Leder: Lad os være ærlige – vi laver hjulspind på klimaregningen

Leder: Lad os være ærlige – vi laver hjulspind på klimaregningen

DSB offentliggjorde i denne uge endnu en skrækkelig nyhed for de danske togpendlere: I mindst otte år endnu vil de blive stuvet ind i IC4-tog, der bryder sammen ti gange så ofte som IC3. Og DSB opgiver at gøre skandaletogene mere komfortable, fordi de skal skrottes, når der kommer elmaster langs skinnerne.

IC4-mareridtet er vanskeligt at slippe ud af for DSB efter 16 års fatale beslutninger, fordi det på kort sigt er svært at skaffe alternativer på diesel. Men pendlerne har flere grunde til at føle sig frustrerede: Rettidigheden er styrtdykket, og særligt i hovedstadsområdet står en del langdistancependlere over for store prisstigninger med en ny takststruktur.

Resultatet er til at få øje på for alle, der bevæger sig ud i myldretidstrafikken: Køerne vokser på motorvejene, særligt rundt om København. Ringmotorvejen har nu længere rejsetid, end mens der var vejarbejde og to spor i hver retning. Kapaciteten på det tredje spor er på rekordtid opbrugt af de over 200.000 nye biler, danskerne hvert år køber. Togtrafikken stagnerer, mens biltrafikken tordner i vejret.

Appetitten på egne hjul under sædet vokser, i takt med at bilerne bliver billigere. Det begyndte i 2007 med gode intentioner om at få os til at købe brændstoføkonomisk ved nedslag i registreringsafgiften. Men nedslaget blev ikke fulgt af krav om stadigt mere miljøvenlige biler og gives nu til langt de fleste nye biler. Samtidig puster regering og støttepartier til det rødglødende bilmarked ved for andet år i træk generelt at nedsætte registreringsafgiften.

Konsekvensen er et endnu større behov for at udbygge motorvejene, så det lover regeringen at gøre, så snart den finder penge til infrastrukturinvesteringer igen. Jern­banen har med metrocityring, let­baner, signalprogram, ny forbindelse mellem København og Ringsted samt elektrificering fået sit. Nu er det bilisternes tur, lyder politikken.

Men den er kortsigtet. For det første viser forskningen, at ny vejkapacitet i storbyer hurtigt spises op af endnu flere biler, så køen i myldretiden er mere eller mindre konstant. Med andre ord får vi mere asfalt og drivhusgas, men vi kommer efter få år alligevel ikke hurtigere på arbejde.

Selv om bilernes forbrug er lavere nu end tidligere, kører vi så meget mere, at det opvejer besparelsen for klimaet. De biler, vi køber i dag, kører vel at mærke på vejene de næste 15 år. Samtidig er salget af elbiler gået i stå. Ingen kan derfor forudse, hvor længe der går, inden danskerne i stort tal kører ud på motorvejen med grøn strøm på batterierne.

I grundlaget for den nye regering står der, at Danmark skal påtage sig ambitiøse mål for at skære ned på udslippet af drivhusgasser inden for landbrug og transport. EU har krævet, at vi barberer yderligere 19 procent af udslippet frem til 2030. Med transporten går det ikke bare for langsomt – det går den forkerte vej.

Prioriteringen af bilismen er en politisk beslutning, som man kan argumentere for og imod. Men ubærligt er det, at regeringen fejer regningen for klimaet ind under gulvtæppet med uforpligtende ambitioner. Lad os holde den og hinanden op på, at vi blæser på vores grønne image, når vi dropper toget for motorvejen.

Kommentarer (35)

Med RUF (Rapid Urban Flexible, www.ruf.dk) kan man tilbyde kollektiv trafik, der kan konkurrere med bilen på rejsetid og komfort.
På længere sigt kan RUF elbiler så benytte skinnerne og dermed skabe bæredygtig mobilitet uden problemer med batterier mm.
Det kræver blot at politikerne beslutter sig for at få kollektiv RUF afprøvet på en testbane i DK. Så vil alle kunne se fornuften i projektet - og de mange arbejdspladser.

  • 4
  • 19

NEJ Palle
RUF er totalt kikset, hvad angår design og funktion.
Nyt design som IKKE kræver special byggede biler er et must.
Lav et koncept hvor mikro biler kan bruges, de er meget firkantede og vil måske kunne pakkes tæt, via en form for front adapter.

  • 4
  • 3

De jernbanerede arealer kan gøre mere nytte som veje.
Problemet er ,at de er så giftige, at asfaltering skal gøres af robotter, der ikke er udviklet endnu.

  • 2
  • 19