Leverandør: Sæt bycyklen på gaden igen - den er ikke farlig

Foto: Gobike

I fredags stoppede al trafik med bycykler, og alle abonnementer blev midlertidigt stoppet. Styret vil ikke dreje nok ifølge ISO-standarder - men det er ikke farligt, siger leverandøren Gobike og producenten Mifa.

Bycyklens styr drejer 11 grader mindre, end hvad ISO-standarden kræver, og derfor er cyklerne midlertidigt ude af drift. Det er dog unødvendigt ifølge den danske leverandør Gobike, der står for it-delen i cyklerne:

»Vi er i Gobike selv af den overbevisning, at udlejningen bør genoptages. Vi retter så fejlen som led i den almindelige vedligeholdelse af løsningen,« siger direktør i Gobike Torben Aagaard til Ingeniøren.

Læs også: Fejl i styr sætter bycyklen ud af drift

For hverken den tyske producent Mifa eller den danske leverandør Gobike mener, at fejlen i styret udgør en sikkerhedsbrist.

»Det er vores opfattelse, at fejlen ikke påvirker sikkerheden. Den vurdering underbygges af dialog med en uvildig tysk ekspert på området,« siger Torben Aagaard og tilføjer:

»Mifa arbejder på højtryk på at undersøge sagen, men mener at cyklen er sikker og fuldt lovlig at køre på.«

Læs også: Teknikborgmester om bycykler: Vi kunne ikke finde en hyldevare

Den endelige beslutning om cyklernes drift ligger dog hos Trafikstyrelsen og By- og Pendlercykel Fonden.

Over ti dages ventetid

Mifa leverede i sin tid dokumentation på, at cyklerne levede op til ISO-standarderne. Men By- og Pendlercykel Fonden opdagede fejlen i styret i deres afsluttende driftsprøve af cyklen, der varede til midt-januar - halvandet år efter bycyklerne blev taget i brug. Fonden kender ikke årsagen til ISO-standarden, men holder cyklerne ude af drift, indtil de er repareret:

»Vi er nødt til at være så sikre som overhovedet muligt. Vi kan ikke vurdere farligheden,« siger Nikolaj Bøgh, formand for By- og Pendlercykel Fonden.

Det tager ti dage at producere de reservedele, der skal skiftes i styret, og under en time at skifte dem i hver enkelt cykel ifølge Nikolaj Bøgh.

Uvist, hvor længe det vil tage

Hvornår den første bycykel igen kan komme ud at cykle afhænger af, hvor mange cykler, fonden vurderer, der skal være tilgængelige, for at brugere ikke forgæves leder efter ledige cykler.

I mellemtiden overvejer fonden, om cyklen i lyset af fejlen i styret skal ses efter i sømmene:

»Det kan sagtens være, at vi vil gennemgå cyklen for fejl. Vi har talt om det, men har endnu ikke besluttet det,« afslutter Nikolaj Bøgh.

Kommentarer (9)

"...opdagede fejlen i styret i deres afsluttende driftsprøve af cyklen, der varede til midt-januar - halvandet år efter bycyklerne blev taget i brug."
og
"Det kan sagtens være, at vi vil gennemgå cyklen for fejl. Vi har talt om det..."

Sig mig, er de rigtig vel forvarede? Halvandets års "driftsprøve" og så "taler de om" at tjekke cyklen for fejl?
Gad nok vide, hvad de halvandet år så er gået med.

  • 13
  • 1

Man kører ikke ret hurtigt hvis man drejer styret mere end 45 grader. Alternativt så ligger man på asfalten og undrer sig over hvor tåbeligt man kan opføre sig. Dvs. det er kun interessant hvis man forsøger at holde balancen mens man kører meget langsomt. Det vil de fleste nok vælge at undgå og i stedet sætte foden ned. Cyklen er jo ikke ligefrem henvendt til dem som normalt blærer sig på en BMX eller en unicykel.

Har der været klager over at cyklerne vælter ved lav fart? Hvis ikke, så ignorer problemet så meget som det nu engang er muligt uden at overtræde loven.

  • 16
  • 0

Det er muligvis denne hændelse, hvor cyklisten blev kørt ned i en højresvingsulykke Dorte henviser til. Det virker dog ikke umidddelbart til at være cyklens manglende drejevinkel der er årsagen.

  • 11
  • 0

Det var i en højresvingsulykke med en lastbil.
Det har intet med cyklen at gøre.

Hvem mon den teoretiker er, der har siddet og funderet over den "fejl" i 1½ år.
Mon også vedkommende smider mad ud, bare fordi det har nået en teoretisk dato for holdbarhed?

Folk bliver da mere og mere idiotiske. Hvor er den sunde fornuft? Hældt ud med badevandet?

  • 3
  • 1

ISO certificeringen er netop indført for at der skal være overordnede fælles regler og dermed også ensartede konkurrencevilkår.
Hvis en leverandør ikke kan finde ud af at rette fejl der direkte er ISO relaterede, så er det leverandørens problem.
Evt. tidsspild er i så fald leverandørens ansvar - og kan ikke tørres af på nogen anden part.
At benytte en uvildig ekspert til at frasige sig et ansvar, når der er tale om en ISO relateret fejl, er i bedste fald langt ude i hampen.

  • 0
  • 3