Linje 8A forbliver københavnervenlig
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Linje 8A forbliver københavnervenlig

Risikoen for at få gamle, forurenende busser til at køre på linje 8A er afværget. Udbuddet af linjen, der går mellem Friheden Station i Hvidovre via Frederiksberg og København til Nordhavn, er gået til Arriva, der lover at stille med euronorm 6-busser, fremgår det af en pressemeddelelse fra Movia.

Læs også: Statsfinansierede miljøbusser kan erstattes af gamle dieselhakkere

Det vil i praksis betyde, at partikel- og NOx-udledningen forbliver den samme, samt at CO2-udledningen reduceres med 26 procent. Det har ikke været muligt at få oplyst, hvilken bustype der kommer til at køre på ruten.

Linjen, hvor kontrakten kun gælder fra december 2017, til metrocityringen åbner sommeren 2019, var udbudt med en laveste miljøstandard på euronorm 4. Det ville betyde, at bussernes udledning ville stige med 90 procent NOx og 98 procent partikler.

Læs også: Leder: Røde borgmestre må tage egen medicin

Enstemmig borgerrepræsentation imod forringelse

Omtalen af den potentielle miljøforringelse fik Mette Annelie Rasmussen (B) til at tage sagen op i Københavns Borgerrepræsentation, hvor det blev enstemmigt vedtaget at pålægge økonomiforvaltningen at undersøge mulighederne for at finansiere filtre til eventuelle forurenende busser på linjen.

Læs også: Linje 8A i København skal forblive miljøvenlig

Men det bliver ikke nødvendigt. Movia skriver i pressemeddelelsen, at miljø vægter højt i trafikselskabets udbud. En mere præcis beregning viser dog, at miljø tæller 10 procent i udbuddet. Heraf tæller udledningen af NOx og partikler 20 procent af de 10 procent. En hurtig hovedregning leder frem til, at NOx og partikler tæller 2 procent af de samlede point.

Læs også: Byrådspolitikere vender sig mod gamle miljøkrav til busser i København

Alligevel har Movia formået at reducere udledningen af NOx og partikler med hhv. 73 procent og 78 procent siden 2008. Buslinjen, der årligt fragter 6,4 millioner passagerer, vil dermed være af højeste miljøstandard frem til sommeren 2019.