Linje 8A i København skal forblive miljøvenlig

Busser på den københavnske buslinje 8A vil fortsat beholde sin gode miljøstandard, euronorm 6, på trods af at Movias udbud af linjen tillader en væsentligt lavere miljøstandard på euronorm 4 og 5. Det besluttede en enstemmig borgerrepræsentation på Københavns Rådhus i går, at økonomiforvaltningen skal udarbejde et bud på. Forslaget blev stillet af Radikale Venstre som følge af blandt andet Ingeniørens dækning af sagen.

Forsalget fra økonomiforvaltningen skal ligge klar, inden nye busser på linje 8A sættes ud på de københavnske gader. Går det igennem, skal kommende busser på linjen have monteret filtre betalt af kommunen, hvis de ikke lever op til den højeste miljøstandard, euronorm 6.

Læs også: Statsfinansierede miljøbusser kan erstattes af gamle dieselhakkere

En ændring i Radikales forslag, fremsat af Niels Bjerrum (A), gør, at også linje 37 skal have monteret filtre, hvis nye busser på linjen ikke lever op til euronorm 6.

Forurenet luft tager liv

Den dårlige luftkvalitet i byen kræver årligt 500 københavneres liv. Det er langt flere, end der bliver dræbt i trafikuheld.

Læs også: Leder: Røde borgmestre må tage egen medicin

Derfor mener Radikale Venstre ikke, at det er i orden, der luftkvaliteten forværres yderligere ved at indsætte flere busser med en dårlig miljøstandard på de københavnske veje.

»Skærer man ind til den politiske proces, handler det om at bevare københavnernes sundhed. Det handler om, at når vi cykler, går rundt og er i København, skal vi ikke blive syge,« sagde Mette Annelie Rasmussen (B) på mødet i Borgerrepræsentationen.

Læs også: Byrådspolitikere vender sig mod gamle miljøkrav til busser i København

SCR-systemerne, der kan filtrerere 90 procent af NOx og 98 procent af partiklerne ud af bussernes udstødning, er blevet monteret på 300 busser i København i det seneste år som følge af SR-regeringens rentluftpakke.

Anders Jørn Jensen, centerleder for den lokale miljøorganisation Miljøpunkt Nørrebro, var til stede ved mødet og er meget glad for udfaldet. Han bemærker dog, at de sundhedsskadelige ultrafine partikler ikke blev nævnt i forslaget. I en mail fra Mette Annelie Rasmussen (B) har Ingeniøren dog fået bekræftet, at der også vil blive taget hensyn til de ultrafine partikler.

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At sætte filtre på en bus gør den bedre. Men aldrig rigtig god. Elbusser er vejen frem. Det burde være nemt, at indføre at alle nye busser skal være eldrevne.

Oslo og Paris har allerede forbudt biler på diesel i kortere perioder. Det rykker for alvor. For busserne kører meget, men der er stadig langt flere biler i byen.

  • 0
  • 0

Problemet med elbusser er at kommunen skal betale fuld afgift af ellen. S-tog (og letbaner?) betaler kun en lille procentdel af hvad elbusser gør. Det der er brug for er derfor, at staten sidestiller elbusser med s-tog.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten