøde kollisionsskader for både biler og mennesker- dels nedsættes luftmodstanden. Hvad areodynamikken angår kunne det desuden være meget interessant at lave en oppustelig dome til lastbilernes bagklap, da der her nok er mest arodynamikgevinst at hente.

  • 0
  • 0

Hvordan undgår man, at cyklister med sædvanligt anlæg for trafikalt anarki kører venstre om forhindringen på hjørnerne?
Jeg ville tro, de tog den venstre om, hvorved de ville slå et sving ud i den højresvingende trafik, ellers ville de jo skulle nedsætte hastigheden for to sving, hvor de ellers kunne køre i en blød bue ind mod vejmidten og tilbage på cykelstien på den anden side af krydset. Den anarkistiske cyklist vil køre ud på kørebanen ved fodgængerovergangen, da den jo af hensyn til kørestole og barnevogne skal have en rampe, hvis cykelstien er hævet over vejbanen, hvis ikke er der ingen hindring.

  • 0
  • 0

Hvordan undgår man, at cyklister med sædvanligt anlæg for trafikalt anarki kører venstre om forhindringen på hjørnerne?

Det var overhovedet ikke min opfattelse at cyklister kørte venstre om i Holland. I hvert fald ikke på den her slags kryds, der var nogle andre kryds hvor de bare drejede til højre, men det kan jo også være det er lovligt?

  • 0
  • 0

Hvad med et fodgænger og cyklistkort hvori der kunne klippes hakker og ved tredie hak blev det dem forbudt at færdes på offentlig vej alene?

Godt set, Bjarke! Men jeg tror du glemmer lidt: Når nu vi får fodgænger- og cyklistkortet, så har vi selvfølgelig ikke brug for kørekortet længere. Det kan spares væk, til gavn for de driftige borgere! Og hele forsikringsansvaret bør naturligvis også lægges over på de (åh, så) svage trafikanter.

Genialt perspektiv, det kan helt sikkert overføres til andre samfundsområder!

Og Bjarke behøver ikke længere optræde under pseudonym herinde. Vi ved nu alle, at hans sande identitet er: Pens. agronom Erling Brokkendorf, Tværvej 13, Vrissenbjerg. :o)

(andre genialiteter for (og fra) Herren: http://politikensats.wordpress.com/categor... )

  • 0
  • 0

Det var overhovedet ikke min opfattelse at cyklister kørte venstre om i Holland.

Det er muligt, men i Danmark har cyklisterne tillagt sig visse vaner, som f. eks. at lave venstresving via fodgængerovergangene den 'gale' vej rundt, at rødt lys ikke altid gælder for dem. Så hvorfor skulle man lave to sving, et til højre og et til venstre, for at køre lige ud.

  • 0
  • 0

Jeg må nok fraråde Bjarke at læse Havarikommissionens to rapporter om cyklistulykker. De handler meget om, hvad der forårsager ulykkerne og hvad man kan gøre for at forhindre dem. Og næsten ikke om, hvem der er nogle idioter i trafikken og skulle have frataget retten til det ene og det andet. Så de er ikke så interessante.

  • 0
  • 0

[quote]hvorfor skulle man lave to sving, et til højre og et til venstre, for at køre lige ud.

Jeg synes ikke det var noget problem da jeg prøvede dem i Holland.[/quote]
Nej men nu er du vel også en samvittighedsfuld trafikant, der følger reglerne og endda måske tænker over mulige følger ved at du IKKE følger dem.

  • 0
  • 0

[quote][quote]hvorfor skulle man lave to sving, et til højre og et til venstre, for at køre lige ud.

Jeg synes ikke det var noget problem da jeg prøvede dem i Holland.[/quote]
Nej men nu er du vel også en samvittighedsfuld trafikant, der følger reglerne og endda måske tænker over mulige følger ved at du IKKE følger dem.[/quote]
ingen kommentarer ... ;-)

Jeg mindes heller ikke at have set andre cyklister i Holland som kørte højre om.

  • 0
  • 0

Tak for Rådet Henrik U.V
Jeg støtter mig mig nu helst til egne iagtagelser, og undrer mig såre over at der sker så få ulykker som der reelt gør. Der hvor det går så galt at det beskrives er når ”det plejer at gå godt” svigter.
Lastbiler laver tusindvis af højresving og cyklister oplever ligeså mange gange at det går godt. Men hvis både cyklist og Chauffør har slået autopiloten til, er ulykken næsten forudsigelig.

Erfaring? Det er evnen til at genkende en fejl næste gang man begår den:o)

  • 0
  • 0

[quote]Cyklister der tror at de ikke skal tage hensyn til højresvingende lastbiler må i højestegrad siges at forårsage dødsfald i trafikken. I bedstefald er det kun dem selv der mister livet, men chaufføren kan også komme til at køre andre over mens han sidder og har opmærksomheden på en tåbe.

Cyklister der skal lige ud har ikke vigepligt for højresvingende lastbiler.[/quote]

Cyklister der skal lige ud har ikke forkørselsret for højresvingende lastbiler.

  • 0
  • 0

Cyklister der skal lige ud har ikke forkørselsret for højresvingende lastbiler.

Højresvingende har (som regel) vigepligt for cykler der skal lige ud. Hvilket betyder at de skal holde tilbage for cyklerne, også selvom det er besværligt, irriterende, ...

For at få traffiken til at glide er kommunerne så begyndt at indføre højresvings grønt for motortrafik og tilsvarende rødt for cyklerne.

  • 0
  • 0

For at få traffiken til at glide er kommunerne så begyndt at indføre højresvings grønt for motortrafik og tilsvarende rødt for cyklerne.

Cyklister er ofte 'farveblinde', når trafikken til venstre for dem (de højresvingende) bevæger sig frem (og siden til højre). "Så kan jeg også køre frem selv om jeg skal lige ud"

  • 0
  • 0

[quote]
For at få traffiken til at glide er kommunerne så begyndt at indføre højresvings grønt for motortrafik og tilsvarende rødt for cyklerne.

Cyklister er ofte 'farveblinde', når trafikken til venstre for dem (de højresvingende) bevæger sig frem (og siden til højre). "Så kan jeg også køre frem selv om jeg skal lige ud"[/quote]
Det er ikke den opførsel jeg ser langs HCA- og Å-boulevarden i Kbh.

  • 0
  • 0

......skal fortsætte rundt i en rundkørsel har forkørselsret overfor bilister der skal højre ud af rundkørslen, ligesom de har det overfor højresvingende biler

  • 0
  • 0

Det er forlængst bevist, at der ville ske et stort fald i trafikulykker, hvis fodgængere og cyklister blev "opbevaret" i indhegnede reservater, og kun fik lov at færdes blandt almindelige mennesker, hvis de tager et "færdselskort".
Hvad det ville betyde for børns og ældres mv. mobilitet, kan du vel forestille dig?
Princippet er, at jo farligere instrument du betjener dig af, jo større krav stilles der til ansvarlighed og kunnen. Derfor større krav til motorkørende og endnu større til piloter, lastbilchauffører og lokomotivførere.

  • 0
  • 0