Løbsk IC4-tog testes med 180 km/h i dag

Klokken 12.25 tager Havarikommissionen et nyt skridt i efterforskningen af baggrunden for den alvorlige nærved-ulykke på Østfyn, hvor et løbsk IC4-tog var mellem 100 og 200 meter fra at blive involveret i en bagendekollision med et forankørende godstog.

Efter nærved-ulykken blev toget trukket til DSB's IC4-værksted i Aarhus, hvor Havarikommissionens eksperter siden har skilt toget ad og foretaget statiske tests.

Disse undersøgelser har dog ikke bragt Havarikommissionen tættere på en opklaring af IC4-togets stærkt reducerede bremsekraft, da lokoføreren aktiverede bremsen ved 180 km/h.

Læs også: Tidslinje: Følg IC4-købet fra 2000 til i dag

Derfor skal IC4-toget i dag klokken 12.25 sendes af sted fra Vojens og ud på en lukket banestrækning til Tinglev. På den 18 kilometer lange strækning skal toget opnå togtypens højest tilladte hastighed på 180 km/h, hvorefter lokoføreren vil foretage en såkaldt farebremsning, der svarer til den nedbremsning, som lokoføreren iværksatte den 7. november på Østfyn.

Nedbremsningen vil ikke blot blive overvåget og registreret af eksperter fra Havarikommissionen, DSB og Ansaldobreda. Havarikommissionen har som supplement indkaldt nogle af Europas førende jernbane-eksperter fra tyske DB Systemtechnik, som har særlige kompetencer inden for bremsesystemer på tog. Interessen samler sig naturligt nok omkring togets bremser og bremsesensorer, herunder togtypens WSP-system (wheel slide protection) samt de sensorer, der styrer denne funktion.

Dagens testkørsel vil blive fulgt op af yderligere kørsler hen over weekenden, hvor der blandt andet vil blive smurt et sæbelignende stof på skinnerne for at genskabe de forhold, der var gældende den 7. november på Østfyn, hvor skinnerne var våde og glatte.

Nærved-ulykken fik, sammen med informationer om en anden lignende hændelse, DSB til at trække alle IC4-tog ud af drift. Det er uklart, hvornår IC4-togene kommer i drift med passagerer igen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Stod på Rosenhøj station (forstad Aarhus) da der kom et Mz lokomotiv efterspændt et IC4 tog, derpå en flad godsvogn endnu et IC4 og en flad godsvogn et IC4 og endnu en flad godsvogn.

Havde desværre intet kamera på mig.

Hvordan kobler man vognene sammen

  • 0
  • 0

" I dag klokken 12.25 bliver IC4-toget fra nærved-ulykken på Østfyn i november på ny sendt ud på skinnerne med 180 kilometer i timen. Passagererne består af Europas førende jernbaneeksperter."

Heh, er det DSB's måde at skaffe sig af med de kritiske røster på? :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten