Leder: Lav om på den udhulede karakterskala

Leder: Lav om på den udhulede karakterskala

Noget er grueligt galt, når det er nemmere at komme ind på medicin­studiet på Oxford eller Cambridge end på de danske universiteter, som foreningen International Baccalaureate for nylig oplyste til Folketinget. Karakterskalaen med sølle syv trin til at favne alt fra den ringe til den formidable præstation blev ellers indført for at gøre det nemmere at sammenligne danske eksamens­papirer med internationale og smidiggøre merit­overførsel.

Værre er det, at skalaen har fjernet den tidligere 13-skalas nuancer med de ti trin i vurderingen af studerende, som derfor sættes under hårdere pres i en mere sort-hvid evaluerings­model. Øregaard Gymnasium eksperimenterer således med helt at afskaffe karaktererne, og flere undervisningsforskere støtter op om, at karakterer medfører et skadeligt ræs.

En ond sideeffekt af skalaen er inflation i antallet af høje karakterer, der skaber et falsk billede af niveauet, som næste led i uddannelses­systemet så skal reparere på.

Regeringen vil i løbet af 2016 præsentere et udspil til en ny gymnasie­reform, der blandt andet forventes at rumme forslag om øget faglighed og renere studielinjer. Ingeniør­foreningen, IDA har allerede foreslået et enkelt gymnasium med blot to hovedspor, nemlig en naturviden­skabelig og en humanistisk linje som i gamle dage.

Målesystemet og dets betydning for det faglige niveau bør ved samme lejlighed underkastes et kritisk eftersyn. Syvtrins-skalaen ser ud til både at være utilstrækkelig til retfærdigt at kunne evaluere eleverne nuanceret og uegnet som pædagogisk værktøj til at udvikle og forme dem.

En sammenligning med den tidligere finmaskede 13-skala er nyttig: At få et par briller eller en monokel med håndtag var jargon for at score de laveste karakterer, henholdsvis 00 eller 03. Var man i stand til at fremstamme eller bogstavere sit eget navn, eventuelt suppleret med angivelse af korrekt dato, så var 3-tallet næsten allerede hjemme. Men selv hvis man fik trinnet over, 5, var man dumpet. Det beståede 6 lå ganske tæt på og motiverede til en ekstra indsats. Pludselig var middelkaraktererne 7 og 8 ikke uopnåelige.

Med nutidens skala er det karakteren -3, der beskriver den ringeste indsats. Psykologisk udstiller den markante negative værdi eleven som håbløst dum og bruges derfor sjældent. I praksis er der derfor kun én karakter til rådighed for ikke bestået før det godkendte 2-tal. Og hurtigt vandrer vi til toppen, hvor 12-taller i stigende omfang uddeles med rund hånd. Tager man højde for ændringer i elevtal og antal af eksaminer, er der på mindre end ti år sket langt mere end en fordobling sammenlignet med antallet af 11- og 13-taller tilsammen. Skalaens polarisering i dårlig versus god understreges af fraværet af en middelkarakter som 8 i det gamle system.

Udviklingen sker, samtidig med at det faglige niveau er under beskydning. Derfor er væksten i 12-taller udtryk for inflation, der udhuler karaktersystemets værdi: Moderate præstationer kan bone ud som topkarakterer, de rigtig stærke elever er ikke mulige at pege ud, og svagere elever havner for let på den forkerte side, hvor afstanden mellem for få trin gør det svært at motivere til en ekstra indsats.

Hvis ikke skalaen laves om, kan vi forvente et stærkere pres for helt at afskaffe karakterer. Vi har brug for et moderne karaktersystem, der kan være elevens bedste ven og fungere som et pas til en åben verden.

Kommentarer (19)

Jeg mangler nu stadigt en fornuftig forklaring på hvorfor antallet af 12-taller stiger? Selv hvis div. undervisere påstår at det er svært at vende sig til en ny skala giver det vel ikke rigtigt mening når der er helt faste satser for omregning mellem dem. De kunne jo reelt alle sammen have fortsat med at give karakterer efter den gamle skala og så ellers slå op i tabellen og konvertere til ny skala før eleven bliver lukket ind og får sin karakter?

  • 4
  • 1

Men jeg opfatter din betragtning som værende af ældre dato.
Jeg har i min tid i uddannelsessystemet aldrig hørt om nogen studerende der nævnte 7-trinsskalaen som et problem. Faktisk bliver den sjældent omtalt på et overordnet plan.
Når jeg alligevel hører kritik af den ind imellem, så er det altid ældre undervisere der har måttet opleve det forfærdelige systemskifte.

I vores nuværende eksamens-system er der mange koncepter man nemt kunne stille kritiske spørgsmål til. Hvorfor er eksamen som den er? Er det med udgangspunkt i økonomi, eller er det rent faktisk den bedste metode at sikre faglighed på? Hvad koster den bedste metode?

Du kunne også have drejet den da du nævnte Øregaard gymnasium. Her kunne du netop have taget fat i din afsluttende bemærkning; Er det muligt at afskaffe tal-differentieringen uden at gå på kompromis med den internationale sammenligning af niveau?

I min ydmyge optik skal din Leder simpelthen op i et bredere perspektiv, end at sammenligne små ligegyldige tal.
Du har gjort det bedre, mange gange før. Kom igen ;-)
I det mindste fik du mig op i det røde felt, og en Leder skal vel netop anspore til diskussion.

  • 2
  • 1

Jeg synes den nye karakterskala er til grin. Du kan få 12 med små fejl. Det er jo ikke en top præstation! Det er et 10 tal på en god dag.

Og generelt kan man savne niveau på nogle uddannelser. Jeg har været på en uddannelse hvor det hele sejlede noget så fælt. Fik fat i ministeriet og det man fik ud af dette er. At uddannelsesstedet selv skal vurdere om de gør det godt nok.

Er jo som at spørge en sigtet morder med alle beviser peget imod sig, om han er skyldig eller ej. Selvfølgelig vil han sige han er uskyldig og så forsætte hvor han slap.

Nutiden kontrolsystem er bare for dårligt. ALT for dårligt.

Hvis en "uddannelsesleder" endda kan sige i en klasse at ECTS points er noget man selv bestemmer hvor meget arbejdsbyrden er. F.eks. 1 point kan være alt fra en time til en formiddag. Så ved man det står skidt til! Når 1ECTS point ca. Svare til 27 timers arbejde hvis jeg husker rigtigt.

Og hvis man ikke følger studieordninger og skærer det hele ned så det klart man finder mange 12 taller og 10 taller når der ingen der tjekker niveauet og elever er jo bare glade for at score højt så hvorfor klage når man er sluppet billigt

  • 3
  • 0