Leg skal tiltrække fremtidens ingeniører
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leg skal tiltrække fremtidens ingeniører

Foto: Kubo

Danske børn og unge skal engageres i naturvidenskaben, hvis ingeniørmanglen ikke skal blive et stigende problem. Særligt softwareudvikling er et område i vækst, men det er faktisk muligt at indfange fremtidens ingeniører, allerede mens de går med ble.

Det mener i hvert fald Henrik Bindslev, der er dekan på det teknologiske fakultet på Syddansk Universitet. Til IDA's åbningsarrangement på Folkemødet præsenterede han kodningsrobotten Kubo, som en gruppe studerende lavet, og den kan efter sigende bruges af børn helt ned til tre år.

Læs også: IDA: SU-besparelser vil forværre ingeniørmangel

»Børn bliver begejstrede, når de oplever, at de kan noget. Man lærer bare bedst gennem leg, og på den her måde får børnene helt naturligt programmering under huden,« siger Henrik Bindslev.

Robotten styres ved hjælp af nogle puslespilsbrikker med forskellige kommandoer, for eksempel ‘kør ligeud’ og ‘drej til højre’.

Efterfølgende kan robotten køre samme rute af sig selv, og voilá, du har kodet et program.

Pigerne skal med

Dukken Smartgurl er en anden opfindelse, som skal gøre de små og mellemstore interesserede i naturvidenskab, og særligt én målgruppe er i fokus.

»Vi kan ikke løse fremtidens teknologiske udfordringer, med mindre vi får pigerne med.«

Det fastslår Per Michael Johansen, rektor på Aalborg Universitet, og fremhæver den segwaykørende dukke Smartgurl, som studerende er udviklet af studerende fra Aalborg Universitet for at gøre som et bud på at gøre teknologi mere tilgængelig for især piger.

Læs også: Anmelder: Legos nye legetøj kan hjælpe naturvidenskab i de små klasser

»Piger mister interessen for naturvidenskab, fordi de ikke kan spejle sig i noget konkret, men de her dukker er allerede solgt i tusindvis,« forklarer Per Michael Johansen.

De fire Smartgurlz arbejder som henholdsvis kemiker, maskiningeniør, matematiker og softwareingeniør. De har hver især en dagbog, der indeholder nogle udfordringer, som skal løse ved hjælp af programmering. Ligesom Kubo er der tale om blokkodning, hvor du styrer - i dette tilfælde en minisegway - ved hjælp af simple kommandoer. Dukkerne er lavet til børn mellem fem og 12 år.

Det læringsrige legetøj blev fremvist til åbningen, som eksempler på at naturvidenskab både er sjovt og vedkommende. Her deltog også Anders Overgaard Bjarklev, rektor på DTU, som fremviste en bærbar ultralydsscanner, mens Thomas Damkjær Petersen fortalte om det danskproducerede løbeur Liker.