Leder: Når posten nedlægger sig selv - helt i pagt med tiden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Når posten nedlægger sig selv - helt i pagt med tiden

Måske skriver De julekort til venner og familie: Breve der skal bringes ud med bud og puttes i en postkasse. I så fald tilhører De en del af befolkningen, der tæller stadigt færre mennesker. Kun ni procent af al post i Danmark er afsendt af private. Og for hvert år falder brevmængden med millioner - i løbet af fem år er antallet af brevforsendelser faldet med over 200 millioner og vil snart nå under en milliard.

Tilmed bevirker den økonomiske recession, at tendensen forstærkes på trods af et - må man formode - stigende antal rudekuverter til betalere med ondt i pengepungen. Lidt som Post Danmark selv, der får stadigt sværere ved at leve godt, når vi alle snart kommunikerer per mail og sms. Siden 2004 er postens driftresultat blevet stadigt ringere.

Det er efterhånden mest når vi e-handler, at vi er i kontakt med posten. Enten for at modtage pakker eller for at returnere dem. Og de bliver sendt til vores arbejdspladser, fordi vi ikke er hjemme, når poster kommer forbi. Og fordi posthuset er lukket, når vi får fri. Det ligner panik før lukketid, når posten alt for sent og foreløbigt gratis endelig tilbyder borgerne at kunne modtage pakker i fuglehuset eller på trappestenen. Og det afværger ikke det eksistentielle spørgsmål: Hvad skal vi egentlig med postvæsenet?

Spørgsmålet er så meget desto stærkere, om Post Danmark er ved at afvikle sig selv, nu hvor filialnettet efterhånden drives af butiksindehavere, frimærkerne sælges over nettet, pakkerne henter vi selv i døgnpostautomater og vores ringbind med papirer fra det offentlige erstattes af en digital mappe i e-bokssystemet. Eller om vi fremover må forudse kun at få breve leveret et par gange om ugen, som den ansvarlige Transportminister Lars Barfoed fik signaleret mandag. Det er en paradoksal melding i en verden, hvor vi er afhængige af at kommunikere konstant og i realtid med hinanden, men den illustrerer fornemt postens umulige grundlag.

Post Danmark skal rustes til konkurrencen på et åbent postmarked, der i EU slippes helt løs om et øjeblik i 2011. Der er vredet i produkter, organisation og serviceniveau for at blive klar. Sommerens sammenlægning med den svenske post er således det seneste skridt i en årelang udvikling, der endnu ikke er forbi, For nogen udgør forandringerne dolkestødet til et nobelt og hæderligt embedsmandsvælde, som altid punktligt har bragt posten ud i regn og slud i deres røde uniformer på gule cykler.

Men billedet af et velfungerende væsen, der absolut skal være statsforankret, er nostalgisk romantik. Den arbejdsplads, der i dag beskæftiger én (1!) procent af den arbejdsduelige befolkning, begyndte som en håndfuld postruter i forbindelse med 30-års krigen i 1600-tallet. I 1653 overtog købmanden Paul Klingenberg postvæsenets drift for egen regning og risiko. Gennem årtier udvidede han posten betydeligt, hvorved den til sidst blev så god en forretning at Christian V tog det til kronen og skænkede det til sin uægte søn. I 1711 overgik posten til staten. Resten er ... historie.

Posten har, som vi kender den, ingen fremtid. I krydsfeltet mellem infrastruktur, logistik og teknologi ligger dette århundredes brevpostselskab. Det kunne være Shell eller måske Better Place. Mon ikke der også opstår en anden måde at transmittere de elskelige julehilsner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Posten har, som vi kender den, ingen fremtid.", nej heldigvis, kan jeg kun sige.

Vildt høje priser, og et serviceniveau der ligger i bund.

Postkort fra Australien til Danmark koster 25 øre mere, end internt i Dk.

6,8 £ for pakke fra Tyskland til Dk, men 197 kr for pakke fra Dk til NL!!

De få posthuse som er tilbage, lukker kl 17. Ligesom banker og læger, lever de i deres egen verden.

"Vi indfører en ny "service", døgnboksen." Du er ikke altid hjemme, når vi kommer ud med pakker(/parker), så nu kan du selv hente dit lort.
Sikke en service.

Hvis buddet ikke vil aflevere din pakke, men blot smider pakkesedlen i postkassen, og IKKE ringer på, kan du selv hente den på posthuset DAGEN efter.

Hvorfor kan de ikke afhentes SAMME dag, for pakkerne kommer op på posthuset kl 17.30.

Hvis vi smadrer din pakke, er det fordi DU ikke har pakket den godt nok ind, IKKE fordi vi ikke har behandlet den ordentligt.

Bliver dit brev væk, er det bare ærgeligt, for vi erstatter ikke breve, du kunne jo bare have betalt noget mere.

Hvis du vil have en kvittering for, at du har sendt et brev til modtageren, kan DU selv lige udfylde en blanket med afsender og modtager, som vi så, for 11 kr, stempler. Dermed har du et bevis overfor modtageren, at du har sendt noget, hvis vi smider det væk undervejs.
En idé til alle butikker. Når i spøger kunden om han vil have en kvittering/bon, udleverer i et ark papir, og får kunden til at skrive ned, hvad han har købt, og for det forlanger i 11 kroner. Hvis hans vare går i stykker på garantien, siger i blot, at i ikke har erstatningspligt, han kunne blot have givet ti gange mere for den samme vare, så skulle i nok erstatte.

Hvis jeres regler ikke passer til virkeligheden, ændrer i blot reglerne. En pakke uden omdeling skal være på posthuset DAGEN EFTER den er indleveret, det står i Jeres egne regler, men pakken kommer først to dage efter, så derfor vil i ændre reglerne, så der kommer til at stå to dage. Taler at erfaring!

Når du vil sende breve på posthuset,skal du naturligvis SELV frankere dem. Hvorfor skal der absolut frimærker på? Kunne posten ikke blot have en frankeringsmaskine eller et stempel?!
Hvis du sender via et posthus/postbutik, og DE underfrankerer, er det naturligvis dit problem, IKKE deres. Du kan desuden heller ikke bevise, at det er posten som har frankeret, da det er de samme frimærker, som du selv bruger - igen, hvorfor ikke et stempel?

Jeg kunne blive ved, så lad os håbe, at Posten har en anden fremtid!

  • 0
  • 0

Årsagen til Postvæsenets derute er, at den i mange år i stedet for at være en offentlig serviceorganisation, har skulle gøre sig økonomisk lækker for at kunne blive solgt til en høj pris. Derfor høje gebyrer og priser og mindre service. Det har de kunnet gøre i mange år pga. monopolet. Monopolet betyder dog mindre og mindre idag, så politikerne har skudt sig i foden! Samtidigt har de skadet mange aviser og tidskrifter og endog julemærkehjemmene, for når det er for dyrt (og langsomt) at sende julekort, så sælges færre julemærker!
Jeg husker min tid i postvæsenet for snart 50 år siden med 3 ombæringer pr. dag, så både morgen-, middag- og aftenaviser kunne blive udbragt. Og juletravlheden på Omkarteringen. Dengang var posten bedre, hurtigere og billigere, men gav ikke overskud!

  • 0
  • 0

Over postboksene i det postkontor, hvor jeg har postboks, tænder de hver morgen et skilt hvor der står: "Posten er færdig." Det er da selverkendelse !

  • 0
  • 0

Postkort fra Australien til Danmark koster 25 øre mere, end internt i Dk.

Man kan ikke sammenligne disse priser. Den store omkostning for posten er transporten fra posthus til adresse, og ikke fra land til land. Derfor skyldes den højere danske pris de højere danske omkostninger.

Hvis buddet ikke vil aflevere din pakke, men blot smider pakkesedlen i postkassen, og IKKE ringer på, kan du selv hente den på posthuset DAGEN efter.

Hvorfor skulle postbuddet ikke VILLE aflevere din pakke?! Det er mere besværligt for ham at slæbe den med tilbage og udfylde papirarbejdet.

Hvis vi smadrer din pakke, er det fordi DU ikke har pakket den godt nok ind, IKKE fordi vi ikke har behandlet den ordentligt.

Hvis Posten skulle bahandle alle pakker som var de fyldt med ubeskyttet porcelæn så vil udgifterne nok stige endnu mere.

Når du vil sende breve på posthuset,skal du naturligvis SELV frankere dem. Hvorfor skal der absolut frimærker på?

Man skal dælme sende mange breve før dette bliver et reelt problem.

Jeg har altid været tilfreds med Posten og kan ikke genkende nogen af de problemer du har. Måske tilhører jeg bare et bedre postdistrikt.

Generelt syntes jeg folk har det med at nedgøre semi-offentlige institutioner som DSB og Post Danmark. De kalder dem inkompetente, dyre og ikke-service-minded.
Jeg garanterer for at de er drevet af særdeles kvalificerede folk, men det er bare nogen komplekse opgaver de skal løse.

  • 0
  • 0

Jeg har det meget med Post Danmark som jeg har det med DSB: Grunden til at systemet ikke virker er, at skal tjene sig selv ind, samtidig med at det skal følge regler de andre bude ikke skal følge. Hvordan skulle Post Danmark nogensinde kunne konkurrere med e.g. FedEx som ikke skal have posthuse åbne rundt omkring? Allerede der sparer FedEx nogle penge, som de så kan bruge på at have lavere priser end Post Danmark. Enten skal PD privatiseres helt, i hvilket tilfælde vi bare får endnu et dårligt bud på markedet, eller også skal man stoppe denne drøm om at de skal financiere sig selv.

  • 0
  • 0

[quote]
Postkort fra Australien til Danmark koster 25 øre mere, end internt i Dk.

[/quote]

Man kan ikke sammenligne disse priser. Den store omkostning for posten er transporten fra posthus til adresse, og ikke fra land til land. Derfor skyldes den højere danske pris de højere danske omkostninger.

Disse priser kan man da sagtens sammenligne, for postvæsnet i Australien skal vel for for pokker også have noget, for at tømme postkassen og fragte det videre i systemet.

Hvis buddet ikke vil aflevere din pakke, men blot smider pakkesedlen i postkassen, og IKKE ringer på, kan du selv hente den på posthuset DAGEN efter.

Hvorfor skulle postbuddet ikke VILLE aflevere din pakke?! Det er mere besværligt for ham at slæbe den med tilbage og udfylde papirarbejdet.

Men ikke desto mindre er det ofte det som der sker. Prøv at læse diverse debatter på nettet, der er tonsvis af eksempler. Jeg har selv oplevet det flere gange. Udfyld papirene i bilen, og du slipper for, at gå op på 3.sal for at ringe på døren. Smid blot sedlen i postkassen i stueetagen.

Hvis vi smadrer din pakke, er det fordi DU ikke har pakket den godt nok ind, IKKE fordi vi ikke har behandlet den ordentligt.

Hvis Posten skulle bahandle alle pakker som var de fyldt med ubeskyttet porcelæn så vil udgifterne nok stige endnu mere.

Jeg har en kollega, som har været hos Post Dk i pakkeafdelingen og han har fortalt, at deres måde at håndtere pakker på, ikke ligefrem er den bedste. De kaster pakkerne ned af en slidske, for enden af den falder pakkerne tre meter ned i en vogn. Det er ikke særlig god behandling af folks ting. Hvis en pakke var mærket "Forsigtig", og det IKKE var det officielle PostDk klistermærke, skulle den behandles som en fodbold.

Sidste år udtalte Generaldirektøren for PostDk i Basta på tv2, at da de øreringe der var sendt ifølge PostDk's foreskrifter, og var godkendt af personalet på posthuset, var gået i stykker, så kunne de jo ikke havet været pakket ordentlig ind. Sørgeligt.

Når du vil sende breve på posthuset,skal du naturligvis SELV frankere dem. Hvorfor skal der absolut frimærker på?

Man skal dælme sende mange breve før dette bliver et reelt problem.

Jeg går ned på posthuset for at sende ti breve, ikke for at købe frimærker, men jeg får blot stukket frimærker i hånden, og så kan jeg bare gå i gang, for det er jo ikke en del af servicen. Jeg kan dog godt følge, at der ikke er tid til, at frankere tusindvis af breve for folk, men de gør det jo heller ikke nemt, for frimærker er ikke det nemmeste at håndtere. Et stempel vile være hurtigere.

Jeg har altid været tilfreds med Posten og kan ikke genkende nogen af de problemer du har. Måske tilhører jeg bare et bedre postdistrikt.

Du er heldig :-)

Generelt syntes jeg folk har det med at nedgøre semi-offentlige institutioner som DSB og Post Danmark. De kalder dem inkompetente, dyre og ikke-service-minded.
Jeg garanterer for at de er drevet af særdeles kvalificerede folk, men det er bare nogen komplekse opgaver de skal løse.

Ja, det er yderst klompleks, at modtage et brev, og aflevere det igen, uden at smide det væk, eller ødelægge folks ejendom.

Hvis du mangler 25 øre på et brev, kommer der en straf til dig. Sætter du et en-krones frimærke for meget på, kan du ikke, når du afleverer brevet på posthuset, få den krone retur. Afleverer posten et brev hos dig, som ikke er til dig, kan DU blot aflevere det igen i nærmeste postkasse, UDEN at få noget for det.
Kort sagt, hvis DU laver en fejl skal du betale, hvis DE laver en fejl, er det bare ærgeligt.

Jeg har også oplevet, at der er forsøgt afleveret to pakker til mig, men da budene ikke har kunnet komme af med dem, har de taget den med tilbage, men til to forskellige posthuse. Det resulterede i, at jeg skulle afhente pakkerne i hver sin ende af Kolding. Det var NATURLIGVIS IKKE muligt, at smide pakken i en taxa/postbil op til det rigtige posthus. Service er et ukendt begreb. De laver en fejl, men det kan de da ikke tage sig af.
Prøv at drive en privat virksomhed på denne måde, og se hvor længe du overlever.

  • 0
  • 0
Svend Andersen

"Jeg har en kollega, som har været hos Post Dk i pakkeafdelingen og han har fortalt, at deres måde at håndtere pakker på, ikke ligefrem er den bedste. De kaster pakkerne ned af en slidske, for enden af den falder pakkerne tre meter ned i en vogn. Det er ikke særlig god behandling af folks ting. Hvis en pakke var mærket "Forsigtig", og det IKKE var det officielle PostDk klistermærke, skulle den behandles som en fodbold"

Tror du skal se dig efter en ny kammerat, det er noget af en historie han har fortalt der som slet ikke hænger sammen med virkeligheden. Pakkerne kure ned af en slidske som går som en spiral, det sidste stykke køre de på ruller som bremser pakkerne - herefter bliver de med håndkraft stablet i en postcontainer.

Fik mig en god griner der... ha ha ha

  • 0
  • 0
Svend Andersen

"Jeg har en kollega, som har været hos Post Dk i pakkeafdelingen og han har fortalt, at deres måde at håndtere pakker på, ikke ligefrem er den bedste. De kaster pakkerne ned af en slidske, for enden af den falder pakkerne tre meter ned i en vogn. Det er ikke særlig god behandling af folks ting. Hvis en pakke var mærket "Forsigtig", og det IKKE var det officielle PostDk klistermærke, skulle den behandles som en fodbold"

Tror du skal se dig efter en ny kammerat, det er noget af en historie han har fortalt der som slet ikke hænger sammen med virkeligheden. Pakkerne kure ned af en slidske som går som en spiral, det sidste stykke køre de på ruller som bremser pakkerne - herefter bliver de med håndkraft stablet i en postcontainer.

Fik mig en god griner der... ha ha ha

Det var en vandret slidske. For enden falder pakkerne ned i containeren.
Jeg har desuden med egne øjne set, hvordan en postmedarbejde stod på jorden, og kastede pakker op i en trådvogn, som stod oppe på en perron. Det var ikke alle som ramte i vognen. Man har fint overblik over pakkesorteringen fra banegården i Kolding.

  • 0
  • 0

Jeg handler en del med et firma i Tyskland som sender mig pakker op til 20Kg for ca 45Kr.
Forleden var jeg nødt til at returnere en pakke på ca 0,5Kg. Pris hos Postdanmark: 189Kr.

Mindre pakker fra den anden side af Jorden betaler man ca $5 for.

Man undres.

  • 0
  • 0

Offentlige tiltag er offentlige fordi deres virke er at give borgerne et service tilbud på en måde som en privat ikke ville kunne løfte.

Militæret er en dundrende underskudsforretning, men har tidligere været en udmærket billig læreplads for piloter,mekanikere,radiomekanikere, brandfolk, lastbilchaufører m.fl.

Udannelser der idag dækkes af de tekniske skoler og AMU centrer fordi den almindelige værnepligt mere eller mindre ophørte, fordi man ønskede at spare.
Udgifterne er bare flyttet til en anden sektor der ikke er et hammeslag billigere, sikkert tværtimod.
Hvor militærfolk havde 40 timers uge har lærerstanden max 27 timer, men i Ebberøds hjemland siges dårlige omstruktureringer at være successer.

Hospitalsvæsenet har været har også haft misundelses sparekniven ude så væsenet er blevet så ringe at privathospitaler med samlebåndsoperationer er blevet guldminer.

Og ligeså er det jo gået med postvæsenet.
Lige som de andre steder har økonomien sejret over servicen.

Det er rigtigt at på den korte bane så kan den private sektor tilbyde løsninger, der ser tillokkende ud.
Men da lønninger og arbejdsforhold for ufaglært arbejde i firmaer der arbejder i den tidligere offentlige sektor ikke er tillokkende, er det ikke de skarpeste knive i skuffen der udfører den slags arbejde og dermed falder kvaliteten af det arbejde der udføres....jævnfør rengøringen på hospitalerne!

  • 0
  • 0

Du har nu ikke helt ret. Posthuset i Jernbanegade i Esbjerg lukker først kl. 17,30. Da jeg en dag havde et brev, som var tæt på 500 g vægtgrænsen, bad jeg dem veje den, og da den var under vægtgrænsen efter deres vægt, men ganske tæt på, skrev den betjenende dame på den, så der ikke skulle betales strafporto, hvis brevet sugede et gram vand eller det kom på en vægt, der viste lidt anderledes!

  • 0
  • 0

Mand, åh mand, Svend Andersen, så mange klichéer... Du leder tankerne hen på den slags sure, gamle mennesker, man altid ser på togperroner og i busser stå og underholde hinanden med, hvor elendigt alting er. Jeg tænker altid på, hvor tragisk det er, at de mennesker kun får kontakt med deres egen triste type, og dermed ikke får udfordret deres virkelighedsbillede - og på konsekvenserne af, at de har stemmeret......

Der er en basal misforståelse her. Post Danmark har to separate logistiske forløb for henholdvis pakker og breve. Du taler i virkeligheden om det, der kaldes maxibreve, som er breve tykkere end to cm. De bliver ganske rigtigt behandlet meget hårdt, men er til gengæld billige at forsende. Pakker bliver behandlet helt anderledes og kan udløse en erstatning, hvis de går i stykker eller bortkommer.

Det er ikke svært at få et brev fra A til B, men det er ekstremt svært at gøre det rentabelt og samtidig leve op til nogle basale public service-krav! Og det er jo ikke ligefrem fordi en postarbejder bliver lønnet som en konge...

Jeg kan i det hele taget ikke genkende dit billede af den service, man får i sin direkte kontakt med postvæsnet.

  • 0
  • 0

Du taler i virkeligheden om det, der kaldes maxibreve, som er breve tykkere end to cm. De bliver ganske rigtigt behandlet meget hårdt, men er til gengæld billige at forsende.

Jeg kan aaltså sagtens kende forskel på alm. breve, storbreve, maxibreve og pakker. Du skriver, at de bliver behandlet hårdt, men til gengæld er de billige at sende. Hvad pokker er det for en tåbelig undskyldning. Den er helt i tråd med PostDk's undskyldninger. De siger, at for X antal kroner, fragter de din forsendelse fra A til B, og hvis den bliver ødelagt/forsvinder, er det DIN skyld, for du kunne jo bare have valgt et meget dyrere produkt.
Det er da ynkeligt. Jeg køber en brødrister til 100 kr, men den forventning om, at produktet virker. Gør den ikke den, kan jeg få den byttet/få pengene retur. Hvis det var PostDk som solgte den, var der ingen erstatning, men blot beskeden om, at jeg kunne da blot have givet 600 kr for DEN SAMME vare, så havde jeg stået bedre.
De sælger en vare til lav pris, men du står som køber og skal vurdere, om du vil løbe risikoen.
Er det rimeligt?

Pakker bliver rigtig nok erstattet, men det er en høj pris Skal jeg sende noget, som har en værdi på 200 kr, står jeg med valget mellem maxibrev til 6,50 eller sende som pakke til 75 kr. Hvad ville DU vælge?

Kender du andre firmaer som kan slippe så nemt om deres ansvar. Hvis den vare du køber ikke virker, kunne du jo bare have givet ti gange så meget, for den samme vare...

"Og det er jo ikke ligefrem fordi en postarbejder bliver lønnet som en konge..."
Helt ærlig, hvad har deres løn med sagen at gøre? Giver det dem ret til, at behandle folks ting dårligt?

"Jeg kan i det hele taget ikke genkende dit billede af den service, man får i sin direkte kontakt med postvæsnet. "
Heldig for dig, men det er der desværre mange andre der kan. Jeg har dog været heldig på det seneste, og ikke mistet nogen forsendelser...
Se endvidere http://www.trustpilot.dk/review/www.postda...

  • 0
  • 0

Man kan ikke sammenligne disse priser. Den store omkostning for posten er transporten fra posthus til adresse, og ikke fra land til land. Derfor skyldes den højere danske pris de højere danske omkostninger.

Hvilket der betales for i begge tilfælde.

Hvorfor skulle postbuddet ikke VILLE aflevere din pakke?! Det er mere besværligt for ham at slæbe den med tilbage og udfylde papirarbejdet.

Fordi han ikke har nogen pakke med .... sidst løb jeg selv efter ham, han havde ingen pakke, og havde derfor ej ringet på ... det er da langt nemmere at smide et brev ind, hvor kunden selv kan hente pakken på posthuset.

Selv ville jeg fortrække en SMS om at den kan hentes samme dag.

  • 0
  • 0

Jeg køber en brødrister til 100 kr, men den forventning om, at produktet virker. Gør den ikke den, kan jeg få den byttet/få pengene retur. Hvis det var PostDk som solgte den, var der ingen erstatning, men blot beskeden om, at jeg kunne da blot have givet 600 kr for DEN SAMME vare, så havde jeg stået bedre.
De sælger en vare til lav pris, men du står som køber og skal vurdere, om du vil løbe risikoen.
Er det rimeligt?

Haha, mage til sludder skal man lede længe efter :) Grunden til at maxibreve er billigere end pakker er, at den logistiske proces er billigere (sådan hænger det nemlig sammen i det offentlige/semioffentlige). Der er ingen vildledning her, hvis du vælger den hårdhændede forsendelsesform, kan du spare penge og PostDK ressourcer. Så må du tilgengæld bruge lidt tid på at pakke dine ting ordentligt ind.

Naturligvis er det dyrt, hvis man vil sende krystalglas fra den ene ende af landet til den anden og oven i købet forsikres for det. Om det så var gratis for borgeren, var det stadig mere besværligt og dermed mere ressourcekrævende - og dermed dyrere.

Lad mig gætte: Du mener også at serviceniveauet på hospitalerne, i folkeskolerne og i ældreplejen er for dårligt SAMTIDIG med, at du synes, skatten er for høj? Den slags dumstædig gammelmands-brok fører ingen vegne hen. At postarbejdere er dårligt betalte er helt åbenlyst en god ting at holde sig in mente, når man klager over prisniveauet for forsendelser.

  • 0
  • 0

Efter som Post Danmarks service efterhånden er så udhulet, giver det kun mening at privatisere postvæsnet og åbne op for konkurrence og de fordele det giver.

Post er, modsat militær/hospital/uddannelse, ikke en service der bliver dårligere af at blive privatiseret. Det er relativt nemt at overskue den service man får for sine penge, og det er ikke en service man er bundet til og en lang årrække, som militær/hospital/uddannelse.
Dette mindsker de negative effekter af åben konkurrence, og lader de positive effekter flyde, hvis der altså undgås private monopoler, hvilket Post Danmark alligevel stort set er ukendelig fra.

Det er helt sikkert nogle dygtige folk der styre Post Danmark. De er bare ikke fokuserende på hvad kunderne vil have, men hvilke krav lovgivningen stiller, og så ellers at presse så mange penge ud af den situation som muligt.
Med fri konkurrence vil markedet selv finde balancen mellem pris og service, og tvinge Post Danmark til at lytte til kunderne.

Og så kan de være de sure postdamer endeligt kan komme på et kundeservice kursus.

  • 0
  • 0

Post Danmark, har allerede konkurence fra private: Der er masser af fragt virksomheder, der sender pakker til virksomheder. Til private, er der GLS.

Men er servicen bedre? I mange tilfælde, afleveres pakken ikke - selvom man er hjemme. Skal man være sikker på, at få sin pakke, skal den sendes til en GLS pakkeshop. Og pakken er ikke forsikret, i samme grad som hos postdanmark, hvis den bliver væk. I de fleste tilfælde, jeg har fået en pakke fra GLS, har den været afleveret af bude, som ikke talte dansk. I nogle tilfælde, kom de med hele stakken af pakker til mig, og spurgte hvor de så skulle aflevere det (i samme ejendom).

Det er korrekt, at du kan få pakker sendt meget billigt fra udlandet til Danmark. Men så godt som alle, bruger postdanmark til at udlevere pakkerne, når det er til private. Så kan måske diskuteres, hvordan postdanmark kan give samme service som for pakker der sendes internt i danmark, når pakken der sendes fra japan, kun koster 15 kroner i forsendelse. Men sådan er det. Reelt, er det formentligt postdanmark der betaler for de billige pakker, som modtages fra udlandet.

Skal postdanmark privatiseres, kan det måske ikke blive ved. Så pakkerne fra udlandet, vil stige i pris, uanset hvem du vælger at sende med. PostDanmark er simpelthen bedst og billigst, til at levere pakker ud i danmark. DHL bruger postdanmark. Mange udenlandske postvæsner bruger postdanmark. Og alligevel, er prisen kun få kroner, for at få en pakke fra udlandet til Danmark.

Jeg har haft en del problemer, med pakker der har været forkerte, eller ikke er modtaget med postdanmark for 2-3 år siden. Det skete på næsten samme tidspunkt, og jeg kender andre, der også havde problemer på samme tidspunkt. PostDanmark hævede prisen på pakker, og siden har ikke været problemer. Uanset, at flere pakker forsvandt, og pakkesedler på pakkerne var ombyttet, så var der ikke problemer med postdanmark. Enten fandt de pakken, eller betalte erstatningen, og jeg havde ingen problemer, med at få en ny pakke tilsendt.

Til sammenligning, havde jeg store problemerm med, at få pengene tilbage, da en virksomhed sendte en pakke med fragtmand, og jeg nægtede modtagelsen. Dels kom de flere gange ud, uden at give besked. Og dermed betragtede de deres opgave som fuldført. Jeg var dog ikke hjemme. Da jeg så valgte, at lade pakken gå tilbage, så tog det flere måneder, før jeg fik sælgeren til få refundere pengene, indenfor returretten. Pakken var blevet væk for fragtselskabet. Til sidst, fik jeg dog alle pengene.

Men jeg foretrækker klart postdanmark. Der var ikke problemer - og trods der var pakker der ikke blev modtaget, så sendte sælgeren bare straks en ny, som jeg fik uden problemer.

Næsten alle, som jeg har talt med, har haft problemer med fragtselskaberne. Ingen gør det så godt som postdanmark gør. Og de ved det. Derfor bruger f.eks. DHL også postdanmark, til at udlevere pakkerne i Danmark.

  • 0
  • 0

Efter som Post Danmarks service efterhånden er så udhulet, giver det kun mening at privatisere postvæsnet og åbne op for konkurrence og de fordele det giver.

Det kommer vist helt an på den analyse, man bruger til at afdække årsagerne til den udhulning, du taler om.

Post er, modsat militær/hospital/uddannelse, ikke en service der bliver dårligere af at blive privatiseret. Det er relativt nemt at overskue den service man får for sine penge, og det er ikke en service man er bundet til og en lang årrække, som militær/hospital/uddannelse.
Dette mindsker de negative effekter af åben konkurrence, og lader de positive effekter flyde, hvis der altså undgås private monopoler, hvilket Post Danmark alligevel stort set er ukendelig fra.

Ovenstående giver lige så lidt mening, som hvis nogen kaldte det en fordel for borgerne hvis Arriva lagde deres egne skinner. Der ligger en gigantisk logistisk infrastruktur til grund for den public service, borgerne i dag modtager fra Post Danmark. Som nævnt arbejder omkring 1 % af arbejdsstyrken i Danmark ved posten, og der findes et voldsomt antal brev- og pakkecentraler, distributionscentre og postkontorer. At skulle anstille så stort et apparat for hver konkurrerende postvirksomhed ville være galimatias.

Det er helt sikkert nogle dygtige folk der styre Post Danmark. De er bare ikke fokuserende på hvad kunderne vil have, men hvilke krav lovgivningen stiller, og så ellers at presse så mange penge ud af den situation som muligt.
Med fri konkurrence vil markedet selv finde balancen mellem pris og service, og tvinge Post Danmark til at lytte til kunderne.

Jeg er ikke så sikker på, det er nogle dygtige folk, der styrer PostDK. Generelt lader det til at de øverste poster inden for det semi-offentlige og offentlige er besat af en samling inkompetente, frokostmødeholdende idioter, og der har da været taget beslutninger inden for posten, der understøtter det...

Og så kan de være de sure postdamer endeligt kan komme på et kundeservice kursus.

Har tænkt lidt over det med de sure postdamer... Da jeg flyttede til København for et par år siden blev jeg næsten daglig forbløffet over, hvor sur og upersonlig service jeg fik på alle de offentlige kontorer - borgerservice, bibliotek, SKAT, postkontorer m.v. Nu bor jeg i Århus igen, og selvom det mange gange virker som om den offentlige betjening i Århus er ringere end de mindre stationsbyer, er den meget bedre end i hovedstaden. Det samme billede tegner sig, når man af og til er tvunget til at ringe til et eller andet callcenter øst for Storebælt.

Det er svært ikke at se det som en kulturforskel - og kunderne, dvs. borgerne, er da helt sikkert også både mere uhøflige og fortravlede i hovedstaden end i provinsen.

  • 0
  • 0

Jeg ved at feks. Bring henter pakker i Sverige ved H&M, men hvorfor mon de ikke selv levere pakkerne helt ud til privatkunderne - men derimod benytter sig af Post Danmark!
Kvalitet og pris - derfor!

Prisen på maxibreve op til 2 kg indenfor et bestemt mål - kontra en pakke på det samme kg har noget at gøre med at maxibreve ikke er en registreret pakke, derimod er en pakke registreret fra indlevering til udlevering, oveni det kommer så at pakker kan man få erstatning fo, hvis noget er i stykker, eller bliver væk.
Tingene hænger sammen....! Man får hvad man betaler for ligesom andre steder i smfundet.

  • 0
  • 0

Hvis man ønsker IKKE at få sin postkasse stoppet til med junkmail og reklamer skal man begive sig til et posthus, udfylde en blanket, stille sig i køen og fremvise legitimation. Derefter går der 4-6 uger før man modtager en mærkat til postkassen som kan stoppe syndfloden.
Når man flytter, skal man igennem processen igen.

Denne proces er kun lagt an på at gøre det så besværligt som muligt for kunderne at undgå at få alle lortereklamerne.

  • 0
  • 0

... man få erstatning for, hvis noget er i stykker, eller bliver væk.
Tingene hænger sammen....! Man får hvad man betaler for ligesom andre steder i smfundet.

Hvor mange andre firmaer kan du nævne, hvor man betaler for en ydelse, og så ikke er sikker på, at man får den.

Hvis jeg sender et brev, betaler jeg det, som PD siger, at de skal have for, at levere det næste dag.

MEN hvis jeg nu også vil være sikker på at de gør det, og ikke smider det væk undervejs, skal jeg betale mere, for nøjagtig den samme vare. "Varen" de tager sig betalt for, er flytning af et brev fra A - B.

Tænk sig, hvis jeg bestiller en vare ved et firma, og når den så bliver leveret, virker den ikke. Når jeg så klager, er beskeden blot, at jeg kunne da bare have betalt ti gange mere for samme vare, for sa havde jeg en garanti for at den virkede.

  • 0
  • 0

Tænk sig, hvis jeg bestiller en vare ved et firma, og når den så bliver leveret, virker den ikke. Når jeg så klager, er beskeden blot, at jeg kunne da bare have betalt ti gange mere for samme vare, for sa havde jeg en garanti for at den virkede.

Nu gentager du bare det samme vrøvl, der allerede har været besvaret længere oppe. Ikke en særlig smart argumentationsteknik.

Jeg tror, du skal omdefinere den "vare", du tror, du betaler for. Kunden er garanteret en bestemt proces, snarere end et bestemt endemål. Når du tænker over hele systemets beskaffenhed er der ikke noget spor odiøst i det.

  • 0
  • 0