Lettere elbil og længere rækkevidde: Batterier som del af den bærende konstruktion

PLUS.
Leapmotor bliver den første elbilsproducent, der integrerer batteripakken som en del af bilens bærende struktur. Den første model kommer på markedet i slutningen af september. Illustration: Leap Motors

Konsekvensen af integrerede batterier i karosseriet er, at de bliver vanskeligere at udskifte og genbruge. Dansk ekspert ser både fordele og ulemper.

Det er egentlig meget simpelt: En elbil med lang rækkevidde kræver store batterier. Men store batterier er tunge. Derfor går bilproducenter nye veje for at gøre elbilernes batteri til en del af bilernes
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.