Løbehjulsfirmaer klar med egne regler: Vil komme regulering i forkøbet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Løbehjulsfirmaer klar med egne regler: Vil komme regulering i forkøbet

Illustration: Voi

Udsigten til øget regulering har fået amerikanske Lime, svenske Voi og tyske Tier om at gå sammen og indsende et forslag til Københavns Kommune, hvor de selv opstiller et fælles adfærdskodeks for el-løbehjul. Det skriver Berlingske idag.

Det fælles forslag kommer som en reaktion på, at Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg tidligere denne måned satte foden ned og vedtog et forslag om en forsøgsordning, der blandt andet vil begrænse antallet af løbehjul til 200 »i de dele af byen, hvor der er er mest rift om pladsen såsom i Middelalderbyen, på de store handelsgader og ved de store stationer.«. Ifølge kommunen selv figurerer der i dag over 1700 løbehjul i gaderne.

Læs også: København sætter foden ned: Maks. 200 løbehjul i indre by

Forslaget om en forsøgsordning med retningslinjer for opstilling af mindre udlejningskøretøjer er i dag på dagsordenen i Borgerrepræsentationen.

Det kommer oven på et par måneder med eksplosiv vækst i antallet af løbehjul. Elektriske løbehjul har nemlig kun været lovlige i Danmark siden januar, men har allerede givet anledning til adskillige diskussioner om sikkerhedsproblemer. Ifølge TV2 Lorry begyndte skadestuerne i marts at føre statistik over skader pådraget i forbindelse med brug af el-løbehjul.

Dødsulykker fremskynder regler i udlandet

Samtidig kører der for øjeblikket en heftig debat i udlandet om øget regulering af el-løbehjul. I Paris, hvor der anslås at være mere end 20.000 el-løbehjul, blev en 25-årig mand dræbt i en ulykke på et el-løbehjul, da han blev kørt ned af en lastbil.

Det har fået bystyret til at foreslå restriktioner såsom bandlysning fra parker, forbud mod at parkere på fortove og en hastighedsnedsætning til 20 km/t generelt og 8 km/t i områder med mange fodgængere. Det skriver CNN.

I Madrid blev en 93-årig i april dræbt, da hun blev kørt ned af el-løbehjul. Og I Sverige har det også givet anledning til heftig debat om fartøjets fremtid, da en 27-årig mand blev dræbt i en ulykke med et el-løbehjul.

Nedenfor kan du læse det fælles adfærdskodeks, som Lime, Voi og Tier har foreslået over for Københavns Kommune for at imødekomme kritikken og undgå restriktioner på antallet af løbehjul i Indre By.

Til Berlingske har Voi's udviklingsdirektør i Danmark, Kristian Yde Agerbo, fortalt, at det vil dræbe konceptet, hvis kunderne fremover ikke kan bruge tjenesten eller parkere der, hvor de har behov for.

Emner : Politik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har set et par folk på løbehjul i kbh, som midelst talt kørte med hoved under armen, men har lige været i oslo, og der er ikke nogen cykelstier(ikke hvad jeg så af) så der køre de bare på gangstierne, og gågaderne, på under 4 timer i oslo så jeg flere gange farlige situationer, hvor folk kørte for dumt, eller for hurtigt til at kunne standse ved et evt uforuset hendelse.
Det gør det ikke bedre at folk også cykler på gangstierne i oslo...

  • 3
  • 2

Hvis Københavns kommune nu blot konsekvent håndhævede reglerne om, hvor man må parkere sådan et løbehjul og hvor man ikke må, skulle firmaerne nok sørge for at udvikle forretningsmodellen sådan at deres arsenal af løbehjul ikke konstant beslaglægges.

Job done.

  • 5
  • 0

Selv når løbehjulskørerne kører over for rødt og ind i siden på en politimotorcykel under udrykning har det ingen konsekvenser.

Det står i skærende kontrast til de drakoniske sanktioner hvis en knallert bringes til at køre 40 i stedet for 30.

  • 6
  • 3

Det er utroligt som 200 løbehjul kan sætte sindene i kog. Hvad med lige at tage en slapper med regler og lovgivning, indtil folk får lært at køre på dem og finder en rytme, der fungerer med andre trafikanter.
Kaos, dårlig parkering og en hovedstad (!) i oprør skal tages med en gran salt. Socialisterne på Københavns Rådhus er blot ude på at monopolisere deres katastrofale cykelordning, som skatteyderne allerede af to omgange har sendt mange mange millioner efter.

  • 3
  • 9

Rigtigt - disse El-løbehjul er en transport disruption - som skal finde sin balance og krav om 2 hastigheder kan være vejen (20 km/t generelt og 8 km/t på gågader). Tænker også at krav om cykelhjelm kan være relevant for unge under 16-18-20 år. Tænker at et EL-løbehjuls kørekort kan være en ide - således turister og andre evt nye brugere, tvinges til at lære lidt køreteknik, inden de kører ud i f.eks. Københavns trafik.

  • 0
  • 0

Hvad med at de såkaldte mikro P-zoner de skriver om i deres forslag, har indbygget Bluetooth, så hvis man slutter sin tur uden for en zone, så fortsætter taxameteret og man får en SMS om det hvert minut, indtil man har stillet den inden for zonen?

  • 0
  • 0

Hvad med at de såkaldte mikro P-zoner de skriver om i deres forslag, har indbygget Bluetooth, så hvis man slutter sin tur uden for en zone, så fortsætter taxameteret og man får en SMS om det hvert minut, indtil man har stillet den inden for zonen?

Det vil være en ukompliceret løsning på parkerings problemet. Med bare 100 meters afstand er det så godt som dockless. Løbehjul med større hjul er blevet meget populære blandt Københavnske børn, og de ønsker megere end noget andet at det var elektrisk drevet. Selvfølgeligt inspireret af den nye indlysende smarte teknologi de kan se de voksne har taget i brug. De får også lov af far og mor at bruge de elektriske voksen løbehjul, og hvis de selv kunne bestemme så smider de det bare på jorden.
Godt at København og andre storbyer er kommet efter disse løbehjuls pengemaskiner, så de nu prøver med selv regulering. For kunne de selv bestemme ville det rage dem hvordan de bliver sat/smidt. Og selvfølgelig skal de betale noget tilbage til byerne for brug af denne plads.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal vi tillade et motoriseret køretøj på gågader?

Problemet er ikke selve køretøjet men dem der køre på det og den verden som det bliver en del af og nogle ting når de sættes sammen fungere bare ikke i praksis så hvorfor er det så vigtigt at tillade disse el-løbehjul? hvad gør dem så specielle?

  • 0
  • 0

Skal vi så ikke bare indføre kørekort for cykler også - nu vi er i gang. ;-)
Et kørekort er jo også et bevis på erhvervet læring om trafikregler.

Det er bare ikke ensbetydende med, at færdselsloven bliver overholdt. Det er jo de færreste bilister med kørekort, hvis nogen overhovedet, der altid overholder færdselsloven.

Fx ved alle jo godt, at rødt betyder stop. Men det hindrer hverken bilister, cyklister eller fodgængere fra at trodse stopforpligtelsen.

  • 0
  • 1

Hvorfor skal vi tillade et motoriseret køretøj på gågader?

Problemet er ikke selve køretøjet men dem der køre på det og den verden som det bliver en del af og nogle ting når de sættes sammen fungere bare ikke i praksis så hvorfor er det så vigtigt at tillade disse el-løbehjul? hvad gør dem så specielle?

I forvejen har vi da tilladt motoriserede køretøjer på gågaden. Der kører da biler 24/7 på Strøget og Købmagergade i København, dels fordi visse bilister blæser på færdselsloven, dels fordi det er tilladt for beboere at køre der.

El-løbehjulene er smarte fordi de fylder mindre end cykler, de kræver ikke de store anstrengelser fra føreren og så kan de komme meget hurtigere rundt end ved at gå, køre bil eller tage den kollektive trafik i det indre København. Og så synes jeg da også det er smart, at vi deler køretøjet, modsat egen bil og cykel.

Men du har da ret - problemet er ikke selve køretøjet. Det er altid føreren, der er et problem, uanset transportmiddel.

  • 2
  • 0

Man kan jo bare beholde den regel at det ikke kræver kørekort, så længe køretøjet ikke er motoriseret.
Denne skelnen mellem en motoriseret cykel og en knallert, forekommer besynderlig.


Nu er der jo forskel på motoriseret cykel på den ene side og el-løbehjul og (lille) knallert.
Den motoriserede cykel kræver muskelkraft, hvilket el-løbehjul og knallert ikke gør.
Til lille knallert kræves kørekort, hvis du er fyldt 18 år d. 19. januar 2013 eller senere.

  • 0
  • 0

Rigtig, men som der er nu, kender mange cyklist ikke de mest basale regler.
Det burde være en del af undervisningen i skolen.

Jeg tror nu nok de kender dem, men nogen vælger bare at blæse på de mest basale regler - præcis ligesom nogen bilister gør. Et godt eksempel er fartgrænser...

En undersøgelse for nylig viste jo også, at langt de fleste cyklister faktisk overholder færdselsloven, modsat det indtryk, som folk har. Og ingen, hverken bilister, cyklister eller fodgængere, kan vel sige sig fri fra aldrig nogensinde at have overtrådt færdselsloven.

Igen - "alle" bilister har på et tidspunkt kørt for stærkt. Viser det så ikke, at et kørekort er overflødigt, for bilisterne kender ikke de mest basale regler?

  • 0
  • 0