Leder: VW-skandalen – USA afslører Europa i dobbeltspil

Tænk på en amerikanerbil. Det første billede, der dukker op for det indre øje, er sandsynligvis en gammel flyder, en muskelbil eller en SUV i bedste Hummer-stil. Fælles for de tre er, at de er udstyret med en magtfuld benzinmotor. Amerikanerne har aldrig været vilde med dieselbiler, som har en markeds­andel, der nærmest kan betegnes som eksotisk.

Derfor er det tankevækkende, at det er amerikanerne, der skal fange en af de største producenter af dieselbiler, tyske VW, med for lange fingre i computersystemerne i en række modeller udstyret med verdens mest solgte toliters diesel­motor. Når bilen bliver forurenings­testet, snyder den ved at skrue op for luftrensningen, så den sundhedsskadelige kvælstofilte overholder grænseværdierne. Samtidig stiger brændstofforbruget, og motorens effekt falder. Tilbage på vejen bliver den både nøjsom og drivers car, mens NO2 svines ud over alle grænser.

Mens amerikanske myndigheder varsler bøder på op til 100 mia. kr., er den åbenlyse foragt for miljø­standarder i færd med at forvandle it-svindlen til den største tyske industriskandale siden Anden Verdenskrig. Men skandalen er især europæisk.

I mindst fem år har det været kendt, at dieselbiler også her på kontinentet udleder syv gange mere NOx, end de er godkendt til. Her har det bare ikke været nødvendigt at snyde. I stedet er det lykkedes bilproducenterne at holde fast i så slappe laboratorietests, at producenterne uden problemer har kunnet leve op til dem.

Luftforurening er ellers den mest veldokumenterede miljøpåvirkning overhovedet. Alene i Danmark har vi årligt over 3.000 for tidlige dødsfald som følge af de skadelige partikler, vi ånder ned i lungerne.

EU har derfor skrappe grænseværdier for, hvor meget NO2 der må være i luften i byerne – grænseværdier, der overskrides i hovedparten af medlemslandenes storbyer, også i København. Men ingen myndigheder griber ind, når reguleringen af den største enkelt-synder, diese­l­biler, slet ikke virker.

Tværtimod. Arbejdet med en test, der afspejler virkeligheden, trækker ud i det uendelige. Det harmonerer slet ikke med det grønne image, som Europa med Tyskland i spidsen har markedsført sig med – særlig tragikomisk understreget med VW’s slogan om ‘Green Diesel’.

At det er lykkedes især tyske lobby­ister at trække nye teststandarder i langdrag for derved at beskytte europæiske bilproducenter udstiller både europæisk selvfedme og dobbeltmoral.

Selvfedme, fordi vi normalt bryster os af en langt stærkere bæredygtig og grønnere miljøprofil end de konservative og vilde amerikanere, der elsker fracking og den sorte olie. Dobbeltmoral, fordi vi med åbne øjne ofrer vores principper, når det bliver svært.

Alt tyder på, at det bliver amerikansk konsekvens, der kan påtvinge europæiske lovgivere og embedsværk nødvendig selvransagelse. Dermed er der forhåbentlig udsigt til, at dieselskandalen ikke kun bliver en skamstøtte over et tysk industri-ikon – og værre endnu: måske årsag til en økonomisk afmatning – men også kan blive et vendepunkt for håndhævelsen af en bæredygtig europæisk miljøpolitik.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lugter af protektionisme i sin uskønneste form.

Vi (i EU) prædiker (på 30. år eller deromkring) den samme sølle løgn om ansvarlighed og miljøbevidsthed til hinanden, alt i mens totaks-knallerter, dieselbiler osv. tvinges ned i halsen på os af lovgiverne. Det er uskønt.

  • 13
  • 2

Det ser skvattet ud at borgere i EU og USA er fornærmede på VW. Vi har siden 73 vidst at transport på olie var politisk farligt og at det bedre og billigere kunne ske med KK elektricitet. At nogen har levet af at skrue emmisionsgrænser ned ,er en biting i forhold til det krigs- og terror svineri vi har påført os selv ved magelig uduelighed.

  • 5
  • 8

Jeg læste for en del år siden, at politikere indenfor EU barslede med et lovforslag, der skulle nedsætte dieselpartikler i udstødnings gasserne i dieseldrevne køretøjer. Det var der også andre der havde læst, og givet en tanke. Et spændende projekt på Bornholm blev opkøbt, og en ellers velkonsolideret virksomhed SBS byggede en fabrik, der efter en del startvanskeligheder fik styr på parametrene, og begyndte at producere moduler til partikelfiltre. Nu skulle man jo tro det var et gyldent æg de havde lagt. Alle tegn i sol og måne indikerede at man fra politisk hold VILLE denne partikel emission til livs. Lovgivningen der skulle sikre salget af filtrene var blot en mindre formalitet der skulle på plads, for ad frivillighedens vej gik det jo næppe... - Men hvad gik der egentlig galt her? I stedet for at blive virksomhedens flagskib, der med det mest moderne industriudstyr, rustfrit stål i lange baner, og - et mønster på det moderne industrieventyr - måtte den i en årrække blot humpe derud af økonomisk, grundet manglende indtjening. Jakkesættene i EU kunne ikke blive enige om en fælles linie. Så det blev virksomhedernes egen miljøbevidsthed, der skulle putte filtre i deres dieselbiler. Men vi ved vist alle hvor hårdt presset økonomisk transportbranchen har været. Den slags svier på bundlinjen, og gør at industrien og den ellers risikovillige kapital, ikke kaster om sig med penge til miljørigtige projekter. At nogle multi-virksomheder forfalder til at fifle med måleresultaterne, er i min optik blot en yderligere gradbøjning i forhold til den uansvarlighed og pleje af sær-interesser visse politikere både i EU og andre sammenhænge lægger for dagen. Mange gode intentioner men.....Det ender ofte ikke i andet end blot ord-forurening., og: 'de "lobby blinde tox ego'er", er atter i overtal på afstemningstavlen.

Men kunne man ikke fra politisk hold have understøttet og stimuleret denne udvikling ad lovgivningens vej? Jo - det kunne man - af hensyn til almenvellet, men man prioriterede anderledes - af hensyn til...?

  • 5
  • 2

Når en Europærisk virksomhed overtræder amerikansk lovgivning, så bliver de afklapset, og der skal betales store summer i bøder.... Naturligvis.

De ville være rart om Europa i samme grad afklapsede amerikanske virksomheder, når europæisk lovgivning blive overtrådt. Det er jo almindeligt kendt at google, apple, facebook, microsoft, og mange andre total tilsedesætter europæsiks lovgivning omkring håndtering af personlige data. Som det fungerer i dag, gør de som det passer dem, og betaler maks en lille bitte bøde, der slet ikke står mål med det dataovergreb der er sket.

  • 9
  • 1

Kunne vi så ikke tage et alvorligt kig på test og specificering af brændstoføkonomien på biler.

Af en eller anden besynderlig grund accepterer vi forbrugere bare, at det køretøj vi har købt på ingen måde lever op til de lovede specifikationer.

Jeg er godt klar over at det er umuligt at ramme 100% præcist, da vi alle jo har forskellige kørestil, men når man ofte er 1/3 fra det lovede, er der noget galt.

Ville vi acceptere at der manglede 1/3 mælk i kartonerne nede i Rema 1000?

Eller hvad hvis vi overførte problemstillingen til bilens farve?:... Du bestilte en sølvgrå, men fik udleveret en skriggul - med forklaringen om, at den skam er rigtigt fin sølvgrå under den rigtige belysning i et laboratorie et sted i Tyskland.... Det ville vi jo aldrig acceptere, til trods for at den forkerte farve hverken påvirker økonomien eller miljøet.

  • 6
  • 1

EPA's "afsløring" af Manipulation er hemmelig. Intet óffentliggør de, andet end at de har kørt 2000 km test på landevej, for at kontrollere de offentliggjorte udstødningsværdier! Derimod fodrer de målrettet journalisterne med historier om forskelle i VW's motorstyring, som er betinget af last og lastmønster, hvilket de kalder "Manipulation".

En motor i jævn drift kan selvfølgelig optimeres ifht. "Udstødningsværdier", men kørsel på vej kræver opkørsler i last, hvorved brændstof/luft forholdet forøges, så "Motorydelse" optimeres - som EPA (NSA?, CIA?) hævder. Hvordan defineres en Testkørsel? På ruller i et laboratorie eller med hr. Jensen bag rattet i myldretiden?

Industrinormer er også en slet skjult protektionisme og en bøde på fantasilioner på grundlag af EPA's hemmelige testresultater af tre Folkevogne på 2000 km på landevej, ligner mest af alt et frontalangreb på den tyske bilindustri - kilden til den tyske velstand. Står Tyskland på CIA's nedskydningsliste efter Ukraine? Rømningen af flygtningelejrene i Tyrkiet og det nordlige Syrien forstærker denne formodning.

Dieselgate: http://www.deutscherarbeitgeberverband.de/...

  • 2
  • 3

Som beskrevet i artiklen var det kendt viden i EU – men hvorfor blev der så ikke gjort noget ved det.

Er EU systemet for tæt på industrien og for langt væk fra borgernes behov?

Er det de lande der har interesse i de enkelte sager (fx i form af industriinteresser) som sætter standarterne for miljøtiltag i EU?

Er det fordi, at det er EU der sætter miljø standarterne, at den debat og regulering glider ud af de enkelte landeS debatter og egen regulering?

Eller er det bare EU systemet som er for bureaukratisk en konstruktion til at der kan reageres på problemer inde for rimelige tidsrammer?

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten