Letbaneåbning til Grenaa forsinket ... igen igen igen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Letbaneåbning til Grenaa forsinket ... igen igen igen

Illustration: Sanne Wittrup

Først skulle den være åbnet i oktober 2017, så blev den udskudt til begyndelsen af 2018, så lød det »senere i 2018«, og i foråret var udmeldingen, at letbanen Aarhus - Grenaa ville åbne inden nytår. Nu er strækningen forsinket igen: Letbanen vil åbne i slutningen af marts 2019, lyder det.

Når strækningen åbner, bliver det derfor efter to år og syv måneder uden en togforbindelse mellem de to byer. Den gamle togbane lukkede nemlig for driften i slutningen af august 2016. Det giver en samlet forsinkelse på et år og fem måneder.

Læs også: Professor om Aarhus Letbane: Man spørger sig selv, hvad i alverden der foregår

Den nye forsinkelse skyldes ifølge Aarhus Letbane, at de nu har kunnet tage læring fra godkendelsen af Odderbanen til sig og dermed opdatere tidsplanen for Grenaabanen til en mere realistisk en af slagsen.

»Vi er rigtigt kede af, at vi med denne tidsplan skuffer en masse mennesker, og det beklager vi meget. Men vi må erkende, at vi dels har haft brug for at uddrage noget læring fra godkendelsen af strækningen til Odder, dels udføre en grundig vurdering af de udestående opgaver,« siger adm. direktør Michael Borre fra Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

Læs også: Nyt letbane-koks i Aarhus: Nu er næste strækning også forsinket på ubestemt tid

Krav til fremtidige ændringer er større tidssluger end forventet

Der er særligt én opgave, som vil tage længere tid, end letbaneselskabet havde regnet med: Aarhus Letbane skal udarbejde de såkaldte Trafikale Anlægsbestemmelser, som omfatter krav til fremtidige ændringer, ombygninger og udskiftninger af letbaneanlægget. Det oplyser Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

Læs også: Næste etape af Letbanen er udsat på ubestemt tid

Kravene skal gælde for alle strækningerne på letbanen og ikke kun Grenaabanen og er derfor ikke blevet udarbejdet for nogen af de andre strækninger endnu. Det skriver Aarhus Letbane til Ingeniøren. Kravene gælder for eksempel, hvis nogen vil bygge en bro over letbanen eller hvis skinner eller toge bliver slidt og skal udskiftes.

Men Aarhus Letbane kan først udarbejde anlægsbestemmelserne, når alle andre normer og regler er færdigskrevne.

Læs også: Afsluttende testkørsler i gang: Letbane til Odder forventes at åbne inden 1. september

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...at vide, hvor længe

"[...] Opnå godkendelse af de Trafikale Anlægsbestemmelser, som er krav til kommende ændringer, ombygninger og udskiftninger af hele letbaneanlægget - dvs. regler, der skal gælde både indre strækning, Odderbanen og Grenaabanen. Det er især denne post, der forsinker åbningen af Grenaabanen. "

de krav har været kendt af letbaneselskabet samt i hvilket omfang de findes i det nære udland (Tyskland, Sverige, Norge mv).

  • 2
  • 0

Så på en nybygget bane skal der udarbejdes regler og krav for en eventuel kommende bro, der måske/måske ikke skal bygges over banen? Og hvordan en sporudskiftning skal foregå, selv om en sådan jo ikke lige venter om hjørnet? Og hvordan et nyt indkøb af letbanetog skal foregå, selv om banen har alle de tog, den skal bruge i den nærmeste fremtid? Hvad med regler for hvis aliens forstyrrer sikkerhedssystemet? Eller hvis Djursland invaderes af elefanter?

Nogle gange får jeg fornemmelsen af, at myndighederne ikke ønsker trafik på skinner.

  • 10
  • 1

Hvad med regler for hvis aliens forstyrrer sikkerhedssystemet? Eller hvis Djursland invaderes af elefanter?


Løver og bjørne kunne være et reelt problem. Ikke at løver har nogen vane med at stille sig på skinnerne, modsat køer og århusianere. ;-)

Hvad der undrer mig er, at Letbanen forventede at komme til at køre i 2018, endda inden for de næste par uger. Og så vender billedet fra torsdag til fredag. Det undrer mig sådan set ikke, at det igen udskydes, det der undrer mig, er at man i Letbanen på omkring 24 timer er i stand til at konkludere noget (nyt). Og nu dukker sære undskyldninger op (det kan ikke være ny viden) plus rygter og konspirationsteorier. Rygterne kan man ikke bruge til ret meget, da de er endnu værre end konspirationsteorierne.

  • 0
  • 0

Byg dog disse ellers udmærkede skinnebusser om til rigtige busser, så de kan styre og bremse.

Så kan de straks begynde at køre på de udmærkede veje på Mols.

Jernhjul på skinner er og bliver lige så uflexibelt som det er hundedyrt, så løsningen ligger jo lige for:

Gummihjul og styretøj.

  • 1
  • 11

Byg dog disse ellers udmærkede skinnebusser om til rigtige busser, så de kan styre og bremse.


Hvorfor stoppe der? Spænd okser for, så kan man spise okserne, når de er slidt ud. Successen med "gummihjul" er altså ikke så stor. Det kræver bredere og bredere veje. På et eller andet tidspunkt må man antage, at så meget er blevet til veje og parkering, at der slet ingen ting er at tage til Århus efter. Se det er jo også en løsning!

Ledbusser, uanset om de er elektriske eller oksedrevne, på Mols er ikke så forfærdeligt fornuftigt. Men en fungerende og hurtig Grenåbane kunne være det. Så skal Mols evt. kobles på banen, hvor man kunne forestille sig en ny gren til Tirstrup og Rønde. Meget af den trafik ville køre langs med vandet i Århus. Den kunne også nemt laves tosporet på stykket uden for Hornslet (resten vil kræve en del eksproprieringer).

  • 10
  • 0

Der kører netop busser på strækningen som erstatning for den forsinkede letbane lige nu. Folk er ikke ligefrem lykkelige.


Nej, vi er faktisk ret deprimerede. Jeg tør ikke engang se frem til Letbanens åbning til marts - for jeg tror ikke på den dato. Et halvt år ude i fremtiden - MINDST et halvt år. Elon Musk kan lande på Mars, inden den bane kører.

Men Mols er strengt taget uden for Letbanens område. Mols er "snottet" (undskyld - det har jeg tænkt siden folkeskolen!) under Jyllands næse, hvor Djursland er næsen med snot. Og der er absolut er ikke udmærkede veje på Mols. Det kan ikke lade sig gøre at lave udmærkede veje, der er knapt nok mobildækning.

  • 4
  • 0

Ih, hvor er det kommunalt


Nej man har troet at sikkerhedskrav var noget "man kunne forhandle" /"krejle om". I "gamle dage" hvor det var nationale krav kunne det være man kunne presse noget igennem men med fælles europæiske krav så er den tid forbi. Det er krav der har været kendt i årevis, uden at man har gjort noget ved det. Det at man køber en letbane af en fabrik, får lavet et banelegeme af en anden leverandør og udliciterer kørslen til en tredje fjerne ikke kravene til at man skal være en professionel organisation.

  • 3
  • 0

Nej man har troet at sikkerhedskrav var noget "man kunne forhandle" /"krejle om". I "gamle dage" hvor det var nationale krav kunne det være man kunne presse noget igennem men med fælles europæiske krav så er den tid forbi. Det er krav der har været kendt i årevis, uden at man har gjort noget ved det. Det at man køber en letbane af en fabrik, får lavet et banelegeme af en anden leverandør og udliciterer kørslen til en tredje fjerne ikke kravene til at man skal være en professionel organisation.

Det er noget helt andet...
Problemet er at det er “letbane” og ikke “sporvogn”, havde det været “sporvogn” ville kravene være anderledes, selv om det er samme kørende materiel.

  • 3
  • 0

"[...] Opnå godkendelse af de Trafikale Anlægsbestemmelser, som er krav til kommende ændringer, ombygninger og udskiftninger af hele letbaneanlægget - dvs. regler, der skal gælde både indre strækning, Odderbanen og Grenaabanen. Det er især denne post, der forsinker åbningen af Grenaabanen. "


Er det kun mig, eller får dette også andre til at tænke at Grenaabanen bliver holdt som gidsel for at resten af letbanen får godkendte "Trafikale Anlægsbestemmelser", for hvorfor kan de andre dele ellers få lov til at åbne uden dette, mens Grenaabanen ikke kan...

  • 2
  • 0

“»Vi er rigtigt kede af, at vi med denne tidsplan skuffer en masse mennesker, og det beklager vi meget. Men vi må erkende, at vi dels har haft brug for at uddrage noget læring fra godkendelsen af strækningen til Odder, dels udføre en grundig vurdering af de udestående opgaver,« siger adm. direktør Michael Borre fra Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.”

Sådan en gang øregas. Man kan ikke lave learning-by-doing for millioner af kroner. Hvis man ikke har greb om hvad man begiver sig ud i, må man lære af udenlandske erfaringer først. Ellers var man ikke kvalificeret fra start af.

Sporvogne er ældgammel teknologi som kører i alle dele af verden i hundredevis af byer, ikke urørt vand hvor man skal forsøge sig frem.

  • 1
  • 3