Leder: Spritnye IC4 kører direkte mod regional førtidspension

Meget tyder på, at de forkætrede IC4-tog aldrig kommer til at forbinde landsdelene, som det oprindelig var tænkt. Som Ingeniøren kan dokumentere i dag, er der så mange tekniske udfordringer med de leverede togsæt fra Ansaldobreda, at der er betydelig risiko for, at togene næppe er driftssikre nok til, at den intensive køreplan mellem Jylland og Sjælland kan overholdes. I stedet bør de 83 togsæt komme til at friste en permanent tilværelse som lokal- og regionaltog.

Det vil i stedet være veteranen IC3, der også i fremtiden skal betjene passagerer, som vil rejse offentligt fra Frederikshavn til Kastrup. Ifølge fagfolk kan vi køre med denne togtype i endnu et tiår, førend den er ganske utidssvarende.

Situationen kræver både planlægning og politiske initiativer med elektrificering nu, hvis ikke den almindelige togpassager i årene fremover skal komme til at betale en urimelig høj pris for DSB's mareridt af et eventyr med Ansaldobreda.

Officielt er disse tanker ikke noget, der tales højt om hos DSB eller i Transportministeriet. Her hæfter man sig for det første ved, at den italienske leverandør overholder en aftale om at levere togsæt i forpligtet tempo; i øjeblikket er ca. 43 togsæt inden for landets grænser, og de resterende 40 arriverer formentlig som planlagt inden for et år.

For det andet er det vurderingen, at det går bedre med lokalt at gøre togene køreklar, selv om italienerne løbende presses for at levere i en mere fuldkommen kvalitet.

Men til trods for 'at det går den rigtige vej' med at udbedre mangler i Danmark, så kommer der til at gå lang tid, førend togene er driftssikre nok som enkle togsæt, og sandsynligvis aldrig bliver det i konfiguration med tre eller flere sammenkoblede togsæt.

Det er omkring dette sidste forhold, at aktørerne tier. Det er sigende, at IC4 i øjeblikket skal køre landsdækkende med 105 ugentlige afgange, men i praksis kun behersker skinnerne i en brøkdel heraf.

Sidste sommer forklarede transportminister Hans Christian Schmidt (V) til Ingeniøren, at han forventer at sende de første IC4-tog på pension på regionalbanerne omkring 2020 som erstatning for de IC3-tog, der planmæssigt skal afslutte livet som sjællandske regionaltog. En principbesluttet elektrificering af hovedbanenettet vil da være så fremskreden, at eldrevne intercity-tog kan indsættes på centrale strækninger i stedet.

Men ministerens scenario er næppe holdbart: I takt med at IC4 sættes direkte på førtidspension på provinsbanerne, bliver der ingen efterløn til nationens arbejdshest, IC3. Beslutninger skal derfor fremrykkes:

  • Påbegynd konkrete forhandlinger om elektrificering nu.

  • Fastlæg tekniske krav til eldrevne intercity-tog.

  • Kræv i udbuddet, at der købes hyldevarer.

  • Forbered sømløs forbindelse til europæisk højhastighedsnet.

Den økonomiske krise har givet medvind til DSB, der nyder en relativ passagerfremgang, selv om den kollektive betjening landet rundt lider i stadigt større omfang. En solid intercity-drift er afgørende for et troværdigt alternativ til bilrejsen. Efter oprydning på chefgangene i DSB, ligger netop denne opgave i toppen af bunken hos ministeren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bedste ved Ingeniøren er at man ikke er bange for at sætte tal på, nævne den kemiske formel osv.

Men det glippede vist lige i lederen ovenfor:

"Det er sigende, at IC4 i øjeblikket skal køre landsdækkende med 105 ugentlige afgange, men i praksis kun behersker skinnerne i en brøkdel heraf."

Hvor mange af de 105 ugentlige afgange bliver pt. betjent med IC4?

  • 0
  • 0

-IC3 ti år endnu (med relevante opgraderinger selvfølgelig) -Derefter direkte overgang til elektriske tog (gerne en intercity´ficeret udgave af IR4).

Det ville få mig til at være en trofast kunde hos DSB til mindst 2030.

  • 0
  • 0

Mon ikke kravene til pålidelig drift og sammenkoblingsevne er mindst ligeså store i den hårdt belastede sjællandske regionaltrafik? Hvis der hver morgen mellem 7 og 9 skal fjernes et antal IC/4 -tog med blokerede bremser fra Nørreport kan det nemt blive temmelig træls...

  • 0
  • 0

Esbjerg er landets 5. største by og der skal kun trækkes ledninger et halvt hundrede km.

Ydermere er strækningen allerede forberedt til elektrificering, så det burde være en infrastrukturmæssig prioritet for at frigive IC3 materiel til de øvrige strækninger, og mulighed for at begynde at indsætte hyldevarer tog på den hovedstrækning (og mod Sønderborg/Tyskland selvfølgelig)

  • 0
  • 0

Hvis IC4 skulle køre på min pendler strækning, så vill jeg købe mig en bil. Heldigvis varetager Arriva i dag strækningen Århus - Herning. Men det er jo ikke sikkert at de bliver ved med det.

Arriva har et fint lille tog som de kalder Lint, ved ikke hvor det kommer fra, men i de 3-4 år jeg har kørt med det har jeg kun oplevet 3 aflyste tog, her af var et på grund af en bombe trussel i Århus. Og ved i hvad, der kommer et nyt om en halv time... Ro på.

OFF topic: De gamle DSB RE tog som har tjent DSB godt og som de lejede ud til Arriva i starten, var også meget drift stabile, om end noget støjende. Med dem har jeg kun oplevet 2 nedbrud, en vinter mogen hvor det frøs hårdt, både uden for og inde i toget. Konduktøren samlede os alle i den samme ende af en kupe. Under turen kom der varme på. En varm dag sidste sommer kom et tog prustende ind på stationen. Det lød sygt og der var meget varmt inde i toget. Efter Svejbæk station, opgav toget turen og stoppede, lige midt i solen... og på kanten af mobildækning. efter 15-20 min fik lokoføreren atter gang i toget og på næste station blev i alle sat af. 20 minutter senere dukkede det næste tog op....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten