Barndommens modelracerbane gav inspiration til svensk elvej

PLUS.
Overførslen af energi fra skinnen i vejen til elbussen sker ved, at en strømaftager bestående af to børster slæbes hen over skinnen. Skinnen, der er delt op i 1 meter lange stykker, er kun ledende, lige når den forreste børste passerer. Sektionerne veksler mellem at være plus og minus – børste nummer to fungerer derfor som returleder. Illustration: Bjørn Godske

Ingeniøren har kørt i en svensk elbus, der bliver ­opladet under kørslen. ­Udviklerne håber, at syste­met kan føre til mindre ­batterier i såvel busser som lastbiler og personbiler.

Ari Sami er til daglig buschauffør hos ­Skånetrafiken og kører trolleybus i Karls­krona. Men fra tid til anden tager han en afstikker til den gamle bispeby Lund for at køre cirka 200 meter frem og tilbage
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.