Letbane i Odense forsinket otte måneder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Letbane i Odense forsinket otte måneder

Illustration: Letbaner.dk

Letbanen i Odense bliver forsinket otte måneder. Derfor bliver banen først klar til at transportere fynboer frem og tilbage sidst i 2021, skriver Fyens Stiftstidende.

Forsinkelsen skyldes, at et parkeringsanlæg, der skal være færdigt, før letbanebyggeriet kan gå i gang, er blevet forsinket. Leverandøren af anlægget, Züblin A/S, kan simpelthen ikke nå at lægge låg på parkeringskælderen.

»Letbanen er fuldstændig uforskyldt i forhold til forsinkelsen. Det er kolossalt ærgerligt, når man ellers har kunnet overholde alle tidsfrister til punkt og prikke,« siger stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen over til Fyens Stiftstidende.

Selve forsinkelsen er ingen overraskelse. Allerede i december var letbanedirektør Mogens Hagelskær ude og advare om, at parkeringsanlægget kunne forsinke letbanen, hvis den ikke blev færdig til tiden.

Ukendt merudgift

Som det ofte er med forsinkelser, forventer man, at de otte måneders udskydelse betyder en fordyrelse af letbanen, men det vides endnu ikke, hvor stor den bliver.

Ikke desto mindre forventes det, at merudgiften kan dækkes af den reserve, letbanen har lagt til side.

Stadsdirektøren fremhæver, at alt andet på letbanen fortsat kører efter planen, og at byen derfor ikke ikke kommer til at kunne mærke forsinkelsen på andre måder, end at der er 200 meter på letbanestrækningen, man ikke kan køre på.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu går velfærdssamfundet i bakgear: Busser afmonteres det bekvemme styretøjet til fordel for uendelige jernskinner i vejen, og gummihjulene erstattes af jernhjul med ringere bremseeffekt.

Nu går trafikpolitikken i det offentlige op i nye idiotiske højder.

  • 3
  • 12

Illustrationen viser Østre Stationsvej i Odense med Hotel Plaza i til venstre i billedet

Der var tidligere på dagen et billede af et X2000 på København H. Hvordan det kunne forveksles med en letbane i Odense... Tja...

  • 6
  • 0

Det er et flot billede. De grimme skinner og luftledninger er ikke med, hvorfor vise sådan noget grimt noget? Lad os romantisere virkeligheden, så glider projektet måske lettere igennem. Folk vil bedrages.

  • 6
  • 6

Det er et flot billede. De grimme skinner og luftledninger er ikke med, hvorfor vise sådan noget grimt noget? Lad os romantisere virkeligheden, så glider projektet måske lettere igennem. Folk vil bedrages.

Nu er Danmark berygtet for at have et spindelvæv af ledninger over vejbanen uden at de bruges til andet end belysning så en tråd mere er næppe et stort problem...
...og skinner kan lægges forsænket i vejbanen.

  • 4
  • 2

Det har hidtil været næsten en naturlov, at den tekniske udvikling kun gik een vej: Mod stadig mere bekvemmelighed, decentralisering og nytte.

Det gælder ikke mere: Jernbanens genkomst på vejene som erstatning af de fine velfungerende og flexible busser beviser det.

Alle kulturer står for fald, og nu er turen kommet til os.

  • 2
  • 8

Nu går trafikpolitikken i det offentlige op i nye idiotiske højder.


/mindretalsbeskyttelse off
/politikerbeskyttelse off

Det er jo blot On'se i udkantsdanmark.. ;) https://www.fyens.dk/odense/Borgmester-vil...

Som alle andre lidt større byer er byen jo proppet til med 10.000'der af 1. og 2. generations tilrejsende fra oplandets nu nedlagte håndværk, butiksdød, gartnerier og landbrug. Samt dertil gæster fra fremmede lande, som byen heller ikke aner, hvad de skal stille op med.. https://24nyt.dk/skyderi-i-vollsmose-skyld...

Giv dem nu lidt tid (en generation, måske to.. mindst) til orientering og akklimatisering mod vores nye årtusinde ;)

Den der tåbelig politikerbus på skinner løber jo ingen vegne, og det er kun endnu flere mio. af et 100% forventede pengespild, der løber op - uanset hvad, hvem og hvor ;)

/politikerbeskyttelse on
/mindretalsbeskyttelse on

  • 1
  • 5

Aktuelt er letbanen planlagt, så man bevidst laver en flaskehals i Hjallese. Stationen bliver placeret, så der fremover kun vil være plads til ét jernbanespor, hvilket giver rigtig dårlige forbindelser til Svendborgbanen, i stedet for at lave den rigtige løsning nu: en krydsningsstation, som er fremtidssikret.
Et af de mange dårligeargumenter imod er, at det (måske) vil forsinke letbanen. Dette argument er ligegyldigt nu, så man kan stadig nå at lave det rigtigt.

  • 5
  • 0

Svendborgbanen, i stedet for at lave den rigtige løsning nu: en krydsningsstation, som er fremtidssikret.

Ja, det er Odenses svar på Herlev og Glostrup stationer på Ring 3. Fremtidssikrede løsninger, der med fordel kunne laves inden letbanerne tages i brug. Det vil ikke blot være en fordel for letbanerne, men for hele det kollektive trafiknet i områderne. Det vil være rettidig omhu.

  • 4
  • 0

Hvis forsinkelser er en fordel, var det vel rimeligt at forsinke projektet så tilpas længe, at regnestykket går i 0, og vi spares for dette idioti med en bus der hverken kan bremse eller styre og som kræver et synsforurenende elnet overalt hvor det skal frem.

I disse tider hvor alle ledninger absolut SKAL i jorden, ligner det ikke noget at indføre et nyt elsystem der absulut ikke KAN komme i jorden !

Her savner vi Dansk naturfredningsforening og Foreningen til Byens Forskønnelse. Sover de mon i timen ?

  • 3
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten