Lockheed: F-35 bliver klar til kamp to år før levering
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lockheed: F-35 bliver klar til kamp to år før levering

Flyvetest med F-35C, versionen til hangarskibe. Danmark køber 27 eksemplarer af F-35A til konventionel takeoff og landning. Illustration: Lockheed Martin

De store forsinkelser i udviklingen af Lockheed Martins F-35 så ud til bringe færdiggørelsen faretruende tæt på den planlagte levering af de første danske F-35, da Pentagons våbentestenhed tidligere på året gjorde status for udviklingen af det nye femtegenerationskampfly.

Testenhedens rapport byder på 62 siders detaljer om små og store problemer med F-35 - flytypen, som Folketinget har valgt som Danmarks nye kampfly. Herunder nye problemer med maskinkanonen, gammelkendte problemer med det fuldautomatiske diagnosesystem ALIS, skader som følge af overophedning samt fejl i missilsystemerne. Den eneste oplysning med særlig relevans for Danmark er imidlertid våbentestenhedens vurdering af tidsplanen for de indledende operative tests og evalueringer, eller IOT&E i det akronymglade amerikanske forsvar.

Læs også: Nye forsinkelser på F-35 kan bremse Danmarks missioner i udlandet

De operative tests udgør nemlig den sidste store milepæl, der skal verificere, at flyet rent faktisk er klar til at gennemføre missioner med fuld kampkapacitet. Testfasen skulle efter planen være startet i august 2017, hvilket ledelsen af udviklingsprogrammet allerede sidste år erkendte ikke blev muligt. Og med våbentestenhedens rapport ser billedet endnu værre ud, idet programmet »ikke kan nå at påbegynde de indledende operative tests med fuld kampkapacitet før allertidligst i slutningen af 2018 eller starten af 2019«.

Sikkerhedspolitisk problem

De operative tests tager efter planen 12 måneder, så afslutningen kan potentielt blive skubbet helt til 2020. Dermed rykker den endelige godkendelse af F-35 snublende tæt på leveringen af de første danske eksemplarer i starten af 2021.

Læs også: Rigsrevisionen gransker kritiseret kampflyindkøb

Læs også: Minister erkender, at regeringen alligevel kan mangle penge til kampfly

De eksisterende danske F-16 kan vel at mærke ikke levetidsforlænges yderligere uden »betydelige operative, tekniske og økonomiske udfordringer,« konkluderede Forsvarsministeriet i beslutningsgrundlaget for det danske kampflyindkøb. Og overgangen fra de gamle F-16 til de nye F-35 medfører i forvejen en planlagt treårig periode fra 2022 til 2024, hvor Danmark ikke kan sende kampfly på internationale missioner.

»Vi har et problem, hvis Danmark ikke er i stand til at udsende fly i en endnu længere periode end planlagt. Hvis det sker, bliver det et brud med den hidtidige danske sikkerhedspolitik,« sagde Henrik Breitenbauch, leder af Center for Militære Studier ved Københavns Universitet, til Ingeniøren i januar.

Klar i sommeren 2019

Men der er ifølge Lockheed Martin ingen grund til sved på panden i det danske forsvar. F-35 bliver nemlig klar til kamp omkring to år før, de første danske kampfly skal leveres, fortæller Lockheed Martin, som for nylig inviterede til pressemøde i København.

»Vi er i øjeblikket i gang med at modificere 24 kampfly til samme konfiguration. Når det er sket, er de klar til test. Så i midten af næste år, enten sent forår eller tidlig sommer, er vi klar til at påbegynde IOT&E. Den proces tager mellem 12 og 14 måneder,« siger Jack Crisler, vicedirektør for F-35-programmet hos Lockheed Martin.

Med andre ord bliver F-35 efter planen færdigstemplet i sommeren 2019, to år før overdragelsen af de danske fly. Dermed topper Lockheed Martin også forventningen hos Forsvarsministeriet, som i januar forventede, at F-35 er færdigtestet i slutningen af 2019 eller begyndelsen af 2020.

Danske piloter til USA

De første seks danske fly bliver leveret til Luke Air Force Base i USA, hvor de danske piloter skal trænes. Fire fly bliver leveret til Flyvestation Skrydstrup i Danmark i slutningen af 2022, hvorefter leveringstakten hedder syv fly i 2023, fire i 2024, tre i 2025 og de sidste tre i 2026, oplyser Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Læs også: Danmark tvunget til at fremskynde indkøb: Dele af F-35 er ved at udgå fra markedet

Læs også: Fodnote: Nye kampfly forringer Danmarks kampflykapacitet

Fra 2024 vil de nye kampfly have afløst F-16 i alle nationale opgaver, såsom afvisningsberedskabet. Fra 2025 vil Danmark med de nye kampfly have såkaldt begrænset kapacitet til internationale missioner, og først fra 2027 kan de i alt 27 F-35 løse det fulde opgavekompleks både nationalt og internationalt.