Leder: Skrot afgifterne på teknologien til førerløse biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Skrot afgifterne på teknologien til førerløse biler

Op til 30 år går der, før selvkørende biler vil dominere gadebilledet, fremgik det i sidste uge i Ingeniøren. Men mon ikke afgiftsfritagelse for udvalgte nøgleteknologier får os til at slippe rattet noget tidligere? Politikerne har før accelereret indførelse af innovativ teknologi ved at støtte udbredelsen af airbags, ABS-bremser og ESC-systemer. Det er sket ved eksempelvis at reducere registreringsafgiften, indtil udstyret blev udbredt i det meste af bilparken.

Statens indirekte investeringer sparede liv og lemmer, sorg og hospitalsindlæggelser ved at skabe et marked, der gjorde det attraktivt for købere af også billige biler at medbestille moderne sikkerhedsudstyr, når den gamle øse skulle udskiftes. Til at begynde med var de 180 procent afgiftsbelagte airbags og anti-­udskridningssystemer luksustil­behør i de dyreste biler, senere som følge af afgiftsfritagelsen økonomisk overkommelige i mellemklassen, og i dag er de en selvfølgelighed i selv mikrobiler.

Morgendagens teknologier, som af sig selv holder afstand til forankørende også ved høj fart i en kombination af laser, sensorteknologi og radiokommunikation, kan øge sikkerheden yderligere og dermed udfordre ulykkesstatistikken, der giver førerfejl skylden i ni ud af ti tilfælde. Men den avancerede teknologi, der endnu kun høres som dæmpet fremtidsmusik i det fjerne, har mindst to andre fordele, der gør det værd at se på, om staten kan stimulere en hurtigere teknologiudvikling og efterfølgende indfasning.

Intelligente automobiler vil disciplinere trafik og samfærdsel ved at undertrykke utålmodig stop-and-go-kørsel og gøre det sværere at køre uansvarligt. Derved vil indkasseres en betydelig klimagevinst, hvis vi forudsætter, at hybrid- og elbiler om en snes år stadig kører delvis carbon-baseret. Afstandssystemer vil give en tættere, men stadig sikker kørsel, der vil gøre det muligt at køre med fire gange så mange biler på motorvejene. Det er rigtig godt nyt til det trængselshelvede, som pendlertrafikken bander ad morgen og aften.

Perspektivet er derfor, at de kommende intelligente automobil-systemer bør ændre vores debat. For hvad betyder de for fremtidige investeringer i udvidelser i motorvejsnettet? Hvordan ændrer det diskussionen om trængselsafgifter eller en genfødt betalingsring? Der er grund til allerede nu at tjekke parametre og skifte variable ud i den ligning, der giver os billedet af morgendagens trafik. Eller måske skal vi regne baglæns: Hvis bilerne kører selv, hvor mange milliarder kroner kan vi så spare på nye motorveje (og hospitaler), og hvor meget skal vi lempe verdens dyreste bil­afgift for at få dem til det om ti år?

Selv om vi typisk hælder til EU for at skabe fælles rammer, udmærker det danske afgiftsystem på bilområdet sig markant fra alle andre. Derfor giver det mening at justere selv. Gør vi ikke det, vil Danmark blive et af de sidste lande i Europa, der får selvkørende biler og dermed er længst væk fra at høste gevinsterne. Selv om den enkelte teknologi måske er udtryk for en trinvis forbedring, udgør de samlet et kvantespring eller en såkaldt game changer for biltrafikken. Det vil ikke være i vores egen interesse at ignorere muligheden for at være i takt med de andre.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi fritager biler helt for afgift.

Så får vi både hurtigere udbredt nyt sikkerhedsudstyr, mange får råd til at beholde den gamle bil og få en elbil som bil nr. 2, og vi sparer udgiften til DJØF'er der skal lovgive og kontrollere om kun det rigtige udstyr fritages for afgift.

Og så betyder det også, at vi som borgere mere frit kan vælge om vi vil bruge vores penge på en personbil nødvendig til arbejdspendling, en afgiftsfri lystbåd, eller en afgiftsfri minkkåbe til konen. Den frihed tror jeg godt at vi kan håndtere!

  • 4
  • 2

Har man spurgt hvor mange der ønsker sig en førerløs bil, eller antager man at alle gerne vil have en ?

Hvis min bils kørsel blev statskontrolleret, så ville jeg være ligeglad med hvordan den kørte, hvor mange heste den havde, hvordan den så ud etc.

Mit liv ville være en lille smule fattigere uden biler at gå op i.

  • 3
  • 4

Der er gået lidt selvsving i meldingerne omkring selvkørende biler. Det minder meget om tiden for 50 år siden hvor vi alle blev lovet flyvende biler.
Hvad er der sket siden? Ikke en brik.

Bent.

  • 3
  • 5

Re: " at tjekke parametre og skifte variable ud i den ligning, der giver os billedet af morgendagens trafik. Eller måske skal vi regne baglæns: "
- Rigtigt set.
-1/4 behov for nye motorveje eller 4 gange så meget plads i morgentrafik - det betyder noget.
- Med øget samkørsel " i de delvist selvkørende biler" - vil det "variable antal passager i bilen" ( idag på ca 1,2 -1,3 ) kunne øges op mod kørekortes max. ( 8 foruden førerens plads ) - det betyder noget.
- Med helt selvkørende enheder kan udgifterne til chauffør og transport reducere virksomhedernes omkostninger - det betyder noget.
- Med færre uheld ( og mindre luftforurening fra EL-køretøjer ) vil økonomien vedr. sygdoms, forsikrings og hospitalsforhold ændres - det betyder noget.
- "Airbag modellen" bør genbruges - måske en "ing.dk" blog kunne komme med et visions oplæg - det kan betyde meget for vores samfundsudvikling at ingeniører tænker fordomsfrit vedr. ""de nye tekniske" muligheder.

  • 3
  • 0

Walther, mener du at din opbremningsregulering er statsstyret, som den er i din bil nu? Det kan selvfølgelig være du har slået ABS, ESC, osv. fra ...

  • 2
  • 0

Opbremsningsregulering er en fin idé, og selvfølgelig skal det være afgiftsfritaget.

Jeg overvejer bare om målet, som åbenbart er førerløse biler, er der vi alle vil hen ?

Jeg vil helst ikke.

  • 2
  • 4

Jeg overvejer bare om målet, som åbenbart er førerløse biler, er der vi alle vil hen ?

Jeg vil helst ikke.

At gå glip af en voldsomreduktion i antal trafikdræbte og 4-8 dobling af kapaciteten på primærevejene er nok for høj en pris for de fleste for at "undgå" føreløse biler.

Der er jo også det, at en del vil nyde ikke selv at skulle køre. Jeg ved da, at f.eks. min kone vil elske bare at lade sig transportere.

Så jeg tror roligt at du kan regne med, at føreløse biler er der hvor den store majoritet vil hen.

  • 5
  • 0

Biltyvene fra Östeuropa får det også lettere. Med et par gode Cracker kan softwareprogrammerne manipuleres og bilerne kan køre selv til Ukraine, Polen osv.

  • 1
  • 1

......Når vejene ikke er beregnet til trafikken og man holder bomstille i 30 km lange køer, som jeg gjorde forleden dag hvor jeg skulle gennem Elbtunnellerne.

Kommende sydfra nærmede vi os tunellerne med en hast hvor en halvfemsårig med sin rollator ville spurte fra os og først 30 km senere ved Kaltenkirchen slap vi fri af køen, for at ramle ind i den næste kø hvor man bare havde lukket en tresporet motorvej uden forvarsel.

Eller hverdagen her fra Allerød hvor bilerne heller ikke kan komme frem, på grund af at hovedstaden tror at den er en landsby hvor alt kan klares på cykel.

Men ja hjem fra fester og julefrokoster, fint nok, men de gange det skulle være nødvendigt, ville en taxatur nok være en mindre udgift :)

  • 1
  • 1

Du kunne formodentligt bruge tiden på kontorarbejde i stedet for at glo på bagenden af bilen foran. Du skal ikke længere banke frustreret i rattet, fordi du venter på at komme hjem og få udfyldt din selvangivelse. Du kan indtage morgenmad eller frokost i bilen, hvis du er sådan indrettet, eller få den hårdt tiltrængte lur.

Der er mange ting der kan håndteres i bilen, hvis man ikke lige havde travlt med at holde øje med trafikken.

Får man 30 minutter ekstra hver dag på den måde, bliver det jo omkring 0.5*330 = 165 timer om året, der kan overlappes med din transport.

  • 3
  • 1

Mit liv ville være en lille smule fattigere uden biler at gå op i.

Vent til du bliver lidt ældre, så vil du opfatte bilen, som det den er et transportværktøj.
Din lyst til at køre ræs, kan du så opnå, ved at melde dig ind i en dertil beregnet klub med lukket bane. Til gengæld så slipper vi andre for "Brian-typer", der slår sig selv og andre ihjel ved hovedløs kørsel.
Den tid der i dag bruges på transport til og fra arbejde, kan fremover omsættes til effektiv arbejdstid. Hvilket igen betyder at man får mere fritid, og mere tid sammen med sine små børn i den tid de er vågne.
At det så også vil spare en masse dræbte, invaliderede og tilskadekommende er det største plus.

  • 1
  • 0

Kommende sydfra nærmede vi os tunellerne med en hast hvor en halvfemsårig med sin rollator ville spurte fra os og først 30 km senere ved Kaltenkirchen slap vi fri af køen, for at ramle ind i den næste kø hvor man bare havde lukket en tresporet motorvej uden forvarsel.

Her ville du have stor fordel af autonome biler. For det første bliver de ikke nervøse og nedsætte farten unødvendigt, det betyder at gennemsnitsfarten bliver væsentligt højere. Desuden kæmper disse biler ikke om at komme først i sammenfletninger, det foregår automatisk, ikke noget med at en pludselig bremser op. De to tilfælde hvor der er en, der nedsætter farten unødigt, og en der stopper uden grund, er det, der skaber de fleste køer, og harmonikasammenstød. Pladsbehovet med autonome biler bliver meget mindre, og trafikafviklingen dermed meget hurtigere. Den kø, du oplevede, ville måske slet ikke opstå med autonome biler, og skulle den endelig opstå, så er det da meget mere behagelig at side og lave sig en kop kaffe, læse en bog eller snakke med familien, i stedet for at side og blive hvidglødende af raseri, som det fremgår, du var. Hvilket nok er noget, vi alle har prøvet.
Selv den lukkede motorvej ville den autonome bil undgå, den vil vide det i samme øjeblik den blev lukket, og finde en anden vej.

  • 1
  • 0

Med helt selvkørende enheder kan udgifterne til chauffør og transport reducere virksomhedernes omkostninger - det betyder noget.

Det vil også betyde rigtig meget i den kollektive trafik, idet højere frekvens kan skabes med mindre køretøjer, uden det koster ekstra chauffør løn. Et meget elegant sted at starte vil være at anlægge BRT løsninger a la + WAY i København. I de faste baner vil førerløse enheder netop kunne implementeres med en større grad af sikkerhed, da de vil køre i faste aflukkede baner det meste af vejen og i blandet trafik - men også i faste baner ved blandet trafik.

Det er bl.a. nogle af disse forhold, som tages op på konferencen "Future Truck and Public Transport in an Energy Perspective"
https://ida.dk/event/308414

  • 0
  • 1

Du vil altså hellere have tab af den personlige frihed ved at blive slået ihjel af en, der "elsker" sin bil.

Hvis man tror trafikken bliver sikrere med statsstyrede biler, så gætter jeg på at man ikke har arbejdet ret meget med machine vision, billedbehandling eller beslutningsstøtte systemer.

Hvis det er egoisme at man ikke ønsker at få en rute udstukket af staten og først for lov at køre hjemmefra når staten synes der er plads på vejene, så er det vel det jeg er.

  • 1
  • 2

Hvor er det lige staten kommer ind i billedet? Det har du nævnt flere gange. Bilen er autonom. Den skal finde ud af det lokale miljø og ruten til destinationen og ikke andet.

Noget der var statsstyret ville være en ren katastrofe, hvis det gik ned.

  • 1
  • 0

Hvis man tror trafikken bliver sikrere med statsstyrede biler, så gætter jeg på at man ikke har arbejdet ret meget med machine vision, billedbehandling eller beslutningsstøtte systemer

Mon ikke alle de store bilproducenter, der er ved at udvikle teknologien, og som er meget sikre på at den kan fungere har arbejdet en del med både machine vision, billedbehandling eller beslutningsstøtte systemer!

Hvis det er egoisme at man ikke ønsker at få en rute udstukket af staten og først for lov at køre hjemmefra når staten synes der er plads på vejene, så er det vel det jeg er.

Bare rolig, jeg tror nok du skal få indflydelse på ruten, så du ikke behøver altid at vælge den hurtigste.

Har du iøvrigt bemærket at staten allerede har udstukket en del regler for din kørsel og dermed begrænset dig. På nogle veje må du kun køre i en retning, du skal altid køre i vejens højre side og køre over for rødt lys må du heller ikke for staten!

  • 2
  • 0

Bilen er autonom. Den skal finde ud af det lokale miljø og ruten til destinationen og ikke andet.

Hvis bilerne bliver autonome og kun interagerer med lokal miljøet, vil jeg synes det var en rigtig god idé.

Og hvis man tror det bliver sådan, kan man jo lige checke sine lommer og lede efter sin egen personlige digitale signatur som man identificerer sig selv med.

Det er helt givet at der kommer en central statsstyret server der optimerer ruter mht. congestion, vejbaner, udrykningskøretøjer, vejarbejder og tåbelige maratonløb.

  • 1
  • 1

Og hvis man tror det bliver sådan, kan man jo lige checke sine lommer og lede efter sin egen personlige digitale signatur som man identificerer sig selv med.

Det er et andet problem, og staten vil sikkert gerne have at alle starter deres selvkørende bil med NemID, så borgeren kan nemmere overvåges. Jeg er ikke sikker på, at bilfabrikanterne hopper med på den. Der er andre og billigere måder at overvåge borgeren på.

Det er helt givet at der kommer en central statsstyret server der optimerer ruter mht. congestion, vejbaner, udrykningskøretøjer, vejarbejder og tåbelige maratonløb.

Det du er bange for, er at der sidder en serverkomponent og styrer, hvor bilen kører hen. Evt. sidder der en statsansat og kan styre bilen. Den slags ville være et kæmpe sikkerhedsproblem, og det ville være umuligt at sælge selvkørende biler på det præmis.

Det er noget andet at sende adviseringer ud om, hvor der er trafikproblemer, hvor bilen eller føreren, som nu, selv afgør køreruten. Den slags gør private firmaer pt. bedre end staten, f.eks. Tomtom og Google Maps.

  • 1
  • 0

...og financiér en total afskaffelse af bilafgiften, så vi kommer på europæisk niveau. Alene ved den deraf afledte nyanskaffelse vil vi lave et tigerspring ift nærmiljø, sikkerhed, CO2 udledning, fossil-forbrug. Foruden at danskerne vil få bedre biler med mere plads og komfort.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten