Løvfald: IC4 må igen sænke farten til 140 km/t
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Løvfald: IC4 må igen sænke farten til 140 km/t

IC4 har stadig problemer med nedfaldne blade på skinnerne, skriver Ritzau.

IC4-togene kommer til at køre gennem efteråret med nedsat hastighed, da de endnu ikke er godkendt til at køre i fuld hastighed over blade, der ligger på skinnerne.

»IC4-togene vil i løvfaldsperioden fra den 1. oktober til den 30. november køre med en hastighedsreduktion, hvor maksimumhastigheden vil være 140 km/t,« skriver DSB i en mail til Ritzau.

Sidste efterår foregik også med nedsat hastighed for IC4-togene. Det skyldes en episode i efteråret 2011, da et IC4-tog kørte forbi et stopsignal på Fyn. Havarikommisionen konkluderede i 2013, at glatte skinner kan volde toget problemer.

Toget bremser dog godt nok til at få tilladelse til at fragte passagerer, men altså med en nedsat makshastighed, som normalt er på 180 kilometer i timen.

Målet for DSB var, at IC4 i år kunne køre med maksimalhastigheden i år, men det har ikke været muligt for DSB at dokumentere togets bremseevne på glatte skinner.

Problemerne går ud over non-stop-turene mellem Aarhus og København, som får længere rejsetid.

IC4 kører også som regionaltog i Jylland og på Sjælland, men her kommer farten i forvejen ikke over 140 kilometer i timen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Næh, de påstår at den manglende bremseevne i de hidtidige incidenter skyldtes løv på skinnerne, uagtet at indicierne pegede på udfald af deres ABS-funktion. Så må vi håbe blokerede bremser stadig bremser tilstrækkeligt ved den nedsatte hastighed.

  • 7
  • 0

Det ville vel være muligt, at montere nogle stive børster foran de forreste hjul? De bliver naturligvis hurtigt slidte, men her kunne der laves en løsning, hvor togføreren nemt kunne skifte dem umiddelbart før dagens togafgange. Prisen må være 'peanuts' i forhold til hvad det koster at fedte rundt på skinnerne med reduceret hastighed.

  • 1
  • 1

"IC4 kører også som regionaltog i Jylland og på Sjælland, men her kommer farten i forvejen ikke over 140 kilometer i timen."

IC4/IC2 (MG/MP) kører regionaltog, netop fordi hastigheden kommer op over 140 km/t. Toget mellem Esbjerg og Aarhus, kører ofte mindst 150 km/t for at kunne holde kørerplanen.

  • 0
  • 0

Næh, de påstår at den manglende bremseevne i de hidtidige incidenter skyldtes løv på skinnerne, uagtet at indicierne pegede på udfald af deres ABS-funktion. Så må vi håbe blokerede bremser stadig bremser tilstrækkeligt ved den nedsatte hastighed.


Som jævnlig passager er jeg betrygget af, at man har belsuttet ikke at køre med udkoblet magnetskinnebremse.
Hertil kommer rettelser af både fysiske fejl (rørføring) og softwarekorrektioner på standardbremserne.
Men DSB skylder os en forklaring på, hvad bremsetestene i juli måned viste. Den kommer forhåbentlig med statusrapportering for juli måned. Der er en uanstændig forsinkelse på disse statusrapporteringer. Om den ligger hos DSB, hos Ministeriet eller hos Folketinget, ved jeg ikke.

  • 0
  • 0

...rettelser af både fysiske fejl (rørføring) og softwarekorrektioner på standardbremserne.
Men DSB skylder os en forklaring på, hvad bremsetestene i juli måned viste.


Fejl i real-time software er overvejende ikke-reproducerbare. De viser sig sjældent ved tests og når de gør, kan de sjældent findes og rettes. Det er elementær viden om real-time software, men der er stadig ingeniører, der mener det kan testes og rettes som hardware, dvs. ud fra en forudsætning at tegn på fejl vil vise så at sige i et 'kontinuert område' omkring fejlen. Når det sker, slipper der fejl igennem som kan føre til fatale nedbrud.

  • 0
  • 0

Jeg er bekendt med dit synspunkt, Torsten.
Men uanset dette, gælder det at

1) Der er fundet - og ifølge DSB -rettet fejl i både software og hardware.
2) Køreinstruksen er ændret, så der ikke (som ved ulykken) må køres med frakoblet magnetskinnebremse.
3) Der er ifølge statusrapport for juni foretaget test ved lav adhæsion i juli måned.
4) Resultaterne fra denne test er ikke offentligt kendt

  • 0
  • 0

Jeg er bekendt med dit synspunkt, Torsten.
Men uanset dette, gælder det at

1) Der er fundet - og ifølge DSB -rettet fejl i både software og hardware.
2) Køreinstruksen er ændret, så der ikke (som ved ulykken) må køres med frakoblet magnetskinnebremse.
3) Der er ifølge statusrapport for juni foretaget test ved lav adhæsion i juli måned.
4) Resultaterne fra denne test er ikke offentligt kendt

I dag kom så statusrapporten for juli måned - det er mig en gåde, hvorfor den ikke kunne komme i løbet af august.
Heri hedder det om bremserne:

IC4s bremseeffekt skal påvises ved ekstrem
lav adhæsion jf. et nyere normsæt end det
toget oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.

Omfattende testprogram er planlagt.
Test på glatte skinner er planlagt i
august. Yderligere krav om
laboratorietest er rejst af
Trafikstyrelsen og der er reserveret
testracksfaciliteter hos DB
SystemTechnik i Tyskland med
forventet gennemførelse i slutningen
af september. Assessor følger
processen jf. Trafikstyrelsens krav.
Der er stor fokus på at opnå
Trafikstyrelsens accept inden
løvfaldsperioden 2014.

Hvad man så fik fandt ud af ved test i august, skal vi nok vente til 1. november på at få at vide. Men noget tyder på, at det ikke gik så godt.

  • 0
  • 0

Det er egentlig ganske godt klaret, at man ligefrem kan producere et tog, der kun kan køre (bremse) stabilt- en sæson ud af fire om året:
Om sommeren er der biofilm på skinnerne, om efteråret er der blade og om vinteren fyger sporskiftene til i sne. Så IC4 kan køre stabilt i forårssæsonen (hvis det ikke er for tørt/regner meget).

Det er ret godt klaret, når man tænker efter. :-)

(Nåletræer smider også nåle, og de er om muligt mere glatte end blade, bare hvis du aldrig er gledet i en omgang visne nåle i skoven!)

Mvh
Tine- ironi mode off/

  • 0
  • 0