Lille Læsø-firma borer sig ind til containerbrande
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lille Læsø-firma borer sig ind til containerbrande

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Jesper Rosenfeldt Hansen er tydeligvis en mand, som bedst kan lide at underspille. Så når han kalder sig selv for en sømand fra Læsø, så skal det tages med et gran sydesalt. For sandheden er, at Jesper Rosenfeldt Hansen og hans to kolleger i Rosenby Engineering, Julius Skjoldby og Martin Winkel, har startet en virksomhed med 100 procent fokus på ingeniørløsninger.

Det kom helt konkret til udtryk i sidste uge, hvor Industriens Fond tildelte Rosenby Engineering iværksætterprisen 2017, kaldet Danish Tech Challenge, hvilket også omfattede 500.000 kroner til videreudvikling af virksomheden:

Artiklen fortsætter under grafikken

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Hen over efteråret 2017 kæmpede de med 19 andre virksomheder, og Jesper Rosenfeldt Hansen er ikke bleg for at indrømme, at han ikke havde forventet, at et relativt lavteknologisk produkt som Rosenby Engineerings Hydropen kunne gå hen at vinde prisen:

»Det er jo ikke elektronik eller fintech – faktisk har vi udviklet det meste i en smedje på Læsø,« siger han og afslører, at han selv er vokset op i nærheden af sådan én og både kan svejse og dreje.

Både maskinmester og skibsfører

Hydropen kan slukke brande i skibscontainere og gøre det automatisk – og ideen til det nu prisbelønnede produkt blev undfanget under et uddannelsesforløb til maskin­mester og skibsfører i Svendborg:

»Jeg havde sådan en lille sort bog, hvor jeg skrev gode ideer ned. Ting, jeg syntes, kunne gøres smartere,« fortæller Jesper Rosenfeldt Hansen.

På en tur med et dansk containerskib oplevede han, hvordan en containerbrand kan være noget af en udfordring for besætningen:

»Proceduren er, at man med et stort spyd banker hul i containeren eller laver en forboring med en batteriboremaskine, så man kan komme til med et vandtågespyd. Men det betyder, at man skal helt tæt på og risikerer, at branden udvikler sig, når der kommer ilt til – det måtte kunne gøres på en anden måde,« fortæller han.

Samtidig lagde han nakken tilbage og kiggede op på de mange containere stakket oven på hinanden og tænkte: ‘Hvordan pokker får man slukket en brand deroppe?’

De første prototyper blev udtænkt under uddannelsen, og derefter gik turen tilbage til værkstedet på Læsø.

Udgangspunktet var simpelt: Der er vandtryk over alt på et containerskib, så hvorfor ikke bruge det til at drive et bor. Sammen med Julius Skjoldby blev udviklingsarbejdet klaret ved siden af et normalt job som skibsfører og maskinchef på Læsø-færgen, hvor chefen var meget »iværksættervenlig«, som Jesper Rosenfeldt Hansen beskriver det.

Nu opstod et behov for kapital, og derfor kom Innovationsfonden, den Maritime Fond og nogle nordjyske fonde med ind.

Sammen med en maskinfabrik i Frederikshavn blev en model, der nu havde fået navnet Hydropen, udviklet og verificeret, blandt andet hos Maersk Line. Princippet er simpelt (og patenteret): Hydropen klemmes fast på containerstængerne (dem, der bruges til at åbne og lukke containeren med).

Dette kan også gøres på afstand, hvis containeren er for varm. Vandtrykket driver en lille peltonturbine, som er koblet på et borehoved. Når borehovedet har gennemboret containervæggen, bliver vandet til en tåge, som slukker branden.

Julius Skjoldby (tv.) og Jesper Rosenfeldt Hansen – grundlæggere og to af partnerne i Rosenby Engineering – har her spændt Hydropen fast på stængerne på en container. Når der sættes tryk på den tilsluttede brandslange, driver trykket en lille peltonturbine, der er koblet på et borehoved, som trænger gennem containervæggen. Illustration: Rosenby Engineering

Med en hejseanordning er det muligt at løfte Hydropen op i til de øverste containere, og det er noget, som Maersk har kunnet se et potentiale i:

»Det var en virkelig fed fornemmelse, da vi kunne se, at vi med vandtrykket faktisk kunne bore gennem containervæggen og oplevede, at den automatiske ekspansion af vandet blev til en tåge. Men også hele oplevelsen af at have en idé og så kunne gå ned på værkstedet og omdanne den til noget konkret har været utrolig spændende. Jeg tror, at det er, fordi jeg voksede op i et fiskersamfund, hvor man skulle kunne lidt af hvert, at jeg kunne gøre det,« sige Jesper Rosenfeldt Hansen.

Kontakt til verdens store rederier

I dag er Hydropen blevet godkendt til brug på containerskibe i stedet for den traditionelle løsning med et spyd, og Jesper Rosenfeldt Hansen og hans team er i kontakt med de fleste af verdens store container­rederier:

Men selvom rederierne kan se fidusen i at investerer i en Hydropen i stedet for et traditionelt og langt billigere spyd, så bliver det forsikringsselskaberne, som kommer til at svinge taktstokken. For containerbrande er relativt sjældne, og selvom omkostningerne ved en brand kan være meget store, er der redere, der er så omkostningsbevidste, at de hellere vil nøjes:

»Antallet af forsikringshenvendelser, der omhandler brande, tegner sig for mindre end 1 procent. Til gengæld står denne 1 procent for 28 procent af de samlede forsikringsomkostninger. Det vil sige, at når der er brand, er det omkostningstungt,« siger Jesper Rosenfeldt Hansen.

Det får dog ikke Rosenby Engineering til at holde igen med optimismen, heller ikke selvom en Hydropen koster noget mere end et simpelt spyd:

»Nogle vil måske tage de billigste løsninger. Men vores løsning har nogle helt vitale fordele i forhold til sikkerhed, fleksibilitet og muligheder for brandslukning på skibet,« siger han.

Prisen vil han ikke ud med, men som han siger med et glimt i øjet:

»Ingen andre kan det, vi kan med Hydropen, så derfor er vi naturligvis konkurrencedygtige.«

.......men jeg har den opfattelse at en container er ret tæt. Ilten i den luftmængde der inden i en sådan kasse må da hurtigt være brugt op, med mindre der går hul på containeren.

Her beskrives så hvorfor dette vandbore aggregat har en fordel. Det lukker ikke luft ind, hvilket tidligere metoder har tilbøjeligheder til og sprøjter så 700 liter vand ind i minuttet med et ryk på 4 bar. Fint ....men hvor bliver vandet af ?
Åbner dørpakningerne sig på grund af de 4 bar?

  • 0
  • 1

Ilten i den luftmængde der inden i en sådan kasse må da hurtigt være brugt op

En glødebrand fortsætter med at udvikle sig selv om der lukkes for ilttilførslen.

Åbner dørpakningerne sig på grund af de 4 bar?

Bunden i en almindelig tørlastcontainer er træ, så den er ikke absolut tæt. Sider og tag er svejset sammen og tæt, ligeledes er dørpakningerne rimeligt tætte, så en container der flyder ret op ned kan holde sig flydende ret lang til.

Hvis der er varme nok kan de 700 l vand blive til rigtigt mange m³ damp, vandtåge virker mest overbevisende hvis der er en god varme.

  • 1
  • 0