Løsningen: Sådan skal Søren køle sin gamle bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Løsningen: Sådan skal Søren køle sin gamle bil

Illustration: Søren Hebsgaard

Søren sveder stadig i Poloen, men nu er det heldigvis strømmet ind med kreative forslag til, hvordan han kan reducere mængden af svedperler på panden.

I tirsdags lagde vi udfordringen ud til læserne, da den tidligere Ingeniøren-journalist Søren Hebsgaard fik bøvl med varmen i sin bil.

Hans hjemmegjorte AC-anlæg af flamingokasse, pc-blæser og isterninger var ikke til megen nytte, men med jeres hjælp kan det være, at der er håb forude.

»Jeg er vildt begejstrede for jeres forslag,« lyder det fra Søren Hebsgaard.

»Forslagene er entusiastiske og grundige, og der er flere ting imellem, som jeg helt sikkert kan bruge,« siger han.

Læs også: Dieselskandalen får bilproducenter til at skrotte de små motorer

Mange af jer savnede specifikationer på Poloen, så det var muligt at foretage nogle realistiske beregninger. Vi erkender, at opgavens sparsomme beskrivelse ikke egner sig til pensum på ingeniøruddannelserne, men ikke desto mindre havde I nogle ting i ærmet, som Søren kan prøve af – både i den dyre og billige ende.

Lægger vi ud i den dyre ende, var det bedste råd nok bare at skifte vognen ud til en med klimaanlæg. Og her vil jeg afsløre, at Søren faktisk har tænkt i de baner.

Om et par uger afhenter han sin Renault Zoe, som han har besluttet at lease i et år for at prøve det af. Den har klimaanlæg, men det betyder ikke, at han dropper at opgradere sin flamingokasse, for som han siger:

»Den har 300 km i rækkevidde på papiret, men nok kun 200 i virkeligheden, så jeg vil gerne spare på batteriet og have min 'HebsyBreeze' med til de lange ture.«

Så ny bil er på tegnebrættet, men kassen skal opgraderes alligevel.

Læs også: Nyt studie: Sandsynlighed for hedebølge i Danmark er firedoblet

Den amerikanske flamingoløsning

Det ser også ud til, at der er gode muligheder inden for rækkevidde. Andre ude i verden har nemlig ligeledes haft flamingokasserne fremme og konstrueret løsninger, der minder om Sørens.

En af de første versioner af Sørens aircon. Illustration: Søren Hebsgaard

Bl.a. har ’frugalgreengirl’, altså den sparsommelige ’grønne’ pige lavet en udgave af Sørens AC med plasticrør og køleelementer, som ser ud til at virke for hende.

Ifølge den grønne pige blæser hun 12 grader C kold luft ud på både sig selv, sin mand og to børn på bagsædet ved hjælp af sin flamingokasse med blæser og køleelementer. Ifølge videoen kører hun dog ikke just rundt i en hedebølge, men blot i temperaturer i starten af 20’erne Celcius, så hendes udfordring er knap så stor som Sørens. Men måske kan mere målrettede rør mod alles ansigt og en endnu større blæser give bare et frisk pust om ikke andet.

Hendes løsning var Søren særligt begejstret for, fordi den lagde sig så meget op ad hans egen løsning, at det er håndterbare justeringer, der skal til. Om ikke andet bekræftede det ham i, at han ikke var helt gal på den, da han besluttede sig for at lave sin mobile version af et stort kasse/blæser-anlæg, som nogle idérige mennesker havde fundet på, og som han 'engang' havde set i en video.

Læs også: Regionsrådsformand kræver redegørelse for køleproblemer på nybygget sygehus

Søren, glem de 22 grader

Han er i hvert fald ikke mere galt på den, end at det norske medie NRK også netop har offentliggjort, hvordan man konstruerer en løsning, der minder om Sørens og den grønne piges løsninger. Her dog tænkt som en bordløsning lavet ud af en køletaske, men den kan vel også tages med i en Polo.

Se desuden en af vores læseres forslag fra 2001.

Søren opgraderede blæseren, men det er ikke nok. Illustration: Søren Hebsgaard

Når disse løsninger så er konstrueret, må vi jo konstatere, at en hedebølge er en ekstra stor udfordring, og måske også en for stor udfordring lader det til, efter at flere af jer har regnet på, hvor meget effekt der faktisk skal til for at få Poloen ned på 22 grader.

Det kan ikke lade sig gøre, mener I. Det kræver alt for store mængder is og alt for meget power at lege klimaanlæg med en flamingokasse. En enkelt af jer, Flemming Rasmussen, drog endda den sammenligning, at det ville svare til at varme en sportshal op om vinteren med ti fyrfadslys. Good luck, Søren!

Så hvis vi går væk fra de 22 grader, hvad kan så mildne omstændighederne?

Kristian Glejbøl understreger, at der skal en bedre udveksling mellem luft og is til. Måske kan et kloakrør bruges og så skal den helt ned i bunden af kassen og hive den kolde luft med op.

Læs også: Passagererne sveder, og Metroselskabet ved ikke, hvor varmt de har det

Bonus: Dette kan også køle bajere

Povl H. Pedersen foreslår et køligt metalrør – og så at hælde koldt vand om isterningerne for at fjerne varmen bedre.

Peder Simonsen foreslår endvidere, at man tilsætter salt til vandet, så det smelter hurtigere. Den metode bruger han selv til at køle bajere med.

Netop disse fif er blevet vel modtaget i den anden ende:

»Metalrøret, saltet og en markant større blæser til at flytte luft med, er rigtig gode forslag, som vil udnytte det kolde vand bedre. Det gør selvfølgelig, at det bliver et lidt større projekt end tiltænkt - mine 'handy skills' er også lidt begrænsede - men det er noget, jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med,« siger Søren Hebsgaard.

Et par læsere er også inde på at smide tøris i kassen, hvilket dog senere i debatten bliver frarådet, da tørisen røver kabinen for ilt. Så den idé må hellere droppes.

Flere understreger også, at solfilm i bagruden kan tage det værste, og en enkelt foreslår tilmed at slå bagsædet ned og fylde op med Rockwool. Hvis isolation hjælper til varme, gør det vel også til kulde.

Og hvis Søren alligevel er klar til at ofre bagsædet, så kan han også rive sæderne ud og installere køleskabe med blæsefunktion eller et absorptionsanlæg med kølemiddel.

Læs også: Rapport: Aircondition bliver en af de helt store energisyndere

Alternativet: Sæt køleelementer på kroppen

Som flere er inde på, kan det måske komme til at knibe med at få effekt nok til anlæggene, medmindre man hiver det direkte fra motoren.

Hvad der kræver lidt mindre effekt er termoelektriske Peltier-elementer, som Mikkel Ekwall foreslår, at Søren sætter op inde i kabinen (efter at have skrabet den isolerende lak af det område på bilen). Peltier-elementerne skal klistres på med den ’kolde’ side udad, hvorpå der sættes køleprofiler med blæsere, som vi formoder er drevet af effekten fra Peltier-elementet. Og når bilen holder parkeret, kan man passende sende forstøvet vand ud i bilen med et hjemmelavet sprinklersystem, evt. baseret på materialer fra andre gamle Poloer.

Og så er der den helt lavpraktiske: Drop kassen og gør i stedet dit tøj vådt og åbn vinduerne. Man kan også sætte køleelementer ind i tøjet eller fylde isterninger på pose og sætte dig på dem. Så er der ifølge Carl-Erik Ravn garanti for en journalist, der er kold i r….

Læs også: Ny elektronik forsyner sig selv med strøm

Løsningen med det våde tøj måtte Søren og co. også ty til på det sidste stykke vej mod Thy, da det gik op for dem, at 'klimaanlægget' ikke hjalp det store, og de var ved at blive stegt levende i bilen.

»Vi plaskede noget af det iskolde vand på tøjet og i håret, og det fungerede ret godt og var en god nødløsning. Men det vil jeg jo gerne slippe for en anden gang, så det giver mening for mig at prøve at lave noget mere seriøs køling. Så risikerer jeg heller ikke at få et skvæt koldt vand i nakken ved en nødopbremsning,« lyder det fra Søren Hebsgaard.

Hvornår version 3.0 lander, tør han ikke love. Nu begynder hverdagen, og manøvren bliver lidt større, end han havde regnet med, hvis kassen for alvor skal gøre en forskel.

Men han har lovet at holde os opdateret om eventuelle opgraderinger af systemet, så vi kan se, om Renault Zoe'en kan spare på strømmen med en flamingokasse om bord.

Tak til Ingeniørens læsere for alle bidragene!

Emner : Solvarme
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men meget effektivt. Jeg havde en gammel metal Bordeaux Skoda som blev forsynet med sølvfilm i bagerste ruder, indtil det også gik op for mig at det ikke var lovligt på hvide plader. Under sydlige himmelstrøg skulle man blot huske at huske at parkere med bagenden mod syd og lempe ruderne en centimeter, så var der altid kølig kabine. Tilsyneladende kommer langt den meste varme ind gennem ruderne.

  • 0
  • 0

En anden lavteknologisk løsning, flere har været inde på, er at male bilen. Min gamle minibus uden AC men masser af vinduer, er hvid. Den kan holdes nogenlunde kølig med nedrullede vinduer eller blæser på max.

  • 0
  • 0

... Peltier-elementerne skal klistres på med den ’kolde’ side udad, hvorpå der sættes køleprofiler med blæsere, som vi formoder er drevet af effekten fra Peltier-elementet ...

Hvad er tanken bag det at placere peltier-elementet med "den kolde side udad", og hvad er det for en effekt, der skal drive blæserne?!

  • 1
  • 0

Hvad er tanken bag det at placere peltier-elementet med "den kolde side udad", og hvad er det for en effekt, der skal drive blæserne?!

Jeg tænker at der er tale om en sammenblanding af to ting. Hvis det skal køle bilen (det kommer nok næppe til at virke, da man vil afsætte ca dobbelt så meget effekt som man fjerner fra kabinen i karosseriet, hvorfra det meste nok vil ryge tilbage i kabinen...), skal man have den kolde side udad (ud mod kabinen), og drive både elementet og blæseren med strøm fra bilen.

Alternativt kan man sætte den koldeste side mod det koldesteaf kabinen og karosseriet, og derved bruge elementet til at generere strøm, som man nok vil kunne bruge til at drive en blæser. Hvis altså der er nok forskel i temperatur mellem de to sider, og det er der nok ikke.

  • 0
  • 0

Ja, der er byttet lidt rundt på det hele :-)

Fra mit oprindelige indlæg!
.....
Elementet fungerer på den måde at det ”transporterer” varme fra den ene til den anden side.
Den varme side skal have kontakt til bilens karosseri, selvfølgelig via køle-pasta, måske du må slibe lakken af hvor element sættes (indvendigt i bilen), for at skabe bedre overførsel af varme, da lakken nok vil isolere.

På den kolde side monterer du køle profiler typisk alu-profiler med stor overflade og sætter dine indkøbte blæsere så de fordeler den kolde luft ud i kabinen fra køle-profiler.

Blæser skal selvfølgelig også forbindes til 12V på bilen.

Jeg tænker at der er tale om en sammenblanding af to ting. Hvis det skal køle bilen (det kommer nok næppe til at virke, da man vil afsætte ca dobbelt så meget effekt som man fjerner fra kabinen i karosseriet, hvorfra det meste nok vil ryge tilbage i kabinen...), skal man have den kolde side udad (ud mod kabinen), og drive både elementet og blæseren med strøm fra bilen.

Nu vil I have detajler om den fysiske arbejde forbundet med ovenstående forslag!
Alt ligger i detajlen, så I må forene jer med en termodynamikker og en bil-elektrikker, så skal de nok få min løsning til at give kold luft i kabinen. Om ikke 22°C så bedre end uden.

Elementet skal jo placeres strategisk korrekt, som kunne være på topedorør eller under gulvtæppet (reservehjuls grav) i bagagerum på Polo'en. Ja, der skal laves nogle rør og måske bygges en lille kasse til køle enheden osv.
Jeg har aldrig sagt det ville blive nemt men kom bare med mit bedste bud på en løsning.

Jeg tror det vil fungere men der er mange faktorer der spiller ind.
Men hvis Søren køber delene ind vil jeg gerne komme forbi med anbefalinger til placering og udformning osv.
Søren du har min mail adresse via bruger på ing.dk, og du hermed min tilladelse til at skrive :-)

  • 0
  • 0

Aircondition på el med inverter gav ca. en halv times brugstid i den anden tråd. Det var med en 2kW-inverter på bilens eget batteri, og rakte til ca. halvdelen af effekten af en indbygget a/c.

https://www.ice-energy.com/technology/ kunne ligne Sørens is-batteri, i lidt større skala. Selvom flamingokassen her er skaleret pænt op, er der stadig ikke mange kWh at gøre med.

Så, hvad er der af muligheder for at medbringe nogle kWh til køling, andre end via hjemmefrosset is og et opladet bil-batteri?

Aircondition på gas har vist ikke været nævnt. Uden afhængigheder til bilens systemer kunne det så køre så længe man ellers gider at medbringe gas til. Det har også den fordel at det ikke er smeltet når turen går hjemad igen :-)

Hvis målet nu skifter til at være at spare på Renault Zoe'ens fremtidige strømforbrug, så var det måske værd også at overveje denne måde at tilføre nogle hjemmebragte extra-joules på.

  • 0
  • 0

@Mikkel.
Har du praktisk erfaring med metoden ?
Jeg prøvede på et tidspunkt om jeg kunne forbedre min velfungerende ventilations anlæg modifikation yderligere ved at placere et peltier element i luft strømmen.

Min lille forsøgsopstilling kunne kun sænke temperaturen i luft strømmen 0,5 grad. Peltier element var fra et medium size 12v køleskab.

  • 0
  • 0

Tanken er nok at forvandle Sørens polo ved hjælp af Peltier-elementer til en
" perpetuum mobile" ;o)

:-D

Dem har vi gennem årene set en del forslag til her på kanalen. Der var engang en, der foreslog, at man kunne lade en elbils batterier op vha. sammes generator. Det er jo så smart, at man undres over, at det aldrig er blevet forsøgt. Jeg foreslog selv dengang - i forbindelse med den pågældende tråd - at man kunne sætte en vindmølle på taget [af elbilen] og så derved få yderligere Joule ned i "tanken", men heller ikke dén idé har de store elbilsproducenter tilsyneladende taget til sig; jeg gætter på, at der er tale om noget "not-invented-here"-agtigt ;-)

  • 3
  • 1

Få fat i noget relativt hård slange (der ikke kolapser når man sætter sig på det) og sy det ind i en todel hynde i S-form (ligesom man ligger gulvvarme i beton gulve), som monteres på føresæddet. Få fat i en 12v undervandspumpe, fyldt noget vand i isen i flamingokassen. Sænk pumpen ned i kassen og tilslut den til din cigarettænder og slangen fra kredsløbet der er syet ind i hynden. Nu er der køling i ryg og bagenden.

Ideen er, at der ikke er nogen grund til at køle hele bilen ned, men kun brugeren. På den måde sænker du det krævede energibehov (som jo er det problem der dræber alle de andre ideer).

  • 3
  • 0

Endnu mere simpelt er måske at tage en gammeldags varmepude og modificere proppen. Det gøres ved at bore to huler i proppen, hvor der sættes to mufler på til slangerne der skal til pumpen, samt en slange på den ene af muflerne (måske 10cm), som skal ind i varmepudden. Denne slange er til at sikrer at det kolde vand bliver cirkuleret rundt i hele pudden, ved at levere det kolde vand i bunden af varmepuden og væk fra udsuget.

  • 1
  • 0

Så, hvad er der af muligheder for at medbringe nogle kWh til køling, andre end via hjemmefrosset is og et opladet bil-batteri?

Når nu problemløsningen alligevel er kørt helt i hegnet, kunne jeg da foreslå at medbringe noget frosset brint (på fast form). Det er nok en ret effektiv måde at opbevare nogle negative kWh på. Så bare lade det fordampe stille og roligt - det giver ca. 47 kJ / mol. (hvis jeg har googlet rigtigt)

Igen: Den smarte måde at gøre det på er med en remtrukket kølekompressor, hvilket bilfabrikanterne jo også har fundet ud af ;o) (energiindholdet i fossilt brændstof er stadig svært at konkurrere med)

mvh Flemming

  • 2
  • 0

En oplagt mulighed, som ikke har været oppe at vende, kommer her ;-)

En stor flaske dinitrogenoxid ( lattergas ) placeres i bagagerummet, trykslange føres frem i kabinen til ekspansionsventil / drøvleventil som er forbundet i passende køleelement med tilhørende vifte.
N2O har et kogepunkt på - 88,48 C , ventil skal placeres så Søren kan holde styr på fordampningen /køleeffekten .

Passende mængde af fordampet gas tilføres kabine, så Søren og medrejsende kan grine hele vejen til Thy. Overskydende føres frem til motoren, så bliver der rigtig fart over feltet ;o)

  • 5
  • 0

Få fat i noget relativt hård slange (der ikke kolapser når man sætter sig på det) og sy det ind i en todel hynde i S-form (ligesom man ligger gulvvarme i beton gulve), som monteres på føresæddet. Få fat i en 12v undervandspumpe

Kristoffer - der findes allerede køleveste til racekørere. En 6-8 mm klar benzinslange syet ind i loops i kanaler i en vest.

Ved siden af føreren har man en kasse med is + vand samt pumpe. Har den fordel at den kan fyldes med ny is i f.m. pitstop samt nemt rykkes ud af bilen, når kølebehovet forsvinder.

Det findes også som veste med lommer til køleelementer

  • 0
  • 0

Få fat i noget relativt hård slange (der ikke kolapser når man sætter sig på det) og sy det ind i en todel hynde i S-form (ligesom man ligger gulvvarme i beton gulve), som monteres på føresæddet. Få fat i en 12v undervandspumpe, fyldt noget vand i isen i flamingokassen. Sænk pumpen ned i kassen og tilslut den til din cigarettænder og slangen fra kredsløbet der er syet ind i hynden. Nu er der køling i ryg og bagenden.

Ideen er, at der ikke er nogen grund til at køle hele bilen ned, men kun brugeren. På den måde sænker du det krævede energibehov (som jo er det problem der dræber alle de andre ideer).

Mit kølesæde er lige gået i stykker, men kan bekræfte at det virker at blive kølet af bagfra, og i kombination med mit fartvinds ventilations anlæg kan jeg opnå et ganske tilfredsstillende støjsvagt indeklima ved motorvejs/landevejs kørsel. Ved kø kørsel skal jeg tænde for de elektriske ventilatorer. Den skal dog kun stå på II og her støjer det ikke så voldsomt som før jeg modificerede det.

Jeg havde lige håbet det var en luft baseret ide du havde der. Jeg gider ikke noget med en vandbeholder og en larmende pumpe.

Så hvis nogen kender til et kvalitetes luft basseret kølesæde så sig lige til.
Det der gik galt med det jeg havde var at kanalerne var lavet af noget skumplast der smuldrede og begyndte og ligge meget rodet, samt ende nede i indblæsnings blæseren.

Jeg skal lige lave et eksperiment med noget vandslange med og nogle lufthuller boret i denne.

  • 0
  • 0

Elementet fungerer på den måde at det ”transporterer” varme fra den ene til den anden side.
Den varme side skal have kontakt til bilens karosseri, selvfølgelig via køle-pasta, måske du må slibe lakken af hvor element sættes (indvendigt i bilen), for at skabe bedre overførsel af varme, da lakken nok vil isolere.

Hvis et kompressor A/C kun kan køre en halv time på batteriet (jeg formoder at det er selvom motor og generator køre), så vil en tilsvarende peltier løsning kun kunne køre 15 min.
Pænt ubrugelig i praksis.
Og kompressor løsningen var angiveligt kun halvt så kraftig som en fabriks A/C...

  • 1
  • 0

Aircondition på gas har vist ikke været nævnt. Uden afhængigheder til bilens systemer kunne det så køre så længe man ellers gider at medbringe gas til. Det har også den fordel at det ikke er smeltet når turen går hjemad igen :-)

De nævner faktisk absorption i artiklen...

Men ja det vil nok være mere realistisk hvis det skal være. Så kan man også bruge varmen til at sparre på strømmen i Zoe'en om vinteren (virker som om Søren helt overser at en EL bil også bruger strøm til at lave varme med 😉)

Eller mente du flydende nitrogen til at køle direkte? Det tror jeg faktisk er det ENESTE reelle alternativ til et fabriks A/C.
Selvfølgelig med den ulempe at man skal fylde nitrogen flasken jævnligt.

Lidt sjov fra: https://www.hagerty.com/articles-videos/ar...
"Among the earliest attempts was attributed to William Whiteley in 1884.
Two years after the Crocker & Curtis Electric Motor Co. produced the first electric fan, Whiteley invented the "All-Weather Eye," an invention that placed trays of ice under horse-drawn carriages.
Fans were attached to the carriage's axles that in turn rotated the fan blades. This produced cool air that was directed into the carriage.
But the system proved impractical, needing hundreds of pounds of ice per hour to work."

Så ikke ligefrem nogen ny ide 😀

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten