Lockheed Martin opruster produktion af kampfly

Lockheed Martin opruster produktion af kampfly

Foto: Lockheed Martin

Lockheed Martin har efter store forsinkelser øget produktionen af F-35 med 25 procent i det forgangne år og har ambitioner om over 120 nye kampfly årligt. Det er dog ikke givet, at den ambitiøse plan holder, advarer Pentagon.

Efter utallige forsinkelser, budgetoverskridelser og tekniske problemer kan holdet bag femtegenerationskampflyet F-35 Joint Strike Fighter levere en positiv melding om udviklingsprogrammet. Producenten Lockheed Martin har i løbet af 2015 leveret 45 af de højteknologiske kampfly til kunder i USA og udlandet, og selskabet overholder dermed nu sine produktionsmål.

Årets produktion markerer en stigning på 25 procent siden 2014, hvor Lockheed Martin leverede 36 eksemplarer af F-35. Det skriver programledelsen Joint Program Office (JPO) i en pressemeddelelse kort før jul.

De 45 kampfly omfatter 26 fly til US Air Force, otte til US Marine Corps, otte til US Navy, to til det norske flyvevåben og ét til det italienske flyvevåben.

Lockheed Martin forbereder sig nu på at skrue produktionen yderligere i vejret fra 2017 for at nå op på 120 kampfly årligt fra 2019.

Syv år forsinket

F-35 er ligesom Boeings F/A-18 Super Hornet og Eurofighter Typhoon i spil som Danmarks nye kampfly. Og produktionsstigningen er interessant i en dansk kontekst, fordi der også i den hjemlige debat har lydt advarsler om forsinkelser i udviklingsprogrammet.

Udviklingsprogrammet er i årenes løb blevet ramt af adskillige forsinkelser og fordyrelser, hvilket har affødt kritik fra den amerikanske rigsrevision og kongres såvel som Pentagons egne kontrolinstitutioner. Deadlines i programmet er blevet skubbet med flere år, og selve fuldskalaproduktionen af flyet er nu sat til at gå i gang i 2019, syv år efter den oprindelige deadline i 2012.

Udviklingsproblemerne har også skabt bekymring blandt de udenlandske kampflykunder. Canada annullerede for få måneder siden beslutningen om at købe 65 F-35, og senest har det australske senat sat en kommission til at granske det planlagte indkøb af 72 F-35, blandt andet med henvisning til ændringerne i tidsplanen.

Læs også: Australiens senat vil granske JSF-indkøb

Programmet har også været ramt af alvorlige tekniske problemer, hvoraf særligt motoren og softwarepakken stadig skaber store udfordringer. Det har også fået militærforskere herhjemme til at advare om, at yderligere forsinkelser kan ramme Danmark, såfremt forsvarsforligskredsen vælger F-35 som afløser for Flyvevåbenets F-16.

Læs også: Militærforskere: F-35 er ikke katten i sækken, men det bliver muligvis en grim kat

Danmarks nye kampfly skal nemlig indfases fra 2020, og en forsinket indfasning kan blive et alvorligt problem, eftersom Flyvevåbenets hårdt prøvede F-16 skal udfases fra 2020 til 2024 efter mere end 40 års tjeneste.

Udmeldingen om, at Lockheed Martin nu holder tidsplanen, om end en stærkt revideret tidsplan, er med andre ord tiltrængt nyt for F-35-lejren. Ved udgangen af 2019 regner Lockheed Martin med at have leveret 493 operationelle kampfly, mod 154 fly i dag.

Muligvis uholdbar plan

Det betyder imidlertid ikke, at udfordringerne for Pentagon og Lockheed Martin bliver mindre i de kommende år. Allerede nu advarer chefen for JPO, generalløjtnant Chris Bogdan, om at det kan blive vanskeligt at indfri planen om at tredoble produktionen fra 2017 til 2019.

»En tommelfingerregel om materielanskaffelser tilsiger, at vi formentlig ikke kan klare en stigning på mere end 50 procent årligt i forhold til, hvad vi producerede året forinden. Hvis man regner på tallene, og man har planer om at tredoble produktionen på tre år, bliver det jo nødvendigt med en stigning på mere end 50 procent om året,« sagde Chris Bogdan ved en forsvarskonference i Washington i september.

»Det giver mig anledning til en vis bekymring,« sagde generalløjtnanten.

F-35 bliver udviklet efter en såkaldt concurrency-model med et overlap mellem udvikling og produktion, så det amerikanske forsvar reelt køber ufærdige fly. Det betyder, at Lockheed Martins teknikere efterfølgende skal opgradere alle eksisterende F-35 til de nyeste konfigurationer. De første F-35 blev erklæret operationelle i sommeren 2015 med den såkaldte Block 2B-software, men den endelige softwarekonfiguration, Block 3F, ligger først klar i midten af 2017.

»Gæt så, hvor mange af de 493 fly ude i marken i 2019, der har, hvad jeg anser for at være den fornødne konfiguration? Ikke et eneste,« sagde Chris Bogdan derfor i september.

»Hver eneste fly fra produktionslinjen over de næste to og et halvt år, samt de allerede producerede fly, vil have behov for en eller anden form for modifikation for at kunne levere den kampflykapacitet, vi har lovet,« sagde generalløjtnanten.

JPO planlægger blandt andet at imødegå den udfordring ved at sende teknikerhold ud til flybaserne med F-35 frem for at hente flyene ind på Lockheed Martins fabrikker, hvilket skal spare noget tid i det stramt pakkede udviklingsprogram.

Kommentarer (5)

Hvis man regner på tallene, og man har planer om at tredoble produktionen på tre år, bliver det jo nødvendigt med en stigning på mere end 50 procent om året,« sagde Chris Bogdan...

Nu kommer det lidt an på om der et år nul, men ellers er 1,5^3=3,38 og så er tredoblingen hjemme.

Man kan så have sin seriøse tvivl om de 50%

  • 0
  • 0

  • JPO planlægger blandt andet at imødegå den udfordring ved at sende teknikerhold ud til flybaserne med F-35 frem for at hente flyene ind på Lockheed Martins fabrikker

Hvorfor sender man ikke bare en software pakke til kunderne, som så selv kan installere opgraderingen, det gør alle computerfirmaer?

Nej man skal sikre at LM fortsat har kontrol med softwaren, så der ikke er nogle kunder der kommer til at tilføje nye funktioner uden om LM.

  • 0
  • 0