Leder: Rejsekortet må slå klippekortet ihjel nu – eller dø selv
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Rejsekortet må slå klippekortet ihjel nu – eller dø selv

Det må nu være knald eller fald for rejsekortet. Får vi i februar alle gode gange tre endnu en levetidsforlængelse for papklippekortet, må konklusionen lyde, at dets moderne afløser reelt er udklasseret. Udfasningen af den simple tidsstempel- og sakseteknologi skulle være gennemført allerede for halvandet år siden, men er blevet udsat to gange grundet indkøringsvanskeligheder for rejsekortet.

Romantikere kan håbe på endnu en udsættelse. Men med nutidens teknologiske muligheder er det svært at retfærdiggøre en fortsat eksistens af de farvede kort med magnetstribe: de kort, som så mange borgere har levet med i inderlommen og skoletasken, siden busser og privatbaner i Københavns, Frederiksborgs og Roskildes amter i 1975 indførte zonetakstkonceptet. Og som senere kom til også at omfatte den statslige togdrift og inspirere til lignende løsninger rundt om i landet. Hvis klippekortet atter overlever, fjerner det endegyldigt rejsekortets legitimitet som arvtager. Det vil være en falliterklæring i forhold til de mange bestræbelser, der fortsat er i gang med at forbedre systemet.

Dette medie arbejder med den grundlæggende præmis, at ny teknologi kan og skal gøre verden bedre i morgen, end den er i dag. Men det, vi bevidner med rejse­kortets grundlag, er digitalisering af en underlæggende struktur, der ikke har den rejsende i centrum, men derimod de enkelte trafikselskaber, som nøjeregnende ønsker at sikre deres andel af billetindtægterne. Således erstatter et millimeterpræcist, men svært forståeligt afregningsgrundlag den tidligere løsning, der var bygget på en kombination af afstands- og enhedstakster med tidsbegrænsning. En model, man i sin tid nåede frem til ved at studere andre europæiske lande, og som dengang var med til at skabe en ny sammenhæng i den kollek­tive trafik, der både voksede og blev positivt evalueret i kommissions­undersøgelser.

Med Rejsekortet derimod dresserer man brugerne til at indfri trafikselskabernes særinteresser. Passagererne skal trænes til at checke ind, checke videre og checke ud under rejsen, mens indehaverne af det klassiske klippekort kan nyde rejsen og lade tankerne fare, når først destinationen er bestemt. Tillader rejse­kortisterne sig den luksus, vanker der bøder, hvorfor de i dag ofte ses ventende ved busstoppestederne efter endt rejse – blot for at få checket ud hos næstkommende bus. Andre må haste ud på togperronen for at checke ind i en ny zone, når deres periodekort krydser zonegrænsen. Bare for at nævne et par steder, hvor klippekortet fortsat er overlegent set fra passagerens synspunkt.

Det må derfor være forventningen, at rejsekort-teknologien fortsat vrides hårdt for at blive et alternativ til fortidens billetsystem. Ironisk nok lever klippekort og billetter videre som virtuelle skabninger i app-stores til brug i hovedstaden, hos Sydtrafik, Fynbus og Nordjyllands Trafikselskab. Løsninger, som brugerne opsøger, fordi de dækker et behov og sætter dem i centrum. Men som der ikke tales for højt om hos selskaberne, som ikke vil forpligtes på fortsat at tilbyde dem.

Efter 9. februar bliver det endeligt tydeligt, om rejsekortet er en vinder eller bør lægges i graven, hvor smerteligt det end må være. Mobiltelefonerne tripper i kulissen for at komme til i stedet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rigtigt - og godt at fremtiden kom med.

" Ironisk nok lever klippekort og billetter videre som virtuelle skabninger i app-stores "

Et spørgsmål kunne være - Vil det ikke være smart at love at app´s vil kunne bruges de næste 10 år - så ved kunderne at de har en sikkerhed i deres mobil.

  • 2
  • 0

...Som jeg er blevet opfordret til at bringe her:

"Hej Arne,

Jeg har med interesse læst din Leder i denne uges Ingeniøren og må tilstå at være skuffet over din beskrivelse af brugeroplevelsen med Rejsekortet - som jeg finder unuanceret og ensidig.

Lad mig give et par eksempler:

1) "Passagererne skal trænes til at checke ind, checke videre og checke ud under rejsen, mens indehaverne af det klassiske klippekort kan nyde rejsen og lade tankerne fare, når først destinationen er bestemt."
--> Præmissen i ovenstående er, at rejsen først starter, når man har checket ind eller stemplet sit klippekort. Og det gør den rigtignok også, hvis man rejser med et Rejsekort. Men med et klippekort skal man på forhånd, hjemme fra, vide, hvor man skal hen, hvor mange zoner der er til denne destination, og om man evt. behøver ekstra zoner baseret på, hvilken rute bus eller tog bringer én igennem. Dette kompliceres i visse tilfælde af, at der ikke er det samme antal zoner ud og hjem. Dette er man helt ude over med et Rejsekort.

2) Med et Rejsekort har man alle typer af klippekort med sig.
Man kan naturligvis købe og have alle typer af klippekort i lommen - hvorved man altid får den optimale pris, uanset hvor mange zoner man skal rejse - men det har de færreste. Derfor bruger man med klippekort ofte for mange zoner (f.eks. hvis man skal rejse fire zoner, men kun har to- og tre-zoners klippekort) eller betaler for dyrt per zone (f.eks. to klip på et tre-zonerskort for at rejse seks zoner). Dette undgår man med Rejsekortet. Derudover er Rejsekortet - i hvert fald indtil videre - 20% billigere end prisen med det "rigtige" klippekort om aftenen og i weekender (i Hovedstaden).

Jeg er klar over, at Lederen har et bredere fokus end blot brugeroplevelsen, og at der retteligt er kritikpunkter af Rejsekort-udviklingen og -infrastrukturen. Men den negative beskrivelse af brugeroplevelsen bruges ikke desto mindre som løftestang i Lederen, og dette finder jeg ærgerligt - fordi der er flere nuancer i beskrivelsen af brugen af Rejsekortet.

Generelt har der været en tendens til, at medier har fokuseret på de negative aspekter af brugen af Rejsekortet - præcis som det gøres i denne Leder - mens de positive sider ikke har fået meget dækning. Resultatet af dette er, at en del mennesker - overraskende nok også dem, som aldrig selv har brugt Rejsekortet - ved, "hvor dårligt det fungerer", og "hvor besværligt det er".

Derfor synes jeg, at medier - og specielt det vigtigste teknologimedie, Ingeniøren - har et ansvar for at nuancere beskrivelsen af Rejsekortet, i hvert fald så kortet og systemet får kredit for, hvad de gør godt. Dette har jeg, som du kan se nedenfor, prøvet at få TV2 i tale om, men uden held - så nu prøver jeg her hos dig i stedet.

God dag og weekend,
Jakob"

  • 8
  • 32

Jeg har med interesse læst din Leder i denne uges Ingeniøren og må tilstå at være skuffet over din beskrivelse af brugeroplevelsen med Rejsekortet

Jeg er helt enig. Medier, desværre også ingeniøren, har det med at fokusere på 'the loud minority'. Langt de fleste brugere af rejsekortet er fint tilfredse. Selvf. har det visse ulemper, som at man skal huske tjek-ud, men der er efterhånden langt imellem de egentlige kritikere. De eneste, jeg har mødt, har aldrig selv haft et rejsekort men bare hørt på brokket blandt medierne. Dem jeg kender, som har prøvet det (undertegnede inklusiv), nyder friheden i at man ikke længere skal tænke over zoner eller tjekke på forhånd om man nu har billet/klip til rejsen.

  • 4
  • 18

Men med et klippekort skal man på forhånd, hjemme fra, vide [...]

Med rejsekortet skal man gætte på hvad rejsen vil koste, hvor mange underlige dummebøder man risikerer at ifalde og om ens kort har penge nok til at man i så fald også kan komme hjem fra udkantsdanmark igen.

Der er en utrolig dejlig fysisk håndgribelighed ved billetter og kort som rejsekortet ikke er i nærheden af levere.

Det ord jeg hører flest gange i forbindelse med rejsekortet fra almindelige mennesker er "uforudsigeligt".

  • 45
  • 6

Med rejsekortet skal man gætte på hvad rejsen vil koste

Hvorfor? Om det lige er 20 eller 30 kr. er da irrelevant. Det er efterhånden næsten umuligt at rejsekortet kan blive dyrere end alm. billet.

hvor mange underlige dummebøder man risikerer at ifalde

50 kr. minus rejsens pris, og kun hvis man glemmer at tjekke ud. Bemærk at "bøden" kan blive negativ.

og om ens kort har penge nok til at man i så fald også kan komme hjem fra udkantsdanmark igen.

Automatisk tank-op løser dét problem.

Har du selv prøvet rejsekortet, Poul?

  • 8
  • 27

Men med et klippekort skal man på forhånd, hjemme fra, vide, hvor man skal hen, hvor mange zoner der er til denne destination

Til gengæld skal man dagen før sikre at der er penge på kortet hvis man vil med bussen, man aner ikke hvad det koster (jeg har taget metroen til lufthavnen til 3 forskellige priser inden for 2 uger, ingen af dem var billigere end med mobilklippekortet. Formentlig fik jeg nogle gange noget uden-for-myldretid rabat, men det er nærmest umuligt for mig at overskue fordi hvert selskab har sit eget rabatsystem)

På mobilklippekortet kan jeg klippe præcis det antal zoner jeg gerne vil bruge.

På fjerntogs-klippekort (rejser en del Odense-Kbh) får jeg mængderabat på mine billetkøb uden krav om at jeg skal foretage et antal af rejser inden for samme måned. Mit rejseforbrug svinger fra måned til måned.

Jeg har haft rejsekort, nu ligger det i skuffen med 40kr på kortet jeg ikke gider ulejlige mig med at prøve at få refunderet.

Min oplevelse:

Ved oprettelse af kortet fik jeg en email med et link til udfyldelse af profil hos rejsekortet. Mit første password overholdt ikke de håbløse retningslinier til brug af store/små bogstaver, tegn og tal (samt minimums og maksimumslængde). Da jeg prøver med et nyt kodeord er mit "one-time link" udløbet! Jeg kontakter så deres telefonservice, og får dem til at sende mig et nyt link. Jeg udfylder omhyggeligt kodeordet efter deres retningslinier, og får en ny fejl, mit brugernavn (jeg havde valgt at bruge min emailadresse) indeholdte ugyldige tegn. Mit link var nu dødt igen!

Jeg droppede at få en bruger på selvbetjening og tog til at takke med at tanke op på stationerne.

Efter omkring en måned i brug havde jeg misset 4 S-tog fordi der var mindre en 50kr på kortet da jeg prøvede at checke ind, og jeg derfor måtte over i en automat. Det koster 150 kr for 20 zoner i mobilklippekortet.

Overvej evt. hvor absurd det ville være hvis man ikke kunne klippe sit kort hvis der ikke var mere end 6 zoner tilbage på det?

Når nu medierne langer sådan ud efter rejsekortet, så er det måske fordi det er så mange ulemper at det kan være svært rigtigt at se fordelene?

  • 30
  • 3

Jeg er klar over, at Lederen har et bredere fokus end blot brugeroplevelsen, og at der retteligt er kritikpunkter af Rejsekort-udviklingen og -infrastrukturen.


Til min forbug af offentlig transport er brugeroplevelsen med klipkortet uovertruffen:
- Jeg rejser for sjældent til at flatrate-betaling kan svare sig (periodekort)
- Jeg rejser næsten altid på samme rutte, så jeg har klippekort med det rette antal zoner
- Jeg kan selv validere at jeg har gyldig rejsehjemmel
- Jeg skal ikke bekymre mig om ritualer ud over ved starten af rejsen

I de sjældne tilfælde hvor jeg bevæger mig ud over mine sædvanlige zoner i hovedstadsområdet skal jeg alligevel undersøge rejsemulighederne via rejseplanen og det er meget letterer hvis jeg her bare kunne trykke 'køb billet' end at skulle overholde ritualerne undervejs uden at kunne validere at min billet er gyldig.

Jeg er fuldt ud klar over at mit brugsmønster ikke er det eneste som den offentlige transport skal understøtte. Derfor har jeg heller ikke noget principielt imod at rejsekortet udbydes som tilbud til rejsende der ikke har samme faste brugsmønster som jeg. Det eneste jeg opponerer imod er hvorfor man afskaffer en velfungerende betjeningsform uden at have et alternativ der reelt set er velfungerende i samme scenarier?

  • 29
  • 1

Klippekortet har altid været en ringe løsning, men dog ikke så ringe at den var helt ubrugelig. Vi har lært særhederne, og lever med dem.

Rejsekortet er besynderligt nok endnu ringere end klippekortet. Hvis der bare var få ting galt med rejsekortet, så kunne vi nok leve med det, men det er direkte passagerfjendsk.

Så Arne har helt ret. Der er kun én vej frem. Der skal en helt tredje løsning til. Måske bare mobiltelefon, men i hvert fald noget andet end rejsekort.

Og de våde drømme om at pendlere også skal belemres med rejsekortet, er helt forrykt. Mange pendlere har deres pendlerkort i tasken, og tager det kun frem når der skal sættes et nyt abonnementskort i. Alleredde nu er der kø ved terminalerne når der skal checkes ud ved en endestation, og hvis så også pendlerene skal det, kollapser det helt.

  • 22
  • 0

Selvfølgelig er der vanens magt, men hvis rejsekortet var så meget bedre end månedskort/klippekort/biletter, så ville det jo gå helt af sig selv. Det er jo meget sigende, at rejsekortet endnu ikke har en løsning der prismæssigt svarer til månedskortet.
Der må findes nogle tal for salg af klippekort, som kan vise udviklingen.

  • 17
  • 0

Virkelige eksempler:
Jeg bor i Skanderborg og bruger primært offentlig transport til Aarhus. Jeg bruger et periodekort, hvilket giver en turpris på 18,75 kr. - ligegyldigt at jeg faktisk gerne vil rejse når vores kontor åbner og lukker (og det er ikke off-peak)
Pris med rejsekort (uden at glemme at checke ud), højeste rabattrin: 19,20
Min familie bruger også offentlig transport. Om eftermiddagen kan de komme til Aarhus på en klip til 31 kr. Med rejsekort koster det 40 kr (laveste rabattrin)

Så det er ikke umuligt at købe billetter der er billigere end det koster at bruge rejsekortet.

(Og dertil kommer det betryggende i at bruge et periodekort, der altid ligger i inderlommen og ikke skal checkes ud/-ind/genopfyldes)

Jeg er klar over at dette er faste rejsemønstre, men jeg har meget sjældent brug for offentlig transport til andre destinationer (<1 gang pr. år).

  • 20
  • 1

Dette undgår man med Rejsekortet. Derudover er Rejsekortet - i hvert fald indtil videre - 20% billigere end prisen med det "rigtige" klippekort om aftenen og i weekender (i Hovedstaden).

Det er jeg ikke helt så sikker på at det er. Med bl.a. over 800.000 "dummebøder" jvnf. http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/rej... så ville jeg gerne se et samlet regnskab inden at jeg kan blive overbevist om at dette er korrekt.

Hvorfor skulle rejsekortet i øvrigt være billigere? Tilbyder rejsekortet nogle (anvendte) faciliteter som gør det muligt at beregne en mere præcis pris for den enkelte rejse, eller er der udelukkende tale om en prisstruktur hvor specifikke situationer har fået special-rabatter for at gøre rejsekortet billigere på papiret?

Det ord jeg hører flest gange i forbindelse med rejsekortet fra almindelige mennesker er "uforudsigeligt".

Det er nogenlunde det samme som jeg hører.
Kombineret med egne oplevelser herunder fra udenlandske løsninger, samt historier om at folk straffes og kommer i "karantæne" syntes jeg at det samlede billede over rejsekortet er grimt, rigtigt grimt.

Hvis klippekortet atter overlever, fjerner det endegyldigt rejsekortets legitimitet som arvtager.

Dét løb er i mine øjne allerede kørt. Det bedste ville være hvis man satte udviklingen af den nuværende platform på hold, og gik i gang med en teknologisk nutidig "Rejsekort 2.0"

  • 18
  • 1

2) Med et Rejsekort har man alle typer af klippekort med sig.
Man kan naturligvis købe og have alle typer af klippekort i lommen - hvorved man altid får den optimale pris, uanset hvor mange zoner man skal rejse - men det har de færreste."

Det er direkte forkert. Der findes masser eksempler på, at det er billigere at købe billet/klippekort end at bruge rejsekortet. Dette er et KÆMPE problem, da man som bruger ikke altid kan stole på, rejsekortet giver den billigste pris. Var det billigere eller blot samme pris som billet/klippekort, så var rejsekortet helt sikkert også mere udbredt.

  • 13
  • 2

PHK har skrevet en del om rejsekortet allerede. Han bor i det område af landet der var første prøveklud, så ja han har prøvet rejsekortet før du har.

Beklager at jeg har et arbejde og liv, der gør at jeg ikke dagligt kan støvsuge ing.dk for artikler, blogindlæg og kommentarer. Jeg forstår at jeg straks skal sige op så jeg kan følge med i Poul's skriverier. Håber I kan tilgive mig.

Der findes masser eksempler på, at det er billigere at købe billet/klippekort end at bruge rejsekortet.

Eksemplerne er snarere undtagelsen end reglen. Det er i princippet ikke tilladt at have rabatter som er billigere end rejsekortet, og de er derfor igang med at lukke hullerne. Jeg har selv forsøgt at finde eksempler via stik-prøver, men der er åbenbart ikke nok huller til at man bare lige kan finde et. Under alle omstændigheder er det fuldstændig ligegyldigt at der findes mindre huller (hvad snakker vi om, en 5'er?), så længe man ikke dagligt falder i dem.

  • 7
  • 21

"Hvis klippekortet atter overlever, fjerner det endegyldigt rejsekortets legitimitet som arvtager. Det vil være en falliterklæring ..."

I og med at så mange brugere foretrækker klippekortet er dommen fældet.

For mit eget vedkommende, med pendlerkort, er det fuldstændigt uacceptabelt at rejsekortet ikke bare kan trække de zoner fra jeg allerede har betalt.

  • 19
  • 0

Det er efterhånden næsten umuligt at rejsekortet kan blive dyrere end alm. billet.

Jeg rejser til tider med metro, mest 3 zoner fra indre københavn ud til lufthavnen, til tider med bus 2 zoner, til tider med toget Kbh-Odense.

Jeg har undersøgt alle muligheder, og med mit rejsemønster er rejsekortet dyrere end klippekort på alle punkter.

Tag f.eks. Kbh-Odense.

10 klip koster ~2.000 kr (mindes det er 2.030, men har ikke lige et klippekort på mig), eller 200 kr. per tur.

Kører jeg 10 gange på en måned (5 rejser retur) hver måned på et år, koster det altså ~24.000 om året.

Får jeg mig et rejsekort, betaler jeg først fuld pris den første måned (her er jeg på laveste rabattrin), det er 271kr * 10 = 2710kr.
Så ender jeg på rabattrin 2 (10-15 rejser om måneden), og betaler resten af året 10*203 = 2.030kr (formentlig det samme som klippekort). Det giver en årspris på 25.040kr

I bedste fald får jeg samme pris som klippekortet, i praksis skal jeg bare have lidt lavere rejsebehov i et par måneder, så bliver det dyrere.

Men jeg kunne jo også få mere rabat hvis jeg rejste mere! Jo tak, rejser man mere end 16 gange på en måned får man en enkeltbillet til 190kr på rejsekortet (dvs. 3040 kr/måned). Så ja, der er et smalt bælte her hvor det bedre kan betale sig at køre på rejsekortet. Men det er også kun et smalt bælte, for kører jeg istedet 21 gange på en måned, betaler jeg 3.990kr/måned, og så kunne jeg for samme pris have købt et periodekort og rejst lige så meget jeg ville.

Og ikke nok med at det ikke er det billigeste, det er også meget avanceret at nå til den konklusion.

Værsgo, her er prisbladet: http://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?...

Prøv selv gerne at regne efter..

(Og til dem der er smarte at sige, jamen de har også sådan en pris-udregner! Den er her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn... bemærk at brugeroplevelsen er så elendig at jeg kan få udregnet prisen på mit nuværende rejsekort, hvis jeg har et, men det er meget indviklet at få udregnet en fremtidig pris på baggrund af forskellige rabattrin, først skal man lave udregningen, og først bagefter kan man rette præmisserne, og her bliver man præsenteret for rabattrin)

  • 28
  • 0

Der er kun én vej frem. Der skal en helt tredje løsning til. Måske bare mobiltelefon, men i hvert fald noget andet end rejsekort.

Da der jo ikke er nogen konkurrence, i modsæt til at tage en flyver fra Kastrup, så burde de såkaldte kunder jo egentlig altid få den bedste pris for varen - hvorfor skal der i det hele taget sonderes?

Jeg kan godt gå med til at enkeltbilletter købt i løs vægt er dyrere, men herudover så burde der kun være en pris for et styk transport af en person - hvordan man så skal forholde sig med at rode social politik ind i sagen er noget andet, men det burde egentlig ikke ligge under rejseselskabernes ressortområde.

Hvis man kunne komme frem til den erkendelse, så burde man bare kunne købe et chipkort (dybest set Danmønt) og hvis der ellers er dækning, så vælger man destinationen, pengene trækkes fra kortet, og rejsehjemlen skrives til det - og man får altid den bedste pris, som tak for forlods at have lånt penge til selskabet (den formue der står på kortet).

  • 12
  • 0

Det er en fin leder med et særdeles vigtigt emne. Men pointen undrer mig lidt. Hvorfor skal klippekortet slås ihjel? Hvis rejsekortet er så herligt for forbrugerne, kan det da bare få lov til at udkonkurrere klippekortet. Og omvendt: Hvis det bliver ved med at være så rædselsfuldt for os forbrugere, og det i øvrigt udkonkurreres af mobiltelefoner lige om lidt, hvorfor skal dét så gå ud over klippekortet?

PS: Jeg bruger selv klippekort meget jævnligt og vil meget gerne være fri for at blive tvunget til at skifte til rejsekort.

  • 17
  • 1

Det er efterhånden næsten umuligt at rejsekortet kan blive dyrere end alm. billet.

Det kan til gengæld tage den forkerte pris for din rejse, såfremt terminalerne ikke er korrekt indstillet (busser). Jeg har selv lige fået refunderet penge for en busrejse, der fejlagtigt startede mig ved Hillerød st i stedet for Lyngby st.

Ved hvilken anden billetform skal man igennem tre forskellige skridt for at være sikker på, at man har betalt den korrekte pris?

  1. Tjek ind
  2. Tjek ud
    [Vent et par dage for opdateret rejsehistorik online]
  3. Tjek online for at se om din rejse var korrekt.

Og ja, man kan se prisen på tjek ud standeren. Det er bare ikke praktisk muligt, når det fx er solskin (vejret er tilsyneladende DSBs største fjende endnu engang) eller køen bag dig på Nørreport st skubber dig væk inden du kan nå det. For ikke at nævne at mange ikke kender prisstrukturen godt nok til at vide, om de har betalt det korrekte antal krone.

Vi kunne også nævne folk med Wildcard, som stadig ikke kan køre med fx Kystbanen uden at skulle medbringe et rabatkort, som ikke giver nogen former for rabat på strækningen. Jeg oplevede i S-tog at få en bøde for ikke at have medbragt mit Wildcard, selvom dette ikke giver nogen former for rabatter på S-togs nettet. Jeg var heldig, at mx tog det op i medierne for nogle andre i samme situation en måned senere og reglerne blev ændret med tilbagevirkende kraft, hvorfor jeg fik annulleret min bøde.

I forbindelse med fx et skift fra S-tog til metro må man i øvrigt ikke tjekke ind på S-togs perronen, men skal bruge standerne nede i metroen i stedet.

Idéen bag rejsekortet er fremragende. Implementation og brugervenlighed er noget makværk.

  • 16
  • 0

Men med et klippekort skal man på forhånd, hjemme fra, vide, hvor man skal hen, hvor mange zoner der er til denne destination, og om man evt. behøver ekstra zoner baseret på, hvilken rute bus eller tog bringer én igennem.

Medmindre man bruger mobilklippekortet hvor man bare på sin telefon vælger hvor man skal hen og det derefter klipper det antal zoner man skal bruge fra sit kort.

På den måde får man både en fleksibel rejse og mængderabat på billetter (da man indkøber en række zoner på forhånd der kan klippes af).

Man kan naturligvis købe og have alle typer af klippekort i lommen - hvorved man altid får den optimale pris, uanset hvor mange zoner man skal rejse - men det har de færreste.

Medmindre man har mobilklippekort hvor man per definition altid har alle klippekort (i hovedstaden) i lommen.

hvert fald indtil videre - 20% billigere end prisen med det "rigtige" klippekort om aftenen og i weekender (i Hovedstaden).

Og dyrere hvis jeg rejser sjældent og om dagen..

Rejsekortet har kostet omkring 2 mia at udvikle. Hvad ville en mobilklippekort-app der dækker hele landet koste? Hvor meget rabat kunne vi få for de sparede penge?

  • 6
  • 0

Jeg bruger et periodekort, hvilket giver en turpris på 18,75 kr. - ligegyldigt at jeg faktisk gerne vil rejse når vores kontor åbner og lukker (og det er ikke off-peak)
Pris med rejsekort (uden at glemme at checke ud), højeste rabattrin: 19,20


Det ville da være mærkeligt, hvis et 'frit antal rejser pr. periode' var dyrere pr. rejse end en afregning pr. rejse. Et par rejser mindre og rejsekortet havde været billigst i perioden. Det afhænger af antallet rejser du foretager i perioden. For dit rejsebehov sparer du altså lidt med periodekort. (Rejsekortet skulle jo heller ikke i første omgang erstatte periodekort men klippekort).

  • 2
  • 3

Medmindre man har mobilklippekort hvor man per definition altid har alle klippekort (i hovedstaden) i lommen.


Og dog, man har ikke det jeg anvender mest - tillægsbillet - for man skal klippe minimum to klip på det.
Dengang det startede kunne det bruges til tillægsbiletter også, men det var der vel for mange der gjorde, og derved fik den til 7,50 i stedet for 12 kroner.

Men jeg er også en af dem der har det alt for billige abonnementskort som de alligevel stopper for her til Januar - vel sagtens for at forsøge at tvinge endnu flere over på deres nye detaljerede afregningssystem.

Jeg er så også en af dem som dagligt oplever at de få der i dag benytter rejsekort på Nørreport skaber kø, og i mit (knap så) stille sinf gruer for den dag alle pendlerne skal hen og stoppe op ved de få standere der er lige der hvor man kommer op med rulletrappen.

  • 3
  • 0

Det eneste det kræver er en ny skanner/læser med human interface for valg af destination (og software), da Rejsekortet er et smart-card med e-pung præcis som Danmønt.
Så den løsning skulle du give til Rejsekoret og dets skabere.

Det er så umådeligt trættende at diskutere med dig, for du tager alting bogstaveligt, er blottet for visioner, og bruger mere tid på at fluekneppe skrivetekniske detaljer end på at forholde dig til det (overordnede) emne.

Men jeg kan da godt prøve at forklare en gang til (selv om det sikkert ligger over dit abstraktionsniveau, men andre er sikkert med).

Et helt simpelt (fysisk) kort, som ud over at indeholde midlerne (altså pengene) også indholdt (kun på kortet) oplysning om rejsen (altså rejsehjemlen, som kunne læses af en eventuel kontrollør), evt. oplysninger om tidligere rejser, som brugeren selv kunne udlæse (altså en service til brugeren).

Der skulle slet ikke være noget backend (lognings/registrerings/overvågnings) system, udelukkende (autonome) automater (og om de så skulle være med touchscreen, trykknapper, eller auratydning er en teknikalitet), hvor man før rejsens start vælger destination, og der så bliver trukket prisen for (den rabatterede) rejse, og skrevet rejsehjemmel til kortet

Og hvis det laves uden alt muligt backendovervågningssnavs, så burde der være rigeligt med midler til at alle stationer mm. kunne have rigeligt med automater, så der ikke optrådte kø - og husk der skal kun checkes ind, intet andet!

  • 2
  • 1

Det krav er frafaldet.


Du får stadig dummebøde og besked på at du er tjekket forkert ind - hvad end der står i artikler.
Kontrollørerne kigger stadig kun på deres "egen" skærm på skanneren, og noterer dig for en bøde - hvad end du forklarer dem.

Du vil da fortsat kunne købe periodekort f. eks. via smartphone.
...
Det, du mister, er ferierabatten, som man kunne optjene ved abonnementsservice.


Jeg kan også købe månedskort manuelt, det jeg mister er at få tilsendt kortet automatisk, og betalt over betalingsservice.
Nu SKAL jeg forny det manuelt hver måned, eller sætte automatisk Dankort fornyelse op i DSBs mobilapplikation, som er omtrendt lige så kundefjendsk som rejsekortet i sig selv.

Jeg er temmelig ligeglad med ferierabatten, det er den automatiske del jeg mister, servicen.

  • 5
  • 0

Hvis man nu var lidt mere visionær, så løftede "man" sig op over diskussionen om håbløse teknikaliteter i rejsekortet, og spekulerede mere i hvad man egentlig som land vil opnå med offentlig transport.

Der er flere mål/baggrunde for offentlig transport, men to af dem er i hvert fald:

  1. At tilgodese at folk der ikke selv kan transportere sig på anden vis kan blive transporteret af det kollektive system.

  2. At forsøge at lokke flest muligt væk fra bilerne, for dermed at reducere miljøbelastningen.

Burde man så ikke tilsikre at landets borgere, der i stor stil alligevel bidrager til den kollektive transport gennem skatterne, også tilbydes den billigste og enkleste måde at rejse på.

Så fjern enhver form for diskussion om hvordan "kagen" i form af billetter skal fordeles - hele beløbet inddrages i en kasse, hvorefter selskaberne betales (efter den liciterede pris) på samme vis som der allerede ydes tilskud.

Zonesystemet simplificeres drastisk, og socialpolitikken samt rabatter luges ud af systemet - det sociale tilskud til f.eks. studerende kan så gives ved at de hver måned får et kort med penge nok på til xx antal returrejser mellem hjem og studieplads, osv.

Altså ryst posen fuldstændig, i stedet for at fortsætte på at prøve at implementere noget håbløst oven på noget der er endnu mere håbløst - man fortsætter jo heller ikke med at reparere på et tog der ikke har kunnet køre i 14 år (åhhh...).

  • 14
  • 1

Især analysen af at rejsekortet er lavet for selskaberne og ikke forbrugeren og det er heri problemet ligger.

Der er jeg ikke helt enig med dig.

Med rejsekortet kan trafikselskaberne dagligt hvor mange rejsende (med rejsekort, naturligvis) der er på en given afgang på en given rute/strækning.

Lige nu giver det ikke et helt præcist tal, men når det erstatter f.eks. klippekort ændrer det sig.

Det giver mulighed for hurtigere at opdage f.eks. hvilke afgange der er "overbelagt" dagligt, eller næsten, og indsætte ekstra vogne i det pågældende tog.
En variant af den mulighed har jeg oplevet, på en lokal busrute i nærheden af hvor jeg bor. Før rejsekortet blev indført blev flere afgange uden for myldretiden kørt af store busser med få eller ingen passagerer. Nu har det så ændret sig, nogen af disse afgange køres med mindre busser eller er blevet erstattet af en ordning kaldet "flextur" hvor man bestiller sin tur i forvejen og bliver kørt direkte mellem start og slut, oftest af en taxa. Det har også betydet at den lokale busvognmand som har ruten har sparet penge og siden anskaffet bedre busser. Begge dele er yderst værdsat af lokale.

Så ud fra de erfaringer har det altså også fordele for kunderne at rejsekortet er blevet indført.

  • 3
  • 7

Det fremføres altid som et mantra at det er en god ide med eet landsdækkende rejsekort - men hvorfor er det egentligt fortsat en god ide ?

Når brugeren stadig skal konfronteres med spørgsmål og forskelligheder grundet opdelingen i operatører og regionale selskaber - der i de fleste tilfælde er helt uden betydning ? fx. spørgsmålet om hvilket selskab der skal administrere mit kort ???

Når man ikke ændrer i regionstrukturen, hvorfor så ikke også tilbyde regionale kort eller strækningskort der fungerer mere målrettet mod den specifikke brugeroplevelse ?

Fx Hvorfor fastholde mellem-check ind i Movia området - det har ingen jo funktion set fra brugerens side.
Hvis der skal fordeles midler mellem selskaber må de enkelte operatører måle passagertal automatisk, evt. med sensorer i busser og tog. Og fordele indkomne midler på baggrund af det - istedet for at lade brugerne stå for en manuel dataindsamling. Og brugererne kunne slippe for de evindelige påmindelser i tog og busser - "til dig der rejser på rejsekort..."

Hos Movia kunne udcheck umiddelbart gøres frivilligt for den del af brugerne der rejser "alle zoner" og så passer pengene alligevel stort set. Der ville i hvertfald ikke være grund til at lukke kort på den baggrund. Det kunne være interesseant med en statistik på hvormange af "bøderne" i Movia der reelt dækker over alle zoners rejser der pt. koster 49 kr. - og således slet ikke behøver at diskuteres yderligere.

Formoder at de fleste brugere vil tage bus eller tog helt uanset nuancerne i prisberegneren - i givet fald er hele delen med den meget detaljerede prismodel sandsynligvis totalt overflødig for langt de fleste brugere.

  • 3
  • 0

Før rejsekortet blev indført blev flere afgange uden for myldretiden kørt af store busser med få eller ingen passagerer.

Og der er ikke nogen chauffører i busserne?

I det forrige århundrede (før djØFFEceringen fik kørt landet helt i sænk) fandtes der et godt begreb der hed dialog.

Gennem sådan en snedig ting som dialog (hvis ellers man bekender sig til at have medarbejdere, ikke robotter) ville man jo hurtigt kunne identificere hvis en given busrute var totalt overbelastet på en tur om morgenen (sjovt nok på samme tid som alle eleverne skal møde i skole), og eller kun kørte med 2 passagerer på alle andre ture - det er ikke raketvidenskab, så der er ingen grund til at opfinde en pseudoløsning på et pseudoproblem.

  • 7
  • 2

Det er så umådeligt trættende at diskutere med dig ...

Tak i lige måde, for du kunne jo bare sætte dig en lille smule ind i, hvilke muligheder der findes i Rejsekortet.
Du ved jo tilsyneladende intet om hvad teknikken bag det er.

Rejsekortet er den centrale del. Det indeholder gældende værdier.
Rejsekortet indholder saldoen, oplysninger om rejsen samt lidt historik og kan udlæses af både kontrollør (surprise) og af brugeren (på rejsekortautomater) endda via en app på NFC-kompatible smartphones.
For Android (med NFC)
https://play.google.com/store/apps/details...
(iPhone har det lidt svært med NFC ;-) )
Optankning kan f. eks. ske på rejsekortautomater

Backenden er alt det administrative der skal til for at bl. a. opfylde lovens krav.

Og hvis det laves uden alt muligt backendovervågningssnavs, så burde der være rigeligt med midler til at alle stationer

Og det kan det så ikke - lovkrav.

  • 0
  • 8

Du ved jo tilsyneladende intet om hvad teknikken bag det er.

Kan du på intet tidspunkt bare løfte blikket lidt.

Det har intet med hvad teknikken bag rejsekortet er (og hvad mener du egentlig med det, teknikken bag selve NFC læserne, teknikken med at bruge Windows CE i standerne, eller hele backofficesystemet?), men om hvordan jeg foreslår/mener man burde lave et brugervenligt system, til gavn for brugerne, og uden at det skal være nødvendigt med over 500 klager om dagen, eller 2000 dummebøder hver dag.

Rejsekortet er den centrale del.

I don't care, for du forstår ikke hvad det er jeg siger.

Det indeholder gældende værdier.

Det fysiske kort, eller megamonstret af et backofficesystem?

Hvis vi taler selve kortet rent fysisk, så er det da rigtigt at det et langt stykke hen ad vejen er det mindste problem, men nu er det jo altså ikke kortet som et stykke plastik brugerne bliver påduttet, men en "løsning", hvortil man bruger plastikstykket - og det er denne løsning der fejler fatalt.

Backenden er alt det administrative der skal til for at bl. a. opfylde lovens krav.

Præcis hvilke lovmæssige krav - står der f.eks. at alle rejsende skal overvåges?

Og det kan det så ikke - lovkrav.

Så din verdensopfattelse er, at når der er en opbygning af et eller andet system ud fra fortolkning af en eller anden given betænkning, så er verden statisk efterfølgende, og kan ikke gøres til genstand for debat eller modernisering?

  • 2
  • 2

Hvordan er det så lige for turister og os udenlandsdanskere?

Der er stadig ikke noget ordentligt turistkort..... så detfor har jeg holdt mig til klippekortet, der er det eneste jeg egentlig kan bruge.

Men hvad - jeg kan bare tage bilen i stedet for....

  • 14
  • 1

Og der er ikke nogen chauffører i busserne?

I det forrige århundrede (før djØFFEceringen fik kørt landet helt i sænk) fandtes der et godt begreb der hed dialog.

Gennem sådan en snedig ting som dialog (hvis ellers man bekender sig til at have medarbejdere, ikke robotter) ville man jo hurtigt kunne identificere hvis en given busrute var totalt overbelastet på en tur om morgenen (sjovt nok på samme tid som alle eleverne skal møde i skole), og eller kun kørte med 2 passagerer på alle andre ture - det er ikke raketvidenskab, så der er ingen grund til at opfinde en pseudoløsning på et pseudoproblem.

Jo, naturlivis, men i følge flere chauffører jeg kender og har kørt bus i mange år, har de jævnligt haft indberettet det til vognmanden. Han har så lyttet til dem og sendt beskeden videre til det tidligere STS, som ikke gjorde noget ved sagen. Og pga hans kontrakt var han forpligtet til at køre alle ture på alle ruter med store busser (40 - 45 passagerer), og ville ikke omgå den regel for at undgå problemer ved en uventet kontrol

  • 2
  • 0

[Martin Brorsen skrev

Har du selv prøvet rejsekortet, Poul?

Re: E-mail til Arne R. Steinmark
>> PHK har skrevet en del om rejsekortet allerede. Han bor i det område af landet der var
>> første prøveklud, så ja han har prøvet rejsekortet før du har.

Beklager at jeg har et arbejde og liv, der gør at jeg ikke dagligt kan støvsuge ing.dk for artikler, blogindlæg og kommentarer. Jeg forstår at jeg straks skal sige op så jeg kan følge med i Poul's skriverier. Håber I kan tilgive mig.

Nej det kniber sgu meget med tilgivelsen netop her.

Når du antyder noget ufordelagtigt om andre og især om en fast skribent på ing.dk, så er det da det mindste, du kan gøre, at søge her på ing.dk efter indlæg fra PHK omkring rejsekortet.

Den søgning tager næppe længere tid end et enkelt udcheck med rejsekortet.

Vi tager alle til tider fejl og bygger vor opfattelse på forkerte/manglende oplysninger. Men undersøger man ikke det, der så let som ingenting kan undersøges før man skriver, så er det da helt urimeligt at henvise til arbejde og familie som undskyldning. Ja, man skal nok overveje, om man I det hele taget har tid til at skrive indlæg.

Lars :)

PS! Anden gang jeg indenfor kortere tid er enig med Christian Nobel - jeg bliver snart helt overtroisk.

  • 6
  • 3

Jo, naturlivis, men i følge flere chauffører jeg kender og har kørt bus i mange år, har de jævnligt haft indberettet det til vognmanden. Han har så lyttet til dem og sendt beskeden videre til det tidligere STS, som ikke gjorde noget ved sagen.

Det kan du sagtens bilde mig ind, men det er jo kun et spørgsmål om almindelig sund fornuft (eller rettere manglen på selv samme).

Det problem kan altså stadig løses uden at omklare alle med et byzantisk system.

Og pga hans kontrakt var han forpligtet til at køre alle ture på alle ruter med store busser (40 - 45 passagerer), og ville ikke omgå den regel for at undgå problemer ved en uventet kontrol

Igen, det har reelt intet med rejsekortet at gøre, men dårlig ledelse.

  • 3
  • 1

Rejsekortet er den centrale del.

I don't care, for du forstår ikke hvad det er jeg siger.

Så er vi to ;-)

Det indeholder gældende værdier.

Det fysiske kort, eller megamonstret af et backofficesystem?

Det fysiske kort.

Hvis vi taler selve kortet rent fysisk, så er det da rigtigt at det et langt stykke hen ad vejen er det mindste problem, men nu er det jo altså ikke kortet som et stykke plastik brugerne bliver påduttet, men en "løsning", hvortil man bruger plastikstykket - og det er denne løsning der fejler fatalt.

Derfor var dit forslag da også en fin ny måde. Det kræver så bare en mulighed for at angive destinationen (og dermed det aktuelle antal zoner) på kortet, og derefter aktiverer den nu reservere rejse ved skanneren ved rejsens start. Resten kan (skal) være det eksisterende.
Igen kortet indeholder gældende værdier. Backend opsamler og administrerer.

  • 0
  • 3

Hvad er det galt med 24 timer, CityPass(24 eller 72 timer) og CPH Card?
(på papir eller som mobilbillet efter 8. februar 2015)


De er som hovedregel for dyre i forhold til almindelige klippekort. De har i mange tilfælde svært ved at konkurrere med kontantbilletter. Realistisk set kører man sjældent mere end 4 ture á 2 zoner på en dag, dvs. 60kr., og det gør man ikke 3 dage i træk. Hvis man tager til Helsingør eller Roskilde en enkelt dag ud af 3 har man virkelig tabt, og det er også svært at undgå en halv dags spild i den ene ende.

Med 10-turs-kort går det som regel nogenlunde op, især hvis man er to til at dele så 3 zoner ikke er et problem.

  • 5
  • 0

Mere info om hvidvaskning
Spærring af rejsekort
Når ..

der er rejst for mere end 18.000 kr. på et rejsekort anonymt i løbet af
et kalenderår, eller der er rejst for mere end 18.000 kr. på et rejsekort
personligt eller flex i løbet af et kalenderår, og kortindehaveren efter at
være blevet opfordret hertil pr. brev eller e-mail ikke har opfyldt legitimationskravene
efter hvidvasklovgivningen

side 12 i
http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

  • 1
  • 4

Det er ikke lige hovedemnet i artiklen, men Arne Steinmark nævnte selv mobiltelefonen.

Her står kort om hvad det er: DSB app til iPhone og Android

Hvilket fordele/ulemper er der ved at bruge en mobiltelefon, i stedet for klippekort og rejsekort?

Fordele:
* Du har altid din billet med på mobilen
* Køb når du vil - hjemme eller på perronen
* Få din billet refunderet, hvis du aflyser din rejse*

Ulemper:
* Der kræves en smartphone, som mindst koster kr . 400,-
* Hvis du løber tør for strøm, kan du ikke købe en billet
* Hvis du løber tør for strøm, har du ingen billet
* App kræver fuld adgang til internet, GPS, tlf.identitet, SD-kort
* Man kan ikke købe billetter til alle ture (hvad bruger man i busser? Et periodekort?)

  • 4
  • 0

Ulemper:

* Der kan kun opnås en rabat svarende til 2 zoners klip.
* Hvis ens ægtefælle eller anden skal låne "klippekortet" skal vedkommende også låne telefonen.
* Det virker ikke på alle typer smartphones.
* Telefonen f*** op, og det er en bøde på 750,- kroner.

  • 4
  • 1

Nu skal Rejsekort A/S overholde loven men er ikke nævnt i den.
Du er jo heller ikke nævnt i færdselsloven selv om du skal overholde den. ;-)

Sikke noget ævl.

Du påstår at systemet ikke kan laves anderledes pga. loven, men er alligevel ikke i stand til at påpege i følge hvilken lov det skulle være.

At rejsekortet siger hint eller dette, eller laver en eller anden (over)implementering er på ingen måde det samme som at det er et lovkrav.

  • 8
  • 1

Nu skal Rejsekort A/S overholde loven men er ikke nævnt i den.

Men i hvilken lov står det, at løbende brug af rejser med betalt kontant betaling er forbudt. Det er engangsbrug af kontante beløb på 50 kkr og derover, der ikke er tilladt uden registrering.
Det er vel OK at man skal legitimere sig, hvis man vil have større beløb refunderet, men det må være meget begrænset, hvor meget hvidvask man kan lave ved at rejse med et rejsekort.

Rejsekortet skrive 18 kkr. Hvor er lovgrundlaget herfor?

Lars :)

  • 8
  • 0

Du svarer jo ikke på spørgsmålet om hvilken lov eller betænkning der er tale om for dit postulat, men referer kun til hvad Rejsekortet selv skriver - det er ikke helt det samme.


Tænk jeg troede du selv finde loven - google osv. ;-)

Men OK da:

§ 20 i 'Bekendtgørelse af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme'

5) Elektroniske penge som defineret i § 6, nr. 21, i lov om betalingstjenester og elektroniske penge,
.......
c) hvor der for genopladelige medier maksimalt kan lagres op til et beløb, der modsvarer værdien af 2.500 euro inden for et kalenderår, og hvor der maksimalt kan indløses et beløb, der modsvarer værdien af 1.000 euro inden for et kalenderår.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710...

2500 € er ca 18000kr

  • 1
  • 3

Man må efterhånden konkludere at IT burde være forbudt for det offentlige Danmark.

Man evner simpelthen ikke at lave IT-systemer som virker og bare har en nogenlunde forståelig brugerflade.
Man er ganske enkelt for udygtige.

Har tidligere foreslået digitaliseringsstyrelsen at bruge de forventede 400 moi kr besparelse til gode gyldne håndtryk og i stedet ansætte nogle knægte med omvendte kasketter til at lave brugerflader som var forståelige og brugbare.
Da jeg som klubleder skulle lave digitalt postkasse sidste år blev der bedt om at man underskrev en pdf-fil og returnerede den elektronisk ??? Jeg er sågar blevet bedt om at sende en elektronisk ansøgning i 11 eksemplarer fordi man var et sygehus på forkant med IT-udvikling.
Sundhedssytemets IT er katastrofalt dårligt og kan ikke udveksle data regionerne i mellem. Nu skal sygehusene sende digital post men først skal sekretærerne sende posten, som i øvrigt skrives i et gammelt system fra før nogen interesserede sig for brugerflader, til et andet kontor som derefter sender indkaldelser ud som digital post. Vores ledende sekretær fortalte mig så sent som dd at hun havde fået en SMS fra tandlægen om at der var sendt en digital indkaldelse, men da hun så efter var der intet.

Hvem er disse ledere af offentlig IT som tror at blot fordi der er en eller anden politisk beslutning om at vi skal det ene og det andet IT pis så virker det og hvorfor hel...e implementerer de skidtet før det virker, jo fordi de har magten til at bestemme.
En privat virksomhed ville hurtigt gå ned hvis den havde samme succesrate som IT-Danmark, med sine IT-løsninger. Bare forestil jer en mobil der var lige så ringe som rejsekortet, hvor mange minutter ville den kunne sælges eller en internetudbyder som udbød et så ringe produkt, nej vel !

  • 5
  • 3

Jo, naturlivis, men i følge flere chauffører jeg kender og har kørt bus i mange år, har de jævnligt haft indberettet det til vognmanden. Han har så lyttet til dem og sendt beskeden videre til det tidligere STS, som ikke gjorde noget ved sagen.

Det kan du sagtens bilde mig ind, men det er jo kun et spørgsmål om almindelig sund fornuft (eller rettere manglen på selv samme).

Det problem kan altså stadig løses uden at omklare alle med et byzantisk system.

Og pga hans kontrakt var han forpligtet til at køre alle ture på alle ruter med store busser (40 - 45 passagerer), og ville ikke omgå den regel for at undgå problemer ved en uventet kontrol

Igen, det har reelt intet med rejsekortet at gøre, men dårlig ledelse.

Måske, min mening med indlægget og historien var følgende:

  1. Nogle trafikselskaber forlangte, og gør det måske stadig, enten en forklaring fra EGNE ansatte (og altså ikke f.eks. busvognmand som kørte/kører for dem) og/eller ordentlig dokumentation før de ville gøre noget ved et problem. Med rejsekortet får de den dokumentation i form af antal tjek-in og tjek-ud ved stoppesteder og stationer, hvilket så ganske vist kræver at flest muligt anvender rejsekortet. I den forbindelse er det heldigt at efter at det tidligere STS blev en del af Movia og deres område nu kaldes "Movia syd", indførte man meget hurtigt rejsekortet som erstatning for et ældre chipkort-system. Rigtig mange rejsende anvender i dag rejsekortet i dette område, faktisk er de eneste alternativer mobil-bilet, kontant-billet og særlige kort til skolebørn og uddannelses-søgende (ungdomskort). Og ifølge min erfaring er rejsekortet ofte billigste mulighed, med mindre man har et af sidstnævnte kort; på en to-zoners rejse spares med rejsekort på laveste rabat-trin 8 kroner i forhold til en kontant-billet, så det er da værd at tage med.

  2. Med den bedre dokumentation kan der så f.eks. indsættes flere vogne i et tog på tidspunkter med mange rejsende, eller en busvogmand kan spare nogle penge ved at "få lov til" at benytte mindre busser på ture med få kunder og så få råd til nyere og bedre busser. Altså kort sagt kan det medvirke til bedre service for kunderne.

Så rejsekortet kan, efterhånden som det bliver mere udbredt og brugt, medvirke til at give trafikselskaber og deres leverandører (f.eks. busvogmænd) bedre dokumentation til at vise hvor der kan ændres for at kunne levere bedre service til kunderne/de rejsende. Og lige netop DERFOR er det et punkt hvor rejsekortet har en fordel for de rejsende, godt nok på lidt længere sigt men trods alt.

  • 2
  • 2

Tænk jeg troede du selv finde loven - google osv. ;-)

Men OK da:

Du tvister og drejer tingene 180 grader i et patetisk forsøg på ikke at forholde dig til materien.

Jeg kan sagtens finde hvidvaskerloven, hvis jeg synes det er morsomt - det er bare fløjtende irrelevant for det jeg plæderer for.

Og hvis man endelig mente det var så stort et problem, så kunne man enten sætte en beløbsgrænse på der gjorde at man ikke kunne indsætte mere end 1500,- per måned, eller kræve at man skulle legitimere sig hvis man ville indsætte mere - men det er noget helt andet en konsekvent overvågen af folks transport!

Endelig ville det ikke betyde så meget med det jeg skitserer, da man bare kunne bruge sit kort op, og så købe et nyt.

Så der er stadig intet der lovmæssigt forhindrer et forslag som mit!

  • 5
  • 2

Jeg havde jo flere gange skrevet 'hvidvaskningsloven' ( "hvidvaskningsloven retsinformation" giver hit i første linje. ;-)

Hvor står der at Rejsekort A/S skal registrere hvilke rejser du foretager?

Det krævede oven i købet dispensation fra betalingskortloven at gøre dette.
http://www.kfst.dk/Konkurrenceforhold/Beta...

En dispensation som Rejsekort A/S fik, men det siger lidt om seriøsiteten af virksomheden at man laver et setup der i udgangspunktet er ulovligt og skal "lovliggøres" via dispensationer.

  • 8
  • 0

Du tvister og drejer tingene 180 grader i et patetisk forsøg på ikke at forholde dig til materien.

Og hvad gør du? Du bad om en reference til loven!!

men det er noget helt andet en konsekvent overvågen af folks transport!


Den havde vi da aflivet med anonyme kort.
Kuriosum: Jeg har været med til at dømme en person via stempler på et klippekort, som godtgjorde hans transport op til hændelsen.

Så der er stadig intet der lovmæssigt forhindrer et forslag som mit!

Hvis det er et 'genopladeligt' kort, skal det overvåges for, at grænsen ikke overskrides.

Hvis det ikke er et 'genopladeligt' kort (lidt som gavekort), kræves der vel blot det udstyr som skitseret før (til særlig 'kodning' af destination i kort, software til afkodning i skanner etc).
I så fald kan jeg ikke se/finde noget der lovmæssigt forhindrer dit forslag.
Så send dit forslag til Rejsekortet, som jeg sagde.

  • 1
  • 5

Og hvad gør du? Du bad om en reference til loven!!

Hvordan synes du selv det går.

Det hele starter med at du siger:

Backenden er alt det administrative der skal til for at bl. a. opfylde lovens krav.

Og det er jo noget notorisk vrøvl du så prøver at retfærdiggøre ved at henvise til hvidvaskerloven - det er så bare et marginalt lille hjørne af historien, og det er ikke en gang sikkert at det er juridisk gældende, helt afhængig af hvordan juristeriet fortolker lovgivningen.

Alligevel benytter du en henvisning til en ikke eksisterende lov til at legitimere den håbløse måde dit elskede rejsekorts backend opfører sig på.

Så send dit forslag til Rejsekortet, som jeg sagde.

Suk, du er simpelthen for langt ude.

  • 3
  • 2

Sådan noget vrøvl, så bruger du jo slet ikke systemet, hvis du påstår det næsten er umuligt at rejse dyrere med rejsekortet. I mit tilfælde, svendborg-bramming, er rejsen hele 60 kr dyrere, per vej, med rejsekortet end med klippekort, det er da til at føle på....

  • 8
  • 0

Mon vi havde haft et Dankort i dag hvis det var kommet lige så skidt fra start som rejsekortet?
Vi brugte kontanter og der var ingen der tvang os til Dankortet, men det vandt fordi det var så bekvemt at bruge.
Nu skal vi så tvinges til at bruge rejsekortet i stedet for klippekort, det havde vel været mere brugervenligt at lade begge systemer eksistere ved siden af hinanden og se hvem der vandt, men det er åbenbart ikke faldet beslutningstagerne ind at man er til for kunderne.

Så risikerer man ikke at når man forsøger at sætte markedet ud af kraft så reagerer markedet og finder andre veje?
Jeg hørte i dag en sige at hun var glad for at have fået en minibil, så hun slap for bøvlet med rejsekortet, gad vidst hvor mange ekstra af disse småbiler der er kommet på gaden på grund af rejsekortet?

  • 10
  • 0

Lad mig sige det med det samme. Jeg har ikke noget rejsekort, jeg ved ikke hvordan man får et rejsekort og jeg aner ikke hvordan man bruger det. De få gange om året jeg kører tog eller bus er jeg glad for klippekortet. Det er til at finde ud af, og er kun en smule dyrere end at tage bilen.

  • 8
  • 1

Meget debat handler om klippekort - men som almindelig pendler, må jeg efter at have afprøvet rejsekortet konkludere, at teknikken ikke har gjort livet hverken lettere, billigere eller mere fleksibelt.
Med et pendlerkort, kan man bare stige på toget og kan dag ud og dag ind rejse alt det man vil. Kun engang imellem skal man have fornyet kortet.
Modsat et rejsekort, hvor man altid skal omkring ind-check.
Og så er der prisen! I den periode, jeg har brugt kortet er det stadig 20 - 30 % dyrere med rejsekortet - og så kan jeg ikke rejse ubegrænset uden at betale for det hver gang.
Så - fint med ny teknologi, men lad det blive en forbedring i stedet for at gøre vores hverdag mere bøvlet.

  • 13
  • 0

Så rejsekortet kan, efterhånden som det bliver mere udbredt og brugt, medvirke til at give trafikselskaber og deres leverandører (f.eks. busvogmænd) bedre dokumentation til at vise hvor der kan ændres for at kunne levere bedre service til kunderne/de rejsende.

Aha, og præcis hvor meget bedre end andre trafiktællingssystemer?
Kunden (altså passageren og skatteyder) vælger den nemmeste vej, jo mere bøvlet offentlig transport er fravælges dette. Der er jo: bil (incl. samkørsel), scooter, el-sykel, cykel osv.

  • 3
  • 1

Eksemplerne er snarere undtagelsen end reglen. Det er i princippet ikke tilladt at have rabatter som er billigere end rejsekortet, og de er derfor igang med at lukke hullerne. Jeg har selv forsøgt at finde eksempler via stik-prøver, men der er åbenbart ikke nok huller til at man bare lige kan finde et. Under alle omstændigheder er det fuldstændig ligegyldigt at der findes mindre huller (hvad snakker vi om, en 5'er?), så længe man ikke dagligt falder i dem.


Her kan du få priserne på min daglige tur Lunderskov-Esbjerg:
Klippekort: 66 kroner.
Billet: 88 kroner.
Rejsekort: 90 kroner.

Så det er lidt mere end en 5'er.

I princippet kan jeg opspare en rabat på rejsekortet, så prisen bliver sammenlignelig med klippekortet, men det er i praksis en næsten umulig balancegang at foretage det tilstrækkelige antal rejser for optjening og vedligehold af rabatten. Rejser man for få gange, optjener man ikke rabatten, og rejser man for mange gange, havde der været bedre økonomi i at have et månedskort.

  • 7
  • 0

Hvis man skal summere debatten her inkl. alle de omtalte problemer er konklusionen jo helt klar: bevar klippekortet! Ud med rejsekortet!

Nogle fordele ved klippekortet er:
1) Det er billigere i drift
2) Det er nemmere at bruge og hurtigere, ingen checkud kø
3) Man behøver ikke at kontrollere sin konto dagen after
4) Færre dummebøder
5) Bedre for folk som rejser sjældent, inkl turister
6) Ingen overvågning og bedre beskyttelse af privatlivet
7) Man behøver ikke at give et firma med rod i systemerne adgang til sin bankkonto
8) Man skal ikke betale ekstra ved forsinkelser
9) Flere her skriver at deres rejse koster mindre.

Jeg kan ikke se een eneste fordel for forbrugeren/kunden ved rejsekortet her i debatten! Så spørgmålet er vel ikke om klippekortet skal bevares; man burde hellere spørge om rejsekortet skal afskaffes.

Mvh
Steen

  • 12
  • 1

@Steen Larsen

1) Det er billigere i drift

Klippekort automater og selve klippe/stempel automaten kræver mere vedligehold end standere uden bevægelige dele.

5) Bedre for folk som rejser sjældent, inkl turister

Jeg synes det er superenkelt, helt på lnje med f.eks Londons Oyster card.

6) Ingen overvågning og bedre beskyttelse af privatlivet

Jeg har et anonymt rejsekort, er det ikke anonymt?

9) Flere her skriver at deres rejse koster mindre.

Er det rejsekortets fejl? Rejsekortet er vel bare et administrativt system.

For mig at se burde fejlene ved rejsekortet kunne rettes forholdsvis enkelt:

Pendlerkort: Hvorfor ikke indbygge pendler facilitet i kortet. Hvis man fast kører mellem A og B, tilkøbes dette, lagres på kortet og man har altid rejsehjemmel mellem A og B uden at checke ind og ud.

Pris: Prissæt rejsekortet korrekt.

Manglende checkout: Lav mulighed for at checke ud via en app. Dette vil måske kræve en personlig rejsekort, men du kan ikke få alt.

Manglende oplysning om pris: Giv mulighed for at købe en billet via en app eller net, og lagre dette på rejsekortet. Dette vil måske kræve en personlig rejsekort.

Mulighed for at skrive ud en kvittering: Igen via en app eller nettet.

Det kan godt være at hele rejsekortet er idiotisk etc, men kritikpunkterne må da være til at løse. Alternativet med flere offentlige transportoperatører med hver deres ikke samkørte billetsystem er et skræmmescenarie, som man for guds skyld skal undgå.

  • 1
  • 4

Aha, og præcis hvor meget bedre end andre trafiktællingssystemer?

Så meget bedre end at de trafiktællingssystemer har været anvendt i mit område oftest har været uanmeldte stikprøver, snarere end den daglige som rejsekortet og tilsvarende typer kan levere. Og hyppigere tællinger af trafikken giver et mere detaljeret billede af trafikken, især fordi den nogen gange svinger i kortere perioder. F.eks. er der ganske mange som når det er rigtigt koldt eller blæsende lader cyklen holde hjem og tager en bus på korte strækninger, mens de ellers vælger at cykle; dette gælder ifølge mine observationer for strækninger på 5 - 10 km.

Kunden (altså passageren og skatteyder) vælger den nemmeste vej, jo mere bøvlet offentlig transport er fravælges dette. Der er jo: bil (incl. samkørsel), scooter, el-sykel, cykel osv.

Ja, det er jeg godt klar over, men visse passagertyper har ikke den mulighed, afhængigt af forskellige forhold. Jeg er f.eks. nødt til at pendle tre timer hver vej dagligt når jeg studerer, fordi at jeg ikke har kunnet få en bolig tættere på mit studie. Dette ville være nemmere og hurtigere at bruge en bil, men dels har jeg ingen bil, dels kan jeg som studerende på et ungdomskort til 600 kr./md. med ubegrænset antal rejser; så at bruge bilen ville være markant dyrere, ligesom at jeg i toget kan slappe af og læse eller bruge tiden på anden vis.

  • 2
  • 1

Indrømmet, - jeg har ikke sat mig ind i rejsekortets fortrædeligheder, men jeg hører at det både er besværligt for mange (800 tusinde + dummebøder!?), prisen på systemet, forsinkelser af introduktionen er mange, uigennemsigtige priser o.s.v. o.s.v.
Jeg døjer med at forstå at man i 2014 skal have et så ufleksibelt system, når der må findes tilsvarende systemer andre steder i Europa. Det smager lidt af IC4.
Mest af alt fatter jeg ikke at lille Danmark partout skal opfinde den dybe tallerken gang på gang, i stedet for at købe nøglefærdige produkter, som allerede kører fint andre steder.
Hvad er problemet? Kan man ikke få udgifterne til at slå til?

NB: Heldigvis går der flere år imellem at jeg selv anvender offentlig transport!

  • 5
  • 2

Helt enig. Bare tag til London og prøv Oyster, det virker meget bedre og som turist kan man lynhurtigt leje et kort i en automat mod at betale GBP 3 i depositum.

Mvh
Steen

  • 4
  • 1

Klippekort automater og selve klippe/stempel automaten kræver mere vedligehold end standere uden bevægelige dele.

Ved sammenligning inkluderes vel softwareopgradering, hardwareopgradering, erstatning ved "nedetid"(eller er det også erstatningsfri?)

Jeg synes det er superenkelt, helt på lnje med f.eks Londons Oyster card.

https://www.tfl.gov.uk/travel-information/...

Men de har også:
https://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/...

Jeg har et anonymt rejsekort, er det ikke anonymt?

Ikke mere end betalingen.

Er det rejsekortets fejl?

Nu personificeres "Rejsekortet", det er jo blot et system. Brugervenligheden er slået fra og videre produktudvikling umulig.

Pendlerkort: Hvorfor ikke indbygge pendler facilitet i kortet. Hvis man fast kører mellem A og B, tilkøbes dette, lagres på kortet og man har altid rejsehjemmel mellem A og B uden at checke ind og ud.

Hvad er der i vejen for månedskort? Kan det gøres billigere? Og enklere? Et årskort?

  • 4
  • 0

Henrik Jensen skrev:

Klippekort automater og selve klippe/stempel automaten kræver mere vedligehold end standere uden bevægelige dele.


Det kan godt være, men rejsekortet er samlet set et helt utroligt dyrt system. Det har allerede været debatteret her før,

For mig at se burde fejlene ved rejsekortet kunne rettes forholdsvis enkelt:

Problemet er at det bliver de ikke. Når vi siger Rejsekortet taler vi ikke kun om systemet, teknikken, etc. men vi må også se på organisationen / selskabet som står bag ved. De har allerede vist sig at være utroligt tykhudede og helt uden det mindste flair for kundeforståelse. De deler bøder ud til højre og venstre uden omtanke for hvad der er rimeligt, retter kun fejl ved efter klage istedet for at være proaktive, insisterer på at folk skal betale mere ved forsinkelser, etc. etc. Sådan en dinosaur organisation fortjener simpelthen ikke at overleve.

Mvh
Steen

  • 11
  • 0

"Et spørgsmål kunne være - Vil det ikke være smart at love at app´s vil kunne bruges de næste 10 år - så ved kunderne at de har en sikkerhed i deres mobil."

Ja, en mobil, der MÅSKE er netdækning på.

Apps er forældede om få år.

En mobil, som mange mennesker i "rejsealderen" ikke ved, hvordan man betjener og derfor ingen smartphone har overhovedet.

  • 4
  • 1

@Jan Damgaard

Hvad er der i vejen for månedskort?

Jeg kan se at min søster har et månedskort, som er en lille plastik mappe med 2 kredikortstore papstykker, som passer dårligt i en tegnebog. Samtidig har hun et rejsekort. Der er behøver ikke være noget i vejen med et månedskort for, at det kunne være smart at kombinere de 2 ting.

@Steen Larsen

De har allerede vist sig at være utroligt tykhudede og helt uden det mindste flair for kundeforståelse. De deler bøder ud til højre og venstre uden omtanke for hvad der er rimeligt, retter kun fejl ved efter klage istedet for at være proaktive, insisterer på at folk skal betale mere ved forsinkelser, etc. etc. Sådan en dinosaur organisation fortjener simpelthen ikke at overleve.

Men det er måske det er problemet. Hvis man dybest set ikke gider løse banale problemer, så har man ikke nogen eksistensberettigelse. Og for mig at se er det "bare at lette røven" og få fikset det udestående.

  • 0
  • 0

Jeg har et anonymt rejsekort, er det ikke anonymt?

Nej. Dine rejser kan sammenkædes. Det ødelægger enhver mulighed for at være anonym. Efter ganske få rejser vil der være et mønster som identificerer dig.

Hvis rejsekortselskabet ikke havde haft ambitioner om totalovervåging af danskerne, kunne man have lavet et rejsekort, hvor det ikke var muligt at sammenkæde de enkelte rejser. Så kunne samfundet have realiseret de fordele, der eksempelvis ligger i real-time trafiktælling, uden at skabe et Stasi-lignende overvågningssamfund eller en konkurrent til telelogningen (eller den automatisk nummerpladegenkendelse, ANPG, som Rigspolitiet og Justitsministeriet er ved at indføre ad bagdøren uden nogen offentlig eller politisk debat).

Men i Danmark betyder offentlig IT altid mere overvågning og kontrol.

  • 6
  • 0

For mig at se burde fejlene ved rejsekortet kunne rettes forholdsvis enkelt:

Pendlerkort: Hvorfor ikke indbygge pendler facilitet i kortet. Hvis man fast kører mellem A og B, tilkøbes dette, lagres på kortet og man har altid rejsehjemmel mellem A og B uden at checke ind og ud.


Det er jo netop en af hovedpointerne i kritikken af rejsekortet:
At rette manglerne og gøre det rigtigt burde være enkelt. Men af en eller anden grund er det ikke enkelt for Rejsekort A/S, hvilket viser, at de ikke magter opgaven.

Det burde også være enkelt at indrette systemet sådan, at når man er logget ind, skal man ikke indtaste et hav af identifikationsoplysninger, når man vil klage over en tur.

Det burde også være enkelt at give mulighed for at udskrive en kvittering for en rejse, hvoraf det fremgår, om man har været logget ind på 1. klasse, om man har haft cykel med, om der har været svinkeærinder, som har gjort turen dyrere end det, der kan regnes ud fra de anførte på- og afstigningsstationer osv.

Det burde også være enkelt at gøre det muligt at se en opgørelse over, hvordan ens rabat er optjent, og hvor længe endnu den er gyldig, uden at man skal forbi en af rejsekortsstanderne på en banegård.

Det burde også være enkelt at rette en tank-selv-aftale selv, uden at skulle forbi en bemandet station.

Det burde også være enkelt at indse, at enten skal det være ligegyldigt, hvilken af standerne på en station man tjekker ind på, eller også skal standerne være tydeligt markerede med, hvilken operatør indtjekningen vil være gyldig hos.

Men ingen af disse enkle ting magter Rejsekort A/S.

  • 6
  • 0

Måske er det ikke rejsekort A/S's opgave, at rette i koden. Deres opgave er, at sætte opgaven i licitation, og at stå for kravspecifikationen. Herefter, skal et antal virksomheder byde på opgaven, og der skal vælges den der "praler mest" og koster mindst. Men alligevel, koster kassen, for at ikke betragtes som useriøs.

Jeg tror ikke, at problemerne var så store, hvis det var rejsekort som lavede kodning. Men, det er ikke deres opgave.

  • 1
  • 3

Men jeg kan ikke få øje på relevansen af din observation. Der blev ikke taget forbehold mod DSB-klippekort i det udsagn, jeg svarede på.


Fordi Rejsekort også gælder i Sydtrafik, så sammenligningen halter lidt. Det er en kendt sag, at DSBs billetter og klippekort ikke følger de samme regler ved rejser over takstgrænser som Rejsekort.

Se mere her:
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/pri...

Det er jo noget af det de kære politikere må se at rettet op på.

  • 0
  • 2

Host -host. "A Visitor Oyster card costs £3 (non-refundable)" kan man kalde det 'leje'?


Beklager, nej det kan man ikke. Før i tiden kunne man indlevere kortet igen og få sine 3 GBP tilbage. Men det er åbenbart slut.

Tja og i Danmark:

http://www.dsb.dk/rejsende/turister/


Disse løsninger er kun for turister som rejser intensivt. Med priser på 80 og 130 KR per dag er disse dagskort ikke for dem som kun kører et par ture i metroen per dag. Det er der i øvrigt allerede en anden som har forklaret ovenfor.

Mvh
Steen

  • 3
  • 0

Jeg tror ikke, at problemerne var så store, hvis det var rejsekort som lavede kodning. Men, det er ikke deres opgave.

Irrelevant. Jeg har et udestående med Rejsekort A/S. Hvilke underleverandører de vælger, er mig uvedkommende. Hvis produktet fejler, har Rejsekort A/S fejlet over for mig.

Det er Rejsekort A/S's opgave at finde en leverandør, der er kompetent til opgaven, at få specificeret over for leverandøren, hvilken funktionalitet der ønskes og at få lavet en kontrakt med leverandøren, der giver tilstrækkelig fleksibilitet til at få ny funktionalitet ind, når det er ønskværdigt.

  • 6
  • 0

Helt enig. Bare tag til London og prøv Oyster, det virker meget bedre og som turist kan man lynhurtigt leje et kort i en automat mod at betale GBP 3 i depositum.

Helt fint. Hvis man er i nærheden af en automat. Min erfaring fra London er, at skal man med en bus skal man først finde en kiosk eller et andet sted og købe bille. For bussen tager hverken kort eller kontanter. Allerede der hoppede kæden af for mig, saa jeg tog en taxi til stationen i stedet.

Her var der automater. Udvalget var ganske uoverskueligt, men til sidst fik jeg da købt en billet til undergrunden der virkede hele dagen. Der var simpelt nok, men havde jeg skullet tage stilling til depositum og alt mulig andet var jeg vendt 180 grader og taget taxi igen.

Jeg ved ikke hvordan Rejsekortet virker; de meget få gange jeg er med tog i Danmark har jeg lånt et klippekort. Men udfra mine erfaringer er London ikke noget jeg synes man burde modellere et billetsystem på.

  • 1
  • 1

En glimrende leder, der rører ved det ømme punkt.

Et rejsekort er en rigtig god ting, og kan være til glæde for de fleste rejsende. Det eksisterene rejsekort har mange gode sider, men har også voldsomme mangler. Mangler som organisationen ikke har kunnet / villet gøre noget ved i mange år.
> At man stadigvæk ikke, efter flere år i drift, har et kombineret rejsekort og periodekort.
>At man har et system der ikke virker når der er et andet kontaktløst kort i nærheden (adgangskort / betalingskort).
> At man har et 'behov' mellem-check-ind mellem bl.a. metro og S-tog.
> At man har et system der ikke har kapacitet til myldretids-håndtering (fire sølle standere ved hver opgang på Nørreport station forslår som ... ).
> At det tager dagevis at få opdateret sit kort, hvis man man betaler over nettet.

Der er brug for, at der er nogen, der uafhængigt af den nuværende Rejsekort organisation, sætter sig ned og ser på arkitekturen på et nyt system der,
> lader folk betale før de rejser eller on-the-go
> lader sig kombinere med periodekort
> er åbent for nye betalingsmidler
> er hurtigt nok
> gør det muligt hurtigt at lægge mere på kortet
Sådant et oplæg vil ikke løse alle problemer/ønsker, men ville kunne flytte rejsekortet fremad.

Samtidigt burde man, i et andet forum, sætte sig ned og se på det 'zone-tyrrani' der hersker her i landet p.t. Hvor mange millioner bruger vi på at omfordele nogle 50 ører mellem forskellige kommuner og regioner trafikselskaber? Det er mig som passager underordnet. En by som stor-Stockholm med ca. 2 milj. mennesker har 3 zoner!

Et tredje forum kunne så nedsættes og undersøge hvordan man forbedrer robustheden. Her drejer det sig om håndtering af alle de mærkelige undtagelses-situationer der er, automater der ikke virker, data der ikke er overført m.m.

  • 6
  • 0

Der er ingen tvivl om at rejsekortet har fejlet på nogle helt fundamentale punkter. Først og fremmest, så ville jeg gerne vide hvad motivationen for overhovedet at indføre det i første omgang var? Vi er gået fra et klippekort system, der virkede. Jeg siger ikke at klippekortet var ikke perfekt, og det havde helt klart dets ulemper, men rejsekortet har efter min mening kun gjort livet mere besværligt. Som mange andre nævner, så var de fleste rejser med et klippekort relativt bekymrings frie, og når man først havde klippet det rigtige antal zoner, kunne man læne sig tilbage og lade tankerne vandre. At lade tankerne vandre når man kører langt med offentlig transport er en naturlig ting at gøre, og derfor er der mange der glemmer at tjekke ud. Alene det at debatten overhovedet stadig eksistere er stærkt bekymrende. Jeg hører ofte på folk der kritisere rejsekortet, og jeg er også selv til tider en af dem, når jeg en gang imellem har haft en dårlig oplevelse. Man ser kritikken alle vejne. De fleste anmeldere giver rejsekortet bundkarakter, og debatten på ing.dk er på 100+ kommentarer, hvoraf kun nogle få indlæg forsvarer rejsekortet. Det generelle mediebilled er altså negativt. Så synes nogen få sikkert, at jamen så må det jo være mediernes skyld, men hvis der ikke var et eller andet om snakken, så ville det jo se helt anderledes ud. Kritikken har været sønderrivende fra alle sider. Konklusionen må være at rejsekortet har fejlet.

Lad os beholde klippekortet. På trods at dets mangler, og lidt forældede teknologi, så var det faktisk stadig bedre.

  • 2
  • 2

Der er ingen tvivl om at rejsekortet har fejlet på nogle helt fundamentale punkter. Først og fremmest, så ville jeg gerne vide hvad motivationen for overhovedet at indføre det i første omgang var?


Fra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort
Bl. a.
"En af grundtankerne bag rejsekortet var at afskaffe de forskellige amtslige takseringssystemer. De var alle zonetakstsystemer men varierede på prisudregningsmetoden. Samtidigt var der især for DSB et problem med at rejserne ofte begyndte i et amtsligt system og sluttede i et andet. DSB havde derfor sit eget overordnede system, der skulle håndtere rejser mellem amter og samtidigt kunne følge amtslige regler for rejser inden for samme amt."

Men her halter det stadig. Politikerne vil åbenbart ikke tage affære. De 'sære' takstgrænser eksisterer stadig.

Målsætning og forskel fra andre systemer.
"
- fælles system for hele landet
- hele rejsen er sammenhængende i hele landet uanset trafikselskaber
- tankop og tankopaftaler var med fra starten
- der er fælles system til kundeservice, salg mv.
"

(læs selv videre)

  • 1
  • 2

Hvad er det galt med 24 timer, CityPass(24 eller 72 timer) og CPH Card?
(på papir eller som mobilbillet efter 8. februar 2015)

At det ikke kan bruges. Når jeg er i Danmark så er jeg der i op til 4 uger.
Jeg bruger ikke bussen hverdag - andre dage flere gange. Nogle gang skal jeg til Ballerup, andre til Køge, og så en tur til Luisiana. Og nogle gange skal jeg ind til byen, i dagtimerne eller om aftenen med vennerne.

Jeg kan ikke bruger 24 timer, da jeg ikke rejser på den måde. Et klippekort er perfekt, da jeg kan klippe det jeg har brug for lige nu. Og det samme om 2 dage på en helt anden strækning.
Den mulighed har jeg ikke med klippekortet.
Faktisk ville et klassisk klippekort på rejsekortet være den perfekte løsning af samme årsag. Jeg ved ikke hvordan rejsekortet vil beregne min pris på et så specielt rejsemønster.
Desuden skal jeg betale 130 (80+50) bare for at køre 3 zoner til centrum. De tager 50 kr af mine penge, som jeg ikke kan bruge til noget, så de kan tjene renter på det. De burde betale de renter til mig.

Jeg lever faktisk på den måde som beskrevet. Jeg har en bil, men kører ofte med bus. Jeg kører af ringvejen (m bil eller bus) til arbejde, men til byen o.a. med bus. Jeg har et valg!
Og det fungerer da jeg ikke har noget fast rejsemønster.
Og her kan systemet finde ud af at after 4 tur i samme region overgår jeg til dagsbillet og betaler ikke mere den dag (i den pågældende region). Efter ca 22 EUR overgår jeg automatisk til månedskort (dvs jeg kører gratis i den region måneden ud)
Og er det blot penge til ét klip kan jeg køre.
Jeg kan lade kortet hjemme og hoppe på bussen 5 min senere og pengene er der.

Kan rejsekortet det?

  • 2
  • 0

Og er det blot penge til ét klip kan jeg køre.
Jeg kan lade kortet hjemme og hoppe på bussen 5 min senere og pengene er der.

Kan rejsekortet det?


Næsten og nej.
"Saldoen på kortet skal som minimum svare til forudbetalingen for din rejse. " dvs min. 50kr. (korttype personlig)
Det administrative system samt tiden for overførsel til 'off-line'-systemet i busser nødvendiggør, at opladning foretages mindst 24 timer før rejse for at være sikker (ifølge Rejsekortets oplysninger).

  • 0
  • 1

Hvor mange dummebøder er der blevet udstedt i en typisk periode 1. jan .- 1.nov fordi folk har brugt den gamle teknologi=klippekortet forkert. Hvor mange dummebøder er der blevet udstedt i perioden 1. jan - 1. nov fordi folk har brugt den "nye" teknologi=rejsekortet forkert (her er svaret vist ca 800.000)?

  • 0
  • 0

Jeg vil tillade mig at være foretaler for rejsekortet. Jeg er ikke pendler men rejser alligevel nogle gange om ugen med mit personlige tanke op rejsekort indenfor HT - området, og jeg er meget tilfreds; jeg behøver ikke at have 2 - 3 forskellige rabatkort liggende i skuffen, der enten bliver, krøllet eller bare for gamle. Jeg behøver ikke klingende mønt og skal ikke bekymre mig om zoner; selv om det at tælle zoner altid har været en god ingeniør udfordring.

Lidt mallurt i bægeret er dog som flere allerede har nævnt; at rejse mellem trafikselskaberne i DK med et rejsekort er desværre en dårlig oplevelse, men det er ikke tenikkens skyld, mere at man burde lave hele DK til en stort HT selskab, så man undgår småligheden mellem de regonale trafikselskaber i et land på bare 5 mill indbyggere.

Selvfølgelig er der plads til forbedring i rejsekortet, for hvor er pendler funktionaliteten som kunne kombinere pendlerkortet med rejsekortets basisfunktionalitet eller kombinationen af ungdomskort og rejsekort.

Turisterne mangler engangs rejsekortet som man kender det fra andre stor byer i verden ala London.

Men lad os dog hellere bygge videre på kortet end at droppe det og gå tilbage til det gamle klippekort

  • 1
  • 2

Hvor mange dummebøder er der blevet udstedt i en typisk periode 1. jan .- 1.nov fordi folk har brugt den gamle teknologi=klippekortet forkert. Hvor mange dummebøder er der blevet udstedt i perioden 1. jan - 1. nov fordi folk har brugt den "nye" teknologi=rejsekortet forkert (her er svaret vist ca 800.000)?


Simpelt svar:
'Dummebøder' kalder nogen det, men det er 'mistet forudbetaling' ifm Rejsekort. Det giver jo ikke anledning til kontrolafgift, da kortet (vel) var indchecket og rejsen ikke afsluttet og dermed endelig pris for rejsen ukendt. 'Nogen' kommer endda til at rejse for 'mindre' end den faktiske pris.

Hvis man har stemplet forkert/ikke stemplet med klippekort, er der tale om ugyldig rejsehjemmel = kontrolafgift (750kr).

  • 0
  • 0

Mon der er en blandt de mange debattører her, der har konkret viden om den påtænkte funktion af rejsekortet som periodekort?
Er der VIRKELIG tanken, at man som flat-rate-rejsende både skal tjekke ind og mellemtjekke ved transportmiddelskift, for at være i besiddelse af et "gyldigt rejsehjemmel" - og kunne idømmes en bøde, alene fordi man har unddraget trafikselskaberne en detalje i deres statistiske materiale, desuagtet man måske har forudbetalt over 1.000 kr for perioden?
Hvad er bøden for at glemme udtjekning? Mister man så restbeløbet på periodekortet?
Jeg kan godt forstå Rejsekortet tøver med at idriftsætte periodekortoptionen...
Der er vist en hel del, der skal tænkes igennem først - og det tager åbenbart sin tid.

  • 1
  • 0

Jeg hører til blandt de relativt tilfredse brugere af rejsekortet. Ved overgangen til rejsekortet var jeg skeptisk, mest fordi jeg var bekymret for dette, at jeg på forhånd ikke kendte rejsens pris. Men i praksis har det vist sig, at samtlige betalingsformer, med undtagelse af månedskort, er dyrere end rejsekortet - hvis man husker at checke ud :-(

Og det kan godt være problematisk at huske, når man rejser med børn eller bagage, og ikke har hænderne fri til at foretage handlingen. På dette punkt er rejsekortet helt ubrugeligt.

Men jeg tænker at dette ikke er et uløseligt problem, måske en supplerende app som man kan tjekke ud med.

  • 0
  • 0

Jeg er temmelig målløs over hvor lidt folk bekymrer sig om deres civile rettigheder og uden spørgsmål accepterer total overvågning med Rejsekortet.

Hvem ved deres fulde fem vil acceptere at der bliver ført log over hvor og hvornår et individ identificeret ved navn, bankkonto og CPR-nummer flytter sig fra et udspecificeret A til et ditto B med klokkeslæt.

Når først data er logget lækkes de før eller siden. Det er så sikkert som amen i kirken. Rigspolitiet mister det samlede kørekortregister til hackere (velvilligt hjulpet af vanligt inkompetente CSC), Robinson-listen mistes - ikke uden en vis ironi - til hackere og CSC brillierer igen ved at have en FTP-server (sic!) med personfølsomme data med samme bruger-ID og samme password til alle kommuner. Og et password der ikke var ændret i flere år.

Alle der tror Rejsekortet A/S er mere kompetente end CSC rækker hånden op. Man skal i hvert fald ikke hedde Tina...

Og sådanne idioter er danskerne villige til at betro deres rejsemønster, konto- og CPR-nummer? Det er jo vanvid.

Orwell, Manning og Snowden har åbenbart levet forgæves for de fleste danskere.

Nå, bilen bestod syn i dag...

  • 8
  • 1

Eksemplerne er snarere undtagelsen end reglen. Det er i princippet ikke tilladt at have rabatter som er billigere end rejsekortet, og de er derfor igang med at lukke hullerne.


Det går den forkerte vej med at lukke de huller.

For en måned kom jeg med følgende eksempel på et hul, der ikke var lukket:

Lunderskov-Esbjerg:
Klippekort: 66 kroner.
Billet: 88 kroner.
Rejsekort: 90 kroner.

Nu for et par dage siden rejste jeg på rejsekort (ja, jeg er doven) på denne strækning og opdagede ved udtjekning, at der var lagt 10% oven i den normale pris. Først troede jeg, at det var en ny form for dummebøde, fordi jeg nogle dage før havde glemt en udtjekning.

Men nej, et opslag på DSB's hjemmeside afslører, at man har hævet prisen med 10% - men kun for passagerer, der bruger rejsekort!

Så nu er priserne for samme strækning:
Klippekort: 66 kroner.
Billet: 88 kroner.
Rejsekort: 99 kroner.

Man betaler altså nu en overpris på 12,5% for at bruge rejsekort i forhold til enkeltbillet!

  • 4
  • 0

De fleste rejsende foretrækker Klippekortet.
Rejsekortet må dø.

  • 6
  • 1

Hvorfor skal alle offentlige anskaffelser her i landet gennemføres som udviklingsprojekter? Mon ikke der er andre steder i verden hvor der findes offentlig transport og hvor man allerede har velfungerende betalingssystemer? Man kunne f.eks. tage et smut til Norge og checke deres system ud. Træk dit kort (dankort, kreditkort etc) igennem maskinen tryk på den by du skal til. Ikke noget med specielle kort og checken ind-og-ud og dummebøder. Log ind på nettet med dine kreditkortdata og du kan se alle dine rejser/kvitteringer.

  • jatak sådan en vil vi gerne have - kan I levere den i blå? Mon ikke tilsvarende koncept kunne have sparet os for lidelserne med IC4

Død over rejsekortet

  • 6
  • 0

Jeg downloadede appen DOT til min mobil.
Jeg kunne ikke kontakte DOT fra mobilen og stille mit spørgsmål !!!.
Jeg søgte på www og fandt et telefon nr. 7015 7000 med
en masse tryk dit og tryk dat. Det lykkedes at få et menneske i tale !!!
Man skal købe 20 klip for 150 kr = 7.50 kr/klip
det koster 9 klip for mig at komme til Kastrup = 67.50 kr
På mit grå kort koster et klip 49.00 !! MERPRIS 18.50 kr
Gad vide hvad det koster med et "Rejsekort" når man trækker dummebøderne fra
???

  • 1
  • 0

Jeg bor i det, som journalister og socialdemokrater (= politikere generelt) nedladende kalder udkantsdanmark. Jeg skulle til storstaden og retur i forbindelse med et kursus.
Da jeg kender P-forholdene derinde (enten umuligt eller f...... dyrt), investerede jeg i et rejsekort, stillede bilen i Køge og tog linje E til Nørreport.
Mandag: reduceret drift - kom 4 minutter for sent.
Tirsdag: oh fryd, det fungerede
Onsdag: med indgroet mistillid til DSB tjekkede jeg rejseplanen.dk og konstaterede, at der var 'faldet en køreledning ned', så jeg tog øsen ind og betalte 300 dask for P-hus + brændstof + køkørsel.

Det var det rejsekort

Resten af systemet skal også fungere!

Og Harry Lahrmann ('trafikekspert') mener, at vi pendlere skal tvinges over i offentlige samfærdelsmidler med afgifter. Hvor menneskevenligt!!!

  • 4
  • 0

Man skal købe 20 klip for 150 kr = 7.50 kr/klip
det koster 9 klip for mig at komme til Kastrup = 67.50 kr
På mit grå kort koster et klip 49.00 !! MERPRIS 18.50 kr


Det lyder som om du har købt et 2-zonerskort, og så vil du rejse i alle-zoner.

Hvis du havde købt et alle-zonerkort, var det blevet billigere.

Men jeg er enig i at et elektronisk klippekort burde være skruet på en sådan måde, at hvis du tog en på alle-zoner, så fik du den billigste pris.

  • 0
  • 0

Hvilket man så ikke kan som mobilklip.


Du har ret. Der kun én type klippekort man kan købe, som koster 150. Det ses tydeligt når man går ind under "Køb klippekort".

Så for dem der rejser mange zoner, har afskaffelsen af klippekort gjort det dyrere. Et 2-zoners klippekort kostede indtil 8. feb 140, så de 150 er nok den prisstigning der ville have været, hvis ikke klippekortet stod til udfasning.

  • 0
  • 0

Så for dem der rejser mange zoner, har afskaffelsen af klippekort gjort det dyrere. Et 2-zoners klippekort kostede indtil 8. feb 140, så de 150 er nok den prisstigning der ville have været, hvis ikke klippekortet stod til udfasning.


Nej prisen var 150,- for et 2-zoners klippekort.
Da man med mobilklippekortet køber 20 zoner, som man 'klipper' i selvvalgt antal pr rejse. (en 3-zones rejse koster altså 3 'zoner') Prisen pr zone er så den højeste fra 'de gamle' kort ( prisen gik fra 7,50 til mindre end 5,44 pr zone afhængig af klippekort ( 2 - alle zoner)).

  • 0
  • 0

Rejsekortet er analyseret i hoved og r**, og det er en skandale.

Papirklippekortet er rejsekortet totalt overlegent i enhver henseende.

Det helt grundlæggende problem er den privatisering vi har set af et hav af mærkelige rejseselskaber, busselskaber og togservice leverandører, der har skabt monsteret rejsekortet som et plaster på såret.

Som med alle andre privatiseringer er det forbrugeren der betaler. Skønsmæssigt er biletterne steget med mere end 40% pga rejsekortet. De penge får vi aldrig tilbage.

Papirklippekortet har ufatteligt mange fordele. To af dem er helt afgørende:

Dels er den rejsende sten sikker på at have dokumentationen i orden for at man har betalt for sin rejse, dels opsamles der ingen data på den rejsende, og man bliver derfor heller ikke overvåget når man rejser.

Slå det digitale lort ihjel og genindfør en af de største succeser vi har haft! Klippekortet er en sikker vinder. Den er billig. Driftsikker og tryg for forbrugeren.

  • 8
  • 0

Per Hansen 12 timer siden
Arne du vrøvler!

Kære Per Hansen

Jeg har tilladt mig at sende din kommentar til trafikministeren
og skal hermed opfordre andre til at gøre det samme.

Venlig hilsen til jer alle
ERIK LINDBERG

  • 1
  • 0