Lego skal genopfinde sig selv på digitale platforme
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lego skal genopfinde sig selv på digitale platforme

Illustration: Mikkel Meister

Det er de færreste nyuddannede, der lander drømmejobbet i første forsøg. Men det er lykkedes for den 26-årige quality test engineer Ubonrat Mueanchat, som arbejder i Legos Quality Test Center i Billund.

»Lego var blandt mine førsteprioriteter, så jeg var heldig at blive ansat. For mig var og er succeskriterierne for en virksomhed, at den er størst, den bedste i sin branche eller anderledes. Jeg synes, Lego rummer alle tre dele,« siger hun.

Ubonrat Mueanchat er cand.scient. fra iNANO, Aarhus Universitet, og blev ansat 1. januar 2017. Hun har speciale i nanoscience og materialer og arbejder med et projekt, der skal finde bære­dygtige materialer som alternativ til det nuværende oliebaserede plastmateriale, der anvendes til Lego-klodser.

Lego kunne 1. marts i år præsentere de første træer og planter til sit byggesystem fremstillet i et plastmateriale udvundet af sukkerrør. Illustration: Lego

Ambitionen er at bruge 100 pct. bæredygtige materialer i 2030, og 1. marts annoncerede Lego de første elementer fremstillet af plantebaseret plast. Det drejer sig om lege­tøjsplanter og -træer, der lavet af et plast­materiale udvundet fra sukkerrør.

»Vores afdelings opgave er at sikre den bedste kvalitet, så kunderne ikke oplever forskelle i brugen af klodserne, selv om materialerne er anderledes,« siger Ubonrat Mueanchat, der fortæller, at netop arbejdet med Legos tidløse produkter er en væsentlig årsag til, at hun dagligt pendler fra Horsens til Billund.

»Som ingeniør er der plads til at udfolde sig og komme med ideer, som vi prøver af. Virker de, er det godt, hvis ikke, bliver arbejdet opfattet som en del af den naturlige proces med innovation. Det tiltaler mig virkelig,« ­siger hun.

Læs også: Nye Legoklodser skal fremstilles af sukkerrør

Ubonrat Mueanchat er langtfra den eneste med et blødt punkt for legetøjskoncernen. For første gang bliver Lego vurderet som den mest attraktive ingeniørvirksomhed af de studerende. Det sker foran snuden på en anden gigant, Novo Nordisk, der har vundet de seneste tre år. De studerende betegner især Lego som kvalitetsbevidst, kundeorienteret og innovativ.

Det glæder koncernchef Niels B. Christiansen, at Lego ligger højt på listen blandt de ingeniørstuderende, men om virksomheden ligger nummer ét eller fem finder han ikke så vigtigt. Måske af samme grund har han ikke kunnet afse tid til et interview med Ingeniøren, men svarer i en mail:

»Det afgørende er, at vi kan tiltrække de rette talenter og ikke mindst, at de i deres arbejde kan frigøre det talent og de evner, de har.«

Problemer forude

Spørgsmålet er, om det vil fortsætte i de kommende år. For første gang i årevis er Lego ramt af negativ omtale, der giver ridser i virksomhedens omdømme. I september sidste år måtte afgående direktør og nuværende bestyrelsesformand Jørgen Vig Knudstorp præsentere de første negative tal sammen med beskeden om, at 1.500 stillinger i Lego skulle nedlægges, heraf op til 600 i Billund.

Og det skulle blive værre endnu.

Det har været en aha-oplevelse for Lego- topchef Niels B. Christiansen, hvor nært og emotionelt et forhold børn og deres forældre har til Lego-klodsen og de ikoniske produkter: »At opleve det på egen krop, når jeg møder forbrugere og fans fra hele verden, er overvældende,« siger han. Illustration: Lego

I begyndelsen af marts 2018 viste årsregnskabet for 2017 et fald i omsætningen på otte procent. Denne gang var det Niels B. Christiansen, der som nytiltrådt CEO forsøgte at understrege, at Lego stadig oplever pæn vækst og solide overskudsgrader. Faktum er dog, at Lego efter år med næsten uvirkelige vækstrater oplevede et dyk i både omsætning og indtjening. Medierne var rystede, eksperter og korrespondenter analyserede og kommenterede, mens Niels B. Christiansen satte gang i en proces med at stabilisere forretningen.

Set udefra er Lego dog stadig en virksomhed, der står stærkt sammenlignet med de store internationale konkurrenter som eksempelvis amerikanske Mattel, mener Otto Friedrichsen. Han er aktiechef og partner i Formuepleje og følger den internationale legetøjsbranche.

»Lego er grundlæggende en sund virksomhed og et meget stærkt brand. Men virksomheden er inde i en udvikling, hvor ledelsen proaktivt justerer virksomheden, så der ikke opstår problemer i fremtiden. Man fjerner sig med andre ord fra et problem, som ville komme, hvis man var fortsat som tidligere,« lyder vurderingen fra Otto Friedrichsen.

Han peger på, at Lego globalt har solgt masser af farverige pakker med klodser, samtidig med at lagrene rundtomkring er fyldt op. Lagrene presses af fremkomsten af nye produkter, og konsekvensen er, at Lego må sænke priserne for at komme af med ‘gamle’ produkter. Resultatet er et større salg, men lavere indtjening og følgende negativ omtale.

Otto Friedrichsen er fuld af fortrøstning og sammenligner situationen med Novo Nordisk, der også har oplevet problemer og må leve med nyvunden kritik i offentligheden.

Illustration: MI Grafik

»Der er opstået nye scenarier, som vi ikke har været vant til at se hos Lego; en afbøjning i den meget positive historie, der har været omkring virksomheden i 13 år. Nu møder de en opbremsning, og det er naturligvis med til at skabe ridser i deres image og påvirke opfattelsen af Lego både internt og eksternt,« siger aktiechefen.

Stress og uro

På en måde er Lego ramt af sin egen succes. Virksomheden har vokset sig stor og kompleks, hvilket også smitter af på medarbejderne, der i begyndelsen ikke kunne følge med og blev stressede, men nu kæmper med uro som følge af faldende vækst og nedskæringer. 'De ansatte lider under presset', som det hed i en artikel fra Finans i marts, der refererede til en medarbejderundersøgelse.

Niels B. Christiansen skriver, at både tilfredshed og engagement blandt Legos medarbejdere stadig ligger væsentligt højere end sammenlignelige virksomheder, uden at han dog fortæller, hvilke virksomheder det er. Men han tager faldet i undersøgelsen alvorligt, understreger han. Justeringen af organisationen i efteråret 2017 har formentlig haft indflydelse, lyder det.

»Selvom det måske er forståeligt, er det ikke tilfredsstillende. Derfor er det et område, vi internt har fokus på, og som jeg prioriterer højt,« skriver topchefen.

Som imageanalysen dokumenterer sort på hvidt, er Lego-filmen langtfra knækket. Både studerende og færdiguddannede ingeniører elsker Lego, der hos begge grupper har ligget i top-3 de senere år.

Læs også: Lego House vækker det indre legebarn

Kommunikationsekspert og adjungeret professor ved CBS Jesper Højberg Christensen har fulgt Ingeniørens imageanalyse i flere år og peger på, at Lego, som de andre i den absolutte top, har et bund­solidt brand. Alle, ikke mindst ingeniører, har et nysgerrigt og legende forhold til Lego, som de har gode minder med.

»Det er helt unikt, for hvem har på samme måde leget med en insulinpen, en varmepumpe eller en termostat? Produktet er på én gang ærkedansk og universelt, uhyre simpelt, systematisk og samtidig genialt og udviklende. Virksomheden er stabil, og i Lego er ingeniøren helten,« siger Jesper Højberg Christensen

Kun marginaler adskiller virksomhederne i imagelistens øverste lag, ikke mindst hos de ingeniørstuderende, som måske har mere travlt med bøgerne end med erhvervsmedier.

»Jeg er ikke sikker på, at de studerende nødvendigvis ved, hvordan Lego klarer sig økonomisk. Men de forbinder Lego med højt ingeniørfagligt og innovativt indhold og et generelt stærkt image, så de ser nok virksomheden i et længere lys,« vurderer han.

Mere kreativitet

Digitalisering er en spændende mulighed for at skabe en unik kobling mellem digital og fysisk leg.Niels B. Christiansen, adm. direktør, Lego

Fra Billund ønsker Niels B. Christiansen ikke at kommentere, hvor langt Lego er i processen med at stabilisere sig selv for at få vendt de knækkede økonomiske kurver. Det må vente til september, når der er halvårsregnskab, lyder det kort.

Han kom til Lego 1. oktober 2017 efter cirka ti år i Danfoss, der også er familieejet, og selv om han grundlæggende mener, at man ikke kan sammenligne virksomheder, er der stadig en væsentlig forskel mellem de to industriklenodier, mener han:

»Efter jeg kom til Lego, har jeg oplevet, hvor kendt brandet er, og hvordan forældre og børn har en emotionel tilknytning og holdning til Lego-klodsen, og det vi gør. Jeg var naturligvis klar over, at brandet var kendt, før jeg kom til virksomheden, men at opleve det på egen krop, når jeg møder forbrugere og fans fra hele verden, er overvældende«.

I Nordborg stod DTU-ingeniøren i spidsen for en turnaround. Og selvom der næppe bliver tale om så markante skridt i Billund, skal Lego lære at genopfinde sig selv for at få bugt med den negative kurve. Kreativiteten skal sættes fri, og innovationen slippes løs.

»Det er vigtigt at sikre, at medarbejderne får lov til og mulighed for at udfolde deres talent og kreativitet. Det er noget, vi fortsat skal arbejde med kontinuerligt i hele virksomheden ved at sikre, at vi har effektive processer. I forhold til produktinnovation er det altafgørende, at vi har et fortsat skarpt fokus på at udvikle fantastiske produkter, der er relevante for børn, og samtidig sikre, at vi har en stærk eksekvering i markederne, så vi når endnu flere børn med kreative Lego-oplevelser,« påpeger Niels B. Christiansen, som blandt andet vil øge digitaliseringen af Lego og koncernens på mange måder ret analoge produkter.

Niels B. Christiansen ser store mulig­he­der i at forstærke legen med flere lag gennem digitale løsninger på forskellige plat­forme som hjemmesider, apps og i tv-serier og film. Han peger på Lego Boost, der blev lanceret sidste år, og som kobler leg med kod­ning.

»Digitalisering er en spændende mulighed for at skabe en unik kobling mellem digital og fysisk leg. Lego-koncernen har alle muligheder for at gøre det på en helt unik måde,« siger koncernchefen.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvor meget belastning kan Lego-klodser holde til?

For den unge ingeniør Ubonrat Mueanchat er legetøjskoncernen i hvert fald det rette sted at begynde og udvikle en ingeniørkarriere. Sådan vurderer hun det i dag.

»Man kan prøve noget forskelligt på tværs af faggrænser og afdelinger, hvis man vil. Det synes jeg er en kæmpe fordel, så jeg har tænkt mig at blive,« siger Ubonrat Muean­chat.

Læs magasinet Profil 2018

Profil 2018

Se listen over de 111 største ingeniørvirksomheders image HER

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten