Lithiumbatteri i brand i Boeings Dreamliner

Mandag opstod en brand i et Boeing 787 Dreamliner-passagerfly, mens det var parkeret ved gaten i Boston. Alle passagerer var stået af.

Brandmændene mødte en forholdsvis kraftig brand, hvor hjælpemotoren sidder. Chef ved Massport Fire Rescue Robert Donahue formoder, at et af lithium-batterierne er eksploderet og har forårsaget branden, skriver The Washington Post.

Endnu har den amerikanske flyhavarikommission ikke færdiggjort sin undersøgelse af årsagen.

Her ses brandmænd i færd med at slukke branden, som opstod bagerst i flyet. Formentlig efter eksplosion i et af flyets lithiumbatterier. Illustration: Boston Fire Dept. (Twitpic)
Her ses batteriets placeringer i Dreamlineren ifølge Boeings information til brand- og redningsfolk. Illustration: Boeing

Ikke første Dreamliner-problemer

Flytypen er kun et år gammel og er det hidtil mest avancerede passagerfly i brug. Det aktuelle fly blev leveret 21. december 2012 og tilhører Japan Airlines. Det ankom efter 12 timers flyvning fra Tokyo til Boston mandag morgen, lokal tid.

Flytypen har været udsat for flere uheld, senest den 4. december, hvor et B787 nødlandede i New Orleans, Louisiana, USA, efter at være fløjet fra Houston i nabostaten Texas. Nødlandingen skete på grund af svigt i det elektriske system.

Der måtte også en nødlanding til i november 2010, hvor der opstod brand i et Dreamliner-testflys elektriske anlæg.

I midten af december måtte Qatar Airways og United Continental Holdings undvære et B787 i flere dage, mens en fejl i det elektriske system blev repareret.

Det chilenske flyselskab LAN har ytret bekymring for driftsikkerheden i el- og køleanlægget på Dreamliner. Men administrerende direktør for Boeing, Jim McNerney udtalte så sent som i december til CNBC:

»Vi oplever det, som vi vil mene er et normalt antal af fejl på en ny flytype i tråd med andre nye fly, vi har introduceret.«

Boeing 787 Dreamliner har to lithiumbatterier, et bag cockpittet og et bag ved døren til lasten. Det var det bagerste, der gik ild i.

Der har tidligere været problemer med lithiumbatterier og luftfart, og flere lande, f.eks. Australien og Finland, har forbudt at sende lithiumbatterier med luftpost.

Læs også: Australien forbyder lithium-batterier i luftpost

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg læser om forbudet mod at sende lithium-batterier med luftpost og tænker på alle de lithium-batterier, som vi selv medbringer på flyveture. Jeg har aldrig set en advarsel på diverse udstyr om øget risiko under flyvning.

Kent Hansen

  • 0
  • 0

Alle lithium batterier er ikke ens. Dem der bruges i fly er formentlig større end dem der benyttes i notebooks. Der er også forskel på at flyve med passagerers enkeltvise isolerede notebooks og en container med lithium batterier eller notebooks i lasten. Hvis et enkelt bryder i brand vil den sprede sig til de andre batterier og skabe en mere voldsom brand.

  • 0
  • 0

Måske en ide at skifte til den slags. De er ret svære at få til at gå i brand. Kortslutning, smadring, overopladning, får det ikke til at gå i brand. Det skal opvarmes til 4-500 grader før det går i brand og så har flyet andre problemer før det kommer så vidt.

  • 0
  • 0

Mange gode kommentarer, men jeg mangler fortsat at få klarhed over, om der reelt er en større risiko ved lithium-batterier under flyveture end i andre omgivelser. Meget at det elektroniske isenkram levner ikke valgmulighed mellem batteri-typer, enten fordi et er designet til et specifikt batteri (f.eks. høreapparater og fjerbetjeninger til ditto) eller fordi batteriet er indbygget og forseglet (f.eks. sensorer til pulsmåling).

  • 0
  • 0

Et Battery Management System (BMS) er helt afgørende for sikkerheden ved brug af lithium batterier. BMSén skal sikre at cellerne konstant balanceres, afbryder ved kortslutning og at temperatur overvåges ved både op- og afladning. Lithium kan være eksplosivt når det opvarmes til over 800°C og typisk er det en BMS af dårlig kvalitet eller slet ingen der skaber ulykker med lithium. Der produceres kun få lithium batterier med med BMS af høj kvalitet og et dem er dansk produceret af Clayton Power: http://www.claytonpower.com/products/lithi...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten