Citat: "De offentligt ejede biler kan naturligvis ikke alene sikre, at EU-grænseværdien for NOx bliver overholdt. Der skal skrappere tiltag til, f.eks. en generel stramning af miljøzonen. Men det friholder ikke flertallet på rådhuset for ansvar."
Det hjælper jo ikke. Danmark har verdens dyreste biler, alligevel har vi forurening, bilkøer og så videre. I København er der faktisk et glimrende udbud af offentlig transport - lige lidt hjælper det.
Inde i bilerne sidder de 80% af alle danskere som dagligt bruger bil. Ud over det finder vi håndværkere som kører omkring med 80 kilo værktøj, varebiler som skal levere varer ud og hjemmehjælpere som skal besøge 17 mennesker på en arbejdsdag. Alle sammen mennesker som bare ikke har fysiske muligheder for at bruge offentlig transport i stedet for.
Bilen er kommet for at blive, og det seneste halve års tid har ikke en eneste privatperson syntes miljøet er så vigtigt de selv vil betale for en elbil. Men gladeligt hyle op om andre skal betale.
Men der er håb: Bilerne bliver mere og mere miljøvenlige, selvkørende biler er lige om hjørnet.
Og hvad bruger vi så tiden og pengene på? Jo, vi bruger penge på letbaner og forældede kollektive transportløsninger som folk ikke vil have, med mindre andre betaler. Hvor mange ville egentligt køre med bus, hvis de skulle betale det som busdriften rent faktisk koster? Uden tilskud fra det offentlige.
Drop det ideologiske korstog mod bilen. Det er håbløst. Drop tanken om afgifter hjælper, det er Danmark kerneeksemplet på de ikke gør. Sats på forskning. Brug pengene fra håbløse letbaneprojekter på bedre vilkår for miljørigtige biler. Byg parkeringskældre under Københavns over 100 pladser, så folk ikke skal sive rundt i de små gader og forurene når de leder efter parkeringspladser. Byg havnetunnelen så trafikken ledes udenom centrum. Gør gerne Middelalderbyen bilfri, men overvej kraftigt hvordan varer så skal komme frem til butikkerne.