Lego får viden til at krydse grænser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lego får viden til at krydse grænser

I Legos støberi i Mexico har medarbejderne altid haft for vane at snuppe kosten og feje gulvet flere gange i løbet af dagen. Den ekstra tur med kosten forhindrer medarbejderne i at snuble i nedfaldne klodser, men alligevel har denne simple huskeregel ikke været kutyme på Lego Koncernens andre fabrikker. Indtil nu.

Siden maj sidste år har legetøjsgiganten sat alle kræfter ind på at systematisere videndeling og skabe globale standarder i produktionen, der kan sikre, at virksomheden kan følge med sine egne vækstrater. Og de har været tårnhøje de seneste år. Derfor er det afgørende, at viden hurtigt kan flyttes, og nye medarbejdere læres op på rekordfart. Det har krævet et helt nyt og gennemsystematiseret træningsprogram, fortæller ingeniør og HR-manager John Vellema.

»Vi havde et kæmpe problem med at få spredt viden hurtigt nok mellem fabrikkerne. Samtidig havde vi dårlige oplevelser med trænere, der trådte de lokale medarbejdere over tæerne, fordi de ikke havde den nødvendige kulturelle forståelse. Derfor stod det klart, at vi måtte gentænke vores træning,« siger John Vellema.

Tidligere fløj medarbejdere fra fabrikken i Billund rundt til de forskellige fabrikker og underviste de lokale medarbejdere. I dag er der nedsat et 15 mand stort globalt team med medarbejdere fra henholdsvis Danmark, Ungarn og Mexico samt HR-medarbejdere fra de forskellige lande.

Det globale team har undervist cirka 50 lokale jobtrænere i de tre lande, der så har ansvaret for at træne deres kolleger på de enkelte fabrikker. Det globale team har desuden ansvaret for løbende at samle input fra de lokale fabrikker og integrere det i produktionens best practice-standarder.

»Vi sikrer, at vi får de bedste ideer fra alle medarbejdere verden over, og samtidig får vi ensartet produktionen, som vi hurtigt kan omstille og skrue op for,« siger John Vellema.

Hvad, hvordan og hvorfor

De globale og lokale trænere er blevet nøje udvalgt efter faglige og menneskelige kompetencer. De har derefter gennemgået et ugelangt undervisningsprogram, hvor de har lært at træne efter nogle helt særlige principper inspireret af den amerikanske teori Training Within Industry (TWI).

Kort fortalt er der fire læringstrin: 1. Forbered medarbejderen. 2. Præsenter jobbet. 3. Afprøv jobbet. 4. Opfølgning (se faktaboks). Derved sikres det, at medarbejderen både kan udføre opgaven korrekt og forstår, hvorfor opgaven skal udføres. Læringsprincipperne lyder banale, men for Lego er det vigtigt, at træningen foregår efter samme skabelon overalt i verden, fortæller Vicepresident i Lego Ungarn, Jens Peter Clausen:

»En ting er, at man tror, man træner. Noget andet er, at man ved, man træner, og det gør vi i dag. Dermed er det lettere at forventningsafstemme mellem leder og medarbejder, og det har givet langt større stabilitet i produktionen,« siger han.

Blandt andet nævner han, at omstillingstiden i produktionen er reduceret fra op mod 200 minutter til cirka 60 minutter. Det er sket i takt med, at medarbejdernes oplæringstid for enkelte processer er faldet fra et år til tre måneder. Medarbejderne er altså blevet hurtigere til at lære nyt, og det accelererer produktionstiden.

Før i tiden var processerne beskrevet langt mindre detaljeret, og det skete for eksempel, at medarbejderne glemte at sætte stikket i til den maskine, der kværner det overskydende plast fra støbemaskinen. Uden kværn virker støbemaskine ikke, og det forsinkede produktionen.

I dag er hver delproces nøje beskrevet, og standarderne bliver løbende opdateret, ligesom både trænere og medarbejdere bliver evalueret kvartalsvist for at sikre, at de har styr på de nyeste processer.

»Jeg har mødt medarbejdere, der var usikre, når de skulle tænde for de store maskiner, fordi de ikke forstod, hvordan de virkede. I dag fortæller de, at de føler sig langt mere trygge,« siger John Vellema.

Investeringen tjenes ind igen

Det har imidlertid kostet dyrt i timer at gennemføre så systematisk et videndelingsprogram. Det foreløbige pilotprojekt har krævet 8.000 timer, og fremadrettet skal hver træner bruge 35 procent af sin arbejdstid på undervisning og resten af tiden i produktionen.

»Der er ikke nogle hurtige gevinster her, men vi ser dog allerede nu, at trænerne tjener deres egen løn ind gennem forbedret produktivitet. Desuden er det en fornøjelse at opleve, at medarbejderne er blevet langt mere engagerede, fordi de bliver inddraget mere i udviklingen af nye standarder end tidligere,« fortæller Jens Peter Clausen.

I løbet af 2011 vil Legos formfremstilling, pakkeri og dele af lageret også blive omfattet af de nye træningsprincipper.

Fakta: Legos fire læringstrin

  1. Forbered medarbejderen
  • Få medarbejderen til at føle sig tilpas.

  • Forklar jobbet.

  • Find ud af, hvad medarbejderen allerede ved.

  • Gør medarbejderen interesseret i at lære jobbet.

  • Placer medarbejderen i den rette position, så han/hun kan se, hvad du laver.

  1. Præsenter jobbet
  • Fortæl og vis et trin ad gangen.

  • Fortæl og vis de vigtige trin samt nøglepunkter (hvad som helst i en proces, der sikrer eller ødelægger jobbet, skader medarbejderen, gør jobbet nemmere at udføre).

  • Fortæl og vis de vigtige trin samt nøglepunkter og årsager for hvert nøglepunkt.

  • Instruer klart, fuldstændigt og tålmodigt, men giv ikke medarbejderen mere information, end han/hun kan håndtere på en gang.

  1. Afprøv jobbet
  • Bed medarbejderen om at udføre jobbet.

  • Ret eventuelle fejl.

  • Bed medarbejderen udføre jobbet igen og forklar hvert vigtigt trin.

  • Bed medarbejderen udføre jobbet igen og forklar hvert vigtigt trin samt nøglepunkter.

  • Bed medarbejderen udføre jobbet igen og forklar hvert vigtigt trin samt nøglepunkter og årsager for hvert nøglepunkt.

  • Vær sikker på, at han/hun forstår.

  • Fortsæt, indtil du ved, at han/hun forstår jobbet.

  1. Opfølgning
  • Lad medarbejderen arbejde på egen hånd.

  • Fortæl, hvem medarbejderen skal gå til for at få hjælp.

  • Lav jævnligt opfølgning på medarbejderen.

  • Forsøg at opmuntre medarbejderen til at stille spørgsmål.

  • Reducer stille og roligt opfølgningen. Kilde: Gitte Jakobsen, HR-manager, Lego

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten