Lithium-ion-batteri med lang levetid kan genoplades på to minutter

Ved hjælp af nanoteknologi har forskere fra Nanyang Technological University i Singapore udviklet lithium-ion-batterier, der kan oplades til 70 procent af fuld kapacitet på kun to minutter.

Desuden kan de holde til 10.000 genopladninger, hvilket er ti gange så meget som de lithium-ion-batterier, der i dag blandt andet bruges i mobiltelefoner og i visse elbiler.

»Elbiler vil kunne øge rækkevidden dramatisk med kun fem minutters opladning, hvilket svarer til den tid, det tager at fylde benzin på almindelige biler,« lyder det fra professor Chen Xiaodong i en pressemeddelelse fra universitetet.

Læs også: Lithium-batterier kan sagtens holde til hurtigladere

»Lige så vigtigt er det, at mængden af giftigt affald fra udtjente batterier nedbringes drastisk, for vores batterier holder ti gange længere end de eksisterende lithium-ion-batterier,« fortæller Chen Xiaodong. De nye batterier skulle kunne holde i over 20 år.

Med den nye teknologi skulle det være muligt at fremstille batterier, der kan holde i hele bilens levetid, så man slipper for en bekostelig udskiftning af batteripakken efter få år.

Den lange levetid og hurtige genopladningstid kan tilskrives en anode, der består af en gel af titaniumdioxid-nanorør - en gel, der skulle være relativ let at fremstille, idet man blot skal blande titaniumdioxiden med natriumhydroxid og røre rundt ved den rette temperatur.

De nye batterier kan komme på markedet i løbet af to år. Forskningsresultatet er beskrevet i en artikel i tidsskriftet Advanced Materials.

Emner : Batterier
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lyder helt utroligt, men der dukker sikkert også nogle "hager" op, alligevel et mileskridt i den rigtige retning!

  • 0
  • 0

Så mangler vi bare at få fordoblet kapaciteten og så er man i mål ifht. elbiler. Forstået på den måde at så er elbiler bedre end benzin biler på enhver tænkelig parameter, eller dvs. der vil ikke være noget principielt i vejen for at lave dem bedre.

Hvem kan finde en principiel fordel ved benzin biler når dette er opfyldt?

  • 0
  • 0

I forbindelse med (hjemme-)opladning af elbiler bør man nok huske (som den tilsvarende nyhed i Politiken i går desværre glemte) at regne efter hvor meget elektrisk effekt der skal bruges for at oplade så hurtigt. Selv meget konservativt afrundet vil 70% opladning på 2 minutter af et elbilbatteri kræve mindst 1 MW, hvilket mig bekendt er uden for rækkevidde af det almindelige elnet. Og der skal heller ikke være mange procents effekttab under opladning før der er et seriøst varmeproblem der også lige skal løses først.

Og selv på en ladestation er det vel en udfordring. Hvilken teknologi kan en ladestation overhovedet benytte til at levere, lad os sige, 10 MW i spidsbelastning. Svinghjul? Batterier?

Jeg tillader mig at fraregne hamsterhjul som en mulighed :)

  • 0
  • 0

Det løser man med en generator trukket at en stor benzinmotor med turbo. :-) Hvad angår effektlevering så vil bilen blive endnu tungere da kabeltykkelserne der skal håndteret den effekt skal være pænt store. Hvis batteriet er på 100V skal den løbe min 10000 A i gennem kablerne.

  • 0
  • 0

Faktisk en interessant vinkel. Fandt lige denne artikel. Fremtidens elbiler kan ikke oplades i et almindeligt 16A stik. http://www.danskelbilkomite.dk/ladetider.htm

Netop batterier er en central teknologi i udviklingen af fremtiden. Det kommer faktisk til at give nogle udfordringer på hele med opladning, om der overhovedet er lagt nok strøm ud til private ejendomme, eller om man stadigt skal på tanken for at tanke bilen.

Kunne forestille mig at der i forbindelse med transformatorstationer og vindmøller oprettes ladestationer.

  • 0
  • 0

@Filip Larsen Blot fordi det er muligt at hurtig-oplade behøver man jo altid at bruge det. Hurtig opladning er interessant midt på en lang køre-tur. Til hjemme-opladning er 3-faser med 16 A nok.

Jeg synes at 10000 oplade-cykler lyder rigtig godt.

Et andet vigtigt punkt til elbil batterier og micro-coptere er energi / masse forhold. Selv hvis batterierne bliver billigere vil det være et problem hvis batteri-vægt ikke kan reduceres.

  • 0
  • 0

I forbindelse med (hjemme-)opladning af elbiler bør man nok huske (som den tilsvarende nyhed i Politiken i går desværre glemte) at regne efter hvor meget elektrisk effekt der skal bruges for at oplade så hurtigt. Selv meget konservativt afrundet vil 70% opladning på 2 minutter af et elbilbatteri kræve mindst 1 MW, hvilket mig bekendt er uden for rækkevidde af det almindelige elnet. Og der skal heller ikke være mange procents effekttab under opladning før der er et seriøst varmeproblem der også lige skal løses først.

Jeg kan ikke forestille mig at nogen tænker på at få installerede en lynlader i deres hjem og slet ikke en der kan overføre 1 MW, ligeledes giver 2 minutters opladning ikke mening ved supermarked, hvor de helst vil have at man bliver lidt længere... Så der er kun tale om lynladning ved motorvejssystemet eller lignende trafikerede områder. 10 MW i spidsbelastning er meget og vil være en ret stor tank med 10-15 standere...

Det tager noget tid at slutte bilen til og fjerne stikket igen, så hvis en "tankstation" har 4 standere, der hver kan lade med 1 MW, så er der tale om 4 MW i spidsbelastning og den vil kunne fylde ca. 12 biler i timen op pr stander (2 minutters tankning, betaling, tilslutning og frakobling, kør frem + væk = 5 minutter i alt)... 4 MW der bliver trukket på denne måde, med tilkobling og frakobling, vil støje rigtigt meget på nettet, så jeg formoder at netselskabet vil kræve en eller anden form for udligning af belastningen (buffer i form af batterier) så trækket på forsyningsnettet bliver jævnet ud over en hel time... Dvs. en forsyning på 1,6 MW vil teoretisk kunne leverer de 4 MW hvis trækket er 2 minutter ud af 5 minutter... En 1600 kVA transformer er stor, men er jævnligt brugt i forsyningsnettet i forbindelse med store fabrikker.

  • 0
  • 0

Eksempel: Nissan Leaf Batteri 24kWh = 24000*3600 Juole = 86400000 Joule 70% opladning = 0,7 * 86400000 Joule = 60480000 Joule Opladning 2 minutter = 120 sekunder = 60480000/120 = 0,504MW

Da effektiviteten nok ikke er 100% skal der nok lades med mellem 0,5 og 0,6 MW. Det er næppe realistisk privat.

Mvh. Peter

  • 0
  • 0

med batteriskift er hele problemet løst - hvis der altså findes en bat.skiftestation i nærheden og der ikke er lang kø...

  • 0
  • 0

De 5 min er jo ikke til hjemmeladere, der har de fleste jo hele natten til at lade batterierne op igen.

De praktiske problemer med at lade fra en ladestander skal nok lade sig løse - man kan jo tænke sig en buffer - evt en batteribank. Det er jo ikke sådan at tankstationen skal have 1 MW kontinuert tilført. Der vil selvfølgelig skulle afleveres en stor effekt når en bil med et stort batteri skal lades, men det er jo kun i 5 min. Det er vel bare at udvikle en stik standard til at overføre effekten - og så fx bruge 1000 Volt eller 2000 volt eller lign så strømmen ikke bliver for voldsom. Under alle omstændigheder er det nok et mindre teknisk problem. Der er også problemer med varmeafgivelse i lader og batterier osv man skal tænke på - men spændende hvis man en dag kan lade sine batterier op på 5 min - så skal vi vist alle ha en elbil

  • 0
  • 0

Som inkarneret bilnørd, så tillad mig at være politisk ukorrekt, for der er en væsentlig mangel: Der mangler WROOOUUUM!

Jeg kommer til at mangle lyden, - forestil jer et Formel-1 løb der lyder som den racerbane vore sønner har på værelset, - det er der da ikke noget sjovt ved. Jeg kommer også til at mangle lugtene, og sikkert også en hel masse andre ting.

Jeg ved godt "at the end of the day" har mine argumenter ingen gang på denne jord, og det har jeg det sådan set også OK med, - i hvert fald for mine børns skyld. Prøver jeg at overbevise mig selv om.

  • 0
  • 0

Selv Tesla annoncerede batteriskift for et års tid siden, men vi har ikke hørt et pip mere om det, fordi folk er åbenbart ikke interesserede, og fordi man får et meget restriktivt forhold til sit batteri, da man skal aflevere det igen efter brug, fordi man låner det til lange ture, og man ejer selv et batteri.

Superladerne er tilstrækkelige, men batterierne skal være større og ladetiden skal være mindre. Batteriskift løser ikke problemet.

  • 0
  • 0

Som inkarneret bilnørd, så tillad mig at være politisk ukorrekt, for der er en væsentlig mangel: Der mangler WROOOUUUM!

Desvære så er brølet jo lyden af energi, der blev til lyd i stedet for til bevægelsesenergi.

Jeg kommer til at mangle lyden, - forestil jer et Formel-1 løb der lyder som den racerbane vore sønner har på værelset, - det er der da ikke noget sjovt ved

Ikke helst så stille som sønnens racerbane (leger børn stadigvæk med den slag? troede at alt skulle være computerspil idag?), da effekten er en del større. Du kan jo se et af formula-E løbene, hvis du vil vide hvordan det lyder.

  • 0
  • 0

Michael, jeg ved hvad du mener, og jeg havde det på samme måde. Men prøv at få tiltusket dig en tur i en Tesla S. Da jeg gjorde det blev jeg totalt ligeglad med forbrændingsmotorer. Der er simpelthen så meget smæk i, og det bliver leveret så overbevisende. Det går op for en at man har vænnet sig til en masse skavanker ved forbrændingsmotorer i en grad så man kun lægger mærke til dem i en elbil. Hvis man lister nogle af de parametre op som en bil normalt bliver målt på så bliver meningen klar:

7 gears dsg gearkasse? - Irrelevant Turbolag? - pfff, hvad er det? Kabinestøj? - jeg synes jeg kan høre et eller andet fra sidespejlene. Avancerede differentialer? - Irrelevant Traction control? - den kan du gange med hundrede. Hurtig acceleration? - Mere end man har lyst til Partikelfilter? - Par-hvad? Lugt? - teoretisk måske en anelse af ozon.

Manglen på larm bliver ufattelig ligegylding. Det er lidt ligesom at savne dampen fra et damplokomotiv - ja den er charmerende, men den er også ret irriterende og upraktisk.

Prøv en tur. Så behøver du ikke at læse om det for at være overbevist.

  • 0
  • 0

Det kommer faktisk til at give nogle udfordringer på hele med opladning, om der overhovedet er lagt nok strøm ud til private ejendomme, eller om man stadigt skal på tanken for at tanke bilen.

Elbiler oplades hjemme mest om natten, når der alligevel ikke er ret meget træk på elnettet. Det kan ikke være meget værre end kl. 18 når alle tænder komfuret, elkedlen og TV'et. 2 kW er rigeligt, da hele natten er til rådighed.

Men 5 min. hurtig opladning vil gøre meget for at løse problemet for de, der ikke har parkeringspladser tilknyttet bolig eller arbejde.

  • 0
  • 0

Det er jo ikke sådan at tankstationen skal have 1 MW kontinuert tilført. Der vil selvfølgelig skulle afleveres en stor effekt når en bil med et stort batteri skal lades, men det er jo kun i 5 min.

Men hvilken (miljøvenlig-)teknologi skal levere den effekt på en ladestation?

Uanset hvor længe en ladestation er om at suge de omkring 50-100 kWh per opladning fra elnettet så ændre det ikke på, at der relativt nemt og effektivt skal kunne overføres ganske store effekter til bilen hvis man vil kunne lynoplade.

Jeg synes også det lyder spændende med lynopladning af batterier, men fornemmer lidt at drømmen om lynopladning af elbiler måske ikke er hel så nem at realisere som fx lynopladning af mobiltelefoner.

  • 0
  • 0

Casper Lyhne: Den ene hjernehalvdel siger, at du har jo helt ret. (Jeg har faktisk prøve en Tesla, - kan ikke huske modellen, - men en roadster som Vestas har/havde et par stykker af. Det var rigtig sjovt. I den halve time der var strøm på den)

Den anden hjernehalvdel siger: Fuck det, - gi mig en motor, vibrationer, lugte og DSG gear.

Jeg er dog godt klar over at når politikerne har indset at nu er teknologien der, så skal de nok få justeret så meget på afgifterne at også jeg kryber til korset.

  • 0
  • 0

Men hvilken (miljøvenlig-)teknologi skal levere den effekt på en ladestation?

??? forstår ikke helt hvad du mener... Vores elnet skal vel leverer strømmen til ladestationen, energien skal evt. opbevares på et lokalt batteri så der kan trækkes symmetrisk på elnettet og den skal overføre energien til elbilen når der tankes...

Hvordan energien til elnettet skal produceres? På nøjagtig samme måde som energien er planlagt at blive leveret til elnettet i dag... Sol, vind, vand, atomkraft, biogas, naturgas, affaldsforbrænding m.m.

  • 0
  • 0

Min farmor nægtede at få el i huset indtil ca. 1950 på grund af brandrisikoen, men fik det alligevel idet søndagsgudstjenesterne i radioen var vigtigere.

Så modstanderne må vurdere hvad der er vigtigst for dem.

  • 0
  • 0

Formula E

Prøv lige at google hvad Formula E er og find ud af hvem der står for førnævnte og køre i førnævnte klasse - første løb kørtes den 13/9-2014

  • 0
  • 0

Skal man ikke "bare" have et tilsvarende batteri stående hjemme som man lader på 24/7 (eller når vindmøller / solceller levere energi.

Så skal der laves en lader der overføre den meget høje strøm fra hjemme batteri til bil batteri Det behøver så heller ikke ske på 2 minutter, men måske 1 time

Ja der er tab ved at lade over et ekstra batter, formentlig som varme og det kunne jo bruges i huset :-)

  • 0
  • 0

"Lithium-ion batteri med lang levetid kan genoplades på to minutter" står der i overskriften, men artiklen skriver følgende:

"De nye batterier kan komme på markedet i løbet af to år. "

Så ville det ikke være mere på sin plads at "journalisterne" på ing.dk fandt ud af at bøje verber korrekt, således at overskriften ikke gav indtryk af at der er tale om noget eksisterende, men noget måske kommende:

"Fremtidige Lithium-ion batteri med lang levetid vil kunne genoplades på to minutter"

Det er ved at være lidt trættende med sensationsoverskrifterne.

  • 0
  • 0

Formula E

Prøv lige at google hvad Formula E er og find ud af hvem der står for førnævnte og køre i førnævnte klasse - første løb kørtes den 13/9-2014

Ja, og hvad er relevansen af det i forhold til at jeg skrev, at man kunne prøve at se et Formula-E løb hvis man vi vide hvordan et elektrisk racerløb lyder?

Hele det første løb fra Bejing var på You-tube dagen efter (med engelsk kommentator). Så det er bare om at tænde for smart-TVet.

  • 0
  • 0

Der er mange der skriver om hjemmeopladning - men hvor mange har en brændstofpumpe til at stå derhjemme? Det er jo netop hele pointen med lynopladning: At man ikke skal planlægge sin tur efter stop på flere timer for at trickle charge. Grunden til at vi ikke har hjemmeoptankning af biler, er fordi det er for dyrt og besværligt i forhold til at køre på en tank den ene eller to gange om måneden det er nødvendigt for mange.

Hvis vi får lynladere der kan genoplade et batteri på 5 minutter, så gider jeg sq ikke stå der hjemme og bøvle med ledninger og betaling af leje på ladestanderen og hvad ved jeg.

Og ja - der skal leveres en voldsom energimængde på meget kort tid - men det burde altså heller ikke være det store problem at finde en løsning på. Selve ladningen kan foregå ved at man får en fælles standard hvor ladeterminalerne sidder i jorden. Bilen køres så ind over og ladeterminalerne køres så op i ladestikket nedefra. Efter at have arbejdet en del med generatorer i 1-25 MW størrelsen, så kan jeg ikke se problemet i at skulle lade på den måde - heller ikke selvom ladespændingen kun bliver 100V

Anyway - mere interessant syntes jeg det er at spørge: Hvor meget koster sådan et batteri, og hvor stor er energitætheden i batteriet? Det er fint at have et lynladende batteri - men hvis det sker på bekostning af at det fylder 4 gange så meget, forsvinder ideen ikke lidt?

  • 0
  • 0

Anyway - mere interessant syntes jeg det er at spørge: Hvor meget koster sådan et batteri, og hvor stor er energitætheden i batteriet? Det er fint at have et lynladende batteri - men hvis det sker på bekostning af at det fylder 4 gange så meget, forsvinder ideen ikke lidt?

Det er sådan set en af grundene til jeg brokker mig over sensationsoverskriften i nutidsform, fordi det forleder folk til at tro at der er tale om noget eksisterende, ikke et forskningsprojekt.

Så hvis det viser sig at være inderligt uanvendeligt ud fra flere parametre, så skal man tage afsæt i det.

Ikke at jeg ikke synes at artikler om forskningsresultater er interessante, tværtom, men så skal de ikke serveres som var det på Ekstrabladet eller BT.

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke helt problemet, Christian. Batteriet findes jo, omend kun i laboratoriet - og der er vel at mærke tale om seriøs, peer reviewed forskning.

Der er da ikke noget mystisk i, at det tager tid at kommercialisere det? Vil du virkelig foretrække, at vi først skriver om forskningsresultater, når der kommer et produkt på markedet?

  • 0
  • 0

Hvis vi får lynladere der kan genoplade et batteri på 5 minutter, så gider jeg sq ikke stå der hjemme og bøvle med ledninger og betaling af leje på ladestanderen og hvad ved jeg.

Ejer du selv en elbil?

Jeg har absolut intet betalt for nogen ladestander. Jeg benytter bare den oplader der fulgte med bilen. Det er mere end rigeligt, da du har hele natten til opladningen.

Fumle med ledninger? Hvad taler du om? Det tager mig tre sekunder at sætte stikket i, og tre sekunder at tage det ud igen! Det er faktisk noget af det fede ved en elbil. Ikke at skulle spejde efter billige brændstofpriser, for derefter at vente på en ledig stander og så stå frysende og vente på at tanken bliver fyldt, og sluttelig vente i kø for at betale bag en der lige skal have lavet fire franske hotdogs. Turen på benzintanken savner jeg absolut ikke.

  • 0
  • 0

Nej da, men min far smuglede en radio ind i huset og tændte for søndagsgudtjenesten en meget tidlig søndag morgen og skyldnte sig så ud af huset. Listede senere nærmere og hørte at hun hørte på gudstjenesten og derefter var ideen solgt.

  • 0
  • 0

Til min store glæde deler jeg kontor med med en mand som synes at batterier er "the shit". Hans første kommentar til dette var at litium titanat batterier er kendt teknologi (spørg wiki) og at de ikke er mere udbredte fordi de kun opererer ved ca. halv spænding af andre litium celler. Dvs. X kWh litium titanat celler vil vejer det dobbelte af tilsvarende "normale" litium batterier. Det er tråds alt væsentligt at tage med i betragtningen når man bygger en elbil.

Min kontor makker kunne endvidere fortælle at hans elektriske plæneklipper bruger litium titanat batterier fordi producenten her har vurderet at den ekstra vægt kompenseres af den bedre holdbarhed.

Er der nogen her som har læst original artiklen (den er bag en paywall) som kan fortælle hvad den egentlige nyhed er? Eller er det lykkedes Nanyang technological university at få en masse opmærksomhed på en marginal forbedring af anode materialet i et velkendt batteri?

  • 0
  • 0

Som inkarneret bilnørd, så tillad mig at være politisk ukorrekt, for der er en væsentlig mangel: Der mangler WROOOUUUM!

Jeg kommer til at mangle lyden, - forestil jer et Formel-1 løb der lyder som den racerbane vore sønner har på værelset, - det er der da ikke noget sjovt ved. Jeg kommer også til at mangle lugtene, og sikkert også en hel masse andre ting.

Jeg ved godt "at the end of the day" har mine argumenter ingen gang på denne jord, og det har jeg det sådan set også OK med, - i hvert fald for mine børns skyld. Prøver jeg at overbevise mig selv om.

Ja, men du må løsrive dig fra nostalgien :-)

Vores oldefædre har garanteret lydt nogenlunde ala "undskyld de herrer, men tillad mig at være lidt gammeldags. Disse selvkørende hestevogne støjer jo fælt, og vi kommer til at savne den saglige lyd af klove mod brosten, klippe-ti-klop klippe-ti-klop, og høje vrinsk! Og den liflige lugt af hestemøg i gaderne, vil vi da allernødigst undvære."

Jeg tror egentlig vores børn er mest interesseret i den nyeste og bedste teknologi der findes mens de vokser op. Benzinbilen var (og forbliver måske) interessant for dem der var børn af deres tid. Børn i dag eller i morgen, vil nok beundre elbiler mere end benzinbiler. En forbrændingsmotor vil snart fremstå ligeså gammeldags som en dampmaskine.

Vi må evt. sætte en lydsimulator med noget wrooom i bilerne som en overgang indtil vi har sluppet savnet af forbrændingsmotoren :-)

  • 0
  • 0

Michael, jeg ved hvad du mener, og jeg havde det på samme måde. Men prøv at få tiltusket dig en tur i en Tesla S. Da jeg gjorde det blev jeg totalt ligeglad med forbrændingsmotorer. Der er simpelthen så meget smæk i, og det bliver leveret så overbevisende.

Må sige at jeg er mere eller mindre enig. Jeg har fået en tur i en Tesla model S i foråret og effekten når pedalen trykkes i bund er ganske imponerende.

Til sammenligning har jeg også for et par måneder siden prøvet en tur (bag rattet) i en Ferrari 458 Italia og for pokker hvor var det da også fedt men jeg er mere tiltrukket af Teslaen. Der er bare noget helt specielt ved den måde den leverer al den power.

Hvis vi havde pengene blev vores bil byttet ud med en Tesla hurtigst muligt. Jeg glæder mig til at elbilerne forhåbentligt bliver billigere at anskaffe. Indtil videre er Teslaen desværre den eneste der er interessant for os, pga. dens rækkevidde.

  • 0
  • 0

Efter min mening bør focus være på energitæthed og holdbarhed af bateri. At en Tesla skal køre rundt med ca 500 kg dødvægt ( batterivægt) det er ikke hensigtsmæssigt. Heller ikke til når der forhåbentlig kommer en Tesla mini til en pris for os der kun har en almindelig lønindtægt.

Langt de fleste dage om året er behovet er vel max 400 km både følelsesmæssigt og i praksis. Jeg mere hvor tit er det lige vi har behov for at køre endnu længere ? ( Er det i de situationer vi skal leje en benzinbil ?)

Tesla giver 8 års garenti på bateri og det er bare ikke nok.

.

  • 0
  • 0

Hvorfor skulle 8 års garanti ikke være nok? Alle andre bilfabrikanter regner med en levetid på 7 år og næsten alle andre lande end Danmark bliver bilerne skiftet ud efter 7 år. Hvis du gerne vil have din bil i mere end 8 år selvom det nok ville være bedst at få en ny efter 8 år så kan du jo købe et batteri hvis dit eget skulle blive dårligt. Evt få skiftet dit batteri på en af Teslas stationer. Det lyder til det kommer til at koste lidt men nok ikke hvad et helt nyt batteri koster. Og chancen for at få en rimelig nyt batteri er vel ret stor.

Men jeg vil anbefaler at købe en ny efter 8 år. Vi er sikkert kommet længere rent teknologisk.

  • 0
  • 0

Singaporeanske forskere har udviklet et lithium-ion-batteri, der kan holde til 10.000 genopladninger, og som kan oplades til 70 procent af sin kapacitet på et par minutter.

Disse præstationer er nogenlunde hvad Altairnano's Lithium Titanate celler har kunnet i snart et årti. Det foranledigede også mange til at tro at var denne tekonologi der skulle bane vejen for elbilerne, da den kom frem.

Problemet med dem er energitætheden. Hvis man installerede disse celler i batterikassen på en Tesla S, så ville rækkevidden være ca 100 km, selvom batteriet ville veje og koste mindst det samme som nu.

Udover at en meget væsentlig kvalitet ved Tesla, nemlig rækkevidden, forsvinder, betyder det jo også at bilen skal oplades 4-5 gange så ofte, så de 10.000 ladecykler giver i virkeligheden ikke længere levetid end et teslabatteri med 2.000-2.500 ladecykler.

Til gengæld ville den kunne lades 90% op på kun 3-4 minutter - hvilket jo heller ikke er den store udfordring at finde ladeeffekt til, når kapaciteten kun er til 100 km rækkevidde.

At Kiloprisen for en LiTiO celle er dyrere end de celler der bruges i Tesla, skyldes højest sandsynligt kun at der ikke er nok kommerciel interesse til storskala produktion, sådan som der er for Panasonic's celler.

Men selvom Kiloprisen så var den samme i dag, så er prisen jo stadig 4-5 gange så høj, relativt til kapaciteten, og det er jo det parameter batterier først og fremmest konkurrerer på.

Derfor bliver der heller aldrig stor kommerciel interesse for teknologien.

Man har med andre ord længe vidst hvordan man skal lave Li-Ion celler med høj effekttæthed og lang cyklus-levetid, så de kan lades på få minutter og holde til mange tusinde ladecykler.

Så intet nyt i det.

Det bliver ikke interessant før vi ser en kemi med ovennævnte præstationer, som samtidig kan levere på høj energitæthed og lav pris pr kapacitet.

Desværre melder artiklen jo intet nyt på den front heller.

  • 0
  • 0

Ejer du selv en elbil?

Nej det gør jeg ikke, men jeg har sat mig ganske grundigt ind i det da jeg er absolut biltosse og overvejede at købe en tesla - men før jeg køber sådan noget, så skal jeg være sikker på at der er ræsson i det. Hvis jeg skal have en hjemmelader, så skal det være en hvor jeg betaler mindst muligt - det gør jeg angiveligt ved at leje en lader og få afgiften retur på strømmen. Dertil kommer så at jeg vil kunne lade min bil på en nat (max. 8 timer). Det kræver jeg får ført et kraftigere kabel fra gravstenen og ud til min garage - en rejse på 15 m - samt får monteret en særskilt måler. Det bliver ret dyrt før jeg overhovedet er i gang med at lade bilen første gang. Så det bliver ret dyrt - det og så det faktum at det trods superchargers, stadig er for bøvlet at køre i elbil grundet den ringe infrastruktur, så valgte jeg den fra til fordel for en lille lækker sag med en sprød rækkesekser der napser de fleste Tesla'er så let som ingenting (med undtagelse af de nye D-modeller, men de koster så også derefter).

Jeg vender først tilbage til tanken om elbiler som min primære bil (en konebil kan godt komme på tale tidligere, men ikke som primærbil) førend jeg ikke skal have trukket 15 m kraftkabel og jeg blot kan svinge ind forbi en ladestander og svinge ud igen med en "fuld tank" 5 minutter senere. Min lille frækkert kan, trods 320 benzinhungrende hestekræfter) klare ca. 650 km på en tankfuld hvis jeg er en anelse med speederfoden... Og når den ikke kan længere så trækker jeg bare ind til højre og fem min senere, så er jeg på vej igen med 650 nye km i posen!

  • 0
  • 0

Hvorfor skulle 8 års garanti ikke være nok? Alle andre bilfabrikanter regner med en levetid på 7 år og næsten alle andre lande end Danmark bliver bilerne skiftet ud efter 7 år. Hvis du gerne vil have din bil i mere end 8 år selvom det nok ville være bedst at få en ny efter 8 år så kan du jo købe et batteri hvis dit eget skulle blive dårligt. Evt få skiftet dit batteri på en af Teslas stationer.

Vrøvl med vrøvl på Verdens mest bilglade folk holder fast i biler i over 11 år - perioden er endnu højere i Europa. Dette er for ALLE biler, luksusbiler lever generelt længere grundet en højere gensalgsværdi. Dertil skal du så ligge at bilen efter de 8 år vil være afskrevet kraftigt - regner du med almindelig dansk afskrivning, så skal du ikke forvente at værdien er højere end 25% af nyværdien efter 8 år - det vil sige at din spritnye Tesla Model S P85 vil være faldet til under 200.000 kr i værdi. Prisen for den lille batteripakke i en model E (48 kWh) forventes at være $8000 uden moms og andet pjat på deres nye superfabrik der skal gøre batterier 1/3 billigere. Lad os så bare sige at prisen om 8 år er faldet yderligere 1/3 så prisen pr kWh vil være $110 pr kWh - det giver en pris for 85 kWh på $9350 + 25% moms * 5,9 kr/$ = 70.000 kr. Dertil kommer så montering og evt andre afgifter. Vil du spytte over 1/3 af værdien i en bil der mekanisk formentlig er ved at være slidt ned? og det er under forudsætning af at vi kan halverer prisen i forhold til i dag, hvor en kWh koster over $200 (eller over 125.000 kr for en 85 kWh batteripakke)... Og hvad med motoren? Hvad med inverteren? Hvordan er deres tilstand efter 8 år? Som det ser ud nu har biler med væsentligt færre km på bogen problemer med at holde den gående.

  • 0
  • 0

Hvad er så problemet? Hvis alt er nedslidt efter 8 år? Jeg er så ret overbevist om at det hele nok skal holde længere tid men er også overbevist om at de fleste skifter bil hvert 7 år. Hvem siger jeg skal købe et nyt batteri? Hvis jeg kan få skiftet det hos Tesla? Derudover så lyder 70.000 kr for at kunne få en bil til at løbe 8 år mere. Velo holder 22 år så mon ikke en Tesla kan holde 16 år?

Derudover så koster en Model D med alt det samme som en Model S med alt gjorde før Model D kom frem.

  • 0
  • 0

Hvis du har råd til en Tesla, har du også råd til at lave lidt el-arbejde ud til garagen. Så dyrt er det heller ikke. Om ikke andet, så gavner det fremtidige brugere, hvis du flytter fra boligen, da den så vil være elbil-venlig.

Det kan sikkert lade sig gøre en dag at lade en elbil på få minutter på en tankstation, men jeg ville synes, det ville være utroligt ubelejligt at skulle bruge 30 minutter af en dag på det, hvis den bare lige kan sættes i stikkontakten derhjemme.

  • 0
  • 0

Hvad lige med at læse på Teslas Garantibetingelser Kloge Åge?

Det har jeg skam gjort kære ven... Som jeg skrev ovenfor, så kunne jeg ikke finde på at overveje sådan en bil uden at gøre mit forarbejde... Og nu skal jeg genopfriske dem for dig:

The Tesla Model S drive unit warranty has been increased to match that of the battery pack. That means the 85 kWh Model S, our most popular model by far, now has an 8 year, infinite mile warranty on both the battery pack and drive unit. There is also no limit on the number of owners during the warranty period.

Som skrevet, hvad med deres tilstand EFTER 8 år. Der løber garantien ud - og så er du temmelig meget på egen hånd. Tesla har lavet et sats ved at droppe km-begrænsningen ud fra devisen om at de fleste ikke vil nå at køre længere end deres km-begrænsning på 8 år, og at man derfor godt kan bære den risiko at nogle enkelte ejere skal have skiftet en inverter eller en motor i løbet af perioden.

  • 0
  • 0

Hvis du har råd til en Tesla, har du også råd til at lave lidt el-arbejde ud til garagen. Så dyrt er det heller ikke. Om ikke andet, så gavner det fremtidige brugere, hvis du flytter fra boligen, da den så vil være elbil-venlig. Det kan sikkert lade sig gøre en dag at lade en elbil på få minutter på en tankstation, men jeg ville synes, det ville være utroligt ubelejligt at skulle bruge 30 minutter af en dag på det, hvis den bare lige kan sættes i stikkontakten derhjemme.

Pris for ny installation af 32 A stikledning fra gravstenen: 30.280 kr Nedgravning af 20 m kabel og installation af måler samt lader: 19.000 kr + moms (23.750) 32 A lader: 10.000 kr

Det er altså små 65.000 kr jeg skal lægge oveni det jeg skal betale for bilen. Så ja, det kan jeg godt betale, men NEJ F*NME nej om jeg vil betale for det! Med mit kørselsbehov, så vil jeg kunne holde benzin på min bil i de næste 8 år for det jeg skal betale for installation af lader alene.

Sagen er at teknologien stadig er meget ung - og selvom jeg generelt anser migselv som early adopter på rigtig mange ting, så er dette ikke en jeg vil være med på før teknologien er moden - og det er den først den dag jeg kan lade min elbil som jeg fylder benzin på min bil. Mit sats er at det kommer til at ske når jeg har kørt min lille fine BMW ned om små 8 år. Hvis jeg i stedet vælger en Tesla, vil jeg om 8 år stå med en elbilslader som jeg på ingen måder har brug for, fordi jeg kan køre ind forbi en lynlader. For jeg er da enig, i dag er den eneste fornuftige løsning at have en hjemmelader - det er bare ikke en løsning jeg gider, da det er for ubekvemt. Min bil skal virke ALTID, hele tiden! Hvis jeg får et impuls indfald om at ville på roadtrip ned igennem Europa (og det er sket mere end en gang) skal jeg dæleme ikke være begrænset af at skulle køre i retning af en supercharger.

  • 0
  • 0

Hvad er så problemet? Hvis alt er nedslidt efter 8 år? Jeg er så ret overbevist om at det hele nok skal holde længere tid men er også overbevist om at de fleste skifter bil hvert 7 år. Hvem siger jeg skal købe et nyt batteri? Hvis jeg kan få skiftet det hos Tesla? Derudover så lyder 70.000 kr for at kunne få en bil til at løbe 8 år mere. Velo holder 22 år så mon ikke en Tesla kan holde 16 år?

Det kan godt være den kan holde 16 år (jeg tror det ikke, men lad os bare lege med tanken) - det ændrer ikke på at du ikke kan dokumenterer dette, før bilen er 16 år. Problemet er at folk der skifter bil efter 7 år forventer stadig at have en restværdi i deres bil - ca. 33% af nyprisen - netop fordi empirien siger at bilen holder mange år endnu. Min BMW (der stadig er under konstruktion i München) koster rundt regnet det samme som en veludstyret S85P, når den er 8 år gammel, så vil den stadig (og dette kan jeg empirisk bevise) være omkring 250-300.000 kr værd fordi der er mange km i den endnu. Det vil sige jeg allerede der har 1/3 af prisen på min næste bil, altså skal jeg "kun" spare 600.000 kr sammen for at kunne købe noget tilsvarende om 8 år.

Når du skal sælge din Tesla igen, så er der intet der understøtter at bilen kan holde mange år endnu, derfor må du forvente at bilen skal afskrives fuldt efter 8 år - så hvor meget tror du, folk vil betale for en bil de kan holde i et år? Min far har gjort sig en ære ud af at afslutte bilers liv. Det betyder at han køber en bil der holder i 2 år og så bliver skrottet. Den dyreste bil han har købt efter dette princip har kostet 20.000 kr og var en ganske fin gammel bil der havde været voldsomt dyr fra ny af. Men lad os bare sige at herlighedsværdien af Tesla'en er noget højere så du kan få det dobbelte. 40.000 kr - så skal jeg altså pludselig spare 860.000 kr sammen - en kvart million ekstra. Det er en afskrivning der er til at tage at føle på. Så kan det godt være at jeg efter 8 år kan få mere for min Tesla, men det ved jeg ikke, så derfor kan jeg ikke regne med det - og jeg tror heller ikke på det. Hvis du så lægger det sammen med det tilbud jeg har henvist til ovenfor, så vil det have kostet mig 350.000 kr (husk, installation af laderboks dækker mine brændstofudgifter for benzinslugeren i hele bilens ejertid) mere over 8 år at have en elbil, der skulle have været billigere. Min beregning viser at det med ovennævnte forudsætninger vil koste mig noget der ligner 4000 kr ekstra om måneden over de næste 8 år, at købe en Tesla i stedet for en BMW med benzinbrænder!

  • 0
  • 0

Det kunne være interessant at få en opfølgende artikel om alle disse vidunderlige batterier i skriver om med jævne mellemrum. Meget lidt af det finder frem til markedet og der må være en grund til det. Lover universiteterne for meget? Det ville være rart med noget mere dybdegående journalistik, som tillod sig en lidt mere kritisk/realistisk tilgang til universiteternes pressemeddelelser. 10 mod 1 på at den pågældende teknologi ikke er nået forbi mobiltelefonstadiet om to år og sandsynligvis er det ikke engang nået så langt. Anser forøvrigt det for uvæsentligt om et batteri kan oplades på 5 sekunder eller 5 minutter. Det er enegitætheden der tæller i de fleste applikationer.

  • 0
  • 0

Min BMW (der stadig er under konstruktion i München) koster rundt regnet det samme som en veludstyret S85P, når den er 8 år gammel, så vil den stadig (og dette kan jeg empirisk bevise) være omkring 250-300.000 kr værd fordi der er mange km i den endnu. Det vil sige jeg allerede der har 1/3 af prisen på min næste bil, altså skal jeg "kun" spare 600.000 kr sammen for at kunne købe noget tilsvarende om 8 år.

Det kræver jo så, at du overhovedet har lov at køre i sådan en 'benzinbrænder' til den tid, Morten.

  • 0
  • 0

Når du skal sælge din Tesla igen, så er der intet der understøtter at bilen kan holde mange år endnu, derfor må du forvente at bilen skal afskrives fuldt efter 8 år - så hvor meget tror du, folk vil betale for en bil de kan holde i et år?

Mon ikke det at den er bygget 100% i aluminium og der for ikke kan ruste, har langt færre mekaniske sliddele end en bil med forbrændingsmotor, samt at en elmotor ikke slides på samme måde som en forbrændingsmotor nok skal sikre en ganske pæn gensalgsværdi.

Du lyder som en person, der er ved at overbevise dig selv. Forsæt du bare med dig, så skal du nok ende med selv at tro på det. Dine tal er langt langt ude i hampen.

  • 0
  • 0

Veteranbiler er en uddøende race. I og med at biler (både dem med og uden forbrændingsmotor) bliver mere og mere komplekse, bliver det i samme takt sværere og sværere at vedligeholde dem udover elektonikkens levetid. Jeg møder næsten dagligt en bil fra slutningen af tresserne. Den kan altid kendes på lugten. Er glad for at motorteknologien er blevet meget renere og mere effektiv end den var dengang. Da jeg voksede op, bemærkede jeg ikke benzin/olie stanken, men i dag er den markant (og det er blot udstødningen fra en bil). Kan til dels vedligeholde min elbil fra 1996, men der sidder en inverter i bilen som er blevet udskiftet en gang (€2000,-). Den vil man kun med stort besvær kunne udskifte med en anden, da de fysiske rammer begrænser udvalget og samspillet med bilens øvrige elektronik bliver svær at efterligne. Og dette er endda en bil opbygget forholdsvis diskret uden den store specialfremstilling af komponenter. Har kunnet skifte batteripakken selv, men det bliver endog meget svært at gøre men en ny elbil.

  • 0
  • 0

Husk lige elektrisk effekt, tak

I forbindelse med (hjemme-)opladning af elbiler bør man nok huske (som den tilsvarende nyhed i Politiken i går desværre glemte) at regne efter hvor meget elektrisk effekt der skal bruges for at oplade så hurtigt. Selv meget konservativt afrundet vil 70% opladning på 2 minutter af et elbilbatteri kræve mindst 1 MW, hvilket mig bekendt er uden for rækkevidde af det almindelige elnet. Og der skal heller ikke være mange procents effekttab under opladning før der er et seriøst varmeproblem der også lige skal løses først.

Og selv på en ladestation er det vel en udfordring. Hvilken teknologi kan en ladestation overhovedet benytte til at levere, lad os sige, 10 MW i spidsbelastning. Svinghjul? Batterier?

Jeg tillader mig at fraregne hamsterhjul som en mulighed :)

Moderne elbiler har et batteri på ca. 20kWh. Den oplades til 80% på 20 minutter i en moderne oplader på 50kW. Det giver en rækkevide på ca. 150 km. Teslas opladere er på 130kW. Teoretisk, vil de kunne oplade kun 8 minutter. Skal opladetiden være højst 5 minutter, kræves samme energi som ca. 2 Tesla opladere. Det er bestemt realistisk, og sandsynligvis langt billigere, end en benzin station. Teoretisk, kan opladeren kombineres med et batteri - men batterilevetiden på 10.000 opladninger, vil være et problem. Hvis det er muligt at udvikle et holdbart batteri, og antages der er 5 minutter mellem hver optankning, så er en effekt som i Teslas rigeligt. Mere sandsynligt, er at have flere elstandere, der har en samlet effekt, så de kan oplade på 5 minutter, hvis kun en bil tankes.

Hjemmeopladere behøver ikke at være hurtige. En opladning natten over er nok. En typisk hjemmeoplader er på 11kW, og det vil den sikkert vedblive at være.

Jeg at de fleste kan leve med 20 minutters opladning som nu, så opladningstiden er ikke et specielt plus. Derimod er levetiden meget vigtig. Holder batteriet ti gange længere, bliver det også til gange renere - og el-biler, vil dermed kunne konkurrere med moderne benzin biler.

Hvis det er muligt med en hurtig opladning, så kan batteriet sikkert også levere energien hurtigere. Det muliggør mindre kapacitet til bilerne, uden det går ud over levetid og acceleration. Da batteriprisen er en vigtig parameter, så kan el-bilers pris måske halveres.

Små batterier, med lang holdbarhed, og hurtig opladning, vil også være interessant til hurtige el-cykler.

  • 0
  • 0

Indtil batteriteknologien er på plads, kan elbilerne på lange ture under kørslen oplades af en generator drevet af en brændstofmotor. Sådanne biler er allerede på markedet. F.eks Opel Ampera. Den har en rækkevidde på 60 km. på ren eldrift, hvilket rækker til daglig kørsel for de fleste.

  • 0
  • 0

Er det ikke lidt langt ude at antage at en bil som koster 1 million kr uden afgifter er 0 kroner værd efter 8 år? Jo det er det nemlig. Metallet sådan en bil er bygget op ad er det samme som en tilsvarende bil der koster omkring 3 millioner med afgifter. Du kan vel godt se at det på ingen måde hænger sammen at din bil skulle holde længere end en elbil. Eneste problem er vel batteriet som koster 90.000 nu og om 8 år kan du sikkert få den til halvdelen. Hvorfor skulle en elmotor holde mindre tid end en forbrændingsmotor? Det er nok bare omvendt!

Men sejl du bare din egen båd og så om små 5-6 år kan du jo se hvad en brugt tesla bliver solgt til.

  • 0
  • 0

Fantastisk, at der tages så lidt hensyn til grundlæggende basal elteknik og fysik. Tag lige at se ubåd i Aalborg, jeg har sejlet med som maskinmester. Irrelevant? Nej så kan man se hvor tykke og hvor mange kabler, der skal til for at fremføre 6000 A jævnstrøm. Afbrydere er heller ikke just små. De vil svejse sammen og kortslutte systemet, med mindre der er blæserspole mm, og stor afstand mellem kontaktpunkter. Virkningsgrad, varme mm for batterierne er der kun lidt fokus på. Bilens luftmodstand er den samme med batteri og anden motor, men rullemodstanden forøges i takt med vægt og valg af dækmønster/ vejbane Skal det batte, skal vi køre elektrisk direkte, fortrinsvis i kø for luftmodstanden, og på glatte hjul på en skinne for rullemodstanden. Batteri, der oplades undervejs på skinne er kun til korte afstande på normal vej.

  • 0
  • 0

Fantastisk, at der tages så lidt hensyn til grundlæggende basal elteknik og fysik. Tag lige at se ubåd i Aalborg, jeg har sejlet med som maskinmester. Irrelevant? Nej så kan man se hvor tykke og hvor mange kabler, der skal til for at fremføre 6000 A jævnstrøm. Afbrydere er heller ikke just små. De vil svejse sammen og kortslutte systemet, med mindre der er blæserspole mm, og stor afstand mellem kontaktpunkter.

Nu er effektelektronik altså opfundet i mellemtiden, så det er ikke nødvendigt at smaske den store strøm på i et brag, som med almindelige afbrydere/relæer.

Men selvfølgelig har du ret, der er tale om betydelige strømme, hvor vi mere taler klejnsmedearbejde end ledninger.

Virkningsgrad, varme mm for batterierne er der kun lidt fokus på.

Det har du vist ikke helt ret i fsva. f.eks. Tesla - der er der rigtig meget fokus på begge dele.

Bilens luftmodstand er den samme med batteri og anden motor, men rullemodstanden forøges i takt med vægt og valg af dækmønster/ vejbane

Og? Det vil gøre sig gældende uagtet fremdriftsmiddel, og uagtet denne artikel måske omhandler et luftkastel (og jeg mener stadig at nutidsform er upassende), så er det helt givet at batterier bliver bedre og bedre, billigere, og med højere og højere energitæthed.

Se eksempelvis på et almindeligt AA batteri - da NiCd batterier blev tilgængelige til almindeligt brug havde de en kapacitet på 4-500mAh, hvorimod et tilsvarende NiMh batteri i dag har op mod 3Ah at gøre godt med, og prisen er langt lavere.

Skal det batte, skal vi køre elektrisk direkte, fortrinsvis i kø for luftmodstanden, og på glatte hjul på en skinne for rullemodstanden. Batteri, der oplades undervejs på skinne er kun til korte afstande på normal vej.

Palle RUF vil sikkert være helt enig med dig, men det bør slet ikke være nødvendigt - igen er Tesla da et meget godt eksempel på det, med en rækkevidde på 4-500 km som kan opnås med en ladning natten over.

  • 0
  • 0

Nej så kan man se hvor tykke og hvor mange kabler, der skal til for at fremføre 6000 A jævnstrøm.

Det er ikke så slemt. En Tesla oplader klarer 130 MW, og kan oplade en normal el-bil på 8 minutter. Skal den oplade 4 gange så hurtigt, kræves en 4 gange så høj spænding, eller 4 gange så høj strøm.

Høj spænding er ikke nødvendigvis et problem, hvis både elektronik og det mekaniske laves godt. En elektronikingeniør kan forholdsvis nemt udvikle elektronik, der kan overføre høj spænding sikkert - selvom ledningerne ikke er isoleret. Dertil kommer mulig mekanisk sikkerhed. Største ulempe ved høj spænding er afstanden mellem lederne.

  • 0
  • 0

En Tesla oplader klarer 130 MW, og kan oplade en normal el-bil på 8 minutter.

Hvis det er Tesla's Supercharger der her tænkes på, så angiver de selv 120 kW og 20 minutter for 50% opladning.

Til sammenligning er det en faktor 14 dårligere forhold til de 2 minutter til 70% som der drømmes om i den oprindelige nyhed.

Kudos til Tesla for at udvikle disse ladestationer, men tallene underbygger meget godt, at det ikke er spor nemt at komme ned på ladetider der svarer til optankningstiden for en benzin- eller dieselbil.

  • 0
  • 0

Kudos til Tesla for at udvikle disse ladestationer, men tallene underbygger meget godt, at det ikke er spor nemt at komme ned på ladetider der svarer til optankningstiden for en benzin- eller dieselbil.

Du kan ikke sammenligne Teslas superlader med en tankstation. Når du tanker, skal du opholde dig ved køretøjet, og bagefter ind og stå i kø for at betale. Ved superladeren forbinder du din Tesla, så tanker den selv (og betalingen er klaret), og imens kan du roligt spise et måltid mad eller hvad der nu passer til stedet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten