Leder: Lad os knække læsekoden, før vi indfører adgangskode

Leder: Lad os knække læsekoden, før vi indfører adgangskode

Da jeg forleden dag hentede mine tvillingepiger sammen med en skole­veninde, var der gang i snakken på vej gennem parken: »Kan du huske din kode?« spørger den ene. »QR-lille b-13 ENTER,« lyder svaret. »Min har to små bogstaver – lille z og lille a,« indskyder den tredje.

Som mor til 1.-klasseselever og chefredaktør for et teknologi- og it-medie burde det varme, når mine børn udveksler kodeord til digitale læringssystemer. Men det er alt for ofte kodeord og it-problemer, jeg hører om, når pigerne fortæller om skoledagen. I den første måned af skoleåret gik de glip af planlagt undervisning, fordi tavlen i form af en storskærm var gået i sort, og klassen derfor ikke kunne tilgå lærings­materialet. Ungerne har holdt prøve i den nationale test på 2.-klasses­niveau, fordi de skal øve sig i, hvordan man bruger musen i sådan en test.

It presses ned over snart sagt al læring fra første skoledag. Hvis bare børnene lærer at bruge it som værktøj, bliver de it-kyndige og klar til fremtiden, synes logikken at være. Men når man skal lære, at 2+2 er 4, og at man ikke staver d i ‘gjort’, risikerer it i højere grad at blive en distraktion end en hjælp. Tid, der skulle gå til at knække læsekoden, bruges nu til at huske adgangs­koder og finde tegnene på tastaturet. Værktøjet stjæler tiden fra den egentlige undervisningsopgave.

Flere kritiske stemmer har rejst debatten i den seneste tid. Bemærkelsesværdigt er det, at det er folk, der i allerhøjeste grad lever og ånder for it og teknologiudvikling, der råber højest. Den internationalt anerkendte datalog Bjarne Stroustrup mener, at de klassiske fag lider, fordi it skaber distraktion i klasselokalerne. Elon Musk har startet sin egen skole bygget på principper, der ligner Rudolf Steiner-skolernes: »Det er vigtigt at undervise i problemløsning eller i problemerne, ikke i værktøjerne,« lyder hans pointe. Forsker i digitalisering af uddannelser Jesper Balslev advarer om, at den ukritiske it-hype i folkeskolen skaber tankemæssig konformitet, og forsker i matematikundervisning- og læring Uffe Thomas Jankvist siger til Information, at eleverne taber grundlæggende forståelse for matematikken, når avancerede programmer løser ligningerne for dem.

Der er selvfølgelig ingen her, der mener, at it slet ikke hører til i undervisningen. F.eks. bør man som en del af almen dannelse i dag lære at begå sig kildekritisk på internettet, eleverne skal forstå it’s rolle og potentiale i samfundet, og digitale læringsspil er et godt supplement i undervisningen. I de ældre klasser vil fag i kodning og it-design give rigtig god mening. Problemet opstår, når it indføres blindt uden dokumentation for, at det løfter læringen.

Undervisningsminister Merete Riisager tager heldigvis kritikken alvorligt og har udpeget rådgivere, der skal hjælpe med en langsigtet handlingsplan for digital læring. Folkeskolen skal ikke uddanne brugere af it, men derimod skabere og analytikere af it, der hvor det giver faglig mening, påpeger hun.

Herfra skal der lyde ros til ministerens initiativ. Men de børn, der i dag er underlagt et uhensigtsmæssigt it-tyranni, kan ikke vente på en langsigtet plan. Skoleledere og lærere må allerede nu finde ud af, hvordan de bedre får balanceret it-indsatsen, så den ikke stjæler fokus fra andre vigtige fag, som vores børn også skal lære for at blive klar til fremtiden.

Kommentarer (12)

Som nævnt i tidligere indlæg er jeg utrolig forstemt over den drejning matematikundervisning har taget i CAS programmernes hellige navn. Ingen af mine børn, der ellers er velbegavede og har en teknisk uddannelse, er i stand til at løse en ligning, endsige lave en simpel dimensionsanalyse på et matematisk udtryk. De propper udtrykket ind i Maple og så plumper der en skalær ud som de ukritisk accepterer som facit.
Det er nærmest katastrofalt - en matematisk funktion er (i ingeniørvidenskab) en abstrakt beskrivelse af et fysisk problem. Uden fornemmelse for algebra forstår man ikke problemets "form" og dermed kan man heller ikke behandle problemet abstrakt.

Og ja...... programmering er i bund og grund nedbrydning af store problemer i små abstrakte matematiske pakker der behandles en af gangen. Men hey - vi har jo lige forkrøblet en hel generations matematiskforståelse.

Hvad gør vi ved det?

Start med at fjerne CAS programmerne fra undervisningen op til 3.g
Giv landets lærere en solid efteruddannelse
Drop iPad vandviddet og udstyr eleverne med arduinoer til dataopsamling i fysikundervisningen og raspi'er (med Libre Office) til brug i de sproglige fag (og programmering af arduinoerne)

Det er ikke så svært - det er nemt (og det vil også blive billigere)

  • 10
  • 0

"Undervisningsminister Merete Riisager tager heldigvis kritikken alvorligt og har udpeget rådgivere, der skal hjælpe med en langsigtet handlingsplan for digital læring. Folkeskolen skal ikke uddanne brugere af it, men derimod skabere og analytikere af it, der hvor det giver faglig mening, påpeger hun."

Der er jo ingen lærere eller pædagoger med i det ekspert råd, folk der faktisk ved noget om børns læring. Så det er jo desværre kun den ene side af mønten vi har med. Og det er vel i høj grad også denne faggruppe, altså dem der skal lære ungerne noget, der har brug for at deres uddannelser, kommer til at indeholde fag som 'Hvordan lærere du børn IT faglighed'. Vi kan vel ikke forvente at (med al respekt for medlemmerne af rådet.. for det er kompetente folk), disse folk ved noget om hvordan man uddanner børn i folkeskolen i IT. Det har de simpelt hen ikke kompetencerne til.

Igen.. det her ser godt ud på papiret.. i avisen.. i medierne.. men det rigtige arbejde er jo lære dem der skal lære vores børn, hvordan de skal uddanne vores børn i IT.

Så hvis der havde stået.. at dette ekspert råd skulle hjælpe med at reformere uddannelsen af folkeskole lærere og pædagoger i hvordan de underviser vores børn i 'rigtig IT'.
Som eneste IT uddannet i en familie der er fuld af lærerer, sygeplejersker og pædagoger, skal jeg hilse og sige at .. ja.. det bliver noget af en udfordring, for det er en lidt anden type mennesker end IT folk :)

// Jesper

  • 6
  • 0