Leder: Københavns miljøzone ligger i bunden af Europas 4. division
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Københavns miljøzone ligger i bunden af Europas 4. division

Tiden er løbet fra den miljøzone, som burde beskytte københavnerne mod unødig sundhedsskadelig forurening fra trafikken. Det er den helt enkle konklusion i en ny rapport fra Aarhus Universitet og Cowi.

Miljøzonen var mellem de mest uambitiøse på kontinentet, allerede da den blev vedtaget for ti år siden. Et stort antal storbyer holder på forskellig vis de mest svinende biler ude af de tættest bebyggede områder for at begrænse de værste partikler og kvælstofilter. I København lod man kun miljøzonen gælde lastbiler og busser, hvorimod de tyske byer gik foran med zoner, der også omfattede forurenende personbiler, hovedsageligt de ældste dieselhakkere.

Danmark interesserer sig desværre ikke meget for at nedbringe partikelforureningen yderligere. De fine partikler fra trafikken er skyld i flere dødsfald end kvælstofdioxid, NO2, også selv om EU’s grænseværdi kun er overtrådt for sidstnævnte. Det er den så til gengæld 1.066 steder i hovedstaden, viser den nye rapport.

Miljøzonen er i dag blevet stort set virkningsløs, konstaterer forskerne. Årsagen er enkel: Kravene til lastbiler og busser er overhovedet ikke blevet ændret i de ti år, miljø­zonen har eksisteret. Og de gamle krav opfyldes med den europæiske Euro IV-norm, som det i 2005 blev obligatorisk for alle nye lastbiler i Europa at leve op til. Udskiftningen af bilparken siden 2005 betyder, at så godt som alle tunge køretøjer på landets veje kan køre i miljøzonen.

Når det gælder NO2, blev Euro­kravene strammet gevaldigt med den seneste, sjette udgave af Euronormen for over fire år siden. Her blev det et krav til lastbiler og busser at teste udslippet under rigtig kørsel og ikke blot ved slappe laboratorietests. Så mens personbiler fortsat udleder syv gange mere NO2, end de er godkendt til, virker Euro-normen langt bedre for de store køretøjer.

Ifølge rapporten kan op til 90 pct. af de farlige stoffer i udstødningen fjernes med udstyr, der lever op til de nye normer. London og Stockholm er eksempler på byer, som på den baggrund vil stramme kravene, så det kun bliver muligt at køre i de mest belastede gader med Euro VI.

De slappe krav til at teste personbiler var ironisk nok den forrige S-R-regerings undskyldning for ikke at lade personbiler omfatte af miljøzonen. Hvorfor genere bilister i ældre dieselbiler, når heller ikke de nye lever op til kravene, lød den bagvendte logik.

En logik, der betyder, at over 1.000 personer hvert år dør for tidligt som følge af luftforurening. Vi kan selvfølgelig vente på, at de renere biler kommer af sig selv, men det vil tage tid. Antallet af dødsfald falder i så fald med blot fire pct. de næste 10 år, viser den nye rapport. Derfor er det ovenikøbet en god forretning at stramme miljøskruen og skaffe ren luft nu og her. Over en halv milliard kroner kan spares i sundhedsrelaterede omkostninger hvert år ved at indføre skærpede krav til både lastbiler og personbiler, anslår rapporten.

På trods af det har ingen af de store partier opdaterede miljøzoner på programmet. Socialdemokratiet har foreslået et forbud mod nye diesel­biler fra 2030, men vil ikke gøre noget ved de gamle, der er et langt større sundhedsproblem. Heller ikke den nuværende regering har gjort noget for at nedbringe forureningen her og nu.

Det skriger til himlen, at partier konkurrerer om de mest vidtgående ambitioner for elbiler og dieselforbud et årti eller længere ude i fremtiden, mens de nu og her lader hånt om borgernes sundhed.

Illustration: MI Grafik

Øresund og lufthavn ligger tæt på. Grønne arealer er blevet bebygget.
Er det så mærkeligt at der mangler åndehuller?
Er det byplanlægning der mangler?

  • 4
  • 2

I glemmer stenplanterne der brolægger enhver grøn plet i byen, så der med garanti ikke kommer PLANTER OG BIER., og som er skadeligt for "folkets" mentale tilstand. Enhver fysiker/politikker kan se det, bare ikke dem der beslutter tingene. Det kunne være en ALT for hård og nidkær budgetstyring der har skylden. Budgetstyringen ødelægger meget alle steder. (eks. -2% tyraniet)

  • 4
  • 0

Begræns sneglefarts / supertrængsels teknologierne. Så er der mere plads til bier, mennesker, grønt og åndehuller.
Den udvikling er i gang storbyer verden over. Der findes allerede langt overlegne teknologier til at transportere en person de der små turs kilometer i storbyer og deres provinsbyer.
bemærk hvordan hver eneste gang man laver et åndehul så strømmer mennesker ud for at indtage det.

  • 3
  • 1

Måske kan man komme igennem med et forbud mod 2-takts motorer, de stinker virkeligt meget og det rammer ikke så mange vælgere. Diselmotorer har derimod længe været en del af det politiske afgiftsystem og er svære at pille ved uden at gøre en masse vælgere vrede, og så er afgiftprovenuet iøvrigt budgeteret mange år fremover.

  • 4
  • 1

Måske kan man komme igennem med et forbud mod 2-takts motorer, de stinker virkeligt meget og det rammer ikke så mange vælgere. Diselmotorer har derimod længe været en del af det politiske afgiftsystem og er svære at pille ved uden at gøre en masse vælgere vrede, og så er afgiftprovenuet iøvrigt budgeteret mange år fremover.

Ja det burde undskyld mit sprog for helvede kunne lade sig gøre! I det mindste i byerne.
De er den absolut største pestilens over for alle andre, lugten er meget tykkere og hænger meget længere på cykelstien ja over det hele end noget andet. Den konstant vrælende lyd er helt hen i skoven for dum.

Giv en skrotpræmie til alle 2 takts 30 /45 knallerter til en ny 4 takts model eller endnu bedre en el-cykel.

Også dagens tillægsspørgsmål: Hvorfor lugtede de gamle gear knallerter fra gamle dage slet ikke lige så fælt ?

  • 1
  • 0

Nu er der en del maskiner der ikke kører på cykelstier/veje, der bruger 2-takts motorer. Særligt i professionelt øjemed, som motorsave, buskryddere, hækkeklippere mm.

  • 3
  • 0

"Sales of scooters and mopeds under 50cc have dropped by 40.2% over the same period. In France, which is the largest moped market in Europe, sales dropped even further by 41.5%."

https://electrek.co/2018/05/11/gas-powered...

Det skyldes nok at de elektriske alternativer endeligt er klar. Og jeg kan fra egen praktisk erfaring fortælle at de konstante larmen fra plæneklipper motoren er fuldstændigt idiotisk at finde sig i. Man har kun gjort det fordi der ikke fandtes noget alternativ.

El-cyklens konstant stigende salgstal har selvfølgelig også haft sin indflydelse.

Det var dagens positive nyheder.

  • 2
  • 0

Og jeg kan fra egen praktisk erfaring fortælle at de konstante larmen fra plæneklipper motoren er fuldstændigt idiotisk at finde sig i. Man har kun gjort det fordi der ikke fandtes noget alternativ.


Nu er plæneklipper ikke været to-takts længe, mens der findes elektriske samt batteridrevet. Husker nogen cylinderklipperne? Her er en test.
https://testmagasinet.dk/bolig/plaeneklipp...
I de fleste haver er det det alternativ der holder længst, og sviner mindst. Desuden giver det motion.

  • 4
  • 1

Yep min sidste fossil plæneklipper var en 4 takt, jeg skiftede den for 7 år siden til en elektrisk med ledning sikke en lettelse. De sidste 5 års dødskamp med fossil klipperen var spild af tid, jeg forsøgte naivt om jeg kunne få den til at køre bedre.
Den larmede pænt meget sikkert af samme grund som knallerterne. Indholdet i udstødningerne rustede væk. Jeg købte på et tidspunkt en knallert 30 for at kunne køre mere komfortabelt end el-cyklen. Efter den aller første tur var jeg klar over min fejltagelse. Jeg prøvede at ignorere larmen men det var umuligt og den blev lynhurtigt solgt.
Sædet var også helt umuligt ringe og den affjedring jeg havde håbet kunne lægge en dæmper på den utroligt ringe asfalt på cykelstierne uden for København var til ingen nytte.

Den elektriske plæneklipper larmer en del mindre end fossil klipperen, og performer helt ens år efter år.

  • 2
  • 0

bemærk hvordan hver eneste gang man laver et åndehul så strømmer mennesker ud for at indtage det.

@ Rene Low

Hvis man stiller borde og bænke op, og åbner en café latte café, ja. Men sidst jeg var på Amager Fælled var der altså langt mellem alle de der naturelskere, mens Nyhavn, Nordhavn, Fisketorvet og Strøget vrimler med mennesker.

Måske fordi bymennesker bor i byen og landmennesker bor på landet. Rimeligt praktiskt når man tænker efter. Ja altså undtagen de 7 danskere som ikke kan finde ud af at bosætte sig det rette sted.

Der kunne bo 4.000 mennesker klods op ad metroen på en lille del af Amager Fælled. I stedet skal stedet være til glæde for 2 naturelskere som af en-eller-anden grund ikke kan bo på Rømø. https://politiken.dk/ibyen/byliv/art561997...


JA! Vi skal have opdaterede miljøzoner, men København skal være en by, ikke den jyske vestkyst. Det kan den jyske vestkyst være.

  • 1
  • 4

@Bent johansen

Hvis man stiller borde og bænke op, og åbner en café latte café, ja. Men sidst jeg var på Amager Fælled var der altså langt mellem alle de der naturelskere, mens Nyhavn, Nordhavn, Fisketorvet og Strøget vrimler med mennesker.

ja det plejer at hjælpe med en café eller et spisested specielt hvis åndehullet frembringes et sted hvor der ikke er noget grønt. Om det lykkes afhænger af hvor meget biltrafikken kan begrænses eller helt fjernes. Der er også andre faktorer der spiller ind som jeg ikke helt er blevet klog på endnu.
opretter man noget grønt kan det ske af sig selv, gode eksempler er nørrebroparken og områderne langs den grønne cykelrute. Sønder blvd helt op til den nye Carlsberg station, Assistens kirkegård.

Eksempler på gader der er blevet trafiksaneret er Istedgade, desværre en halv løsning men det forhindre ikke mennesker i at opholde sig meget mere på gaden og der er blevet mere luft.
Eksempel på en gade hvor de parkerede biler burde fjernes helt og fuldstændigt er Værnedamsvej.
Eksempel på en gade der nærmest af sig selv udvikler sig til et fodgænger/cyklist/Café gæster område er Stefansgade som ligger i forbindelse med Nørrebroparken.
Her kan man i øvrigt sætte sig og betragte en højst besynderlig opførsel fra nogle bilister når de skal manøvre mellem de mange mennesker. Hastigheden er sat til 40 km/t mener jeg, det er jo helt forkert den skal være 15-20 km/t.

  • 1
  • 0