Leder: Tilskud til elbiler? Lad os først sætte fossilbilen i bakgear
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Tilskud til elbiler? Lad os først sætte fossilbilen i bakgear

Opdateret (se tilføjelse i bunden af artiklen)

Elbiler kom i den grad på dagsordenen i den forgangne uge. Først foranlediget af landets statsminister, der for første gang udtalte noget, der kunne tolkes, som at regeringen er klar til at fremme elbiler mere end hidtil. Lars Løkke Rasmussen betroede, at han har »en klar ambition om« en deadline for, hvornår landet »ikke længere skal være afhængig af benzin- og dieselbiler«, men dog ikke noget om, hvad den deadline kunne være, eller hvad afhængighed i praksis vil sige.

Det kom Klimarådet, et lovmæssigt nedsat rådgivningsorgan, med et bud på onsdag. Det lød på 2030 som året, hvor det skal være forbudt at sælge nye diesel- og benzinbiler, så vi kan gøre transporten fri af fossilerne inden 2050. Samtidig foreslog Klimarådet en model med tilskud til de første 100.000 elbiler i stedet for den nuværende nedsatte registrerings­afgift. Målet er at få 500.000 elektriske køretøjer ud på vejene inden 2030.

Selv om regeringens egen klimaminister efterfølgende erklærede sig skeptisk over for forbuddet mod fossilbiler fra 2030, og oppositionen forventeligt klagede over, at regeringen er for langsom til at fremme de elektriske biler, vil vi nu gerne rose statsministeren. Han er nemlig den første minister, som åbent tænker over tiltag til at nedbringe bilernes udslip af drivhusgasser.

I andre lande er der tilsvarende overvejelser om forbud mod fossilbiler. Uanset hvor uforpligtende de indtil videre er – og hvor urealistiske de er for enkeltlande at indføre uden at have hele EU med – kan ord rykke noget. De er med til at skabe et pres for mere klimavenlige biler på tilsvarende vis, som de mange angreb på bilproducenterne oven på dieselskandalen fik salget af dieselbiler til at dykke.

Men ord gør det ikke alene, der skal handling til. Desværre er der lang tid til 2030, og regeringen høster ingen anerkendelse for sin hidtidige indsats for at sænke transportens bidrag til det globale drivhus. Tværtimod. Registreringsafgiften er sænket, bilerne er blevet billigere, og efter seks år med konstant nedgang i transportens CO2-udslip er det steget de seneste tre år. Altoverskyggende hovedårsag: flere biler på vejene, som kører flere kilometer.

Intet tyder på, at den dagsorden ændrer sig. Regeringen vil prioritere veje frem for kollektiv transport, biler frem for tog. Så godt som hver eneste bil, der triller ud fra forhandlerne i dag, vil stadig køre på vejen i 2030.

Klimarådet illustrerer selv problemet på glimrende vis. Selv hvis rådet får ret i sin optimistiske forudsigelse om en halv million elbiler i 2030, vil de efter rådets egen opgørelse kun udgøre 15 procent af bestanden. Med en nuværende bilpark på 2,6 mio. biler fortæller et simpelt regnestykke os, at vi samtidig får knap 240.000 flere fossilbiler i perioden.

Transportministeren gjorde så glimrende opmærksom på problematikken, da Ingeniøren i sidste uge afdækkede, at DSB mister passagerer. Han ser det ikke som et mål i sig selv, at flere tager toget. Det betyder nemlig intet for klimaet, medmindre at disse flere kommer fra bilerne. På tilsvarende vis nedbringer vi ikke CO2-udslippet fra transporten ved at få flere elbiler, hvis der samtidig kommer flere fossilbiler. Selv om elbilen er mere klimavenlig end fossilbilen, så udleder produktionen af særligt batterierne CO2 i ret store mængder.

På den baggrund er Klimarådets udmelding særlig skuffende. Mens regeringen har billige biler som vigtigste prioritet, så burde en klimarådgiver holde sit fokus mere skarpt på, hvad der nedbringer CO2-udslippet. Det gør flere biler, som danskerne kommer til at køre mere i, ikke. Elbiler kan vise sig at være et fint klimatiltag i fremtiden, men lige nu og her handler det at sætte udslippet fra benzin­bilerne i bakgear. Det kan ske med en pisk bestående af flere afgifter, roadpricing, parkeringsforbud osv., eller gulerod i form af bedre kollektiv transport og forhold for cyklister. Opgaven er at bremse transportens CO2-udslip og ikke slippe endnu flere biler ud i trafikken, blot fordi nogle af de ekstra kører på strøm. Den opgave har både regeringen og Klima­rådet til gode at komme med løsninger på, og det haster. /mbr

Opdateret mandag 1. oktober kl. 11.30: Klimarådet oplyser, at elbiler i 2030 vil udgøre 15 procent af bilbestanden, udelukkende fremgår af pressemeddelelsen om rådets analyse. I selve analysen er angivet 17 procent elbiler i 2030. Det betyder, at bilparken ifølge analysen til den tid er vokset til 2,9 millioner, og at der ikke er tale om en stigning i antallet af fossilbiler i forhold til i dag, men derimod et fald på knap 200.000 biler. Vi beklager ikke at have fanget fejlen i pressematerialet, inden vi skrev ovenstående leder, men fastholder pointen om, at Klimarådet bør arbejde for at begrænse antallet af fossilbiler.

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Elbiler kan vise sig at være et fint klimatiltag i fremtiden, men lige nu og her handler det at sætte udslippet fra benzin­bilerne i bakgear. Det kan ske med en pisk bestående af flere afgifter, roadpricing, parkeringsforbud osv., eller gulerod i form af bedre kollektiv transport og forhold for cyklister."

Kan det nu også det?
Hvor høje afgifter forestiller man sig der skal til for at det virkelig vil ændre noget?
De færreste kilometer køres kun for sjov, folk skal på arbejde og handle ind.
Kørte folk væsentlig færre kilometer for få år tilbage da benzinpriserne var over 13kr literen?

Folk er nød til at have et alternativ, og da den kollektive transport er nærmest tragikomisk for de fleste, er der i dag kun realistisk at få så mange som muligt over i elbiler hurtigst muligt.

  • 19
  • 5

Mht. cyklister er det komplet vanvittige, og mange steder livsfarlige forhold vi er udsat for, løse granitskærver på tjæreklister der ikke er til at køre på med normal bredde dæk, og de bliver slynget efter os af hensynsløse bilister der ikke forstår hastighedsbegrændsningerne.
De cykelstier der findes, er hullede, revnede, og altid overstrøet med småsten fra udkørsler, og de sten man nu har valgt at udlægge i vejsiderne (og mange gange i højere niveau end cykelstien) de bliver desuden aldrig fejet.
Joda, der er til at forstå at det ikke er så nemt at lokke så mange over på cykler, så snart vi kommer lidt uden for byerne

  • 12
  • 2

Hvor mange km køres der i personbiler i døgnet i danmark? Gange det med ~200Wh (hvad en elbil vel bruger + tab + kabinevarme). Har vi så skyggen af en chance for at elnettet ikke kollapser?

  • 3
  • 14

Så længe de ikke alle starter med at lade når folk kommer hjem fra arbejde, så er der masser.

Og siden det er en fordel at køre med et lunt batteri, så kommer det helt naturligt.

For at gøre det endnu bedre kan vi sænke afgiften på strøm mellem 23 og 0630, så de nærige helt naturligt kommer med på vognen

  • 10
  • 1

Vi skal bruge strøm i rå mængder, faktisk holde helt op med at spare på strømmen, fjerne alle afgifter så strøm bliver den foretrukne energikilde overalt hvor det er muligt.
- Og så er der ganske almindelig økonomisk fornuft i at plastre hele Doggerbanke til med vindmøller, og i en solid udbygning med solceller.
- Og ved vindstille om natten, så tager en hær af billige gasturbiner over.

  • 13
  • 0

'Vi skal have mange flere elbiler' hører man ofte. Nej, vi skal have langt færre privatbiler, flere delebiler og delebusser, og disse skal så være elektriske - simple, robuste køretøjer, der ikke behøver at kunne køre mere end 80 km/t, og som kan lejes af kommunen, når barnebarn Emma skal køres til fødselsdag hos tante Laura. Pendlertrafik, frem og tilbage ad den samme rute hver dag burde på eneste fornuftige vis varetages af smart kollektiv transport. Hver plads i el-bussen eller den komfortable kupé i det hurtige el-tog er således 'selvkørende' (fatamorgana-ordet blandt hjerneblæste tekno-freaks). Den 'miljørigtige' privatbil? Ja, og det 'elskværdige' maskingevær.

  • 4
  • 10

Det virker lidt som alle venter på de store batterier, så man altid kan køre 500+ km - ligesom med fossilen. Men hvis 1 times opladningspause på de lange ture forhindrer os i at forsøge at redde planeten, så står det virkeligt sløjt til!
Selv er jeg parat til at skifte til elbil, men vil gerne have 250 motorvejskilometer i batteriet til ferieturene. Disse biler er på vej - også i billigere klasser end Tesla - Nissan Leaf er der næsten (#rapidgate) og Hyundai Kona ser god ud.
Men reelt er det jo opladningshastigheden, der betyder noget - for få år siden var det 22 kw, nu er 50 kw standard og nye ladere med 100/150 kw skyder op. Hvis vi pessimistisk regner 4 kwh/km så kan man lade 200 km på en time ved 50 kw, men på kun ½ time ved 100 kw.
Og hvis vi antager at mange vil købe biler med 60 kwh batterier for at kunne klare de 250 km, så er dette jo ofte rigeligt stort til hverdagen, hvor de fleste (jeg siger bestemt ikke "alle") vel typisk kører 50-100 km. Dermed behøver man kun lade elbilen højest hver anden dag, hvilket giver en kæmpe batteribuffer, der kan udligne forbruget eller udskyde det til dage med god vind.
Så mangler vi bare intelligent styring, hvor man via en app kan angive at jeg forlanger mindst 60 km i tanken mandag til fredag kl. 6.30 og så en fuld tank til udflugten på lørdag kl. 8.00. Derefter er det op til el-udbyderne at styre min opladning ud fra prognoserne.
Det må kunne lade sig gøre!

  • 12
  • 1

Kørte folk væsentlig færre kilometer for få år tilbage da benzinpriserne var over 13kr literen?

Næppe, men jo højere prisen er, jo nemmere ville regnestykket for en elbil gå i plus.

Men personligt tror jeg dog også mest på, at selve anskaffelsesprisen er vigtig. Det er de færreste jeg kender, der laver en TOC på deres bil. De ser på, om de kan låne penge til bilen, hvorimod udgifter til brændstof bare ryger ud af det daglige forbrug.

Min forrige bankrådgiver syntes jeg var dybt underlig, fordi jeg havde det med i min budgetkonto. Så var mit "rådighedsbeløb" jo lavere :-D

  • 10
  • 0

Selv er jeg parat til at skifte til elbil, men vil gerne have 250 motorvejskilometer i batteriet til ferieturene. Disse biler er på vej - også i billigere klasser end Tesla - Nissan Leaf er der næsten (#rapidgate) og Hyundai Kona ser god ud.

Men det er jo stadig for dyre biler.

Personligt ville jeg sige at 200 garanterede km (dvs. også om vinteren) ville være nok (kunne i øvrigt aldrig drømme om at køre i bil på ferie), så kunne man (jeg) sagtens klare det daglige behov, og skulle jeg til Jylland fungerer det fint med at bruge Molslinjen.

Det jeg ser der er et behov for er en rigtig Folkevogn, dvs. en relativt simpel bil (simpel behøver ikke være ensbetydende med usikker) uden aircon og alt muligt andet jukeboks (det betyder også noget på vægten), til en pris på maks. 100.000kr - det tror jeg ville være en gamechanger.

  • 2
  • 0

"Fjernvarmemafiaen" vil i hvert fald i Aalborg gerne droppe kulkedlerne og erstatte dem med varmepumper der får strøm fra vindmøller.

Ulempen kan så være at få dækket behovet for strøm når der er vindstille.

Her mener jeg Anders Petersens forslag om intelligent styring af batterierne i mange elbiler er en del af løsningen fremfor en del af problemet.
Det vil nok ikke kunne fjerne behovet for backup elproduktion i nærmeste fremtid - men måske når der er rigtig mange elbiler vil det være muligt?
Det kan evt. kombineres med intelligent styring af batterier til solcelleanlæg.

  • 3
  • 0

Og hvis vi antager at mange vil købe biler med 60 kwh batterier for at kunne klare de 250 km, så er dette jo ofte rigeligt stort til hverdagen, hvor de fleste (jeg siger bestemt ikke "alle") vel typisk kører 50-100 km. Dermed behøver man kun lade elbilen højest hver anden dag, hvilket giver en kæmpe batteribuffer, der kan udligne forbruget eller udskyde det til dage med god vind.
Så mangler vi bare intelligent styring, hvor man via en app kan angive at jeg forlanger mindst 60 km i tanken mandag til fredag kl. 6.30 og så en fuld tank til udflugten på lørdag kl. 8.00. Derefter er det op til el-udbyderne at styre min opladning ud fra prognoserne.
Det må kunne lade sig gøre!

Og hvis nu også arbejdspladser og parkeringspladser indgår aktivt i samarbejdet (det burde nok kunne være muligt stadig at klare afregning ud fra et unik id af en art), så kunne meget af ladningen også foregå i dagtimerne - eksempelvis lige nu eksporter vi el (bevares, noget af overskuddet er det kraftvarmeværkerne laver, men alligevel), og i fremtiden med langt mere vindenergi vil der på blæsende dage være et stort overskud i dagtimerne.

Så hvis der oplades om dagen, så kunne der også der være en buffer til stille nætter.

  • 3
  • 1

Kørte folk væsentlig færre kilometer for få år tilbage da benzinpriserne var over 13kr literen?

Næppe, men jo højere prisen er, jo nemmere ville regnestykket for en elbil gå i plus.

Ifølge lederen skulle højere afgifter mm. give færre ICEV kilometer: "lige nu og her handler det at sætte udslippet fra benzin­bilerne i bakgear."

Ikke om regnestykket ICEV kontra BEV

Men personligt tror jeg dog også mest på, at selve anskaffelsesprisen er vigtig. Det er de færreste jeg kender, der laver en TOC på deres bil. De ser på, om de kan låne penge til bilen, hvorimod udgifter til brændstof bare ryger ud af det daglige forbrug.

Det er jo et af problemerne herhjemme, og hvis nogen spinker og sparer, strækker deres budget, for at købe en brugt Tesla, kikker mange folk skævt til dem, helt uvidende om at de får en langt bedre totaløkonomi, og forurener langt mindre, end hvis de havde købt en ny ICEV til 300.000 når de kører 50.000km/år
.

Politikerne har ikke ikke forstået (eller blot ignoreret) at BEV og ICEV købspriserne befinder sig på hver sin side, på hver sin vægtskål, og billigere ICEV giver færre solgte BEV

LA er helt blanke hvad angår miljøet, de vil sidestille hybridbiler med elbiler rent afgiftsmæssigt.
Og senest, her i går, forlød det at de vil have sænket bilafgifterne på benzin samt dieselbiler yderligere, ud over de 3 omgange den allerede er blevet sænket

  • 6
  • 4

Man kunne jo starte med at skærpe miljøkravene for køretøjer, som kører i byerne.
På de korte distancer forurener kulbrintebiler mest , fordi motoren ikke når at blive varm, og el-biler kan udnytte start/stop kørsel ved at bremseenergi opfanges af batteriet. Langt de fleste elbiler har en rækkevidde, som er tilstrækkelig til bykørsel.

På den måde kan man både ret hurtigt opnå reduceret CO2 udledning, samtidig med at der opnås en sundhedsgevinst.

  • 7
  • 1

Hvis det kun skal handle om biler, skal der vel både pisk og gulerod til, på alle delene.

idag betaler man lavere afgifter jo længere bilen kører på literen, det skal betyde mere på de samlede registreringsafgifter, en bil der kører 12 km/l skal ikke bare have lidt højere afgifter end en der kører 22 km/l, det skal være en virkelig forskel som kan mærkes.

grønne afgifter skal hæves med 50% på brændstofbiler, og være på den laveste sats som nu, eller fjernes helt på elbiler, det skal indføres på elbiler igen, men først efter 5-10 år, og her skal det være højere jo større strømforbrug bilen har (målt ligesom brændstof biler idag, bare med kwh forbrug istedet brændstofforbrug)

brændstofbiler skal have en lidt højere afgift, elbiler en lidt lavere afgift, evt 0%.

benzin og dieselprisen skal hæves med 20%, afgfiter på el fra ladestationer skal helt væk..

hvis elbilen kun koster en smule mere end en tilsvarende benzin eller dieselbil, men koster langt mindre i grønne afgifter og elforbrug, vil alle dem der kan nøjes med elbil vælge det istedet.

De store batterier kan dog godt give nogen prisstigninger på kort sigt, hvis der bliver problemer med at levere, så i mine øje kunne plug in hybrider godt være en god overgangs ordning, som kunne få lavere afgifter i en tid. Hvis de kan kører f.eks 80 km på en opladning, kunne de dække 80-90% af det typiske forbrug på EL for de fleste mennesker, og plug in hybrider eller allerede til at betale, hvis de fik en 20-40% afgiftnedsættelse, ville markedet snart ikke indholde andre biler, da ingen ville købe dem..

  • 1
  • 2

brændstofbiler skal have en lidt højere afgift, elbiler en lidt lavere afgift, evt 0%.

Afgift skal ene og alene ligge på miljøbelastning, dvs. brugen, altså i praksis en markant højere afgift på diesel og benzin (og fjernelse af afgiften på el, i takt med vi får mere og mere VE).

En bil der holder i indkørslen forurener ikke så længe den holder der, så det er fuldstændig misforstået at beskatte ejerskab.

Der bør slet ikke være nogen afgifter på ejerskab uagtet vi taler det ene eller det andet, men vi er også nødt til at være realister, al den stund elbiler nu engang også benytter det fælles vejnet.

Så imo bør afgiftsstrukturen være:

  • 0 i ejerafgift
  • Vejafgift for betaling af infrastrukturen XX øre gange en vægtfaktor / km, uagtet vi taler el eller fossil.
  • "Forureningsafgift" som lægges på drivmidlet, beregnet ud fra miljøbelastning.
  • 3
  • 3

@kasper friis hvorfor skal vi straffes når vi ikke har et alternativ?
Elbilen er for mig lige så brugbar som en punkteret cykel til transport. Der findes ikke en model der har plads nok, kan/må trække nok på krogen og er til at komme til for penge og sådan vil det se ud de næste mange mange år.. hvorfor skal jeg straffes når der ikke findes et alternativ til min nuværende ICE bil?

Den med at have 60km opladet om morgen er fint nok hvis bilen KUN er pendlerbil eller man ikke har børn og bor i de 99% af landet hvor offentlig transport er noget fra "der var engang" 30km fra Vejle hvor jeg bor er det et must at der på alle tider af døgnet er til mindst 100km på bilen f.eks til at køre på skadestuen( hurtigere end at vente på en ambulance, er testet) børn der skal hentes da bussen ikke køre/der er blevet mørkt osv.. Når du begynder at koble rækkevide begrænsninger på en bil så fjerner du en stor fordel ved bilen.. friheden til at køre når og du står tilbage med det der i gamle dage hed busser... (de køre heller ikke mere her ude)

  • 7
  • 6

Den med at have 60km opladet om morgen er fint nok hvis bilen KUN er pendlerbil eller man ikke har børn og bor i de 99% af landet hvor offentlig transport er noget fra "der var engang" 30km fra Vejle hvor jeg bor er det et must at der på alle tider af døgnet er til mindst 100km på bilen f.eks til at køre på


Opladning: 7 timer på arbejdet og 8 timer hjemme.

Med 1 fase 16A og 230v kan der uden problemer oplades over 300km /døgn.

Hvad var din opgave ellers ?
Plads og krog - Se på en Nissan eNV200

Javist du kan så "kun" flytte dig 200-250 km pr opladning.
Med hvis der, som nogle foreslår, kommer ladestander ved alle offentlig P-Pladser er dine udfordringer i dagligdagen løst.

Den lange ferie tur, er vel så det eneste ankepunkt der er tilbage?

  • 5
  • 4

Jesper: hvorfor kan du ikke kører 100km til skadestuen i en plug in hybrid, ja der er kun til 60 km på batteriet, men du er vel ikke så nærig at hvis din søn eller datter brækker benet nægter og kører mere end den kan nå på batteri, fordi benzinen nu er steget til 15 kr literen??

En plug in hybrid der kan kører f.eks 60, 80 eller 100 km på batteriet alene, vil være rigeligt for langt de fleste danskere i deres dagligdag, og skal man nedbringe co2 udslippet så gælder det om at ramme noget der virker for de fleste.. for mig og konen ville en plug in hybrid med 40km på batteriet være rigeligt, da vi bor tæt på københavn, og har tæt til arbejde, men vi har 2 almindelige benzinbiler. og det er pga. prisen..

Hvis vi skal prøve og lave en afgiftsomlægning så vi køber langt flere miljøvenlige biler, så kommer det til at koste noget.

Men mine forslag er da ikke helt dårlige for dig som kører rigtig meget, hvis du kunne få en batteribil(med træk) til en billigere penge end idag, med lavere grønne afgifter, og ingen elafgifter, ville prisen for anskaffelse nok være højere end din nuværende, men din løbende udgifter på strøm til ladning, ville være markant lavere end du nu bruger på brændstof. så måske det tjener sig ind igen i det lange løb...

  • 5
  • 3

Haloooo, jorden kalder.
Fra 340K for en bil, der i øvrigt er tudegrim, er altså ikke lige alle beskåret.
Så tilbage til, der mangler i den grad en Folkevogn.


GRINER

Men tænk over hvad der var af elbiler for kun 6 år siden?
En kæmpestor og dyr Tesla S
2 stk ynkelige 'familie biler' - Leaf og Zoe med ret begrændet rækkevidde.
Samt et par patetiske 'rulleskøjter'

I dag er det faktisk en pænt stor håndfuld funktionelle og brugbare biler at vælge mellem, biler der uden problemer kan erstatte alle 'nummer to biler' i husstanden.
Og ret manges nummer 1 biler også.

Overvej et øjeblik hvordan udbudet er om 12 år i 2030?

Regeringens 2030 ambition er en omgang gratis 'grønvask i fossil-os' for resten af verden er på plads længe før.

  • 5
  • 3

hvorfor skal jeg straffes når der ikke findes et alternativ til min nuværende ICE bil?


Hvis det ikke er hensigtsmæssigt for samfundet, at du kører i din ICE-bil, skal du da forvente at blive straffet for at køre i den. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor det skulle være så kontroversielt.

Regner du med, at vi bare kan blive ved med at forurene med vores benzin-og dieselbiler, fordi det ville være uretfærdigt, at vi blev straffet for at køre i dem?

  • 12
  • 5

En stor gang vrøvl. Den enste måde at få omlagt vores transport til vedvarende energi på, er at folk kan få den samme frihed, bare uden at belaste miljøet. Glem alt om at tvinge befolkningen over i ufleksible dyre og langsomme løsninger som tog, letbaner og andet gammeldags bras. Det kommer ikke til at ske! Hvem ville i dag, foreslå en løsning med noget der skal køre mellem to jernstænger, som ikke kan overhale og hvor signalsystemet koster sindsyge 25 milliarder. Investeringerne er spildt, de bliver overhalet at autonome biler, busser og lastbiler, drevet af el. Og de fleste vil ha den frihed at blive samlet op/køre selv og transportere sig direkte til målet. Jeres holdning er gammeldags og direkte anti-innovative!

  • 6
  • 5

I dag er det faktisk en pænt stor håndfuld funktionelle og brugbare biler at vælge mellem, biler der uden problemer kan erstatte alle 'nummer to biler' i husstanden.

Og det er så en sandhed med ret kraftige modifikationer.

Zoe er nok noget nær det billigste man kan købe, og til priser der starter ved 250KKr ved jeg ikke rigtig om man lige kan sige den erstatter hverken bil nr 2 eller 1 - og så kan man ikke engang have træk på den.

Overvej et øjeblik hvordan udbudet er om 12 år i 2030?

Jamen jeg glæder mig da umådeligt meget til det udbud der vil være i 2030, hvor jeg ikke er i tvivl om at der vil være nok at vælge imellem - men nu skriver vi altså 2018, og derfor er vi også nødt til at forholde os til den virkelighed der er lige nu.

  • 4
  • 4

Her til aften var der et indslag om kommunernes manglende 'overgang' til el-biler.
Årsager:
For høje priser ift. 'fossilbilen'.
For ringe rækkevidde ift. 'fossilbilen'.

Hvordan mon politikerne vil få os andre til at ændre vaner på det grundlag?

Min egen kommune har dog både elektriske lastbiler, renovationbiler og småbiler til vedligeholdesopgaver.
Det hjælper, at kommunen kun har et areal på 8,7 km². ;-)

  • 3
  • 1

Vi er som aber på speed! Gigant-vindmølleparker, selvkørende biler til alle, broer, tunneler og motorveje på kryds og tværs, stadigt større marinaer i hveranden kystby med lækre lystbåde til her og fru Fremtid. Storcentre, badelande, golfbaner, højhuse, svinefabrikker, containerhavne, sommerhuse i multimillionklassen, endnu flere biler, vejudbygning, lufthavnsudbygning, parkeringsarealudvidelser osv. osv. ad nauseam. Vækst, vækst, vækst skriger kapitalen, og den menige borger gør sit bedste for at udvide sit forbrug og sin grådighed, dog overgået af overklassens svimlende honorarer for stadigt mere lukrative slyngelstreger, belønnet med helikopter- og privat-jet til mafiøse high-class ski-resorts i Kaukasus, Berlusconi-øer i Middelhavet, Ferrari-biler til døtrene og ufattelig dumhed under drømmesøvnen, mens masserne manipuleres til mega-sportsbegivenheder, pop-events, kongelige vinkefester og udbygning af carporten, bagedyst mellem ørerne, fladskærme til babyer, Copenhagen marathon for kontormænd og varm luft fra Christiansborg. Og de unge af i dag? De prøver at leve op til det.

  • 6
  • 2

'Vi skal have mange flere elbiler' hører man ofte. Nej, vi skal have langt færre privatbiler, flere delebiler og delebusser, og disse skal så være elektriske

Synes man glemmer samkørsel lidt i debatten. Fruen har oftest 4 passagerer med om morgenen mod arbejdet, da hun der kører på faste tider. Med ca 20km/l (diesel) og 5 personer i bilen skal der en godt fuld bus til konkurrere på udledningen

Jeg kører selv en del på tværs af landet og har der ofte passager med via GoMore. Senest lørdag aften/nat hvor vi var 5 i bilen fra København til Odense, 2 videre til Randers og jeg så kørte sole det sidste stykke.

Delebiler/busser har kun en chance i tættere befolkede områder, for de løser ikke last-mile problematikken før de er selvkørende og kan hente på addressen. Vi har godt 3km til nærmeste offentlige transport og en af knægtens klassekammerater har ~10 km til samme.

Blev man belønnet mere for samkørsel i private biler ville det sikkert kunne flytte noget. Idag ligger "tilskuddet" kun i at alle i køretøjet oppebærer deres personlige befordringsfradrag.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten