Levering til søs: Mærsk Tankers tester drone

Levering til søs: Mærsk Tankers tester drone

Mærsk har ved Kalundborg foretaget den første officielle dronelevering til et tankskib på havet.

Mærsk Tankers har foretaget sin første testflyvning med en drone. En pakke med kager blev fløjet ud til tankskibet Mærsk Edgar nær Kalundborg Havn tirsdag. Droneflyvningen er først led i et projekt, der kan spare Mærsk op til 900.000 dollars om året.

På grund af dårlige vejrforhold lettede dronen ikke fra fastlandet, som det ellers var planlagt, men fløj af sted fra en slæbebåd tættere på skibet og kunne slippe pakken fem meter over dækket.

Testflyvningen blev foretaget med en LE 4-8X Dual Atex-drone fra det franske firma Xamen. Den har et vingefang på 104 cm, kan flyve op til 58 km/t og kan bære pakker på op til to kilo, skriver Mærsk Group.

Leveringen lykkedes, og dermed er første skridt taget mod dronelevering på havet.

Læs også: Amazon lancerer hybrid-drone til pakkelevering

Potentiel kæmpe besparelse

Normalt bliver gods leveret til de store tankskibe ved hjælp af pramme, men på grund af de store omkostninger tester Mærsk nu muligheden for at få droner til at agere flyvende postmænd. Markus Kuhn, Supply Chain Manager for Mærsk, fortæller til G-Captain:

»Omkostningerne for en pram er i gennemsnittet 1.000 dollars og kan nemt gå helt op til 3.000 dollars eller mere.«

Markus Kuhn vurderer, at man kan reducere omkostningerne til levering på mellem 3.000 og 9.000 dollars pr. skib om året.

»Og når man tænker på, at Mærsk Tankers har omkring 100 fartøjer, er potentialet for besparelser betydeligt,« siger Markus Kuhn.

Ikke flyveklar

Drone-levering er et af de projekter, som Mærsk har sat i søen i 2016. Dronerne måske også bruges til inspektioner og rekognosceringer. Det ligger dog længere ude i fremtiden, da Mærsk først vil teste sikkerheden.

Se Mærsk Tankers' egen video af drone-leveringen:

Kommentarer (18)